Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anneloes

anneloes

29-01-2012 om 10:51

Hardwax of olie

Hoera, we zijn zover dat de vloer van de vorige bewoners eruit kan en we onze eigen vloer erin kunnen gaan leggen. Maar wat? Wij zijn wel houtmensen.
In het vorige huis hebben we gelakt lamelparket gehad en dat beviel prima. Omdat de toplaag hout is zie je gewoon hout, maar het is veel prijsvriendelijker dan massief hout, en schuren doen we toch niet (op = nieuw). Het was vanuit de fabriek geïmpregneerd met hele sterke niet-glimmende lak en slijtplekken hebben we niet gehad ook niet onder de eettafel. Stofzuigen en af en toe een natte lap was genoeg.
We zouden daar dus zo weer voor gaan maaaaaar in het oude huis was de keuken apart en nu niet. En of zo'n gelakte vloer een goed idee is in de keuken, denk het niet. Volgens de vloerboeren wel hoor, sterke lak enzo, maar toch.
Dus. Denken wij aan olie of hardwax. Hoe zit dat nou met onderhoud? De ene winkel zegt dat hardwax het beste is, de andere zegt néé, want dat kun je niet goed plaatselijk bijwerken dan blijf je de aanzetten zien. Olie zou daarom beter zijn.
Schoonzusje heeft haar oude gelakte vloer geschuurd en in de olie gezet, maar na een tijdje eruit gegooid omdat ze er gek van werd, heeft nu pvc. Ze komen daar door de schuifpui binnen (3 kleine jongens) en ze zei dat als het nat weer was ze echt iedere dag die vloer zat bij te oliën omdat het anders uitbeet. En onderhoud wil ik zo min mogelijk.
Met hardwax moet je wel 2 x per jaar de hele vloer doen lees ik. Is dat veel werk? Moet je op je knieën? Kan dat met een boenmachientje? Dat spul is trouwens nog duur zeg. Komt er wel ieder jaar bij.
Wat is nou wijheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lak is niet meer zo sterk

Wij hebben ook pas een nieuwe vloer. Wij hadden wat jullie ook hadden, maar die was óp versleten.
Wij kregen overal (lang over gedaan, we hebben we 2 jaar gepiekerd wat te doen en overal info ingewonnen) te horen dat de lak, niet meer de lak was die ze er 'vroeger' op deden. Door aanscherping van milieunormen is lak grotendeels op waterbasis wat ik ervan begreep. Dat 'oersterke' van vroeger aan lak kwam vooral van chemische toevoegingen die nu verboden zijn. Daar hebben ze wel oplossingen voor gevonden, maar lak is toch niet meer zo sterk als 'vroeger'. Een gelakte vloer in een keuken is dus geen goed idee.
Vraag de meneer van de gelakte vloer in de fabriek er maar eens direct naar....hij zal het niet ontkennen. Vraag of de vloeren ' vroeger' met de ruimere milieunormen sterker waren qua lak en hij zal het toegeven, hij zal allerlei misten en maren hebben w.s. maar niet ontkennen. (ja ze willen allemaal verkopen houd dat in je hoofd).
Je 'oude vloer' die krijg je dus niet meer.
Nooit meer, dus zet dat maar uit je hoofd.
Wij hebben gekozen voor een combi van wax en olie (bestaat ook tegenwoordig). Vloerenmeneer brengt die aan 1 keer, dat moet 'uitharden' 3 maand en wordt dan door vloerenmeneer nogmaals gedaan (zit bij prijs in) nadeel is wel dat we dan dus 2 keer de kamer moeten leeghalen...(sh*ps) maar we zijn er al op ingesteld, hebben de vorige keer bepaalde dingen gewoon niet ingepakt en laten staan in dozen dus het is op zich nog wel te doen. Ook mogen we van vloerenmeneer de grootste kast laten staan (wordt toch nooit verplaatst, pas niet op andere plek). Het leegpakken beperkt zich dus tot kleine kastjes, tafels en banken en stoelen e.d.
Daarna kan de vloer er 5 jaar tegen, daarna herhaalt het ritueel zich, maar dat mag je zelf doen (kan je wel voor 1 euro een machientje voor huren bij vloerenmeneer).
Kale plekken (veel geloop b.v. of stoel schuurt op die plek erg) kan je a la minuut bijwerken als je gedweild hebt. Dweilen mag niet vaker dan 1 keer per 2 weken. Je mag wel tussendoor met alleen water dweilen. Maar niet met het schoonmaakspul dat bij de vloer hoort. Dweilen helpt ook al om de kalere plekken wat minder te laten worden...De olie/wax wat meer te verdelen over de vloer.
Erge vlekken kan je bewerken met het schoonmaakspul evt. onverdund en dat werkt prima heb ik ervaren (bessensap erop genknoeid), maar dat is geen goedkoop spul dus je moet het niet te pas en te onpas gebruiken.
Over 2 weken krijgen we laag nummer 2 en tot nu toe zijn we tevreden. Onze buren hebben hetzelfde alleen al langer, denk 2 jaar ofzo en die vloer ziet er nog prima uit, overigens hebben die ook een open deur naar de tuin en komt daar ook wel eens nattigheid binnen....heb nog nooit verschil opgemerkt.
Maar wij hebben beiden geen hout in het keukendeel.
Buren hebben de vloer niet helemaal doorgelegd tot in de keuken(plavuizen daar gelegd)...wij hebben zowiezo al plavuizen in de keuken.
Dat kan je dus ook nog overwegen, in de keuken een stukje plavuizen, maar dat is w.s. ook afhankelijk van de indeling van je huis en de liggen van de keuken.
gr. albana

