Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

17-01-2013 om 16:17

Handelsgeest / gewetensvraag

Manlief moet er zich nog over buigen, maar ik geloof dat ik toch werkelijk een pvc vloer gevonden heb. Ik ben al in erg veel zaken wezen kijken en heb in een plaatselijke zaak al erg veel stalen mee genomen. Nog steeds was het niet naar ons zin. Nu heb ik vandaag stalen meegenomen uit een plaats iets verderop. Deze heeft vloeren van verschillende leveranciers die onder eigen naam in de winkel hangen. Al googlend ben ik er achter gekomen welke leveracier/ vloer het is. Deze is nieuw in de collectie. Mijn plaatselijke zaak verkoopt dit merk ook, maar heeft er volgens mij niet veel stalen van hangen en de nieuwe zeker niet. De kwaliteit die ik gezien heb kost in mijn plaatselijke winkel op de hele vloer ruim 300 euro meer als de verderop zaak. Ik heb een sterk vermoeden dat deze laatste 'm niet goed geprijst heeft. Het liefst zou ik de verkoop gunnen aan mijn plaatselijke winkel, omdat ze al errug veel geduld met me gehad hebben, maar 300 verschil vind ik teveel. Ik ben niet zo'n handelaar om dan te vragen om dezelfde prijs en in het vervelendste geval zou hij z'n collega kunnen tippen dat het niet goed geprijst is. Als het voor dezelfde m2 prijs geleverd zou worden, loopt het verschil incl. leggen op tot 450,-( naam staat op de plank)
69er

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En de vraag is?

Waar ik hem zou kopen? Dat is niet zo moeilijk bij zo'n groot prijsverschil. Als de zelfde vloer een paar kilometer verderop zoveel goedkoper is, is de keuze snel gemaakt.Zeker als ik weet dat ze perfect kunnen leggen.

merel

merel

17-01-2013 om 19:14

Bij die andere

Ik zou het bij de goedkoopste doen. Ik snap je dilemma een beetje, maar als je die man (die je de verkoop gunt) eigenlijk niet eens echt vertrouwt (hij zou de andere winkel kunnen tippen over een eventuele verkeerde prijs) dan zou ik hem ook niet perse die verkoop gunnen, tenminste ik zou voor het zekere gaan en geen gedoe op de hals halen.
Ga voor de makkelijke weg, ze komen het nog voor je leggen ook (dus voor de afstand hoef je het ook niet te laten, daar heb jij helemaal geen last van)

+ Brunette +

+ Brunette +

17-01-2013 om 22:46

De goedkoopste natuurlijk

Ik kan me je twijfel voorstellen maar stel je voor dat je op een dag de verkoper van de eerste winkel tegenkomt op een feestje ofzo. En die vraagt hoe het uiteindelijk met de vloer is afgelopen. Dan zeg je toch gewoon dat je heel erg hebt zitten dubben omdat je hen erg sympathiek vindt maar dat je de vloer "elders" 300 euro goedkoper kon krijgen en ook nog in een mooiere kleur? Kan hij niet boos om worden. Misschien kun je andere dingen wél bij die ene winkel kopen. En dan niet schichtig denken dat jij die mevrouw bent die na veel gevraag en gezeur uiteindelijk niets gekocht heeft, maar dat je ze als beloning voor de moeite in ieder geval nog wat anders kunnen verkopen.

Als je de deal toch liever aan die eerste verkoper gunt, kun je hem wel de kans geven om nog een goeie aanbieding te doen. Je hoeft natuurlijk niet te zeggen waar je de vloer goedkoper hebt gezien. Je kunt gewoon zeggen: ik wil graag deze vloer en ik wil hem graag bij jou kopen, maar elders kost 'ie maar xx en ik wil natuurlijk geen dief zijn van mijn eigen portemonnee...
Wij hebben het ook wel gehad. Offerte van een bedrijf (ook voor vloer), kon echt niets meer van de prijs af. Tot we aangaven er geen gebruik van te maken omdat we iets voordeligers hadden gevonden. Toen bleek de prijs opeens toch niet zo vast te liggen.
Je komt toch ook niet in een winkel om vrienden te maken, het is gewoon handel hoor.

