Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juul

Juul

05-08-2016 om 13:00

Help: eters door de week

Ik krijg volgende week door de week, eters. Hartstikke gezellig, maar ik ben echt vreselijk in de keuken. Ik dacht er eerst aan om de bbq in de fik te steken en daar wat vlees op te mikken met wat salades enzo. Maar de weersvoorspelling is niet echt geweldig. Maar wat dan wel? Iemand idee? Iets makkelijk, wat er nog wel een beetje uitziet en wat niet te veel tijd kost want het is ook nog een gewone werkdag voor mij.

Lasagne en een salade

Vooraf maken, als je uit je werk komt in de oven zetten. De salade kun je s ochtends vroeg maken, in de koelkast zetten, en bij het serveren de dressing erover. Stokbrioodje en kruidendokter vooraf, bij een drankje. Ijs met vruchtjes toe.

Je ziet het, ook ik ben geen keukenprinses en hiermee red ik me eruit.

Pennestreek

Pennestreek

05-08-2016 om 13:36

Bromvlieg

Leuk die autocorrectie. Ben heel benieuwd naar hoe een stokbroodje kruidendokter smaakt .

Pennestreek

Pennestreek

05-08-2016 om 13:42

Juul

Toko? Gewoon wat halen, de avond ervoor, en opwarmen in de magnetron. Of inderdaad iets dat je alleen in de oven hoeft op te warmen. Lasagne is lekker, maar het kan ook iets anders zijn.
Wat hier altijd wel een succes is (zeker als er kinderen bij zijn) zijn wraps. Zet je allemaal bakjes met ingrediënten op tafel en kan iedereen zijn eigen wrap maken. Dus gebakken kipblokjes, lekker gekruid; paprika, tomaat en komkommer in blokjes; ijsbergsla in reepjes; geraspte kaas; stukjes ananas; salsa (kant en klaar van de supermarkt). Erbij guacamole en creme fraiche. Veel hiervan kun je al voorbereiden, kip bak je op het laatste moment.

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2016 om 13:45

Haha Bromvlieg

Ik zie hier een Bouqettereeksverhaal in. Kruidendokter valt voor de géén-keukenprinses! Keukenprinses vindt de kruidendokter echter aanvankelijk een vreselijke vent, maar zijn vierkante kin met kuiltje erin is stiekem wel woest aantrekkelijk!

geen bbq

Ik vind een bbq best veel gedoe eigenlijk. En het duurt ook nog vaak behoorlijk lang voor je eten klaar is.
Als ik door de week eters krijg, komt er negen van de tien keer iets uit de oven. Iets stoverigs, of lasagna, ook een keer de fish pie van Jamie Oliver gemaakt. Dag tevoren gemaakt, en dan hoeft het alleen nog maar in de oven. Overigens kost dat ook een uur, want die oven moet eerst voorverwarmen en daarna moet het gerecht er meestal nog zo'n 45 minuten in, maar die tijd sla je wel stuk met drankje vooraf, je hoeft er verder toch niks meer aan te doen.
Salades bestaan bij mij bij zulke gelegenheden uit een zak gemengde supermarktsla, opgeleukt met stukjes tomaat etc. Ik ben er trouwens tegen om salades voor te bereiden als er ook werkelijk sla in zit, want die sla knapt er gewoonlijk niet van op als die gesneden en wel een hele dag in de koelkast staat. Behalve in die speciale zakjes van de supermarkt dus, maar ik heb thuis niet de techniek van meneer Heijn in zijn fabrieken.

Groeten,

Temet

Kip korma

Google er maar eens op. Is een Indiase curry, smaakt heel exotisch als je het nooit gegeten hebt, en het is supereenvoudig, niet al te veel ingredienten, en je kunt het van te voren maken. Sterker, na een nachtje in de koelkast, smaakt het nog beter. Als je eraan kunt komen (turkse super) neem kippedijfilet, veel minder droog dan kipfilet, veel meer smaak.

Verse koriander erover, aromatische rijst erbij (pandan of basmati) kant en klaar naanbroodje erbij, mangochutney (potje) en als groente gewoon sperzieboontjes.

Chili

Een grote pan chili en dan wat taco's en wraps die je gasten zelf kunnen vullen met kip, gehakt, groente en sla.

skik

kippendijfilet (nav Kenfan)

Kippendijfilet ligt tegenwoordig ook gewoon in het koelvak bij Ap. Standaard en scharrel. Althans, hier wel.

Groeten,

Temet

die wraps

vind ik een goed idee, iedereen pakt wat ie lust?

Of kip pilaf dat kun je ook van te voren maken, is erg makkelijk met perzik uit blik en tomatenpuree. Lekker met salade en rijst? Evt boontjes erbij.