Rosase

Rosase

30-01-2012 om 09:58

Ik lees mee

Wij willen onze oude gelakte vloer een tweede leven gunnen. Dus kaalschuren en waxen, olieën of wat dan ook. In ieder geval niet lakken.

Ik schat zo in dat Albana wel een punt heeft qua lak. Dat is een algemeen verschijnsel. Vroeger is niet meer, wat dat betreft. Overigens toen vroeger bij mijn ouders thuis de parketvloer gelakt werd mochten we de kamer 3 dagen niet betreden en moest er permanent een raam open staan om te luchten. Ik denk dat dat niet alleen was om de vloer goed te laten drogen.... Wil je dat in je huis?

Ik persoonlijk neig naar olie, maar zie het niet zitten om hier een wekelijks terugkerend ritueel van te maken.

Mijn zus heeft overigens ook wax op haar vloer en ik ken de drama's van vallende ranja glazen en bijbehorende vlekken, maar haar vloer ziet er na 2 jaar wel nog steeds tiptop uit. En een keer per twee weken dweilen spreekt mij persoonlijk wel heel erg aan

Mij lijkt ook dat als je eenmaal voor olie gekozen hebt, dat je dan altijd aan olie vastzit. Dat trekt in het hout en dan houdt er niks anders meer op. Op vergis ik me daar in?

Wat een dilemma toch weer

anneloes

anneloes

30-01-2012 om 11:44

Kon je wel eens gelijk in hebben albana

dat de lak van vroeger niet meer de lak is van nu. En dat je daarom nu vaak negatieve verhalen hoort over lak. Ik snapte dat nooit zo, onze vloer was heel slijtvast en nagenoeg onderhoudsvrij. Wij hoefden na het leggen (zelf gedaan, simpel) niet met de ramen open want de delen waren in de fabriek onder druk geïmpregneerd met de lak. Mooi zijde-achtig effect en oersterk. Helaas, dat is dus niet meer.
Ik neig qua onderhoud meer naar hardwax, hoewel ik 2 x per maand dweilen al veel vind haha. Maar ik hoop nog op iemand die ietw over dat plaatselijk bijwerken (keuken!) kan vertellen, zie dan die aanzetten inderdaad en is dat lelijk?
Rosase, waarom neig jij tot olie? En waarom was vallende ranja een drama bij die wax?
Alleen het aanbrengen, wauw. Albana beschrijft al een heel traject en ik vind ook dit:
'De eerste laag hardwaxolie (naturel of gekleurd) dun en gelijkmatig opbrengen in de lengterichting van de houtnerf met een speciale oliekwast of blokwitter. Eventueel uitpoetsen met boenpad of pluisvrije katoenen doek. 12 tot 24 uur laten drogen en tussenschuren met schuurpapier 120 of staalwol nr nul. Wanneer de eerste laag uitgepoetst is, kan de tweede laag direct na het uitpoetsen opgezet worden. Wanneer de eerste laag goed gedroogd is, polijst u deze dan met staalwol nr. 0 (aan een wisser) of schuurpapier korrel 120. Maak daarna de vloer goed schoon met een stofzuiger. Hierna zet u de 2e en tevens laatste laag op met de Vloer Het Zelf high solid hardwax olie. Ook deze laag zet u met een blokkwast of een speciale oliekwast in de lengte richting van de houtnerf op. Nooit uitpoetsen. De vloer is beloopbaar na 12 tot 24 uur.'

Rosase

Rosase

30-01-2012 om 15:43

Ik neig naar olie, omdat

Dat makkelijk op te brengen is (heb ervaring met mijn meubels) en makkelijk bij te werken is.

Licht opschuren, doekje in de olie en plankje voor plankje besmeren. En dat kan dan dus heel plaatselijk.

