Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

22-11-2010 om 20:25

Handige foefjes gezocht om dekbedovertrek om zware dekbedden te doen ....

Ik heb een nieuw dekbed gekocht, 2.40 bij2.20.
Met schapewol van binnen en zomer en winterdeel.
(Dit is een verhaal apart ,want ik heb er al 2 geruild, die te zweterig, te synthetisch etc waren, dus deze is hopelijk wel goed...).
1 enkel bleek te koud, dus nu 2 aan elkaar met drukknopen. Alleen zijn ze nu zo zwaar dat ik het dekbed er bijna niet inkrijg. Normaal doe ik de bovenpunten erin, even schudden en klaar...Maar dat is nu onmogelijk door de zwaarte (en ik ben nogal klein, misschien speelt dat mee ).
Het is me gelukt, maar het zweet staat me op de rug. ik ben dus op zoek naar handige tips of foefjes,
bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik herken het.

ook hier dubbel-dikke wol in de winter. Heerlijk, maar vooral de lits jumeaux is loeizwaar.

Mijn oplossing...zie het maar als conditietraining. Gewoon even zwoegen. Goed voor de armspieren en zo.

Overigens valt er nog heel wat ter schuiven en trekken als het dekbed al op je bed ligt. Want alles staande doen lukt me gewoon niet. het ding is idd te zwaar, en ik ben te kort, maar nog belangrijker... mijn armen zijn ook niet lang genoeg om een 2 m nog wat breed dekbed op een leuke manier breed-uit vast te houden...

Ingrid

Vera*

Vera*

22-11-2010 om 21:42

Uitbesteed

Ik besteed dat klusje uit aan mijn man. Ik doe het hoeslaken en de slopen en hij doet het dekbed.

Vera

Puck

Puck

22-11-2010 om 22:14

Ook uitbesteed

Hier besteed ik dat klusje ook met liefde uit aan Puckman die dat met zijn 2 meter veel makkelijker kan dan ukkePuck met 1.63.
Als ik het toch een keer moet doen dan leg ik het dekbed helemaal uitgespreid op het bed, ga aan het voeteneind staan met een dekbedhoes binnenste buiten en mijn handen in de hoeken. Het eerste stukje lukt dan om het dekbed er omheen te schudden en daarna trek ik de overtrek gewoon omhoog terwijl het op het bed ligt.

Vic

Vic

22-11-2010 om 22:29

Weinig kracht

Voor de kinderdekbedden doe ik de overtrek altijd binnenstebuiten, pak de puntjes van het dekbed (met mijn handen in de overtrek), en schudt dan tot hij goed zit. Bij mijn eigen dekbed (2,40 x 2,20) lukt dat niet. Daar leg ik het dekbedovertrek op het bed neer en stop dan de bovenste puntjes van het dekbed in de punten van de overtrek. Die twee punten houd ik vervolgens in een hand, en trek met de andere hand het overtrek naar beneden. Dan de onderste puntjes in de hoeken van het overtrek. Om het dekbed dan mooi recht en glad te krijgen schud ik het afwisselend vanaf alle kanten. Je bent even bezig (10 minuten), maar het kost op die manier niet zoveel kracht.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2010 om 00:21

Alleen eenpersoons

Ik heb hier alleen eenpersoonsdekbedden en doe het altijd ongeveer op de manier zoals Vic uitlegt. Het binnenstebuiten trucje wordt bij mij juist een warboel
Ik houdt beide punten in mijn hand, bij een groter dekbed ook het midden, stop dat zo in het dekbed en ga naar de bovenkant van het dekbed. Vanaf de buitenkant neem ik dan eerst de ene punt over en vervolgens de andere punt. Ik haal mijn hand uit het dekbed zodat ik aan de buitenkant beide punten vast kan pakken en schud zoveel mogelijk het dekbed naar beneden. Dan leg ik het dekbed op het bed, doe de rest van het dekbed in de overtrek, stop de punten in de hoeken en schud het dekbed ook vanaf de onderkant goed in de de overtrek. En dat dus nog een keer omdat man en ik allebei een eigen deken hebben.
Ik kan me voorstellen dat de kleineren onder ons meer moeite met dit klusje hebben dan langere mensen zoals ik.

