Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Harde korst appeltaart

De korst van de appeltaarten die ik bak is eigenlijk altijd net een beetje te hard. De smaak ervan is prima, maar je krijgt hem met je vork bijna niet doormidden.

Ik bak ze altijd een uur met boven- en onderwarmte op 200 graden en ik gebruik gewoon bloem, boter en suiker voor het deeg. Wat doe ik fout?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

23-06-2012 om 22:12

Ik...

Ik gebruik altijd roomboter (geen idee of dat iets uitmaakt) en zodraa de appeltaart klaar is leg ik een vochtige/natte theedoek op de appeltaart. Helemaal nat, uitwringen en echt op het deeg leggen.

jula

jula

23-06-2012 om 22:30

Kneden?

Misschien kneed je het deeg te lang? Het deeg moet net een bal vormen, dan ben je klaar. Als je het lang blijft doorkneden kan het harder worden na het bakken.

Je maakt een zandtaartdeeg. Dat geeft een harde korst. Als je ei toevoegt wordt het iets cake-achtiger er dus zachter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Voor een wat luchtiger resultaat

doe ik er een paar eetlepels yoghurt door en dan wat minder boter.

Temperatuur oven

Ik heb ene hete luchtoven en de temp. gaat op 150 graden. Misschien kan jou oven op 160/180 graden? Maar 200 gr. klinkt erg warm. Ik denk dat de korst daarom hard wordt, je oven staat te heet?

Dagje laten staan

Gewoon een dagje geduld hebben, dan trekt het vocht van de vulling in de korst en wordt ie pas écht lekker en de korst zacht.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2012 om 09:31

Te heet

Je kunt de taart beter langer bakken op lagere temperatuur. Ik zet de oven op hooguit 160 graden. Dan maak je ook meer kans op een goed gebakken bodem ipv soppig.En inderdaad, een ei in het deeg. Overigens zou ik niet streven naar een zachte korst, juist knapperig vind ik zo lekker.

ChrisH

ChrisH

24-06-2012 om 09:52 Topicstarter

Dank, dank

Dank voor jullie reacties. Ik ga de volgende keer als eerste de oven op 160 graden zetten. Dat lost waarschijnlijk ook het probleem op van een te bruine bovenkant die ik dan al halverwege moet afdekken met alufolie.

In het recept staat een half ei, dat doe ik er ook altijd bij. En Fiorucci, ik houd ook van knapperig, maar die korst is echt net een beetje té. Ikzelf hap dat lekker weg, maar ik zie anderen nog wel eens een stuk laten liggen. Een dag laten staan, maakt het allemaal wel wat zachter, maar nog niet zacht genoeg.

De vraag komt trouwens van mijn man, die helemaal verbaasd was dat er al zoveel tips waren .

Chris

Tegen een soppige onderkant

haha een soppige onderkant..

Ik doe ipv appels tuttifrutti (of gedroogde abrikozen) onderin en dan nog wat appels en een peer. Oh ja een paar hazelnoten erdoor heen is ook altijd lekker.

Ik vind dat lekkerder dan alleen paar appels.

Hier ook harde korsten maar geen donkere bovenkant, dus ik denk ook dat het met de temperatuur te maken heeft. Of misschien moet je wat meer ei doen indd of wat lager in de oven zetten.

En... niet langer hoor

Een uur is nog steeds lang genoeg hoor. Die 160 gr. en gewoon een uur. Dan een uurtje af laten koelen en smullen maar.Na een uur gaat bij mij de oven piepen en dan laat ik de taart nog een minuut of 5 in de oven staan en dan eruit. Heb je de taart in het midden van de oven of bovenin? Omdat jou oven misschien veel bovenwarmte afgeeft zou je `m voor alle zekerheid onder in de oven kunnen zetten. Of het eerste half uur onderin en het 2e halfuur pas bovenin. Beetje uitproberen.

ChrisH

ChrisH

24-06-2012 om 12:30 Topicstarter

Als ik google

zie ik toch bij veel recepten 200 graden staan. Maar goed, ik ga het gewoon een keer proberen op een lagere temperatuur. Het kan inderdaad goed dat mijn oven wat warmer wordt, ik heb in ieder geval nooit problemen om alles goed bruin en knapperig te krijgen. En oh ja, ophouden met kneden zodra ik een gladde bol deeg heb.

Tegen een zompige bodem doe ik altijd vijf fijngestampte speculaasjes of biscuitjes op de bodem voordat ik de appels erop leg.

Chris

Mover

Mover

24-06-2012 om 17:00

Custard en paneermeel

Ik strooi altijd een flinterdun laagje custardpoeder en paneermeel op de bodem van mijn appeltaart.
De rozijntjes week ik ook niet trouwens, kan het vocht van de appels lekker in de rozijntjes trekken.

Gemalen amandeltjes

onder de appels helpen ook prima tegen soppigheid, je krijgt dan ook een beetje amandelspijs smaak, maar niet zo zoet als echte amandelspijs.

Soppige bodem

wat ook nog helpt, is ... je appels NIET schillen. Hoe en waarom heb ik nog niet gevonden, maar het helpt.

En die harde korst

was bij mij over toen ik zelfrijzend bakmeel ging gebruiken ipv bloem. Sat scheelt zeker (en eerder 160 dan 200 greaden, inderdaad)

En ik

Bak appeltaart een uur op 180 graden, onderin de oven.
en het deeg heeft geen ei.
Onder de appels ligt een laagje amandelmarsepein, door de appels meng ik geschaafde amandelen, wat maizena en twee eetlepels abrikozen jam.

Margriet*

Margriet*

25-06-2012 om 22:26

Wij hebben al 35 jaar bakervaring

en ik kijk altijd gewoon op de verpakking van bijv. koopmans zelfr. bakmeel. Ik vond hier het recept ook op internet. 180 graden. Enneh dat is in een heteluchtoven nog warmer. Ik zou dan 165 graden nemen. http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/taart/appeltaart-van-bakkers-zelfrijzend-bakmeel/#.
En met ei erin ook essentieel.
Amandelspijs is heel lekker maar ik heb ook wel eens met een bodem van verkruimelde bitterkoekjes gegeten. Is ook heel lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.