Wax lijkt mij:
A. Duurder
B. Moeiijker zelf aan te brengen

Bovendien ken ik het voorbeeld van mijn vriendin met een geoliede vloer (relaxt) en mijn zus met een gewaxte vloer (stresst), maar dat kan ook wel in de aard van het beestje zitten.
Ik had van mijn zus begrepen (nadat mijn jongste lieveling zijn ranja had omgestoten) dat dit heel moeilijk te verwijderen is omdat je geen aggressief schoonmaakmiddel mag gebruiken. Ik vind gemorste ranja plakzooi en ga dan altijd aan de slag met een doekje en glassex. En dat is dus uit ten boze bij haar vloer. Dat moet met een emmertje water. Maar waarschijnlijk blijft die plakzooi ook liggen op de wax en is daardoor makkelijker te verwijderen. Vloer ziet er namelijk nog steeds zeer goed uit (ondanks dat er in haar huis ook gewoon geleefd wordt).

Je kunt trouwens beter zeggen dat ik aanvankelijk een voorkeur voor olie had, maar dat ik nu een beetje aan het twijfelen ben.

Ella2007

Ella2007

30-01-2012 om 23:15

Wij hebben hardwaxolie

Hardwaxolie bestaat uit component olie en component hardwax. Trekt deels in het hout, een deel blijft erop liggen en hardt uit. Dat geeft een stevige beschermlaag (ook voor glazen rode wijn).

Ik moet eerlijk zeggen: ik zou het niet neer doen. Idd twee keer per jaar bijwerken, omdat we een hond hebben. Vloerenboer zei een keer per jaar, maar dat trekt de vloer niet, hij wordt dan kaal en droog. Doen we wel met een machientje maar even goed pokkeklus: eerst reiniger erop, 24 uur wachten, dan hardwaxolie erop (met het handje plank voor plank opbrengen, want dan smeer je genoeg), dan met het machientje uitboenen, weer 24 uur uitharden en ondertussen geen meubels erop zetten. Hond en kids het huis uit. Twee keer per jaar halve verhuizing dus, pffff.

Dweilen vind ik ook fysiek zwaar omdat het geen glad oppervlak is, zoals bij lak. Twee keer per maand met twee emmers, zeepwater, schoon water, elke keer vieze dweil uitspoelen in emmer schoon water, niet teveel , niet te weinig.

Vlekken werk ik weg met lapje hardwaxolie, is zo gebeurd en werkt goed. Maar het maandelijkse en jaarlijkse onderhoud valt mij vies tegen. Moet zeggen dat wij ook geen nette mensen zijn. Veel buiten, hond, twee kids, montainbike- en hardloopschoenen komen hier geregeld het huis in en ik ben niet van het dagelijks stofzuigen. Dat is ook niet goed voor je vloer: vuil en zand krast namelijk.....Verder hebben wij een "Oscar" aangeschaft, een luchtbevochtiger, zeker als het vriest is dat nodig, anders komen er kieren in de planken.

Ik weet niet of olie minder werk is, maar ik weet wel dat het ons afgeraden werd omdat het veel langer zou duren voordat je een goede beschermlaag hebt opgebouwd (zes maanden), met onze geregeld natte hond was dat echt niet zo'n goeie optie. Wat ik van mij buuf begrijp is zij ook jaarlijks wel even bezig met oude zeeplaag eraf, olie erop en weer inzepen. Verder is zij wel tevreden. Maar goed, geen natte honden en vieze schoenen, dat scheelt dan ook wel.

Verder glimt onze vloer best wel (meer dan met olie) en zie je dus ook sneller strepen van stoelen die verschoven worden etc.

Ik ga de volgende keer gewoon voor steen (plavuizen) of laminaat. Maar dat is puur voor het gemak, want de look van de houten vloer vind ik wel nog steeds geweldig.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 00:27

Hardwaxolie

Wij hebben beide, vloeren met hardwaxolie (Osmo) en geolied. Hardwaxolie is veeeeeel sterker en blijft veel langer mooi dan olie. Olie is bewerkelijker, moet vaker behandeld worden en wordt veel eerder aangetast. Sinds ik de hardwaxolie heb leren kennen smeer ik daar zoveel mogelijk mee in.... (ook nieuwe ruwhouten meubels bijv.)

