Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tine Winkel

Tine Winkel

17-08-2014 om 21:07

help - hoe kom je van die lucht af?! Stroom vriezer en koelkast uitgevallen.

Thuisgekomen van een fijne vakantie vonden we het een beetje muf ruiken thuis. Ach, niets aan de hand, denk je, gewoon een drooggevallen zwanehals. Maar toen het licht in het toilet niet aanging en ook die in de kamer niet... bleek de aardlekschakelaar geklapt. Geen idee hoe lang geleden, maar in ieder geval ruimschoots te lang voor de koelvriescombinatie, vriezer en koelkast. Die dingen meuren nu echt de tent uit. Kokhalzend heb ik de inhoud eruit gehaald, maar die geur... Is die nog op een of andere manier weg te krijgen of helpt alleen de aanschaf van een nieuwe.

notje

notje

17-08-2014 om 21:26

oei,geen fijne thuiskomst

Ik zou het uitsoppen met schoonmaakazijn,als je dat al niet gedaan hebt
En misschien kun je een bakje koffie (gemalen dus) erin zetten.Dat helpt in de auto in ieder geval tegen braaksel lucht.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-08-2014 om 21:38

idd zeker niet fijn

en ongelooflijk wat een lucht, ik wist niet stank zo erg kon zijn. Ik zal je adviezen eens proberen. Het lijkt er alleen op dat er ook vocht achter de plint terecht is gekomen - ik vrees dat we de keuken deels moeten demonteren om dat schoon te kunnen maken cq de geur weg te krijgen.

Juno

Juno

17-08-2014 om 23:23

Soda

Bak soda neerzetten voor lucht en vocht. Eventueel nog een halve citroen er naast. Iedere dag vervangen. Een electrisch kacheltje erbij zetten voor het drogen (of bouwlamp of föhn).
Succes!

gai

gai

18-08-2014 om 00:00

erg he

En bedenk dat de inhoud van de vriezer misschien ook verzekerd is. Ik heb de lucht nu nog helder terwijl het meer dan tien jaar geleden is. Bah. Maar toen geen nieuwe gekocht. Kan me niet meer herinneren hoe dat weg is gegaan. Succes ermee

Puck

Puck

18-08-2014 om 08:31

Vorig jaar gehad

Ik ken het....
Zoals Gai al zegt: ook melden bij de verzekering, wij kregen alles vergoed. Zo mogelijk nog foto's maken van de bedorven inhoud.
Wij hebben gewoon de vriezer uitgesopt met heet water met schoonmaakmiddel en goed laten drogen. Daarna nog een keer met heet water met flink wat soda erin en goed naspoelen met alleen heet water. Daarna was de lijkenlucht toch wel weg.
Succes.

Lekkage in keukenkastje

Bij mij hangt er ook een vieze stank in een van mijn keukenkastjes, de kraan van de afwasmachine lekte op handdoeken voor de was. Normaal liggen die in een wasmandje in dit kastje, maar die stond nog bij de wasmachine. Met als gevolg dat de handdoeken nogal gingen stinken, liggend op de plank van het keukenkastje. Dat het de handdoeken waren, had ik helaas niet door, de (afgesloten) groenteafvalemmer staat er ook en die had ik al 2x van een verse zak voorzien totdat opeens het muntje viel dat het ook stonk met een schone groenafvalemmer.
Ik ben heel bang dat de stank in de planken van het keukenkastje zelf zijn getrokken, maar ga nu toch de tips van soda, citroen of gemalen koffie proberen om de stank te verminderen.

en...

Misschien toch overwegen om de koelkast en de vriezer uit te ruimen en uit te zetten als je een paar weken weg bent.
Wel zorgen dat de kleppen en deuren openstaan anders gaat het schimmelen.

Puck

Puck

19-08-2014 om 08:56

AnneJ

DAt is helemaal niet praktisch vind ik. Juist als ik moe van vakantie terug kom is het handig als ik de eerste dagen niet naar de winkel hoef en uit de voorraad kan eten. En met 2 grote vriezers en koelkasten is het een hele rompslomp en moet ik al lang voor de vakantie rekening gaan houden met wat ik eet "want de vriezer moet leeg". En in de koelkast staan vaak halve potten augurken, flesjes saus, mayo etc. Hoe zie hij dat voor je dat je dat voor je vakantie allemaal op gaat maken?
Daarbij: hoe vaak komt het nu voor dat de vriezer ontdooid is na de vakantie? Zelden. Daar ga ik niet dat hele circus voor opstarten.
Makkelijker is om degene die de post doet ook te vragen om even de vriezer te controleren.