Spagettisaus een dag van te voren maken en dan de dag zelf spagetti koken.
Wat komkommer etc erbij en klaar.

@kaaskopje

Feuilleton!! En dat eten als verbindend thema.

Beertje

Beertje

05-08-2016 om 18:12

Wat wil je?!

Ik kan best helpen ben al jaren kok maar wil je snel of nu al maken voor volgende week... Vertel --------

Juul

Juul

05-08-2016 om 18:30

Pff, dank u. Enne die bbq

Oké relax dus, komt goed. Het liefst zou ik wat halen bij de toko. Maar de enige die ik goed vind zit aan de andere kant van de stad op een draak van een slecht bereikbare plek. Niet handig door de week. Ik ga voor safe. Lasagne moet lukken. Met salade en brood met kruidendokter Helaas geen bouquettereeks verhaal, het zijn vriendinnen. Die kip korma heb ik opgezocht maar dat wil ik eerst maar eens maken met de kinderen als proefkonijn.

Beertje, lijkt me echt heerlijk om fantastisch te kunnen koken. Ben eigenlijk razend nieuwsgierig naar je suggesties. Doe er eens eentje voor snel ......... Enne oké als je zin hebt ook nog eentje die ik nu al zou kunnen maken voor volgende week.

Ik heb mezelf een tijdje terug getraceerd op een cobb. Geweldig ding. Kan gewoon op tafel (buiten hè ! ) met zo'n bijpassende stone steek je m zo in de fik en hoppa eten maar.

Lente

Lente

05-08-2016 om 19:03

Ik zou die cobb gebruiken

Noem het geen bbq. Dan verwacht iedereen allerlei soorten vlees en tig sausjes.
Noem het : we grillen het vis/vlees buiten. Heb je een afdak waar de cobb kan staan. Je kunt zelfs binnen eten maar vlees/vis buiten grillen.
Dan koop je een paar mooie entrecotes of een paar zalmmoten met huid.
Daarbij dan een een salade, brood en kruidenboter. Of misschien kun je verse maiskolven vinden. Die kook je binnen ca 15-20 minuten in zout water. Door midden snijden, elke helft in folie rollen met wat boter erbij. Die kunnen ook op de cobb, alleen om warm te worden. Koud kan eventueel ook.

Ik ben ook benieuwd naar de tips van Beertje.

Egel

Egel

05-08-2016 om 19:11

ah.nl vind ik helemaal niet moeilijk, deze bijv:

Ik zou iets koken van ah.nl -alles wordt stap voor stap uitgelegd en meestal niet te veel ingredienten-, bijvoorbeeld verse tortellini (gewoon zo'n pak, het is al klaar) met wat spinazie en zo, ik vind het een heerlijk recept en trouwens het hele gezin:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186001/tortellini-met-spinazie-en-venkel

Het is zo klaar. Salade caprese erbij? (schijven tomaat/plakken mozzarella/verse basilicum, olijfolie eroverheen sprenkelen).
Of deze salade erbij, of vooraf: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R534870/radijssalade-met-blauwaderkaas

Dessert: dan zou ik vers zomerfruit halen (bosbessen/frambozen/evt. aalbessen, of misschien heeft iemand een struik staan) en dat over goed ijs doen. Slagroom erbij (zelf kloppen, niet zo'n bus).

Wraps bij iemand eten en dat zelf dan verder samenstellen aan tafel lijkt me helemaal niks. Kom je daar om gezellig te tafelen, moet je, alsof je bij een kinderpartijtje zit, gaan zitten pielen met de bakjes om je heen. Beetje té simpel eerlijk gezegd. Al is het dan doordeweeks.
Als je de hele dag moet werken, zal je bezoek het ook vast begrijpen dat ze niet om 18 uur te eten krijgen. Dan zet je ze misschien aan de keukentafel met een lekker toastje en een glas wijn terwijl jij de rest afmaakt.
Bonbon bij de koffie, klaar.

Veel plezier!

Hoofdmoot of aftrap

Is het etentje de hoofdmoot van de avond, of is het een gezamenlijke aftrap naar iets anders? Want dan zou ik het simpel, misschien wel alledaags houden? Wij kregen een keer boerenkool met worst voorgeschoteld bij een drukbezet stel voordat we samen naar een concert zouden gaan. Was er niet minder gezellig om. Zou ik zelf hooguit doen bij onverwachte meeeters, maar ik heb ook geen volle agenda en kook graag.

Wat betreft de wraps deel ik volledig de mening van Egel. Gezond alternatief voor een kinderfeestje. En als je geen goede kok bent moet je je misschien ook niet willen wagen aan kostbare entrecotes of moten zalm. Die moet je du moment bereiden en heb je zo verknald.

Veel plezier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.