Overigens behandelen wij de vloer niet tweemaal per jaar met behandel-hardwaxolie, wij wisten de eerste jaren niet dat dat moest en verder zijn wij ook lui/druk. Ik had trouwens gehoord niet 2 maal per jaar maar eens per 9 maanden. Het is een oude massieve Robinia-vloer waarvan de lak (niet perfect) is afgeschuurd, met een prachtige warme ruwe uitstraling, en gelukkig houden wij van een zo'n ruw uiterlijk (vloer is wel perfect glad trouwens) dus daarom luistert het onderhoud niet zo nauw. De vloer is trouwens nu wel echt aan een onderhoudsbeurt toe, maar wanneer we daaraan toekomen.... Hardwax-onderhouds-olie moet je trouwens heel dun uitsmeren met een doekje. Het grootste probleem van dit soort ondernemingen vind ik dat de droogtijd: je moeteerst goed dweilen, de vloer goed laten drogen (24 uur), insmeren, en nogmaals goed laten drogen. Dat geldt voor olie net zo. Deze vloer ligt ook in de (open) keuken trouwens. Deze vloer lag er al toen we in het huis kwamen, we hebben alleen besloten wat we er mee zouden doen, zo'n prachtige, duurzame vloer van zo'n hoge kwaliteit laat je natuurlijk liggen! De vorige bewoners hadden de vloer gelakt en dat was trouwens wel lelijk geworden bij de eettafel.

Bij een nieuwe vloer geeft de hardwaxolie trouwens een veel "gladder", "glimmender", "strakker" effect dan bij een oude vloer.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 00:32

Aantal lagen

Met hardwaxolie moet je twee lagen aanbrengen, maar met olie wel drie of vier! En ook met drogen tussendoor...

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 00:34

Wax/was is iets heel anders dan hardwaxolie

Wax/was is trouwens iets heel anders dan hardwaxolie. Een vloer in de was is ontzettend bewerkelijk en kan niets hebben wat betreft water enzo...

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 00:43

Onderhoudsbeurt en uitboenen, hout en plavuizen

Voor je "(half)jaarlijkse" onderhoudsbeurt haal je natuurlijk niet alle meubels weg, want onder die meubels slijt het toch niet?!

En uitboenen hebben we bij onze Osmo hardwaxolie nooit hoeven doen, ook niet toen het de eerste keer werd aangebracht. Het is insmeren en laten drogen.

Blijft dat ik die cycli van dweilen-drogen-insmeren-drogen lastig vind, maar bij olie moet dat dus nog vaker.

Overigens, het allerbelangrijkste is misschien wel je smaak, standaard of norm. Ik verwacht/wens/eis niet van een vloer dat deze er altijd als nieuw uit blijft zien. Hout verandert sowieso met de tijd. Dat is juist de charme. En leven laat zijn sporen na...

Plavuizen vind ik trouwens erg koud voor de voeten.

anneloes

anneloes

31-01-2012 om 10:08

Ik word er nog niet vrolijk van

Ik wil mijn oude sterke gelakte onderhoudsvrije mooie houten vloer terug, snik!
Rosase, mijn schoonzus heeft juist de olievloer eruit gedaan omdat ze zo vaak bezig was met een doekje met olie. Geen zwaar werk, maar bij nat weer wel élke dag aan de gang, anders ging het uitbijten. Hardwaxolie hoeft minder vaak maar is dan weer meer werk. Ik zit echt niet te wachten op 1x (of 2x!) per jaar weer alles aan de kant, dweilen, boenen, 24 uur drogen en niet naar binnen mogen enzo.
Plavuizen vind ik niet fijn (ligt er nu). Laminaat kan tegenwoordig met een bijna echte houtuitstraling maar is ook zo koud.
We neigen nu misschien naar pvc met houtmotief. Lijkt ook bijna net echt. Tja echt hout is veel mooier ik weet het, maar dat onderhoud zie ik echt niet zitten! Dus dan maar een praktische tweede keus.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 15:15

Troost?

Troost het je als ik zeg dat ik een gelakte houten vloer niet mooi vindt, en dat het milieuvervuilend is, de dampen slecht voor de gezondheid, en dat het de houten vloer onder een laag plastic afsluit zodat je feitelijk geen profijt hebt van het hout ('ademt niet', kan de vochtigheid niet reguleren van de omgeving)?

PVC met of zonder houtmotief zou ik echt noooooooit doen.

Waarom zoek je geen goedkope houten vloer, smeer die twee keer met hardwaxolie in, en neem je gewoon het onderhoud niet zo nauw? De vloer ontwikkelt dan een 'persoonlijkheid' die innig verbonden is met jullie gezin! In de hipste gelegenheden ligt een onbewerkte houten vloer... en daar lopen en knoeien oneindig veel meer mensen op dan bij jou thuis. Dat zie je en dat is niet erg. (Vloer wordt natuurlijk wel gewoon schoongemaakt voor de hygiëne.)

Troost?

"De vloer ontwikkelt dan een \'persoonlijkheid\' die innig verbonden is met jullie gezin!"

