Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

19-10-2012 om 16:02

Help! een voortuin!

Over een paar weken ga ik verhuizen naar een nieuwbouwhuis in een dorp, terwijl ik al een aantal jaren in het centrum van een stad woon. En ineens drong het tot me door vandaag: ik heb straks weer een voortuin!! Help! Wat doe ik daar ook al weer mee? Ik heb geen groene vingers en ook geen tijd en zin om uren te tuinieren maar ik wil er toch wel iets leuks van maken. Zonder noemenswaardig budget ook nog . Tuin is maximaal 2,5 meter diep schat ik en 5,5 meter breed. Maar daar loopt dan ook een paadje naar de voordeur door.

Wie helpt me met ideeën?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

19-10-2012 om 17:22

Ik ga...

... geïnteresseerd meelezen hier. Onze voortuin is ietsiepietsie groter denk ik (6 bij 3 zo'n beetje?) en is het best te beschrijven als 'oerwoud'. 'Puinhoop' komt ook in de richting. We wonen hier nu ruim 18 jaar maar een mens is nooit te oud om te leren

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

19-10-2012 om 17:26

Ach

De mijne heeft nu nog meer van "zandbak". Of "woestijn". Wat ik wil voorkomen is dat het "hondenuitlaatplaats" wordt .

Merel

Merel

19-10-2012 om 17:52

Fietsen

Hier staat er een fietsenrek in de voortuin, voor de fietsen van de kinderen (schuur is te vol en achterom is onhandiger dan gewoon in de voortuin) en verder gras. Rondom langs de zijkanten wat plantjes en struiken. De helft van stekjes (gehalveerde struiken van vrienden) en een paar planten gekocht, niet eens zo duur ik had een stuik van ongeveer 1.20 hoog voor € 12,50. (er bestaan natuurlijk ook hele dure struiken)
Oh en ik zou dus een hekje neerzetten als je geen honden in je voortuin wilt.

Fijn

ik hou van mijn voortuintje, het heeft een laurierhaag (altijd groen) en aan beide zijden van de erker een amandelbloesem met nog wat lavendel en een clematis tegen de regenpijp. En verder bestraat met hele oude waaltjes die ik op marktplaats op de kop heb weten te tikken voor erg weinig (want ook maar een klein aantal m2) en ik heb bij een oude boerderij in groningen nog cementtegeltjes gekocht voor een randje.

ik hou van voortuinen. Ik ben slechter in achtertuinen, ik snap planten in borders gewoon niet.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

19-10-2012 om 20:47

Correctie

Ik ben ff door het hek op de bouw gaan kijken. Als het anderhalve meter diep is, is het veel . Een hekje dus... . Dan is het wel vol, hahahaha.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2012 om 20:58

Split

Hier gewoon split in de voortuin. Met een mooie plantenbak bij de deur. is simpel, saai en heel makkelijk. Kan je ook heus nog wel een struik in laten groeien.

Dendy

Groen

Neem iets groens. Groenblijvende struiken of planten. Maagdenpalm als bodembedekker, buxus of laurier als hegje, een Tinus Viburnum (groenblijvende struik met in de winter witte bloemetjes en later zwarte besjes) bijvoorbeeld. Ik word zo ongelukkig van al die praktische, dichtgetegelde of met grind/split bedekte tuintjes met 1 zo'n excuusplantenbak met zieltogende plant erin. Zeker in nieuwbouwwijken geeft dat zo'n crematoriumsfeer. Bovendien is groen fijn voor beestjes zoals vlinders en vogels.

skik

Guinevere

Guinevere

20-10-2012 om 10:11

Groen inderdaad

Ik vind die voortuinen die met split zijn dichtgegooid en dan nog 3 tegels voor het gemakkelijke lopen net kattebakken. Vaak worden ze daar ook voor gebruikt. Ik heb op zich niks tegen split, het watert goed af. Maar zet iets groens neer, gewoon een struik of een boompje op stam. Probeer nog een plek over te houden voor een stoeltje, misschien is het een heerlijk hoekje om te zitten al is het maar 1,5 meter. Een klimplant tegen het huis (clematis bv.) vrolijkt de boel ook erg op. Je kunt zelfs een kleine pergola neerzetten in een voortuin, daar kun je veel groen aan kwijt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-10-2012 om 11:01

Zelfs op 1,5 m kun je heel veel doen.

Al eens overwogen om een ontwerpje te laten maken? Wij waren voor onze megavoortuin (8 bij 5) 300 euro kwijt. Moet voor een minivoortuintje dan echt een fractie van dit bedrag zijn. Bij ons kwamen daar verrassende dingen uit.

Omdat onze voortuin bijna even groot is als de achtertuin wordt ik ook zo gebruikt. Ik heb er dus een zitje in, en de fietsen staan er en in de zomer ook de trampoline. En dat dan mooi afgewerkt met haagjes, bordertjes en een pergola. Hadden we zelf nooit zo mooi kunnen bedenken.