Julia64

Julia64

23-11-2010 om 07:51

Trapgat

Ik doe het zoals de meesten hier (het binnenstenbuiten trucje) maar ik schud de boel verder naar beneden door het dekbed in het trapgat te hangen. Of ik ga op het balkon staan en gooi het over de reling (terwijl ik het vasthoud natuurlijk...

Maxime.M

Maxime.M

23-11-2010 om 09:06

Staand

Staand op het bed, en dan schudden, alhoewel dat met zo'n zwaar dekbed eigenlijk niet gaat. Ikzelf zou hem dan goed in de punten stoppen, links en rechts, op het bed leggen, en dan de onderkanten naar beneden trekken, terwijl je de boel aan de bovenkant probeert goed te houden.
Dat ding van Pelle, die haken lijken me ook wel handig, maar je zou eventueel, als je niets wilt bestellen of aan de muur wilt hangen, 2 grote veiligheidsspelden nemen, daar even de hoeken mee vastzetten. Vervolgens kan je schudden, neerleggen en rechttrekken enz.. doen zonder dat die punten aan de bovenkant weer wegschuiven. Je kan dan het bed helemaal opmaken en instoppen, en pas als je helemaal klaar bent, haal je de veiligheidsspelden weer weg.

Ikzelf heb trouwens twee eenpersoonsdekbedden en doe het inderdaad binnenste buiten, dus handen in het binnenstebuiten dekbed, dan de hoeken pakken en de boel omsjorren en schudden, maar dat zou ik mezelf niet met een 2persoons zien doen.

Julia

Ik loop er niet voor om, ik ga gewoon op het bed staan

Klein staand

Ik laat de kinderen hun eigen dekbed erop doen. Jongste (ook ergens rond de 155) doet dat staand op bed. Dan is ze langer .
Dan hoes omgekeerd en in de punten pakken en schudden maar.
groeten albana

Samen

Hier ook 220 x 240, en de binnenste-buiten truc. Maar altijd samen met man: ieder 1 punt vasthouden en het grootste gedeelte van de overtrek naar beneden schuiven. Dan dekbed op de goede plek op bed leggen, de onderkant goed in de hoes stoppen, ieder een punt en stuk onderkant & hoes vastpaken en 3 keer schudden. Nou ja, doen is makkelijker dan in woorden beschrijven. De clou is: samen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nou weet ik weer...

waarom we het niet samen doen! Dank je, Berber!

Hanny61

Hanny61

23-11-2010 om 14:51

Grote wasknijper

Ik pak de punt van een dekbed en stop die in de hoek van de hoes en dan zet ik hem met een grote wasknijper vast.
Dan stop ik vervolgens de andere punt in de andere hoek en trek de hoes verder over het dekbed heen en zet die hoek ook met een wasknijper vast. Ook heb ik nog IKEA-hoezen waar in de hoeken gaten zitten, zodat je de punt van het dekbed er goed doorheen kunt trekken, dat lukt zelfs zonder wasknijper.
En dan goed (op)schudden.

Maxime.M

Maxime.M

23-11-2010 om 16:22

Goed idee hanny

dat met die knijper, je kan misschien zelfs beter zo'n knijper uit de bouwmarkt gebruiken. Ze liggen vaak bij de kassa in van die aanbiedingsbakken. Het zijn knijpers (rood met zwart) en helemaal niet duur, maar wel heel erg sterk, die houden makkelijk het dekbed even voor je vast.

Fleur Mas

Fleur Mas

23-11-2010 om 17:16

Wat ik nou heb met dat dekbed.........

Ik heb mijn dekbed al heeeeeel lang en ook mijn hoezen en nu wilde ik eens nieuwe gaan kopen en ik weet dus de maat niet meer, ik met een centimeter dat ding gemeten, 4* na-gemeten,mijn dekbed is dus 2.11*229,huh,ik kijken in de labeltjes,maar dat is zo vervaagd,niet meer te lezen, welke maat dekbed hoes heb ik nou nodig?Ik gok zelf op 2.20*2.40,maar dan houd je volgens mij best een stuk *niks*over,

oregano

oregano

23-11-2010 om 17:32

Kleine update, beetje ot

Het dekbed bleek toch weer niet goed, veel te zwaar. Vaak wakker geworden en uiteindelijk om 4 uur (!!!) dekbed van bed af gegooid en oude dekbed er weer op (waar ik dus weer even een hoes omheen moest doen, maar dat dekbed is stukken lichter, dus dat was weer schudden maar en klaar.)
Dus verder op zoektocht naar een goed en prettig dekbed
Bedankt voor alle tips trouwens!

