Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heg verwijderen

Tussen onze tuin en die van de buren staat deels een coniferenheg (nou ja, wildernis) deels een pergola met een enorm stevig uitgegroeide klimop. De buurman zou die groenmassa graag verwijderd zien en vervangen door een schutting. Mij maakt het niet zo uit, het kost inderdaad tuinruimte maar die missen we op die plek niet - de buren wel en ik begrijp de wens.

Maar ja, hoe krijg je die coniferen en die klimop eruit? Laten doen kost veel geld, dat zien we niet zo zitten, want die schutting op zich gaat ook al kosten met zich brengen en het geld besteden we liever anders.

Wie heeft het wel eens gedaan en hoe ging het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

02-06-2011 om 17:32

Coniferen

Coniferen wortelen niet diep en die heb je er zo uit. Even flink aan de stam trekken en duwen en je kunt zo de hele kluit eruit halen. Met pergola's heb ik geen ervaring.

Vera

Ook gedaan

Lang geleden alweer. Wij hadden conifeerheggen aan 2 kanten van de tuin, dat scheelde toen ze er eenmaal uit waren zomaar meer dan een meter tuin. Dus ik snap je buren wel

Het was een flinke klus, maar dat kwam vooral door de hoeveelheid. Wat wiebelen met de stam en dan lag zo'n conifeer inderdaad zó om. Verder kwamen er nog wat buurkinderen helpen, die vonden het wel een leuk spelletje, toen was het helemaal zo gebeurd.

Pergola weet ik niet, geen ervaring mee. Maar ik neem aan als je daar de klimop vanaf sloopt, dat je de pergola ook kunt omhakken? Of met klimop en al, misschien.

Wellicht hebben de buren zelf nog ideeën?

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-06-2011 om 08:57 Topicstarter

Bemoedigend!

Ha, dat klinkt bemoedigend, dat coniferen niet zo diep wortelen. Ze zijn wel heel breed uitgegroeid hoor, en 'van binnen' flink dor.
Ja ik snap de buren ook best, ze nemen vooral bij hen flink ruimte in, staan ook op hun grond.

De pergola is gewoon hout, die moet wel te slopen zijn; ben wel benieuwd hoe dat lukt met de klimop, die ziet er robuust uit, qua stammen.

Nou, we moeten maar eens rond de tafel.

soepstengel

soepstengel

03-06-2011 om 09:20

Hier met allebei ervaring....

de klimop is "vechten".... steeds een stuk losknippen,zagen,lostrekken en zo naar beneden werken ( andersom lukte hier dus echt niet)
En de ene conifeer trok ik er zo uit en de andere hebben we met een hefboom eruit moeten trekken, die was erg aan ons gehecht Scheelt ook wel dat er bij ons nog een grote boom achter t hek staat( gemeente) die zal ook wel meegespeeld hebben.

Merel

Merel

03-06-2011 om 11:33

Alleen het afvoeren

Wij hadden een ligusterhaag, die wortelen ook niet diep dus was er zo uit. Maar dan begint het echte werk pas, aanhanger huren/lenen en die zooi naar de stort brengen, we moesten 3 keer rijden en alles natuurlijk goed vastbinden, je wilt niet onderweg iets verliezen. Maar we hielden er na een dagje werk wel heel veel ruimte aan over, je hebt wel eer van je werk.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-06-2011 om 11:46 Topicstarter

Ja dat afvoeren wordt nog wat

want wij hebben geen trekhaak.
Buren misschien wel? Dat zien we wel bij ander overleg.

Jolanda123

Jolanda123

03-06-2011 om 11:50

Gemeente

hier kun je de gemeente bellen als je veel snoei/rooi afval hebt, en dan maken ze een afspraak wanneer het opgehaald gaat worden.

is dat misschien ook een idee?

Margriet*

Margriet*

03-06-2011 om 15:47

Klimop

is wel een klus, inderdaad in delen verwijderen/afknippen. Bij ons kwam ook de hele buurt, vanwege leuke klus, het hek met klimop omduwen. Een deel was toen al gesloopt door een boom die erop was gevallen bij het omzagen. De pergola die bij ons stond en deels verrot was hebben we aan de onderkant een stukje uitgegraven en toen afgezaagd. We hadden geen zin om dat hele ding uit te spitten. Het rot vanzelf weg.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-06-2011 om 23:08

Ik snap iets niet

Je buren willen een schutting, jij stribbelt niet tegen, zelfs al kost hun plan je vierkante meters tuin, dat is fijn voor ze, maar je moet ook nog eens meebetalen? Waarom?

Rosase

Rosase

04-06-2011 om 23:26

Aaah conifeer

Dat is flink werken, want die wortels zijn kneiterhard en zitten echt overal. Bezint eer ge begint....

Wij hadden een grote conifeer staan op het hoekje van de oprit. Nadat ik, pas mijn rijbewijs, 'm al een keer flink geschampt had met de auto met het achteruit inparkeren, besloten we dat ie toch maar weg moest.

En dat was dus best wel een klusje. Manlief heeft op een gegeven moment de hakbijl erbij gepakt om de wortels door te krijgen en we vonden nog jarenlang resten wortels door de hele tuin. Ik dus zeggen: met flink wat geweld en veel gereedschap...

Merel

Merel

05-06-2011 om 00:44

Hmm ja brunette

Brunette merkt wel iets op ja, moet jij dan meebetalen aan de nieuwe schutting? Terwijl je niets tegen de oude coniferen had die ook nog eens op hun grond staat? Hun coniferen dus? Ik zou best mee willen helpen bij het verwijderen maar het eigenlijk niet zo nodig vinden om mee te financieren.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

05-06-2011 om 19:05 Topicstarter

Reactie

'' Ik geloof niet dat het bromvlieg zelf vierkante meters tuin gaat kosten, ze krijgt er plek bij maar in die hoek maakt het haar niet uit.'

Dat klopt. De tuin is groot genoeg, het is een hoekwoning.

'Verder: als het even kan vind ik dat je best kunt meebetalen. De pergola zal ook niet eeuwig blijven staan en om zomaar plompverloren te zeggen dat je niet meebetaald kan gezeur veroorzaken.'

Vind ik ook. We hebben niet veel contact met de buren maar ook geen ruzie. Dus iets meebetalen vind ik vriendelijk. Volgens mij betaal je meestal samen aan iets wat aan beider tuinen grenst, toch?

'Negen jaar geleden hebben wij schuttingen geplaatst en 4 en 2 jaar geleden kregen we links/rechts nieuwe buren. Ik was dus wel bang dat zij wat anders zouden willen en dat ik dan moest gaan meebetalen. In dat geval zou ik dat niet doen of maar een deel want de schuttingen waren nog goed en ik heb ze niet betaald toen om nu weer te gaan betalen. Misschien woont Bromvlieg er ook nog niet zolang en heeft ze ook niet aan die pergola meebetaald?'

Dat klopt. De tuin is vrijwel geheel in de staat waarin hij was toen we hier kwamen wonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.