En ik heb ook een hekel aan die dichtgetegelde, dichtgegooide tuinen. Sorry

En een haagje hoeft echt veel te zijn, het kan ook heel mooi onderdeel van je beplanting te zijn. Je hebt zoveel mooie struiken die je goed in vorm kunt knippen en die een leuk bloemetje geven. En daarin dan een paar mooie plantjes op verschillende hoogte en kleur en het is klaar en af.

Hier in de buurt heeft iemand een beukenhaagje geplant en daarbinnen witte Hortensia. Het is nog in aangroei maar ik denk dat het best mooit gaat worden. Simpel en makkelijk te onderhouden en toch een toch een complete voortuin.

wel groen, niet alleen een hek ! Ik zou ook na denken of je inkijk wil verminderen, dan kan je iets van een leiboom overwegen. Maar goed, zelf heir geen hek maar dus een groenblijvende haag van laurier (groeit wel breed dus minder geschikt voor ondiepe voortuin).

Oh ja ik heb ook vorig jaar een magnolia geplant, vlak bij de stoep, het is een struikje van nu een meter hoog. Ik wil hem elk jaar wat gaan opsnoeien (onderste tak eraf) zodat het een beetje een kronkelig boompje wordt)

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2012 om 11:54

Ja,groen

Een groene heg en hortensia's ofzo. Weinig omkijken naar en een lange bloei.

bibi63

bibi63

20-10-2012 om 13:37

In ieder geval...

.... een bankje
Gr. Bibi

mari39

mari39

20-10-2012 om 14:00

Zeker groen

in je voortuin, ziet er zo leuk uit. Hier in de straat hebben zoveel mensen alleen maar grind oid, echt heel somber. Je hebt van die rode beukhagen, erg mooi (heet dat niet een haagbeuk?).
Verder is het ook altijd wel leuk als je echt je tuintje in kunt lopen. Dus tussen de beplanting een pad oid. En oh ja, wel rekening houden met je raam aan de voorkant. Die wil je denk ik ook wel eens wassen dus daarvoor zou ik geen beplanting doen. Wij hebben daar vlonderplanken liggen. Je kunt ook even googlen op ontwerp kleine voortuintjes, dan komt er vast wel wat uit.
Succes!!

JansjeRommy

JansjeRommy

20-10-2012 om 19:43

Groeni

In mijn voortuin staan hortensia's, rozen en een winterharde fuchsia. Grotendeels zelf gestekt en uitgegroeid tot een soort vrolijk oerwoud met een paadje rond de erker, waar ik veel positieve opmerkingen over krijg. En het is bijzonder weinig werk moet ik zeggen. Ik denk wel eens even aan meer een ontworpen tuintje, maar dat vergeet ik dan ook weer snel.

mopperkont

mopperkont

20-10-2012 om 19:47

Lekker gras!

Onze voortuin 9 bij 3 was helemaal bestraat, makkelijk maar lelijk. Van de klinkers hebben we een meter breed pad naar de voordeur gemaakt, en verder gras tot de stoep. Er zit een lichte helling in en het staat zoo leuk. Ik ben nog op zoek naar een leuke bank voor voor het raam. Ik ga van de week narcissen planten onder het gras en ik kan me nu al super verheugen op de lente. Het maaien is met zo'n klein stukje zo gepiept.

Guinevere

Guinevere

20-10-2012 om 21:56

Mopperkont

Geen last van honden(poep) op je gazonnetje dat aan de stoep grenst?

Tirza G.

Tirza G.

21-10-2012 om 14:06

Skik (ot)

Dank je. Ik denk altijd dat ik de enige ben die al die strakke voortuinen net een kerkhof vind. Brrrrr.
Een advies hier. We hebben een lange (10m+), smalle voortuin, de buren hebben coniferen neergezet dus hij is heel donker en somber. Ik heb een hele batterij hortensia's, maar ja, ik woon in Zeeland. Dat is hier een standaard-boerderij-plant zeg maar. Vond ik erg passend.

Tirza

Over bomen en boompjes

Het kan leuk zijn een boom in je voortuin te zetten. Kijk dan goed hoe breed en hoe hoog die wordt, en hoe dicht de kroon is. Ik fiets dagelijks langs een voortuin waarin de een of andere goochemerd een paardekastanje heeft gezet. Een kastanje! Die dingen zijn vrij algemeen aangeplant, dan kan je toch raden hoe hoog en breed ze worden? Volgens mij komt er geen straaltje licht meer binnen in dat huis.

Je hebt ook boompjes die wel hoogte krijgen maar slank blijven, en/of een vrij open kroon hebben, en dat geeft wel sfeer zonder de woonkamer te verduisteren (ongetwijfeld de reden dat je vaak een fluweelboom in de voortuin ziet staan, die zit niet zo dicht in het blad).

