Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tante Til

Tante Til

09-04-2011 om 13:54

Help: interieur kleurenvraag

Ik heb onlangs mijn muren laten doen en hoewel ik een lichtbruinige kleur uit had gekozen ziet het er uiteindelijk op de muren eerder roze uit. Dat was dus niet de bedoeling. Ik moet nog iets op de vloer leggen en het houtwerk verven. Kan ik met gebruik van een andere kleur de boel nog wat meer naar het bruin trekken en dus redden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

09-04-2011 om 15:08

Jawel, maar

Jawel, maar ik vrees dat dan de accenten ook niet naar je smaak zullen zijn. Om het rozige uit de roze-bruine kleur minder roze te doen lijken moet je ernaast kleuren gebruiken die met dat roze gaan concureren zoals echt rood, oranje of roze. Als je donkere accenten gebruikt lijken je muren lichter en als je lichte accenten gebruikt worden de kleuren donkerder.
Als je het combineert met een donkerder echte bruin (wat minder rood-achtige tinten bevat) zal je muur meer roze lijken. Misschien als je een meer roodbruine tint gebruikt dat het nog wat rechttrekt.
Het is moeilijk om advies te geven zonder de echte kleur te zien. Kun je niet op het web de kleur zoeken die het meest op je muren zoals die nu zijn lijkt?
Groeten Primavera

Maxime.M

Maxime.M

09-04-2011 om 17:25

Opnieuw die muren

Ik zou de muren opnieuw verven, en dan nu in de kleur die je wel wilde. Lijkt me handiger dan de rest aanpassen. Zelf heb ik het ook een keer gehad. Wilde de muur in de slaapkamer een soort zandkleur hebben, het leek alleen toen ik het erop smeerde al op een soort foundation kleur en toen het opgedroogd was helemaal. Dus toen een andere dag toch maar met een staaltje van de kleur die ik niet wilde naar de verfwinkel (om te vergelijken) en een toch wat grijs/bruinige variant te vinden. En dus de muur opnieuw geverfd.

Maxime.M

Maxime.M

09-04-2011 om 19:00

Oke

Nou mijn eerste idee is dan combineren met dingen waar geen rood in het palet zit. Dus geen beuken vloer maar eerder eiken, combineren met koelere kleuren dus.

Heel herkenbaar

Wij hadden dus prachtig behang gekocht voor 1 muurtje. Roomwitte achtergrond met taupe kleurige bladeren, zwarte bloem en alles met grijze takken en nerven in de bladeren. Voor de rest van de kamer hebben wij in de winkel waar het behang gekocht is ( geen bouwmarkt maar een echte speciaalzaak) verf laten mengen in precies dezelfde kleur als de taupe bladeren en toen het dus op de muur zat hadden wij dus precies hetzelfe. Het is net oud roze. In eerste instantie wilden we het direct overschilderen maar we hebben even gewacht tot het nieuwe meubilair op zijn plaatst stond. We hebben een off-white bank ( Ektorp Ikea) en de kasten , eethoek,salontafel en tv kast is de Hemnes serie ook al van Ikea en dan in grijs-bruin .Verder off white doorzichtige gordijnen en helaas nog geen nieuwe vloer dus een beetje beuken achtig,maar dat moet nog wel gebeuren en zal dan grijzig bruin laminaat gaan worden .
Tot onze stomme verbazing valt de kleur nu dus heel erg mee en lijkt het nu toch wel wat meer bruin . Ik zou dus even afwachten en lekker met accesoires aan de gang gaan . Dat kan al zoveel verschil maken maar zeker geen rood of oranje achtige kleuren .Onze oude bank was namelijk oranje achtig cognac bruin en toen die nog voor de muur stond was deze echt heel roze.

Tante til (ot)

is dit een gelegenheidsnick? Dan is-ie in elk geval zeer passend.

Maar bedenk: bij Tante Til kwam alles juist goed als ze naar de roze verf greep.

Ik vermoed trouwens dat Primavera gelijk heeft: het roze haal je eruit door er iets echt rozigs/rooiigs naast te zetten. Maar ik hoop met jou dat Manda zich nog meldt.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

09-04-2011 om 21:44

Kleurcontrasten versterken elkaar

Als je kleuren die complementair zijn naast elkaar plaatst versterken ze elkaar.
Als je naast een kleur een neutrale grijstint gebruikt zal dat grijs warmer of kouder aandoen afhankelijk of de kleur juist koud of warm is. Bijvoorbeeld als je naast een roze muur (die dus warm van accent is) grijs gebruikt dan zal dat grijs koel aandoen en meer naar grijsgroen (grijsblauw) zwemen. De muur blijft er echter wel roze door.
Gebruik je wit of een lichtere kleur dan zal de muur donkere lijken terwijl als je een donkerder kleur gebruikt de muur lichter zal lijken.
Hoe groter het oppervlak van de andere kleur des te meer invloed hij heeft op hoe je muur lijkt.
Ik hoop ook dat Manda nog reageert want die heeft meer ervaring met huizeninrichting, ik werk alleen digitaal in kleur.
Groeten Primavera

