Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Luna

Luna

07-09-2011 om 17:27

Help! ik moet koken voor 13 personen...

Binnenkort hebben we weer familieweekend: Met z'n 13-en in een groot huis, heel gezellig. We hebben afgesproken dat de 'kinderen' (wij dus) elk een keer gaan koken.

Maar wat is nou gemakkelijk te maken voor 13 personen (volwassenen en kinderen)? Er zijn grote pannen aanwezig, geen oven. En ik wil het liefst niet te lang in de keuken staan natuurlijk. Wie heeft een lekker receptje voor me wat je gemakkelijk 'in het groot' kunt maken?

Alvast bedankt voor't meedenken!

Groetjes Luna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marit

Marit

07-09-2011 om 17:44

Koken voor groep

Bijvoorbeeld:
Wraps ( je bakt bijv. Kip en zet alle andere ingrediënten , sla, tomaat , Ger. Kaas, ui, guacamole, etc) op tafel voor self service.
Pasta
Nasi
Paella

Succes ermee!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Margriet*

Margriet*

07-09-2011 om 18:00

Mwah 13 is niet zoveel

Soep met pannekoeken
Pasta Bolognese met salade
Tortilla's met door de kip nog kidneybonen en kruiden
Aardappeltjes uit de oven (op de bakplaat met knoflook, olijfolie en rozemarijn) met salade en lamskotelletjes ook uit de oven.

Margriet*

Margriet*

07-09-2011 om 18:01

Oeps sorry

je hebt geen oven....
Stamppot (maak er een buffet van )

An

An

07-09-2011 om 20:04

13 maar?

soep met lekkere broodjes en lekkere kaasjes/salades
een risotto
bami/nassi aangekleed met van alles
chili con carne met tortillachips
alle stamppotten zijn geschikt
zalmpasta
chinese goulash(zo noemen wij het) varkensvlees, ui, sambal/ketjap/sperziebonen/uur sudderen met rijst
pilavachtige recepten
ragout met rijst
moet ik nog doorgaan?

Succes, An

Pasta of rijst met saus

Soep met brood, of pasta of rijst met saus.

Nasi zou ik niet doen, ik krijg al kramp in mijn armen als ik nasi voor ons vieren sta om te scheppen (nou plakt onze rijst wat en moet ik dus ook klonten kleinmaken), voor 13 man lijkt het me een klus, eerlijk gezegd.

Wat ook nog kan is iets boeuf bourguinon-achtigs (een runderstoof dus) met brood.

Dat soort saus/soepachtige dingen kun je natuurlijk van tevoren klaarmaken, invriezen en bevroren meenemen. Hoef je ter plekke alleen de koolhydraten nog maar te regelen.

Stem het wel even af met de rest, je loopt anders een reële kans op twee keer pasta.

Groeten,

Temet

Muisje

Muisje

07-09-2011 om 23:16

An (chinese goulash)

Hoi An,

Die Chinese Goulash klinkt me lekker, zou je iets uitgebreider kunnen vertellen hoe ik dat maak (hoeveelheden enzo) ben niet zo'n keukenwonder vandaar

Luna

Luna

08-09-2011 om 12:24

Culinaire nitwit

Nu had ik er misschien even bij moeten zetten dat ik een absolute culinaire nitwit ben, ik hou niet van koken en raak al gestressed bij meer dan 2 pannen tegelijk op het vuur.... Dus ja, voor mij is koken voor 13 personen echt een hele opgave. En bij veel dingen die ik hier lees (pilav-achtige dingen, goulash, risotto) denk ik: mmm, lekker, maarreehhh.. hoe maak je dat dan??

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, en als het niet teveel moeite is zou ik ook graag ingredienten en een beetje werkwijze van de gerechten willen weten...

Luna

U vraagt, wij tikken.

Pastasaus : snij ui klein, fruit die in een scheut (olijf)olie, daarbij uitgeperste knoflook, gehakt, peper en zout. Als het vlees bruin is een pak passata (tomatenprut) erbij en/of een blik tomaten(blokjes). Tijdje laten pruttelen.

Hier is niet veel aan. Het wordt al beter als je na het bakken van het vlees eerst een forse scheut wijn toevoegt, dat even laat opkoken en dan de tomaten erbij. Aan het eind van de prutteltijd een scheut room door de saus.
Je kan een ook gedroogd pepertje met de uien meefruiten (wel er weer uithalen, wie op zo'n ding bijt is je niet dankbaar!), je kan spekjes uitbakken met de uien, je kan allerlei kruiden toevoegen (thijm en oregano moeten meepruttelen, verse basilicum moet pas op het allerlaatst), je kan er paprika indoen, of champignons, of andere groentetjes, salami of chorizo kan je meefruiten...

Kortom: alles kan. Alleen niet allemaal tegelijk, daar wordt het niet beter van.

Met echte bolognese heeft dat alles overigens niets te maken, maar wat geeft dat.

