Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rob de tuinvrouw

rob de tuinvrouw

11-04-2011 om 09:15

Heggen tegen elkaar

De scheiding tussen de tuin van ons en de achterburen is een beukenhaag. Deze is geplaatst door de vorige eigenaar van ons huis in overleg met de achterburendieer nog steeds wonen. De achterburen willen nu hun tuin opknappen en een groene heg plaatsen naast onze beukenheg, waarschijnlijk een laurier.
Ik ben zelf niet zo'n tuinier. Ik weet dat hier verschillende tuiniers rondlopen dus mijn vraag: wie weet wat de gevolgen daarvan zijn voor onze heg? Wordt die dan bruin? Wordt die dan overwoekerd door die andere heg? Of kan dit "gewoon"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 09:19

Het kan

Lijkt me geen probleem, mits beide hagen worden gesnoeid tweemaal per jaar.

Laurier veel mooier

ik heb hier zowel beuken hagen als laurierhagen en ik vind mijn laurierhaag zo ontzettend veel mooier. Ik zou je dus adviseren die hele beukhaag eruit te laten slopen en dan heel blij zijn met een laurierhaag op de erfgrens en dus geen dubbele haag te nemen.

Een laurierhaag blijft groen. Die beukenhaag is maar de helft van het jaar vol genoeg in blad en de andere helft ziet het er karig uit.

margje van dijk

margje van dijk

11-04-2011 om 09:34

Beuken veel mooier

Wij hadden bij ons oude huis een beukenhaag, die vind ik véél mooier dan laurier. Laurier wordt zo dik en ondoorgrondelijk, terwijl een beukenhaag altijd iets luchtigs houdt. Een laurierhaag vind ik zo opgedrongen dik, daar krijg ik het benauwd van

Maar het kan natuurlijk wel. Hij moet écht goed bijgehouden worden, dus niet de kans krijgen om boven jouw haag uit te groeien, want als dat gebeurt ontneemt-ie je waarschijnlijk veel licht/lucht en dat is voor geen enkele (andere) haag goed. Maar als je buren dat gewoon doen is er niks aan de hand.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

11-04-2011 om 09:35

Ps andere helft van het jaar

De beukenhaag wordt weliswaar bruin, maar het blad blijft wél hangen in de winter. Ik vind dat er helemaal niet karig uitzien, het ziet er juist winters uit en toch niet kaal. Ik vind het juist mooi als je de seizoenen terugziet in je tuin, en bij een beukenhaag heb je dan toch nog een haag (ipv totaal kaal).

Margje

Ondoorgrondelijk dik

ja heerlijk, met die dikke glimmende blaadjes die groen blijven het hele jaar door. Ik kijk in de winter tegen een groene haag aan in mijn voortuin terwijl er in mijn achtertuin over de hele lengte met de buren een ielige bruine verdorde open haag staat zodat je elkaar dus ziet, terwijl de bedoeling van een afscheiding is dat je elkaar niet ziet.

smaak kwestie.

Iig lijkt het mj niet echt goed voor de nieuwe haag als er al een oude haag staat en visa versa, die gaan concureren qua voeding en zonlicht.

margje van dijk

margje van dijk

11-04-2011 om 10:38

Lol, manda

Ik zou niet eens gereageerd hebben (want ik heb niet bijster veel verstand van elkaar mogelijk bijtende hagen), maar na jouw ode aan de laurierhaag moest ik daar natuurlijk wel wat tegenover zetten

Inderdaad een kwestie van smaak, maar realiseer je dat dus. Niet iedereen vindt hetzelfde mooi. Ik hou écht meer van een beukenhaag dan van een laurierhaag, en Manda dus andersom.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

11-04-2011 om 10:41

Tegen elkaar?

Maar begrijp ik het nou dat die hagen tegen elkaar komen te staan? Dan kan je toch de kant die grenst aan de andere haag niet meer snoeien? En dat hebben die hagen wel nodig, anders groeien ze aan die kant teveel door.

Ja kwestie van smaak

mijn buren zijn dus gek op hun beukhaagjes overal, ik vind mijn laurierhagen veel mooier en praktischer.

Tja, ik zou in iig niet kiezen voor 2 hagen tegen elkaar aan en zelf dus blij zjn met een laurierhaag op de erfgrens, vooral als zij die beuk weghalen en zelf de laurierhaag planten en betalen.

Maar als jij dus die beukhaag heel mooi vindt tja dan zou ik toch iets anders aan hun voorstellen (schutting rabatdelen met klimop ofzo) want dat gaat niet goed zo naast elkaar met die 2 hagen.