69er

69er

18-01-2013 om 10:44

Nou

ik heb de stalen die ik nog thuis had terug gebracht en mijn verhaal eerlijk gedaan. Ik denk dat de voordeliger winkel er bij het maken van een offerte wel achter zal komen dat het niet klopt en dan laten we het gewoon plaatsen door de plaatselijke winkel. Dat heb ik deze ook gezegd. Ik heb het sterke gevoel dat dit gaat gebeuren. Overigens had deze de betreffende vloer wel liggen, maar door ons niet herkend omdat het een klikvloer betreft die ook in een plakversie te leveren is en daar ging het om. Laat dit laatste een tip zijn als je zoekt.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

19-01-2013 om 21:36

Hoezo

Wat bedoel je met erachter komen? Het is heel normaal om te onderhandelen over de prijs van een vloer. Tenzij je een heel goedkoop laminaatje koopt natuurlijk. En prijsverschillen heb je met iedere vloer, daarom is het juist leuk om bij verschillende bedrijven te kijken.

Misschien zit ik anders in elkaar hoor, maar ik zou voor de goedkoopste gaan. En als de offerte straks anders is dan de prijs die er nu bij staat zou ik dat niet accepteren. Als je dan aangeeft dat de koop gewoon niet doorgaat krabbelen de meesten weer terug, eventueel na een paar weken. Gewoon doen, anders ben je een dief van je eigen portemonnee.

Ik heb een beetje het idee dat je het belangrijker vindt dat ze je aardig vinden dan dat je een goede prijs betaalt?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

69er

69er

20-01-2013 om 14:16

Nicky

Het gaat er niet om om aardig gevonden te worden, maar wel een goede verstandhouding/ vertrouwen in degene waarmee je zaken doet. Ik wil wel meer betalen voor een bedrijf dat een goede service biedt en ook thuis geeft als er problemen zijn. Ik woon in een kleine gemeenschap en een plaatselijke winkel is daarvan afhankelijk, deze kan het zich niet veroorloven om ontevreden klanten te hebben, want dan kan hij z'n zaak snel sluiten. Ik maak bij de aankoop van produkten de keuze of ik ga voor de laagste prijs of een stuk service. Zeker heb ik daarbij wel eens mijn neus gestoten, maar deze winkel is een klant armer en veel slechte reclame rijker.
In mijn achterhoofd speelt ook mee dat de voordeliger leverancier aangaf dat het dichtsmeren van de vloerverwarming à 25,- per m2 ook nodig was , omdat sommige leveranciers dat vroegen i.v.m. de garantie. Dat is volgens mij kul en daarvan gingen mijn nekharen rechtop staan.
We hebben puur op ons gevoel de plaatselijke winkelier gevraagd een offerte te maken en wachten af.
69er

Nicky Lohs

Nicky Lohs

20-01-2013 om 18:35

Oke

Ik raad je toch aan om als je de offerte binnen hebt, een tegenbod te doen. Of gewoon vragen, hoeveel kan er nog vanaf? En dan niet te onzeker maar met een stalen gezicht. Dan heb je straks misschien én de service, én een goede prijs!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

69er

69er

21-01-2013 om 15:02

Opgelost

Een goede offerte gekregen, dus nu gaan we spijkers met koppen slaan.
69er

Merel

Merel

21-01-2013 om 15:22

Bah

Nicky schrijft: Ik raad je toch aan om als je de offerte binnen hebt, een tegenbod te doen. Of gewoon vragen, hoeveel kan er nog vanaf? En dan niet te onzeker maar met een stalen gezicht. Dan heb je straks misschien én de service, én een goede prijs!

Ik ben zelf zzp-er en vind dat altijd zó vervelend, dat gevraag om korting. Mensen willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ten koste van de ondernemer. Ik geef echt zelden korting (alleen als het iets van een quantum bestelling is, waardoor ik ook korting krijg) maar anders ga ik er niet aan beginnen. (let wel, het gaat hier om handel tussen de 100 en 300 euro) Sommige mensen schrijven gewoon: "en ik ga ervanuit dat ik korting krijg natuurlijk" en als ik dan aangeef dat dat niet gaat vinden ze dat enorm van mij tegenvallen.
Ik vraag me af, doen de kortingvragers dit overal altijd maar? Ook bij de supermarkt bijvoorbeeld, waar je iedere week een kar boodschappen komt halen, of bij een modezaakje waar je een broek gaat kopen?

Merel: korting

Het heeft zin om om korting te vragen, omdat je het in veel gevallen dan ook krijgt... Blijkbaar is die 'ruimte' er, dus ja, waarom zou je het dan niet doen?

Merel

Merel

21-01-2013 om 19:57

Jippox

Dus jij vraagt overal korting? Bij de supermarkt, de kapper, de slager enz enz?