Ik vind dat echt zo'n VT-wonen cliché, in de trant van: je mag zien dat er geleefd wordt. Persoonlijk vind ik uitgesleten looppaden met nog ongeschonden hoeken waar je nooit komt en duidelijk zichtbare herinneringen aan maaltijden en ongelukjes helemaal niets met persoonlijkheid te maken hebben. Het ziet er gewoon sleets en afgeleefd en onverzorgd uit.

Lekker lakken die hap, hout werkt en 'ademt' ook nog als er een beschermlaagje op zit.

skik

Ella2007

Ella2007

31-01-2012 om 17:59

Onbewerkte vloer schoonmaken...

Lijkt me nou niet echt hygienisch , een onbewerkte houten vloer schoonmaken. Voro huis-tuin en keukenvuil, ok, maar we hebben hier ook wel eens kotskopjes (kind, hond) of een hond met diarree. Vieze praatjes, maar daar moet onze vloer wel tegenkunnen. En als die bacterien dan in dat onbewerkte hout zitten, jakkie bah.
Overigens kom ik ook wel eens in huizen met plavuizen en vloerverwarming......heerlijk warm aan de voetjes, en je gewone verwarming kan uit of weg. Schijnt nog heel mielieubewust te kunnen omdat warmte de neiging heeft om te stijgen en je dus met vloerverwarming maximaal rendement bereikt.

En...over smaak valt niet te twisten. Normaal ben ik ook niet zo van de plastic, maar ik ga ook wel voor het gemak.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 20:23

Skik, lak

""De vloer ontwikkelt dan een \\'persoonlijkheid\\' die innig verbonden is met jullie gezin!"

Ik vind dat echt zo\'n VT-wonen cliché, in de trant van: je mag zien dat er geleefd wordt."

Sja skik, dit was dan ook ironisch bedoeld, ik zal er in het vervolg een smiley bij zetten...

Ik denk trouwens niet dat in VT-wonen wordt aangeraden om je houten vloer niet te onderhouden, maar ik heb dat blad nog nooit gelezen...

Overigens bij ons geen uitgesleten looppaden e.d., de slijtage/vervuiling is mooi gelijkmatig. Echte ongelukken (brand) zouden lak ook hebben aangetast, met als gevolg hele vloer lak wegschuren (argh) en vele lagen opnieuw lakken, maar heb ik hier opgelost door het plaatselijk met een schuurpapiertje met de hand weg te schuren en bij te werken. Ja dat bleef je wel een beetje zien (vermoedelijk had ik er te weinig lagen olie opgesmeerd) maar het was alleszins acceptabel vooral als je erbij betrekt hoe blij ik was dat het zo makkelijk ging!

Een ding weet ik zeker: lak slijt verschrikkelijk lelijk, dat heb ik al bij zoveel mensen gezien, en de enige remedie is dan helemaal (laten) afschuren (pokkewerk) en vele lagen opnieuw lakken. Dat kost veel werk, tijd en geld, want goede lak is hartstikke duur.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 20:33

Ella

Tja Ella, ik zeg ook niet dat je in huis een onbewerkte vloer moet nemen. Maar wel dat ik het op veel plaatsen zie waar veel mensen komen. (En sommige vloeren zijn door slijtage "onbewerkt" geworden...) Lijkt me echt niet onhygiënisch hoor, het wordt natuurlijk wel gedweild.

En een hond in huis vind ik sowieso niet hygiënisch. Maar het belang van hygiëne in huis wordt zwaar overschat hoor, maar je geen zorgen...

Ik ken iemand die alleen vloerverwarming had en dat was niet fijn. Het werkt namelijk heel traag. Als je het koud hebt en je wil de verwarming aanzetten, dan is het uren later pas warm, dus daar heb je niets aan. Andersom ook, dan werd het veel te warm en dat proces was niet zomaar stop te zetten. Je moet dat goed plannen en een heel regelmatig leven hebben. En het combineren met gewone verwarming.

anneloes

anneloes

31-01-2012 om 21:43

Wisse

Ja, ik denk ook dat de lak van tegenwoordig te snel slijt en dat is niet mooi. Onze gelakte vloer in het vorige huis sleet niet, maar zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.
Een goedkope houten vloer met hardwaxolie, waarom zou dat meer bevallen dan een duurdere houten vloer? Onderhouden moet je toch. Tenminste ik vind ook wat skik zegt, kaal en sleets is het voor mij niet.
Pvc is plastic ja, maar eigenlijk is laminaat ook plastic en dat zijn momenteel heel populaire vloeren. Ik wil dat niet omdat ik het koud vind en teveel geluid. Er is hier wel vloerverwarming onder de plavuizen, maar als zoals vanmiddag de zon in de kamer staat slaat de kachel niet aan en dan zijn die stenen gewoon koud. We willen ook nog een haard en dan heb je hetzelfde, haard aan is kachel uit is koude vloer. Voorlopig maakt pvc een goede kans denk ik, dat onderhoudsvrije zie ik wel zitten.

