Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yvonne

Yvonne

21-04-2011 om 20:09

Help, hondje zorgt voor geluidsoverlast

Gister toen ik thuis kwam lag er een briefje in de bus van de buren dat ze erg veel last hebben van mijn hondje. Hij schijnt aanhoudelijk uren achter elkaar te blaffen als wij niet thuis zijn. Wij hadden dit niet door want als wij thuis komen begint hij pas te blaffen als wij in het portiek lopen te praten en als ik alleen kom pas als ik de sleutel hier boven in het slot steek.
Ik vind het een vervelende sitautie zowel voor de buren als voor mijn hondje zelf.
Gisteravond op de hondencursus al om raad gevraagd: advies was de radio aan en verder het vlees voor hem in een mergpijpje of zo'n voerbal stoppen, invriezen en hem dat geven zodat hij daar ff zoet mee is.
Buurman (schuin beneden) werk tot 2 uur snachts dus als de hond als wij weggaan om 8 uur gaat blaffen is hij nog niet uitgeslapen en wordt daardoor erg uit zijn slaap gehouden. Slaapkamer ligt aan de achterkant, we hebben bedacht om de bench in de voorkamer te zetten (dan zit ook de huiskamer er nog tussen).
Een blafband waar hij een schok van krijg vind ik zielig, ik ga mijn hond niet mishandelen. Er schijnen ook van die bandje te zijn dat er iets in het gezicht sproeit in het uitertste geval wil ik die proberen.
Heeft er iemand verder nog tips om het blaffen af te leren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

21-04-2011 om 22:00

Geleerd van een oude buurman met hondenkennis

"Verder kun jij het je hondje leren door weg te gaan en meteen weer terug te komen als de hond stil is en dan leuk met hem gaan doen en hem belonen. Zodra hij gaat blaffen kom je boos binnen en ga je meteen weer weg. Neem dus een boek mee en ga in het portiek lezen."

In ons geval was het de hond van de hondenkennisbuurman die opeens (na enkele jaren) begon te blaffen. Wij hebben (in overleg natuurlijk, en met hun sleutel) die taktiek toegepast. Binnen enkele dagen was hond stil.

Wat de blafstraf betreft: dit klinkt zielig, maar is het niet. In de hondenwereld wordt ook niet bepaald zachtzinnig "gestraft". Honden zitten nou eenmaal zo in elkaar. Als ze een paar keer "auw" ervaren na een bepaalde daad, leren ze die daad wel af. In een hondenroedel is de roedelleider ook niet bepaald zachtjes!

NaShA

NaShA

21-04-2011 om 22:23

Op discovery

is zo'n programma, hondenfluisteraar, met cesar huppelepup...en die geeft ook een soort bijtjes bij honden die niet luisteren....met zijn vingers doet hij dat.

Hondebezitter

Hondebezitter

21-04-2011 om 22:41

Ook gehad

Onze hond begon rond een maand of 8 echt te blaffen beneden in de bench zodra de eerste persoon op was gestaan boven. Ik liet hem gewoon blaffen en deed alles op mijn normale tempo en kwam naar beneden als ik daar klaar voor was. Ik wilde hem niet belonen voor het geblaf door gelijk tevoorschijn te komen. Bovendien hebben wij echt totaal niet gehorige huizen. Op een dag werd ik gebeld door een buuf van 2 huizen verder of ik nog lang weg was, want de hond blafte zo. Dat duurde nog wel even, dus is zij naar binnen gegaan en heeft hem even mee genomen en daarna weer terug gedaan. toen ik thuis kwam bleek hij aardig te hebben overgegeven in de bench, hij was gewoon ziek dus. Ik naar de buuf om te zeggen dat ik er weer was en om te bedanken. Toen beet ze me toe dat hij toch wel erg veel blafte en dat ze het er ook met een oom van haar over had gehad en dat we A wel moesten doen en B niet. Uiteraard was ik even pissig waarom wel met anderen overleggen hoe wij moeten opvoeden terwijl ik geen idee had dat hij blafte. Ja van 's ochtends dat wist ik, maar had aan de naaste buren gevraagd of ze er last van hadden en die niet, ja dan denk je niet aan 2 huizen verder. Hij zou dus overdag als wij soms weg waren (zijn nooit hele dagen van huis) best veel blaffen, ook nog even bij anderen nagevraagd en die beaamden dat. En we hadden het echt vaak uitgetest, een van ons aan het begin van de straat uitstappen en vooruit lopen zodat hij de auto niet hoorde etc. Maar goed die nacht gaf de hond weer een paar keer over en ging hij weer blaffen, uiteindelijk hebben we hem uit de bench gelaten en dat vond hij wel goed. De volgende dag wilde hij er ook niet meer in en dat hebben we zo gelaten sindsdien hebben wij nooit meer last van een blaffende hond gehad. Hij was opeens die bench zat op een of andere manier.

koentje

koentje

22-04-2011 om 15:32

Yvon, maar ook voor dana hieronder

google eens op hondenforum; er zijn enkele fora waar je uitgebreid advies kan vragen!

100%mama

100%mama

27-04-2011 om 09:01

"afleren"

Onze jongste hond begon met 8 maanden ook ineens te blaffen in de bench. Nu hadden wij dat met onze oudste en vorige nooit gehad en dus hebben we advies gevraagt aan een gedrags therapeute. Wat wij hebben gedaan is als je weg wil gaan, 10 minuten van te voren al je spullen te pakken. Daarna niet gelijk weg gaan, maar nog iets doen in huis om vervolgens zonder iets tegen de hond te zeggen weg te gaan. 5 minuten later terug komen en blaffen of niet, binnen komen zonder de hond te begroeten dus ook weer alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Even je ding doen en je hond een aai over zijn kop geven. Niet uitbundig begroeten dus. Dit steeds verder in tijd uitbreiden.

Zo geef je aan dat het normaal is dat je even weg bent, maar dat je dus ook weer terug komt en door je rustige houding zal je hond gaan begrijpen dat dit gedrag van jou normaal is en je weer terug komt.

Er gaat wel tijd in zitten, want gelijk 4 uur alleen of even in een weekend gaat niet lukken. Wat betreft het bench blaffen terwijl je boven bent, waar staat de bench? Bij ons stond hij in de gang en kon hond ons niet zien als ik boven aan de trap stond. Hij heeft het hier een paar keer gedaan en ik heb van boven naar beneden OP de bench mijn sleutels gegooit zonder wat te zeggen. Een schrik reactie geven dus. Hier heeft het nog geen week geduurd en koss hij eieren voor zijn geld.

Succes hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.