(deze week komt er in onze voortuin nog een stuk laurierhaag, kijk ik erg naar uit, het snoeien takje voor takje vind ik een heerlijke rustgevende bezigheid

Hmmm

Hier nog een liefhebber van de beukenhaag, inderdaad veel mooier dan die eeuwig groene, veel te snel groeiende laurier

Maar goed, dat is inderdaad een kwestie van smaak. Waar ik me meer zorgen over zou maken is dat het plaatsen van een andere haag tegen de bestaande haag aan een behoorlijke aanslag is op die haag. Een beukenhaag bestaat in feite uit dicht naast elkaar staande kleine boompjes die veel voedsel en water nodig hebben. Zo'n haag heeft het alleenstaand vaak al moeilijk, laat staan als er nog eens een concurrent direct naast wordt geplaatst. De kans lijkt mij groot dat de beukenhaag hier onder te lijden zal hebben.

Chris

Grmbl

Meidoorn, dames, als we dan toch gaan beginnen. Of, in een vlaag van nostalgie, liguster.

Nou ja, meidoorn wordt kaal in de winter. Vind ik persoonlijk te verkiezen boven dat halfhartige gemiep van zo'n beuk: wel dood blad, maar daar dan geen afscheid van kunnen nemen. Ik heb al een partner die zijn oude zooi nooit weg wil gooien, ik hoef zoiets niet ook nog eens in de tuin.

En meidoorn wordt breed. Maar ware ik in het bezit van een landgoed dan wist ik het wel: meidoornhaag rondom, eventueel doorvlochten met kamperfoelie en nog meer gezelligs. En dan luisteren naar de vogeltjes die erin nestelen.

Maar goed, we hebben geen landgoed maar een nieuwbouwtuintje. En daaromheen een hekwerk (dubbelstaafsmatten, om precies te zijn). En daar dan klimplanten tegen, deels bladverliezend anders zit je in het vroege voorjaar in de schaduw van je eigen erfafscheiding.

Groeten,

Temet

Nee

Los van het soort haag dat geplaatst wordt, denk ik dat het niet gezond is om twee hagen naast elkaar te plaatsen. Volgens mij krijgen ze dan beide te weinig licht om mooi en evenwichtig te groeien.
Bovendien is de laurier (zoals al eerder gezegd) een snelgroeier. Als die niet heel goed gesnoeid wordt, zal hij binnen de kortste keren jouw beukhaag tegen de vlakte duwen. Het is gewoon heel lastig snoeien, zo tussen de twee hagen door!
n@nny

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2011 om 12:48

Het lijkt mij niet verstandig

Een beuk is volgens mij best gevoelig voor veranderde omstandigheden. Er wordt door de dubbele haag meer vocht aan dezelfde plek onttrokken. Ook het onderhoudspunt zie ik als probleem. Je kunt inderdaad niet aan twee kanten snoeien waardoor het door elkaar heen gaat woekeren. Dat zou je kunnen voorkomen door er een goedkoop houten schot tussen te plaatsen, maar fraai is dat niet natuurlijk.
Als je erg gehecht bent aan je eigen haag, dan zou ik er nog maar eens een goed gesprek over voeren. Ben je niet gehecht aan je eigen haag, dan zou je met de buren kunnen overleggen dat je wel bereid bent je eigen haag op te ruimen, maar dat je daar dan wel hun hulp bij wilt.

Lijkt me zonde van de ruimte, twee heggen tegen elkaar

dat kost heel wat grond.
Ik zou als ik jullie was kiezen voor één haag die jullie allebei mooi vinden.

Margriet*

Margriet*

11-04-2011 om 20:57

Het lijkt mij ook zonde van de ruimte

maar ondanks dat mensen hier laurierhagen mooi groen vinden vindt ik ze vooral erg saai. Ons uitzicht aan de voorkant is veel laurierhaag (de buren hebben het in hun tuin en het staat in gemeentegrond als groen geplant). Mijn buurman zegt toepasselijk dat hij het echte graftakken vindt. Het enige is dat ze nu een soort van bloeien. Persoonlijk vind ik een beukenhaag veel leuker omdat hij mee verandert met de seizoenen.
Ik zou denk ik kieze wat je zelf mooi vindt en dan in overleg gaan met de buren.