Rosase

Rosase

31-01-2012 om 22:30

Tjeemig

Dagelijks olieën? Nee dat is dus echt niet mijn ding.

Tweemaal per jaar de hele kamer leeghalen en de vloer renoveren eigenlijk ook niet. Maar ik zie me dat we stukje bij beetje doen en dan tussen de bedrijven door.

En inderdaad: onder bank woont niemand en gebeurt niks. Ik neem dus aan dat ik dat stukje en de stukjes onder de meubels wel af en toe kan overslaan.

Het voordeel van een goedkope vloer is dat je makkelijker denkt: ach het is niks meer, ik gooi 'm eruit. Voor een vloer waar je duizenden euro's voor neergelegd hebt doe je dat niet zo gauw. Ik tenminste niet. En bij een wegwerpvloer komt onderhouden en bijhouden dus niet zo nauw. Dan is zuigen en dweilen lange tijd voldoende.

Rosase

Rosase

31-01-2012 om 22:32

Nog een vraagje:

Waar koop je dat soort spul eigenlijk? Hardwaxolie enzo bedoel ik?

Moet je daarvoor naar een vloerenbedrijf of heeft de Praxis ook goed spul in zijn assortiment?

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 23:11

Hardwaxolie

Hardwaxolie is inderdaad niet zomaar in iedere winkel te koop. Mijn parnter koopt Osmahardwaxolie, zeep en onderhoudspul via Internet en zoekt dan steeds de beste aanbiedingen.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 23:25

"onderhoudsvrij"

Er is hier sprake van "onderhoudsvrije vloeren". Maar ik neem aan dat de meesten toch wel af en toe dweilen, om schoon te maken. Het belangrijkste onderhoud bij een houten vloer is dat je met een speciale zeep dweilt (het is eigenlijk een soort "ouderwetse" zeep met lijnzaadolie of zo, geloof ik). Dat dweilen doe je alleen als je het met een andere vloer ook zou doen. Je moet dus alleen opletten dat je niet zomaar iets uit de supermarkt koopt, maar de goede zeep in huis hebt. Tussendoor iets opnemen/opdweilen dat geknoeid is kan gewoon met water.

En dat dweilen met twee emmers? Toen me dat in een ouderwets degelijke kwaliteits-houten vloerenwinkel verteld werd, reageerde ik ook met "oeps". De goede man was stomverbaasd: "maar zo moet je toch altijd dweilen?!"

En inderdaad, met één emmer dweilen is nou niet bepaald schoon. Als je ziet hoe vuil het spoelwater wordt! (Ik neem tussendoor zelfs nieuw schoon spoelwater.) Die viezigheid ga je toch niet ronddweilen?! Als je nou toch de moeite doet van het dweilen, dan is het een kleine moeite extra om het goed te doen.

Overigens laten wij het dweilen de laatste tijd over aan de schoonmaakster. En in de (grote) vakantie laten wij haar soms de vloer een onderhoudsbeurt geven. Daarvoor komt zij dan twee keer: een keer om het huis helemaal schoon te maken en de vloer te dweilen. En een paar dagen later om onderhoudsmiddel op de vloer aan te brengen. Dit laatste doet zij in plaats van een gewone schoonmaakbeurt, want in de vakantie wordt het huis verder toch niet vies. En er is dan genoeg tijd voor de vloer om te drogen. Overigens worden hiervoor geen meubels verplaatst, hoogstens stoelen opzij gezet.

anneloes

anneloes

01-02-2012 om 08:37

Nou, ik zal bekennen

dat ik in mijn vorige huis (met die fijne gelakte vloer)heel weinig dweilde. Bij knoei en vlekken plaatselijk een natte lap, dat was het wel en verder kon de stofzuiger het werk doen. Maar de hele vloer, met speciale zeep, 2 emmers enzo? Nope. Misschien 2 x per jaar het geheel met een mop met onderhoudsspul (1 emmer) voor ik naar bed ging, 's nachts drogen en klaar. En daarvoor zette ik alleen de eetstoelen op tafel en verder geen verbouwingen.
Moet ik er wel bijzeggen dat we achter via de keuken binnenkwamen en voor via de hal, en daar lag geen hout. Bovendien schoppen wij de schoenen uit binnen. Er kwam dus weinig buitenvuil binnen.
De schoonmaakster hier ben ik. En als ik lees wat die van jullie doet Wisse dan heb ik daar toch niet zo'n zin in denk ik.
Rosase, dat elke dag bij-oliën moest in de regentijd, als haar jongens + vriendjes nattigheid naar binnen liepen via de schuifpui. Als je knoeierig bent in de keuken dan zal het daar ook vaak moeten.

