Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

17-12-2010 om 09:18

Help, ik moet de kerstlunch verzorgen

Tweede Kerstdag komt de familie bij ons een kerstlunch nuttigen. Wij zijn met 13 personen en de vraag is wat zal ik maken?
Een paar jaar geleden hebben we een brunch bij ons thuis gedaan en dat was toch gemakkelijker v.w.b. het denkwerk.
Ik denk dat het een 'warme' lunch zal 'moeten' worden maar wat zal ik maken?

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Luxe broodjes

De latste keer dat ik een lunch voor veel mensen heb verzorgd had ik soep en harde broodjes met gevarieerd beleg. Broodjes gezond, broodjes salade....Makkelijk en toch erg lekker.

Dit jaar is er ook een kerstlunch bij mij maar voor een heel klein groepje. Dus ik ga met uitleven met Club Sandwiches.

Wat wij doen

wij hebben ook kerstlunch bij mijn moeder. Zij maakt een pan goulashsoep. Ik zorg voor de broodjes, kruidenboter en dat werk zeg maar, mijn broer maakt nog een spinazietaart.
Toe maakt mijn moeder de overheerlijke griesmeelschotel uit de oven die we altijd vroeger thuis kregen. Kinderen (5) krijgen een kerstmanijsje of zoiets dergelijks.

Ik weet niet hoe sjiek het altijd is bij jullie, maar ik vind het helemaal prima op deze manier.

Kortom; soep, broodjes, hartige taart, lekker toetje.

groetjes van Purk

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 10:50

Warme lunch

Ik zou een flink stuk vlees maken dat je ook lauw of koud kunt eten, zoals een rollade of rosbief. Erbij haricots verts en gecarameliseerde witlof en aardappelpuree. Als het meer gangen moeten zijn: beginnen met een soepje en opgeleukte meringues (bijv. met wat rood fruit uit de diepvries, wel ontdooid, en room) toe. Dan kun je veel al vooraf maken en ben je niet alleen maar aan het rennen.

Hier

ik heb laatst een warme lunch gemaakt voor een stel vrienden die langs kwamen met het idee dat ik op de dag zelf nauwelijks iets wilde doen.

de dag er voor heb ik een grote pan bospaddenstoelen-ragout klaar gemaakt. erg eenvoudig maar lekker door de toevoeging van cognac. Als je wil kan ik het recept opzoeken.

Op de dag zelf heb ik kaiserbroodjes (of andere harde bolletjes) in de oven afgebakken. Ragout verwarmen, toevoegen van zure room en verse peterselie. Kapje van het bolletje er af, iets uithollen, ragout er in en garneren met een beetje peterselie.

per persoon 2 bolletjes. Wat lekkere drankjes er bij, koffie na, was erg lekker en bijzonder.

Groetjes
Gruffalo

Massi Nissa

Massi Nissa

17-12-2010 om 17:33

Brood en soep?

Ik zou gaan voor een bijzondere soep, bijvoorbeeld kervelsoep, en allerlei heerlijk belegde broodjes.
Heeft iemand trouwens het recept voor de ideale club sandwich zoals je die in Cafe Americain krijgt? Die verrukkelijke caloriebom met bacon en mayonaise enzo?
Groetjes
Massi

Massi

Geen idee wat het recept is maar er zit geloof ik het volgende op:
mayonaise
bacon
gerookte kip
ijsberg sla
tomaat

En dan ook nog 3 sneedjes bovenop elkaar (twee lagen vulling dus)

Als je even googled dan vind je zo een hele hoop recepten, maar meer instructie dan de benodigheden heb je eigenlijk niet nodig.

Lynna

Lynna

17-12-2010 om 20:30

Purk: griesmeelschotel

Hallo Purk,

weet je toevallig ook hoe die griesmeelschotel gemaakt wordt? Klinkt heerlijk, alleen de naam al
Wij aten vroeger altijd warme griesmeelpap met rozijnen, ook zo lekker.

Vera*

Vera*

17-12-2010 om 22:10

Gelukkig

Het gaat toch een brunch worden. Dat is veel gemakkelijker. Een paar ideeën van jullie ga ik er ook in verwerken. Bedankt voor de inspiratie.