Barvaux

Barvaux

19-08-2014 om 09:42

Precies

Dat is veel en veel onhandiger dan het risico een keer lopen. Probleem is dat bij ons het risico groter is omdat we niemand nodig hebben voor plantjes etc.

Puck: door de veel ruimere openingstijden tegenwoordig eet ik niet bij thuiskomt uit de koelkast en vriezer, dat dan weer wel.

Tink

Tink

19-08-2014 om 18:30

Barvaux

Maar plantjes of geen plantjes, je zou misschien je buuf kunnen vragen om af en toe even te kijken of de stroom het nog doet?

Barvaux

Barvaux

19-08-2014 om 19:17

Tink

Ja eigenlijk nooit aan gedacht. Dat doe je waarschijnlijk alleen maar als het je al eens is gebeurd?

Een jaar of 8 geleden was het wel zo dat hier altijd de stroom eraf klapte bij een flink onweer maar dat lag aan de buren (meterkasten zaten tegen elkaar en daar was wat aan de hand) en dat is opgelost.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-08-2014 om 20:13

t is al een stuk beter nu

Er bleek idd vocht achter/onder de kastjes gelekt. Deel van de bodem van de kast verwijderd en toen bleek het in het onderliggende spaanplaat te zitten. Spaanplaat verwijderd, daaronder een tegelvloer - dat alles goed schoongemaakt met alle tips die ik hier gelezen heb. De lucht is nu vrijwel weg.
De koelkast was ook verschrikkelijk beschimmeld (zowel rubbers als horizontale vlakken in bv. de deur) en dat kreeg ik er echt niet meer uit, dus we hebben nu een nieuwe koelvriescombinatie.

Ik had geen idee dat ik dit bij een verzekering had kunnen declareren en heb dus geen foto's gemaakt. Net in de papieren gekeken, maar ik vrees dat het bij ons net buiten de voorwaarden valt. Ik ga morgen voor de zekerheid toch nog even bellen, niet geschoten is altijd mis.

Overigens geeft onze buuf maar 1 maal per week de planten water - ruim genoeg tijd om het een puinhoop te laten worden... Ik denk dus dat wij in het vervolg toch wat meer de vriezer proberen leeg te eten. Ook ben ik voornemens geen vlees meer in plastic zakjes in te vriezen, maar alleen nog in bakjes.

Puck

Puck

20-08-2014 om 08:46

Barvaux

Wij hebben een NAS thuis in ons netwerk en als daar een stroomuitval is krijgen we een mailtje dat de NAS in storing is. Dat kan ook handig zijn: een belletje naar de buurvrouw om even te gaan checken. NAS werkt dan als een verklikker.

Puck

Puck

20-08-2014 om 08:49

Tine

Inderdaad gewoon proberen. Ik had ook geen foto's omdat ik het in eerste instantie ook niet wist en container was intussen (gelukkig) ook geleegd. Gewoon uitgelegd aan de verzekering en toen vonden ze het prima dat ik gewoon een lijst gaf met wat er verloren was gegaan en wat de geschatte waarde was. Deden ze verder niet moeilijk over.

Caesar

Caesar

20-08-2014 om 09:03

Puck

En als de NAS op een andere groep zit dan de koelkast?

Puck

Puck

20-08-2014 om 10:01

Caesar....

Tja, als er maar 1 groep uitvalt dan werkt het niet, maar als de algehele stroom eraf gaat door bijv. de aardlekschakelaar dan wel. Heb je toch het risico weer verkleind....

Caesar

Caesar

20-08-2014 om 14:09

Puck

De aardlek gooit meestal maar 1 groep eraf.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-08-2014 om 19:29

idd verzekering

Heb vandaag gebeld: idd in een mail aan hen aangeven wat er is gebeurd + geschatte inhoud van vriezer + waarde daarvan vermelden. Dat krijgen we in ieder geval vergoed. Of de verzekering ook nog iets gaat uitkeren voor de nieuwe koelvriescombinatie is nog niet duidelijk. Nou ja, beter iets dan niets.