Hardwaxolie is niet veel werk

Ik geloof dat er misverstanden ontstaan.
Een hardwaxolie-vloer moet maar 1 keer in de 5 jaar 'onderhoud' hebben....Dus alleen 1 keer per 5 jaar hoef je maar alles eruit te halen. En dat hoeft zelfs niet in 1 keer. Je kan het b.v. ook per halve kamer doen (alles dus 1 kant opschuiven). En je kan er een machine voor huren die het grootste werk doet, dus op de knieën hoeft niet eens. En hele grote meubels die je toch nooit verplaatst hoeven niet eens weg.
Verder hoef je alleen te dweilen, zoals je normaal ook dweilt. En evt. kan je grote slijtageplekken zo nu en dan bijwerken. Bij zo nu en dan moet je denken aan 1 keer per half jaar.
Bij olie is dat anders. Die moet je om het jaar in de olie zetten. En je moet op een speciale manier dweilen, met 2 soorten, eerst met de ene dan met de andere en ook vaker heb ik begrepen. En elke vlek, slijtage meteen bijwerken.
Er is qua werk dus een duidelijk verschil tussen hardwax-olie en olie.
Wax moet je altijd dweilen en ook 1 keer per jaar de kamer leegpakken en in de wax zetten. Tussendoor bijwerken hoeft niet. Maar voor het in de waxzetten moet je wel de kamer leegmaken. Elk jaar officieel, maar ik weet dat mijn vriendin het maar 1 keer per 2 jaar doet en daar zie je het niet aan de vloer.
Wax is ook duurder. En het glanst meer (dus je ziet sneller vlekken) en die beurt 1 keer per jaar moet op de knieën.
Zo is het mij verteld door talloze vloerenmeneren.
Ik vind persoonlijk 1 keer per 5 jaar én met een machine die het werk doet niet zo veel.
1 keer per jaar zou ik al teveel vinden.(dus daarom wax afgekeurd.) Nog vaker is geen optie (dus olie zowiezo afgekeurd).
Een erg gevoelige vloer qua knoeien wilden wij ook niet (dus olie afgekeurd en wax afgekeurd).
Juist om het weinige werk en de grotere houdbaarheid hebben wij gekozen voor hardwaxolie.
groeten albana

anneloes

anneloes

01-02-2012 om 10:30

Veel werk of veel werk

dat is maar net hoe je het bekijkt. Wat ik hoor en lees van hardwaxolie is iedere 2 weken dweilen met de speciale zeep, met het 2-emmersysteem. Dat is niet persé voor het schoon maar echt nodig voor de vloer zelf. Dan 1-2 x per jaar (en echt niet ieder 5 jaar pas!) het grotere onderhoud. Met reinigingsmiddel de oude lagen verwijderen, opnieuw opbrengen van de hardwaxolie, drogen, evt. uitboenen, nog een laag. Dat betekent dan ook dat je 1 of 2 x 24 uur je huis niet in kan, los van wat je allemaal wel of niet de kamer uitsjouwt. Voor mij valt dat onder de noemer veel werk maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik ben extreem lui haha.
Dat van die olie elke vlek en slijtage gelijk bijwerken ja, dat ging mijn schoonzus ook zo tegenstaan.

Ella2007

Ella2007

01-02-2012 om 11:47

Andere adviezen hardwaxolie

Er gaan dus een hoop verschillende adviezen rond mbt de hardwaxolie. Het zal wel aan het soort vloer liggen en het soort olie denk ik dan. Wij hebben een vloer (lamelparket) van Solidfloor, toplaag (4 mm) hout, en dan nog twee lagen daaronder. Je kan op de website kijken, daar staat ook het onderhoudsprogramma op. Ik zuig het echt niet uit mijn duim. Of je dat vervolgens toepast of niet, dan zal de ervaring uitwijzen hoe je vloer erover een paar jaar uitziet.

Nee klopt niets van

Onze vloer, ook exglakte vloer, hoeft echt alleen maar 1 keer per 5 jaar leeg en niks dan toplaag eraf onzin.dat schoonmaakspul waarmee je schoonmaakt doet dat voor je. Daarmee dweil je en dan gewoon met machine rondlopen en ong uurtje wachten tot het is ingetrokken. Daarna kan de inboedel weer terug. Duurt dus ong anderhalf uur exlusief in en uitpakken.
Dat dweilen met schoonmaakmiddel mag zelfs maar 2 keer per maand en niks met 2 emmers. Gewoon met die ene. Wij hebben een streng verbod op vaker dweilen gekregen.
Ongelukjes tussendoor mogen met water evt. Onze buren hebben de vloer hetzelfde laten behandelen en die hebben hetzelfde advies van ander bedrijf dat dan wel. Die ziet er nog prima uit, maar niet precies wanneer dat gebeurd ie. I.i.g. zeker jaar of 2.
Gr. Albana

