Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

28-12-2012 om 09:10

Heb ik mijn rechten verspeeld? mijn idee is op de markt.

Het volgende. 20 jaar geleden heb ik ooit een prijs gewonnen met een spel idee. Ik was nog vrij jong en meer bezig met andere dingen, en wist niet wat de volgende stap was. Ik wist eigenlijk niet wat ik voor heel goed idee had!!! Geloofde eigenlijk niet in mezelf dat ik iets kon. Lang verhaal kort samengevat: omdat ik dyslectisch ben en dit zelf niet wist ben ik me dom gaan voelen en kreeg erge faalangst. Vooral omdat ik op school dom werd genoemd. Heb nog steeds faalangst. Het krantenknipsel en het blad waar mijn idee in staat (een voldertje van de ideeenlijn heb ik nog als aandenking. Nu stond ik van de week bij de spellen in de speelgoedwinkel rond te neuzen. Ik heb nu zelf kinderen vandaar. Zie ik ineens mijn spel er tussen staan. Exact zoals ik het beschreven heb. Balen natuurlijk want het was mijn idee en mijn naam staat natuurlijk niet op de doos. Het gaat me niet eens om het geld maar omdat ik zo graag wil laten zien aan alle mensen van vroeger en aan mezelf: zie je, ik ben niet zo dom als jullie dachten. Vooral aan de juffen en meesters die mij altijd dom genoemd hebben. Ik dwaal af... Ik begrijp van anderen dat het een behoorlijk populair spel is met steeds meer uitbreidingen etc. Nu mijn vraag kan ik er nog wat mee? Als ik kan bewijzen dat ik toendertijd dit idee al had. Het enige bewijs is mijn krantenknipsel en voldertje van de ideeenlijn (radio programma). Je kon toendertijd bellen met je idee en een prijs winnen. Wat ik dus gedaan heb. Ik zal moeten checken wanneer dit precies was. Ik schat 20 jaar geleden, ik geloof dat het spel waar het om gaat op de markt is sinds 2006. Wat ook nog speeld is dat ik nog meer ideeen heb. Als mijn naam op het spel zou komen dan zou het mij helpen om deze ideeen op de markt te krijgen. Het zou ervoor kunnen zorgen dat ik eindelijk in mezelf ga geloven.... Kan ik nog iets doen of is het te lang geleden en heb ik mijn rechten verspeeld?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

28-12-2012 om 09:27

Nee

Nee, dit is echt niet meer jouw idee inmiddels. Het is sowieso erg lastig om ideeën vast te leggen, er patent op te vragen, zeg maar. Als je ook nog hebt meegedaan aan een wedstrijd, heb je impliciet of expliciet afstand gedaan van jouw idee. Het is net als met een slagzin verzinnen: als jij wint met jouw slagzin, krijg je een prijsje, maar de wedstrijdorganisatie (het reclamebureau of de producent van het product) verdient veel meer aan reclameinkomsten.

Mijn man heeft jaren geleden eens uitgezocht of hij ideeën voor (toevallig ook) spellen kon vastleggen. En een goede vriendin van mij ook, die had ook een levensvatbaar spel bedacht. Dat bleek erg lastig. Je moet een goed idee in feite ten uitvoer brengen: investeren in de productontwikkeling en op de markt brengen. Maar veel ideeën komen niet zo ver: dat kost namelijk geld en energie.

groet, Mamvantwee

Anoniem

Anoniem

28-12-2012 om 09:49

Hmm....

Ik geloof dat je gelijk hebt, Mamvantwee. Als ik google op de 'Nationale Ideeenlijn' zie ik inderdaad dat je je idee afstond door mee te doen. Jammer, ik was toen ook wel erg jong en naïef. Het gaat trouwens om 'het grote basisschool spel', dat was toen mijn idee. Inderdaad het is te laat.... Ik zag dat er ook een boek is met alle ideeen van toen ' Nationaal ideeen boek' . Waarschijnlijk staat mijn idee er ook bij. Bedankt voor het meedenken.

Rafelkap

Rafelkap

28-12-2012 om 10:02

Soms

ontstaan ideeen ook tegelijkertijd. De tijdgeest?
Ik heb het twee keer meegemaakt, 1 of 2 jaar later dat er een foto en samenvatting van iets van mij in omloop was (had ik notabene als uitnodiging verstuurd) verscheen het in een andere vorm. Tja. Een idee hoeft maar iets vervormd te worden en het is je idee niet meer.
Ik kan er niet mee zitten, ik verzin wel wat anders. En het hoeft niet echt gejat te zijn.
In jouw geval kan je trots zijn dat je anderen hebt geinspireerd!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:32

Ja: steek 'm in je zak!

Jij hebt toch maar mooi iets bedacht dat nu een grote hit blijkt te zijn (spel staat hier trouwens ook in de kast). En je bewijst jezelf volgens mij meer een dienst door die onnozele halzen van vroeger achter je te laten en je te richten op iets wat je blijkbaar goed kunt: dingen bedenken!

Hanny61

Hanny61

28-12-2012 om 11:27

Spelfabrikant informeren?

Misschien kun je een briefje wagen aan de spelfabrikant en uitleggen dat je dit idee 20 jaar geleden al had (en dan je bewijsstukken in copie meesturen). En dat je nog meer ideeën hebt. Misschien mag je dan een keer komen praten. Niet om betaald te worden voor je eerste idee, maar om je nieuwe ideeën aan de man te brengen.

P

P

28-12-2012 om 12:28

Is dat spel werkelijk pas vanaf 2006 te koop?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.