Puck

Puck

21-08-2014 om 08:35

Nou Caesar

Juist niet. Als alleen een stop doorgaat dan gaat er 1 groep uit, maar de aardlek gooit er juist meerdere groepen uit.
Tine: fijn dat je verzekering in ieder geval de inhoud vergoedt, dat scheelt weer.

Caesar

Caesar

21-08-2014 om 10:30

Puck

Je hebt gelijk. Max 4 groepen per aardlekschakelaar.

Tink

Tink

21-08-2014 om 18:57

Caesar en Puck

Dat ligt er maar aan. Wij hebben een groepenkast met 6 groepen, met ieder een aparte aardlekschakelaar.
En op het geheel zit dan nog een soort hoofdschakelaar. Als die om gaat liggen alle groepen er tegelijk uit. Is nog nooit gebeurd overigens.

69er

69er

21-08-2014 om 22:17

Nas-tip

Mijn man
vond dat wel een goede tip. En dan de nas eventueel via een verlengsnoer
op dezelfde groep als de vriezer zetten

MK

MK

28-08-2014 om 23:11

zelfde probleem

Wij zitten met hetzelfde probleem, idd een niet te harden lijkenlucht lijkt het wel.

Kan je 'm reinigen en daarna de deur dichthouden? Ik wil nl niet de deur open laten staan omdat het hele huis dan vergeven is. Maar heeft dat zin of MOET je luchten??

Help, het is echt walgelijk... dus tips zijn meer dan welkom.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-08-2014 om 17:42

wij hebben

idd wel veel geventileerd. Lekplek (het vocht was bij ons in de ondergrond gelekt) zit op ca. 3 meter van de keukendeur, dus op 4 meter van de keukendeur hebben we een ventilator geplaatst richting keukendeur. De ventilator maakte zo een luchtstroom richting buiten (sorry, buurtjes), waardoor de stank in huis snel afnam. Meerdere keren per dag gereinigd met chloor of schoonmaakazijn, koffie gebruikt om de lucht te maskeren/compenseren etc.
Een heel gedoe...

MK

MK

29-08-2014 om 20:50

Hmm

OK dus de deur moet open. Was er al bang voor ;-(
Als wij 'm even open hebben om te reinigen is het al niet te harden, laat staan als ik 'm de hele dag open laat staan. Man heeft het ook al over een nieuwe kopen maar dat vind ik zonde. Ding is pas 4 jaar oud...

Ventilator is een goed idee. Maar uiteindelijk heb jij toch ook een nieuwe gekocht, dus heeft het niet geholpen of wel??

Barvaux

Barvaux

29-08-2014 om 21:40

maar

Kun je hem er niet uithalen en in de schuur zetten wellicht?

MK

MK

29-08-2014 om 22:48

inbouw

Het is een inbouw en gelukkig hebben we nog een tafelmodel in de garage die ons voorlopig uit de brand helft. Maar onze 'echte' willen we natuurlijk ook gewoon weer in gebruik kunnen nemen.

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 10:01

maar

Ook een inbouw kun je er toch wel uithalen?

Tine Winkel

Tine Winkel

30-08-2014 om 16:35

@MK

ik heb niet geprobeerd de koelvriescombi goed schoon te maken. Er zat zoveel schimmel in de rubbers en dergelijke, ik had daar echt geen trek meer in. Ik ben alleen druk doende geweest de lucht uit de keuken te krijgen, dus kastombouw slopen en vloerdelen verwijderen. Koelvriescombi stond toen al een poosje buiten.

MK

MK

31-08-2014 om 15:40

Barvaux/Tine

Barvaux - ja klopt, dat wordt dan de volgende stap.

Tine Winkel - de lucht is gelukkig het huis uit en zit alleen nog in de vriezer. Wij hebben gelukkig geen schimmel omdat wij hem vlak voor de vakantie al ontdooid en gereinigd hadden, dus dat scheelt. We gaan 'm morgen (als iedereen het huis uit is) een paar uur open zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.