Hoes opmeten

volgens mij kun je beter een goed passende hoes opmeten voor de juiste maat.
en komt je dekbed soms bij ikea vandaan? ikea heeft andere maten dan de *standaard* maten.

Maxime.M

Maxime.M

23-11-2010 om 23:19

Oregano

Ik heb ook een wollen dekbed. Heb eigenlijk nooit de twee delen erop. Zomers alleen het zomer deel, 's winters het winter deel (en dan het zomerdeel weer niet) het zou ook samen kunnen, maar dat heb ik helemaal niet nodig. Dus anders probeer je dat eens?

marie

marie

23-11-2010 om 23:48

Zomer- en winterdeel?

Hallo
Ook ik vraag me af of het twee dezelfde dekbedden zijn of dat ze verschillende diktes hebben.
Meestal bestaan vier-seizoenen dekbedden uit een zomer- en winterdeel en die zijn dus niet even dik.
Heb je misschien bij het uitproberen onder het zomerdeel geslapen i.p.v. het "herfst"-dekbed?
Kijk nog eens goed op de etiketten of daar wat op staat, wat het verschil aangeeft.
Succes

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 09:33

Oh ik heb je eerste berichtje nog eens gelezen en je vond een deel te koud, kan het inderdaad zo zijn dat je onder het zomerdeel hebt gelegen? Doe dan het andere deel er eens op, meestal is dat andere deel het voorjaars/hersftdeel (zo het dat bij de mijne tenminste) en tezamen is het dan voor de winter.
Wat je ook nog kan doen is 2 overtrekken gebruiken? Ieder deel in een eigen overtrek (wat mooi bij elkaar kleurt of dezelfde kleur heeft) en dan kan je met beiden delen gaan slapen en als je het te warm krijgt, sla je er eentje naar beneden, krijg je het halverwege de nacht weer te koud, kan je hem weer pakken?
Ik heb dus ook een wollen, die zouden ook tezamen in een hoes passen (wij hebben wel allebei een een persoons, vinden we lekkerder liggen) en die heb ik ooit bij de wehkamp gekocht en daar ben ik erg tevreden over.
Als je interesse hebt, wil op het label nog wel even gaan kijken welk merk het is.

oregano

oregano

25-11-2010 om 18:55

Nieuwe gekocht...veel lichter

Ik heb nu het 4 seizoenen dekbed van de hema gekocht met een zomer en winter deel. Liggen er beide nu op en ik heb er goed onder geslapen, weegt ook een stuk lichter en slaapt veel lekkerder. Het tijk is van 100% katoen, dat is wel een must voor mij.
\En mijn lief verzucht wat hij toch met al die dekbedden moet op zolder (miskoop ikea, geen katoenen tijk, mocht niet geruild worden ed).
En dat van die 2 aparte hoezen vind ik een heel goed idee, zoals meerdere tips trouwens, bedankt!

oregano

oregano

26-11-2010 om 14:56

Pelle,

Volgens mij ligt er nog een nieuw 2 seizoenen dekbed van ikea bij mijn vriend op zolder, alleen het tijk is niet 100% katoen. maat 220x 240. Zomer en winterdeel apart. Was dacht ik rond de 50 euro, dus niet duur

oregano

oregano

26-11-2010 om 16:02

Pelle

Tijk is de buitenstof, zie hieronder:
- Synthetisch dekbed voor alle jaargetijden; een koel dun zomerdekbed en een wat dikker dekbed; worden samengevoegd voor een extra warm en dik dekbed voor de winter.
- Buitenstof van polyester/katoen; onderhoudsvriendelijk en sneldrogend.
Designer

Smeagol

Smeagol

27-11-2010 om 21:26

Hoogslaper

Ik keer het dekbedovertrek binnenstebuiten, handen in de punten en dan vanaf de hoogslaper van zoon, en schudden maar. Werkt perfect! Je hebt alleen wel een kind met een hoogslaper/stapelbed nodig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.