Vera

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2010 om 08:30

Petal

Wat jij beschrijft is ook verrukkelijk, maar is in feite een BLTC sandwich (bacon lettuce tomato chicken) verpakt als clubsandwich. Er hoort toch ook nog ergens bieslook en komkommer? En heb ik niet ergens ook ei gezien? Eigenlijk moet ik gewoon komende vakantie naar Amsterdam om die club sandwich weer even te proeven, blocnootje bij de hand.
Ik vind trouwens BLTC zo'n beetje het lekkerste broodje aller tijden.
Groetjes
Massi

Massi

Oh, ik dacht echt dat dat een chicken club was. Als ik die hier bestel krijg ik nl zoiets. Maar wellicht zijn er verschillende versies? Heb net even gegoogled op recepten maar kan er geen met ei vinden. Wel zit er soms nog mosterd op.

Mijn favoriet is gewoon de BLT op een versgebakken stokbrood. Met vooral veel mayo. De kip hoeft van mij niet

Lynna

ik ga het aan mijn moeder vragen. Doe ik morgen en dan zet ik het hier even neer. Ik heb namelijk geen idee....ik eet hem alleen maar altijd op.

groetjes van Purk

Lynna

Lynna

18-12-2010 om 18:53

Purk

Hallo Purk, alvast bedankt voor je moeite! En misschien meteen handig voor jezelf, als je tenminste die griesmeelschotel later ook wilt geven aan je kinderen?

Mijn moeder overleed jong en onverwachts. Zonder haar recept voor broeder achter te laten. Ik heb me gek gezocht voor ik het precieze recept had zoals zij het altijd maakte

Lynna ot

he gets, ik ga haar zo bellen en ga dan ook meteen het recept vragen voor de broodschotel met appel die ze vroeger altijd maakte. Het zal me toch inderdaad niet gebeuren dat er een moment komt dat ik denk, hoe maakte ze dat ook al weer....

Bedankt voor je tip en de recepten komen er aan (ik ga er maar even vrijelijk vanuit dat je het recept voor de broodschotel vast ook wel wil

groetjes van Purk

Margriet*

Margriet*

19-12-2010 om 18:19

Lynna broeder/jan in de zak

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=71040&rq=jan+in+de+zak&course=&proteinSource=&cuisine=&season=&dishType=&technique=&sources=&sources=&sources=&numberOfServings=

Dit recept maak ik uit de Allerhande uit 2002. Ik neem alleen de helft van de ingredienten en maak het in een ouderwetse vorm van Dille en Kamille dat past precies. Er zit een deksel op zodat er geen water in zit. In een zak vind ik geen succes. Ik vind het juist zo lekker als er een korstje op zit en deze wordt mooi bruin aan de buitenkant net als cake. Ik vind de smaak precies hetzelfde als die mijn moeder maakte. Mijn kinderen vinden het ook heerlijk. Hopelijk heb je er wat aan.

Lynna!

het heeft even geduurd, maar ik was vandaag bij mij moeder en ze heeft me de recepten verteld voor het warme griesmeelschoteltje en de broodschotel.
Hier komen ze. Het zijn recepten voor vier personen:

Griesmeelschoteltje
6 dl melk
50 gram griesmeel
zakje vanillesuiker
suiker naar smaak (niet te veel, aldus mijn moeder)
handjevol rozijnen en krenten
1 ei
paneermeel en klontjes boter

Melk koken en daarna griesmeel erbij. Goed roeren en in 3 minuten gaar laten koken. Rozijnen, krenten en vanillesuiker en suiker toevoegen. Daarna het ei er door roeren.

Ovenschaal invetten en daarna het griesmeelmengsel er in gieten. Paneermeel erover en wat klontjes boter er bovenop. Ondertussen heb je al de oven voorverwarmd op 200 graden en zet je de schaal er voor ongeveer 15 minuten in. Wellicht iets langer, een bruin korstje is nu namelijk de bedoeling.

Broodschotel

250 gram brood zonder korst (liefst ook wat wit, staat het mooist)
5 dl melk
2 eieren
100 gram rozijnen/krenten
60 gram suiker
kaneel
paneermeel
klontjes boter
paar appels

Ovenschaal invetten. Melk mengen met het brood dat je in kleine blokjes hebt gesneden. Daarna eieren erdoor heen mengen met de suiker, rozijnen/krenten, suiker en kaneel.
Appelmoes maken van een paar appels. Geen suiker toevoegen, alleen dus appels schillen, blokjes snijden, koken en dan dus die moes gebruiken.

