Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

scootertje

scootertje

14-04-2011 om 20:42

Helm voor kind

We zoeken een scooterhelm voor onze kinderen. Jongste heeft 54 cm hoofdomvang en zit op de grens met een volwassen helm. Oudste zal 1-2 cm meer hebben.

Hebben ze echt allebei een eigen helm nodig en kan jongste al een volwassen helm?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eigen helm

Ik zou zeker voor ieder een eigen helm kopen, een helm die te groot is, is niet veilig, een helm die te klein is zit echt niet lekker. Bovendien gaat de binnenkant van een helm zich aan je hoofd aanpassen.

Bij een volwassen helm is de schaal vaak wat groter dan bij een kinderhelm en ze zijn zwaarder. Mijn zoon van 9 heeft een volwassen helm, dat kan hij prima hebben. Dochter echter moet echt een kinderhelm, zij valt nog wel eens in slaap onderweg en gaat dan voorover hangen, met een zware helm op hangt er dan echt een enorm gewicht aan dat nekje. Een helm voor haar vinden is helaas een probleem op zich, want zij heeft juist een heel klein hoofd, ze moet helmmaat xxxs hebben en die zijn moeilijk te vinden, zeker als je ook nog wilt dat ze eerst kan passen voor je hem koopt.

amk

amk

15-04-2011 om 13:31

Nee

het gaat niet om sporadische kleine afstanden, het gaat om de veiligheid van je kind. Bij een slecht passende helm is er gewoon meer kans op blijvend letsel in geval van een ongeluk.
Daarom een passende helm en bijvoorkeur niet delen.

amk

amk

15-04-2011 om 14:47

Als

ik een tweeling had zou ik dat wel doen ja.

Ik bedoelde ook niet dat het niet veilig hoeft, maar dat het risico niet anders is op grote of kleine afstanden. Statistisch heb je zelfs meer kans op een ongeval op een kleine afstand dan op een grote.
Daarom een goed passende helm voor beide kinderen.
Op veiligheid kun je niet bezuinigen. (is weer iets anders als overdreven veel uitgeven)

stoet

stoet

15-04-2011 om 16:07

Scootertje

Wil je dat iedereen hier je gelijk geeft of wil je horen wat anderen ervan vinden? Ik denk namelijk dat amk er iets anders van vindt. Ze heeft nogal verstand van risico's enzo, het is haar vak, maar je hoeft uiteraard niet te doen wat zij zegt.

amk

amk

15-04-2011 om 16:52

Scootertje

ik bedoel juist dat de afstand helemaal geen factor is om rekening mee te houden in je beslissing.
Wat je wilt is dat je kind zo heel mogelijk blijft bij een ongeval. Dat bevorder je door een goed passende helm.

Hoofdomvang groeit niet zo snel. Als kinderen jong zijn is het hoofd relatief groot. (verhoogd schattigheids gehalte waardoor meer zorgaanbod, disney maakt er ook handig gebruik van, maar dat terzijde) Die verhouding veranderd omdat het kind groter wordt, maar het hoofd relatief langzamer groeit.

Hebben jullie (ouders) grote of kleine hoofden? Dat is wel een indicatie of ze er nog uit gaan groeien of niet.

Waarom 2 helmen: omdat de pasvorm van de ene niet die van de andere hoeft te zijn, en de vorm van het hoofd van het ene kind niet van het andere. Het is net als luiers: bij het ene kind zit pampers geweldig, bij die van mij was dat een zekerheid op doorlekken.

Queezy

Queezy

15-04-2011 om 17:02

Ach..

Als hij bij allebei past en goed zit, dan is er niks op tegen om de helm te delen bij incidenteel gebruik. Op voorwaarde dat hij voor allebei geschikt is. Ik zou alleen niet beknibbelen op de aanschaf (dus wel een goede helm kopen).

Hoewel ik een redelijke standaardmaat helm heb, en een 'normale' schedel, was er maar één helm die mij echt lekker zat. Wel allebei laten passen dus!

Puck

Puck

15-04-2011 om 20:45

En ga voor integraal

Ik weet niet wat je onder scooterhelm verstaat, maar ik zou sowieso gaan voor een integraalhelm. Waarbij dus ook kin en onderkant van het gezicht beschermd is. En verder idd een goed passende helm en als dat voor allebei dezelfde is kan je best met 1 helm toe denk ik. Maar zoals AMK als zegt: je kinderen kunnen wel een verschillend model hoofd hebben waardoor ze allebei een andere helm nodig hebben. Ik zou naar een goede winkel gaan waar ze je goed voorlichten.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-04-2011 om 00:15

Zomaar een ingeving

Kun je het kleinste kind niet een muts opzetten en daaroverheen dan de helm? Dat vult een beetje op.

Puck

Puck

16-04-2011 om 11:24

Nee brunette

Een helm moet voor voldoende veiligheid goed om het hoofd passen. Opvullen met een muts of iets anders is absoluut af te raden, heel verkeerde zuinigheid.

amk

amk

17-04-2011 om 11:00

Brunette

dat wordt zelfs bij fietshelms afgeraden. Muts over de fietshelm prima, maar er onder zeker niet.
Een helm moet relatief strak zitten wil hij goed zijn werk kunnen doen. Met een muts eronder is er meer beweging mogelijk, en dus grotere kans op blijvend letsel dat anders wellicht voorkomen was.

En idd, als beiden toevallig dezelfde helm goed passen kan 1 helm natuurlijk. Maar ze moeten wel onafhankelijk van elkaar passen en als ouder mag je niet sturen in de keuze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.