En wat de pasta betreft: 1) alleen pasta van harde (ook wel: durum)tarwe. 2) in ruim kokend water en 3) zorg dat de saus klaar is voordat de pasta wordt afgegoten. Niet zoals Albert Heijn in zijn recepten zegt: kook de pasta, maak vervolgens de saus. Dan wordt de pasta slap en niet lekker.

En zorg verder dat iedereen naar hartelust geraspte kaas over het gerecht kan gooien, dan worden eventuele missers al snel verborgen.

Groeten,

Temet

Ely

Ely

08-09-2011 om 14:52

Kaasfondue al genoemd?

Vind ik zo gezellig altijd, mits iedereen ervan houdt )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

08-09-2011 om 22:55

De ool kip!

Die kip met heel veel knoflook, knisperende salade en stokbrood, OOL-klassieker!

Oke, dol op kip en op knoflook

En dus wil ik graag het recept zien voor die kip met knoflook, hmm het klinkt al zo heerlijk kip met knoflook. Kan ik het in het archief vinden of heeft iemand hier nog het recept?
groet, Cakey

Luna

Luna

09-09-2011 om 09:44

Temet (en anderen ook natuurlijk)

Dank je Temet, hier kan ik wat mee!!
Alle anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie reacties. Kaasfondue vind ik ook heerlijk, maar we hebben ook een 2- en 3- jarige aan tafel, dan vind ik het weer wat minder geschikt...
Kip met knoflook klinkt ook heel erg lekker, als het recept nog komt ga ik dat eerst maar eens rustig thuis uitproberen.

Ga nu boodschappen doen: het wordt dus een pasta met tomatensaus. Bedankt nogmaals!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-09-2011 om 11:02

Kaasfondu

Kan juist prima met 2- en 3-jarigen! Is gewoon een stukje brood met warme smeerkaas Moeten ze alleen niet zelf gaan pakken natuurlijk...

An

An

09-09-2011 om 16:58

Muisje

De chines goulash(de hoeveelheden gok ik altijd zo'n beetje)
2 uien zachtjes fruiten, sambal, 400 gr hamlappen in stukjes meebakken. 6? eetlepels ketjap (of iets meer/minder)erbij, 500gr sperziebonen erbij, water totdat het half onderstaat. 45 minuten laten sudderen. eten met rijst.

Eet smakelijk!
An

liora

liora

09-09-2011 om 17:16

Cakey

Iemand heeft vast een link maar als je zoekt op kip knoflook in deze rubriek kom je vast een heel end!

Moontje

Moontje

12-09-2011 om 20:27

Pasta - salade

De mogelijkheden zijn eindeloos.
Kook veel pasta; vlindertjes, verzin maar iets dat je leuk vindt. 250 gram per 4 personen.
Dit kun je van te voren doen en laten afkoelen, goed afspoelen met koud water na het koken anders wordt het plakkerig.
Twee of drie kroppen ijsbergsalade klein snijden.
3 zakjes noten; bijv. walnoten, cashewnoten, pijnboompitten (alles ongezouten)
600 gram kaas, bijv. mosterdkaas in kleine stukjes
gesnipperde (rode) uitjes
blikje maïs
mexicaanse groente (bijv. 2 blikjes Bonduelle)
Flink wat rucola sla (als je daarvan houdt)
Eventueel: fetta blokjes of herderskaas (Lidl) in stukjes, tonijn, alles wat je maar lekker vindt.

Maak bijv. drie of vier grote platte schalen salade door ze in laagjes op te bouwen: sla, rucola, vlinderpasta rondstrooien, wat kaas, wat noten, wat uitjes, wat maïs of mesicaanse groente, nieuwe laag sla en zo weer verder.
Eventueel verse blaadjes basilicum erop leggen. Je zou drie verschillende schalen kunnen maken. Het ziet er zeer feestelijk uit, en je zou ze op van die wegwerp schalen kunnen maken (Makro of zo) in van dat zilverspul als je geen grote platte schalen tot je beschikking hebt.
Lekker met stokbrood (bruin, wit) of Turks brood, eventueel met kruidenboter of ander kruidensmeersel.
Je kunt er een dressing bij maken van zure room, beetje mosterd, wat citroensap en schepje suiker, maar ook alle andere dressings kun je maken of gewoon flesjes dressing erbij zetten.
Maak ook een pan groente- en een pan tomatensoep.
Nou zeker weten dat iedereen lekker eet.

Moontje

Moontje

12-09-2011 om 20:31

En nog een beproefd massa-recept

Lekkere macaroni,
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk...
geraspte kaas, komkommer en sla erbij, iedereen eet zijn vingers erbij op.
Gemakkelijk te maken, let er wel op dat je per 100 gram macaroni een liter water nodig hebt. Dus je moet wel plenty water kunnen koken!
De prut is van te voren klaar te maken en hoef je dan alleen nog op te warmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.