Helf van melkmengsel in ingevette ovenschaal doen, dan een laag appelmoes en dan weer melkmengsel erover heen gieten. Laagje paneermeel met een paar klontjes boter.

Schaal in voorverwarmde oven zetten, 200 graden en dan ongeveer 20 minuten.

Hopelijk is alles duidelijk beschreven. Eet smakelijk alvast.

groetjes van Purk

Lynna

Lynna

23-12-2010 om 08:16

Ooooh purk

Wat klinkt dat lekker!!!! Ik ga ze allebei gauw maken!

Primavera

Primavera

23-12-2010 om 19:14

Biene, recept gecarameliseerde witlof

Hallo Biene,
Je had het in dit draadje over gecarameliseerde witlof. Hoe maak je die?
Groeten Primavera

Biene M.

Biene M.

23-12-2010 om 20:20

Witlof

Eerst de witlof bakken. Ik snijd altijd eerst het kontje eraf en de kern eruit en snijd de witlof dan overlangs in repen van ongeveer 2 cm breed, maar je kunt ook de stronkjes in hun geheel bakken. Hij moet gaar worden, dus reepjes 5 a 10 minuten en stronkjes kun je beter een minuut of 20 met deksel op de pan laten staan. Ik doe het in olie, maar kan ook in boter. Als de witlof gaar is roer je er een paar lepels bruine basterdsuiker of honing door. Er moet dan nog wel voldoende vocht of vet in de pan zitten zodat de zoetigheid niet aan de pan hecht, maar aan de groente. Na een minuut of 2 roeren is de suiker gesmolten en gelijk over de groente verdeeld.

Primavera

Primavera

24-12-2010 om 15:55

Bedankt biene

Bedankt Biene,
Ik zocht nog een extra groentengerechtje en witlof had ik al in huis. Geen idee of ik hier bruine basterdsuiker kan krijgen, maar honing heb ik wel in huis.
Prettige Kerstdagen
Primavera

Mijn methode

mosterd na het kerstdiner, maar ik maak gekaramelliseerde witlof als volgt: eerst de stronkjes te koken (een minuut of 5), dan goed uit te laten druipen en overlangs door te snijden. Daarna in de koekenpan een flinke klont boter laten smelten en daarin een paar lepeltjes suiker strooien (twee afgestreken eetlepels schat ik). Als de boter zo'n beetje uitgebruist is - maar nog niet bruin - de halve stronkjes erin. Aan beide kanten een paar minuten bakken voor een mooi goudbruin karamellig korstje.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

27-12-2010 om 10:55

Niet helemaal mosterd

Er ging iets niet helemaal goed met de honing, het karamelliseerde niet. Dus na een tijdje heb ik besloten om er maar een hand walnoten in te gooien en het zo op te dienen. Dat smaakte ook erg lekker naast de zelf gemaakte gemarineerde roast-beef met paddenstoelen-rozemarijn roomsaus.
Maar ik ga het nog wel een keertje proberen, als we de overschotten van ons tweede kerstdag diner hebben opgegeten (Overmorgen of zo). Kan het ook met gewone suiker ipv basterd suiker?
Groeten Primavera

Primavera

Ik gebruik altijd gewone kristalsuiker.

Wel echte boter nemen uiteraard, geen margarine.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

27-12-2010 om 14:04

Margarine?

Geen zorgen, Temet, Margarine komt niet in mijn kookwoordenboek voor. We gebruiken hier of olijfolie extravergine of roomboter.
Ik vind het altijd frappant dat ze aan de ene kant in Nederland juist de lekkerste roomboter van Europa hebben, maar dat aan de andere kant Nederlanders massaal aan vervangende smakeloze vetbrouwsels gaan die dan zogenaamd gezonder zouden zijn.
Groeten Primavera

Biene M.

Biene M.

27-12-2010 om 15:02

Lekker primavera!

Het klinkt heerlijk, ook de combinatie met het vlees! Jammer dat de honing niet deed wat hij moest doen, maar het klinkt in elk geval heerlijk, witlof + honing + walnoten. Ga ik denk ik ook maar eens doen

Als je het met gewone suiker doet helpt het misschien om die eerst in een ander pannetje te laten smelten. Volgens mij werkt basterdsuiker op zich beter omdat het fijner is en sneller smelt, maar dat weet ik eigenlijk ook niet zeker hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.