Valkyre

Valkyre

09-04-2011 om 22:12

Volgens mij

heeft Primavera gelijk. Tenminste, dat heb ik op de kunstacademie geleerd. Maar ja, ik ben daar wel gesjeesd

Tja

dat is ingewikkeld, die theorieen kan je niet letterlijk volgen omdat je daglicht hebt wat verandert per uur en er allerlei objecten in zo'n ruimte staan. En dat is juist erg mooi met bruintinten, in bruin zit van alles aan pigmenten. Die wanden zullen de hele dag wat veranderen qua tint en daardoor wordt de boel wat dieper en levendiger.

Je kan kiezen voor een spierwit (dus helemaal kleurloos) plafond, wit lakwerk en witte raamstoffering dan worden die wanden wat bruiner, tenzij het daglicht er direct op schijnt dan zie je vooral het roze erin, ook wel gaaf want met schaduwen krijg je dan op 1 wand verschillende tinten.

Ik zou dan geen combi doen met een witte vloer, dan wordt het te vlak en de ruimte platter/lager. Maar het is allemaal afhankelijk van welk totaal beeld je wil behalen, om nou je hele interieur te gaan veranderen omdat de wand niet geheel is wat je had gehoopt lijkt mij wat omslachtig.

Ik zou adviseren het plafond spierwit te doen, lichtere (dan de wanden) raamstoffering en een donkere vloer, dan haal je het meeste uit die kleur die je omschrijft.
Ik denk dat die tint je nog wel eens kan gaan verrassen.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-04-2011 om 01:58

Ken het probleem dat een kleur anders oogt op een grote muur dan

Rood, roze, oranje e.d. laten je muren bruiner lijken, dat lijkt me logisch. Ik zou me er niet zo druk om maken dat de kleur van de muren ietsje anders is uitgevallen, maar ik moet erbij vermelden dat ik niet zo van de voorzichtige kleurkeuze ben, vind dat nogal snel saai. Interieurs met alles in bruin, wit en crème daar heb ik bijvoorbeeld niets mee.

Over de kleur van de vloer en het houtwerk durf ik niets te zeggen, mijn gevoel zegt dat je het houtwerk in ieder geval niet bruin moet verven, eerder iets met roodtinten erin. Een opvallende kleur bank en felgekleurde kussens en dergelijke hebben denk ik ook een gewenst effect op de muurkleur.

Primavera

Primavera

10-04-2011 om 11:34

Online uitproberen

Er zijn verschillende sites waarop je online uit kunt proberen hoe verschillende kleurcombianties bij elkaar zullen lijken.
Ik heb er een paar gevonden, maar er zijn wellicht andere en ook nederlandstalige te vinden:
http://colorjive.com/home.action
http://www.housebeautiful.com/cm/housebeautiful/templates/HB_Paintbrush.html

Maxime.M

Maxime.M

10-04-2011 om 15:22

Inderdaad

Wij hebben beneden een grijs-bruine muur die overdag echt grijzig is en in de avond met lamplicht bruin. Eigenlijk wel leuk, je hebt twee effecten. Als leek zou ik zeggen doe, je vloer bruin, donkerbruin, bijna zwart. Dat is het eerste wat in me opkomt als je je beschrijving van het huis lees. Maar goed, ik ken je huis niet en weet natuurlijk niet of dat te donker wordt. Een groot wit/beige kleed bij de zithoek erop...lijkt mij heel leuk

+ Brunette +

+ Brunette +

10-04-2011 om 23:23

Smaken verschillen.

Nou, een interessante kleur is het in ieder geval. En het begint te wennen, gelukkig. Wat betreft je Dolly-Partonzorgen: ik vind het juist altijd leuk als ik een wat gewaagder kleurtje bij iemand op de muur zie. Misschien had ik de kleur die je oorspronkelijk in gedachten had wel afgedaan als benepen, ongedurfd. Als je zelf tevreden bent met de onbedoelde kleur, trek je dan vooral niets aan van de mening van anderen.

En ach, een trappenhuis, dat is toch niet zo heel belangrijk? Ik dacht dat het om je woonkamer ging.

Til

"Zit nog te wachten op die Heerlijke Hallucinaties die Tante Til altijd kreeg van de roze verf. "

Tja, muurverf is meestal op waterbasis, daar zit 'm t probleem. Voor het lakwerk alkydverf nemen en niet goed ventileren, misschien lukt het dan nog

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.