Wisse

Wisse

01-02-2012 om 14:28

Anneloes je leest niet goed

Anneloes, ik schreef NIET dat je eens in de twee weken "moet" dweilen. Ik schreef: je dweilt zo vaak als je anders ook zou willen dweilen. Onze schoonmaakster doet het nu vaak, maar zonder schoonmaakster dweilden we zelden. De vloer heeft een kleur waarop je geen vuil ziet, dat is handig. En het hangt er gewoon vanaf hoeveel er geknoeid wordt en met modderschoenen gelopen en wat je vuilnormen zijn... ALS je dweilt doe je dat met speciale zeep en twee emmers. Dat is echt niet veel meer werk dan met één emmer.

En voor het onderhoud hoef je echt niet de oude lagen te verwijderen, alleen het vuil te verwijderen door een keer te dweilen. Je gaat toch geen onderhoudsspul op een vieze vloer smeren?

Je hoeft niets de kamer uit te sjouwen, hoogstens zet je de stoelen even op tafel.

En je brengt 1 laag onderhoudsspul aan, niet 2.

En de vloer hoeft niet 2 x 24 uur te drogen, het is tamelijk snel weer beloopbaar.

Maar ja, het is toch wel gedoe, daarom doen we het ook zelden. De vloer ligt er nu 10 jaar en nu denk ik wel eens: hmm we moeten er toch maar eens een nieuwe laag op smeren. Maar nogmaals, deze (oude) vloer heeft een robuuste uitstraling en kan dus wel wat hebben.

Als je een robuuste vloer neemt, kan die wel een stootje hebben. Als je maar niet verwacht dat het eeuwig "als nieuw" kan blijven, dat zou absurd zijn, zeker bij een vloer. Een houten vloer blijft gewoon goed en kan altijd bijgewerkt word (met lak is dat vervelend), mits er geen grote hoeveelheden water op zijn blijven liggen (kromtrekken). "Zeil" daarentegen gaat kapot, wordt lelijk, en moet je na een paar jaar vervangen (ik heb vroeger zeil gehad). Dat is meer werk dan een houten vloer bijwerken. En dat mooie stevige spul, soort linoleum, moet ook onderhouden met een soort was, dat gebeurt op mijn werk.

Het hangt er ook vanaf of je vloerbedekking of een vloer wil hebben. Bij mij heeft het hout ook echt een functie (stevigheid, isolatie), omdat de vloer eronder slecht is. En ik vind het idee dat het hout "eeuwig" goed blijft heel fijn. Als ik verhuis en de volgende bewoner wil de (zwevende) vloer niet overnemen, dan neem ik deze mee en leg deze elders of maak er boekenplanken van of zo. En wij waren dus heel erg blij met de duurzame vloer die de vorige bewoners hadden achtergelaten.

anneloes

anneloes

01-02-2012 om 14:45

O, dan

moet ik nog maar eens geod gaan vragen bij de vloerenboeren. Want dit is wat ik te horen heb gekregen, en Ella blijkbaar ook.
En Wisse, je schrijft toch zelf ook Het grootste probleem van dit soort ondernemingen vind ik dat de droogtijd: je moeteerst goed dweilen, de vloer goed laten drogen (24 uur), insmeren, en nogmaals goed laten drogen.
En ook dat de schoonmaakster 2 x komt in je vakantie, 1 x om te dweilen en daarna (als het goed droog is denk ik) om een nieuwe laag op te zetten. En uit mijn omgeving hoor ik ook dat de vloer na 1 jaar echt wel weer aan een beurt toe is.
Wat jij vertelt over "zeil" is iets heel anders dan een pvc vloer. Dat is geen spul dat maar een paar jaar meegaat, en ook geen linoleum dat je in de was moet zetten. Zoek maar eens op pvc vloeren.

ishtar

ishtar

01-02-2012 om 17:46

Gehardwaxte vloer

die gedweild wordt met speciaal 'herstelspul' maar ziet er na anderhalf jaar toch echt niet meer uit. Kale plekken overal. Dat advies van Ella700 kregen wij er ook bij. En het ziet ernaar uit dat het hier ook nodig is. (massief houten lamelparket)
Ik ga hierna ook voor laminaat. Erg jammer, want ik hou van hout, maar niet als het zoveel onderhoud nodig heeft. En het onderhoud is dan nog niet het ergste, maar de volksverhuizing die dat met zich meebrengt, in combinatie met kinderen en huisdieren, en de stank van dat spul en het er niet op kunnen lopen voor minimaal 1 dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.