Ik herhaal verder nog maar eens de algemene tuinentip die ik ooit kreeg: als je niet weet wat je met een gloednieuwe tuin aanmoet en je hebt weinig geld, zaai dan gras (of neem zoden). Naarmate je meer ideeën (en geld) krijgt steek je meer gras weg om de gaten dan met de gekozen planten op te vullen.

En verder: een tuin mag ook best zonder buxus. Echt.

Nee, da's flauw. Maar ik heb een beetje een buxusoverdosis gekregen in mijn buurt. Ze gaan trouwens best vaak dood, dus het probleem lost zich vanzelf op

Groeten,

Temet

mopperkont

mopperkont

23-10-2012 om 19:11

Nee geen drollen

Er worden geen honden uitgelaten op mijn gazonnetje. We wonen blijkbaar in een keurig buurtje, hihi!
Wij hebben ook nog een boom in de voortuin, een walnoot. Mijn man snoeit hem eens per jaar bij om hem in toom te houden. Helaas was de oogst dit jaar erg slecht.
Maar in de zomer is de schaduw juist fijn, en zo'n walnootboom houdt dan ook de muggen weg.
Ik ben de vorige bewoners erg dankbaar voor deze boom.

Tink

Tink

23-10-2012 om 22:21

Oh temet

In onze tuin stond ook een kastanje, in de achtertuin dan. Geplant door de vorige bewoner, niet gehinderd door enige tuinen- of bomenkennis waarschijnlijk. Het ding stond twee meter van het huis af en nog geen halve meter van de heg. Goddank was het nog maar een kastanjeTJE, want jemig, we hebben heel wat moeten doen om dat ding weg te krijgen
In de voortuin heeft hier zo'n sierwilgje gestaan, die worden niet al te groot. Helaas is ie gesneuveld, waardoor weet ik ook niet.

Temet

Amen! Tuinen kunnen gewèldig goed zonder buxusdoolhofjes of in allerlei artistiek bedoelde modellen geknipte buxussen. Blij te lezen dat nog iemand een overkill ervaart.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2012 om 18:36

Tja

Toch zie ik liever buxussen dan tegels...

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

24-10-2012 om 21:53

Dank!

Ik heb gisteren tegels staan tellen wn. De tuin is denk ik 1,70 diep.

Grappig hoe de meningen verschillen . Ik weet het nog steeds niet, al denk ik dat een hortensia een goede kans maakt . Gras valt af (geen maaimachine ) Zou lavendel kunnen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Het beroerde is: meestal gaan ze nog samen ook. Donkergrijze natuurstenen tegels en buxusbollen...

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2012 om 21:59

Lavendel kan prima

Mits goed gesnoeid. Want anders wordt het snel een droog dor bosje. Ieder jaar terugsnoeien tot aan het laatste groen en hij blijft mooi. Doe je dat niet dan verhout het groen. Knip je het groen eruit, dan heb je nooit meer bloemen...

Hasse

Als de grond goed vochtdoorlatend is en de tuin veel zon vangt kan lavendel uitstekend. Is het donkerder en nat, dan wordt het moeilijker. Maar dan is de kans groter dat de hortensia het naar zijn zin heeft, want die houden van vocht.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 09:38

Lavendel

Ik ben gestopt met lavendel, omdat ik een voortuin heb met zware kleigrond. In natte zomers zie je de lavendel wegrotten. Hortensia's vinden het hier enig.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2012 om 09:39

Temet

Klopt. Ik val ook volledig uit de toon met 5 x 5 border, met wat flagstones ertussen.

Lavendel

Lavendel heb je in heel veel soorten. Gelukkig voor ons hebben de vorige bewoners van dit huis een tamelijk barbarisme-bestendige soort neergezet. Wij snoeien namelijk te weinig, het verhoute gedeelte eruit, in de verkeerde tijd van het jaar en ook het groen. Heel erg fout volgens iedere lavendelbijbel. En toch staat de zaak ieder jaar weer prachtig paars te bloeien en te geuren.

Of een

magnolia, ik hou erg van magnolia's jammer dat die dingen niet al te snel groeien en pas na een jaar of 20 fantastisch zijn

ehm, ik zou nogmaals gaan voor wat leiboompjes fruit, dat geeft wat leuke bloesem en ook dus vruchten wat weer vogels en insecten aantrekt.

En ik hou ook van lavendel, heb dat in de achtertuin, de hele border moet er nog vol mee, en dat in combi met wat lupine en kamperfoelie tegen een trelli.

ik wil ook flagstones met moaziekkiezels ertussen, ben dat zwaar aan het overwegen, het andere plan is hardhouten vlonder met hardhouten bakken erin (vijvertje onder regenpijn met waterlelie + bak met moestuin/kruiden en sla)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.