Wil niet

Omdat nl de laurier veel sneller groeit gaat hij de beuk verdringen, je kunt de laurier aan de achterkant niet snoeien dus overwoekert hij de boel. Eeeuwig zonden.
Is het trouwens een echte beukenhaag, of een haagbeuken haag. De beuk houdt in de winter izjn blad vast en dat is mooi roodbruin. De haagbeuk laat de bladeren meer vallen en is valer bruin in de winter.
Meidoorn vind ik ook heel mooi, maar kan wel ziektes veroorzaken bij fruitbomen.
Liguster ruikt ook heerlijk als hij bloeit
Muizemeis

Marjoleine64

Marjoleine64

11-04-2011 om 23:02

Wij hebben een dubbele haag

We hebben en grote tuin. Aan onze kant van het hek staat een ligusterhaag. Ongeveer een halve meter dik en bijna 2 m hoog. Aangeplant toen de vorige buren nog een wat open border daar hadden, met wat hogere struiken, maar geen haag. De nieuwe buren hebben een paar jaar geleden aan hun kant (zonder overleg) daar een snelgroeiende tuya-haag tegenaan gezet, die inmiddels ruim hoger is dan de onze. Nu zitten wij aan de zonkant, en kan een liguster hier veel beter tegen dan een tuya, dus gaat het wel goed voor ons (maar hun tuya's zijn aan onze kant dus wel vrijwel kaal, dus nu kunnen we onze liguster ook niet meer weghalen...)
Er bestaat ook langzamer groeiende laurier die genoeg heeft aan één keer per jaar snoeien en dan mooi in vorm blijft. Wij hebben rondom de voortuin de snelgroeiende, die moet echt 2 keer per jaar.
Marjoleine

rob de tuinvrouw

rob de tuinvrouw

12-04-2011 om 09:51

Ik heb hier heel wat dingen voorbij zien komen waar ik wat meee kan. Ik ben inderdaad gehecht aan ons beukenhaagje. Het heeft 20 jaar erover gedaan om zo te groeien en dan zou je het vervangen door zo'n lelijke (ja, ik vind een laurierhaag ook lelijk en donker en zelfs dreigend) laurierdie in no time de beuk om zeep helpt. Ze planten het er tegen aan omdat ze vinden dat er dan minder inkijk is (ik ben helemaal niet geinteresseerd in hen en bovendien is de haag dunner geworden doordat zijzelf de struiken aan hun kant niet hebben gesnoeid en in de heg hebben laten woekeren) en omdat hun tuinarchitect zegt dat dat gewoon kan. Ze snoeien nu al nauwelijks dus ik denk niet dat die laurierhaag 2 keer per jaar wordt gesnoeid. Wat ruimte betreft, dat gaat dan ten koste van hun eigen terrein, dat vind ik prima, heb ik verder geen last van. Waarom ze niet overleggen met ons, weet ik niet, misschien voelen ze wel nattigheid.

mirreke

mirreke

12-04-2011 om 12:20

Hier laurier

Ik hou zelf helemaal niet van een laurierhaag, ik vind hem ook net als rob lelijk, donker en zelfs een beetje dreigend, en het heeft iets kunstmatigs lelijk groens, net plastic. Het werkt net als een muur eigenlijk, want een dichtgegroeide laurier laat totaal geen licht door. En laten wij nou in onze nieuwe tuin twee laurierhagen hebben (gehad). Inmiddels heb ik er een van weggehaald, een vreselijke klus want het groeit als kool en krijgt enorme takken als je niet regelmatig snoeit. Leuk en zennerig de haag tak voor tak snoeien werkt helemaal niet als je een grote hebt (alhoewel ik in de tuin werken normaal gesproken echt heerlijk ontspannend vind), dat moet echt met de heggenschaar of zelfs met de kettingzaag, alhoewel die slaat weer vast op die vreselijke bladeren. En de takken in zo'n hakselaar verhakselen gaat eigenlijk ook niet, omdat ook de hakselaar vastslaat op dat blad. Dat vind ik trouwens ook zo lelijk, zo'n heggeschaargesnoeide laurierhaag met die beschadigde bladeren.
Enfin, nu is er een zo goed als weg, maar het is net onkruid, groeit vreselijk hard en twee van de stompen die ik heb overgehouden zijn al weer volop aan het ontspruiten. Daar moet ik binnenkort weer tegenaan.
Ook wij zijn niet zulke regelmatige snoeiers, en met een laurierhaag moet dat beslist wel, want het groeit werkelijk als kool en wordt heel lelijk als je het niet goed bijhoudt. Ook erg lelijk, een laurier tegen een beuk aan, die beuk wordt juist zo mooi in de winter, zie je daar dat nepgroen van die laurier doorheen...
En als je een kant van de haag niet kan snoeien, omdat die van jou er staat, gaat het vreselijk woekeren en duwen, daar gaat jouw heg compleet aan onderdoor. Staat jouw heg precies tegen de erfscheiding aan, of een stukje ervan af? En willen de buren pal tegen die van jou aan, of met een stuk ertussen, zodat je tussen de heggen door kan lopen om te snoeien...
Nou ja, uit mijn stukje blijkt iig duidelijk dat ik geen fan ben van laurier. Ook niet van die lelijke coniferen trouwens, daar heb ik dezelfde hekel aan als aan een laurier. Wel apart dat een plant zoveel emotie kan oproepen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.