Nee

Nou eerlijk gezegd, ikzelf vraag bijna nooit korting Maar mijn man wel en meestal succesvol. Dat is overigens niet bij de dingen die je noemt, maar wel bij meubels, vloeren en andere dingen in huis, fietsen, witgoed, elektronica, alle mogelijke klussen, 2e hands spullen, enz. enz.

Merel

Merel

21-01-2013 om 20:29

Heel vervelend

Tja, ik vind het dus echt heel vervelend, en eigenlijk een beetje beledigend. De korting die iemand anders "eist" (soms schrijven ze het echt heel dringend) gaat dus van mijn inkomen af, alsof ik het niet waard ben, of niet verdienen mag.
Ik snap het best bij spullen waar wat aan mankeert (bijv. een trui met een klein gaatje erin die je toch graag wilt hebben) of als je heel veel tegelijk bestelt, of inderdaad iets tweedehands, maar bij gewone winkels zou ik het nooit vragen.

Merel

Ik kan me voorstellen dat de toon veel uitmaakt. Maar als het gewoon een vraag is, dan is het toch niet beledigend? En gewoon 'nee' is ook een prima antwoord.

Merel

Merel

21-01-2013 om 20:39

Ligt misschien aan mij

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar als je om korting vraagt dan impliceer je eigenlijk dat je het dus niet het bedrag waard vindt wat ervoor gevraagd wordt.

Ja, en?

Merel, ik ben ook eigen baas. Ik geef nooit korting, maar ik voel me geen moment beledigd als mensen erom vragen.
"maar als je om korting vraagt dan impliceer je eigenlijk dat je het dus niet het bedrag waard vindt wat ervoor gevraagd wordt."
Ja. Nou en?
Aan jou de keus of je er in mee wilt gaan, toch?
Ik doe dat al 30 jaar stoïcijns niet en dat levert geen centje pijn op. Kennelijk vinden de klanten die we wel hebben onze prijzen goed. De klanten die ons te duur vinden, kunnen beter elders shoppen.
Groet,
Miriam Lavell

Merel

Merel

21-01-2013 om 23:22

Ja, en?

Hahaha, nou ja ik geef inderdaad ook nooit korting en me beledigd voelen, daar heb ik natuurlijk alleen mezelf mee, ik weet het. (maar toch voel ik me zo, lastig om af te leren zoiets)
Toch vraag ik me altijd weer af waar mensen de brutaliteit vandaan halen en ik zie ze het nooit bij de albertheijn ofzo doen, waar ze wekelijks een volle kar boodschappen halen, en als ze dan bij mij voor de derde keer komen (voor een lager bedrag dan een volle boodschappenkar) dan vinden ze dat ze recht op korting hebben. En inderdaad, als ze het vriendelijk vragen, (dan zeg ik ook nee) maar voelt het minder naar dan iemand die even onder een klein bestellinkje zet "en ik verwacht wel dat ik korting krijg"

Merel

Als je ziet hoe ontzettend vaak de prijs wel omlaag blijkt te kunnen als je er alleen maar om vraagt, dan is dat wel een teken dat die ruimte er best in zit. En dat een vraagprijs in veel gevallen hoger is dan de 'waarde'. Anders zou er wel vaker nee gezegd worden.
Dat er bij jouw product geen ruimte is voor korting zegt niets over andere producten. Een consument heeft natuurlijk niet altijd zo'n duidelijk inzicht in wat iets nou precies waard is. Maar wel een idee wat 'ie er voor over heeft en uiteraard: hoe goedkoper, hoe liever. Dat lijkt me redelijk universeel.
Dus, wat ik eigenlijk wil zeggen: ik zou een vraag om korting vooral niet persoonlijk opvatten!

dc

dc

22-01-2013 om 18:18

Incalculeren

Als je verwacht dat er om gevraagd wordt, dan kun je natuurlijk je prijzen standaard omhoog doen en dan regelmatig korting geven. Doen supermarkten ook.

Merel

Merel

22-01-2013 om 19:22

Haha dc

Ja mijn vader zei vroeger tegen zijn klanten, als ze om korting vroegen, "kon je dat niet éérder zeggen?" ..."Hoezo" zei de klant? "Nou dan had ik eerst de prijs iets omhoog gedaan" (en hij gaf trouwens ook geen korting)

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 18:42

Merel

Bij veel bedrijven werkt het zo. Als je een keuken gaat kopen begint de verkoper zelf al met te noemen hoeveel korting je krijgt. En als je dan nog wat meer korting erbij kan praten is dat toch prima? Moet die verkoper dan meteen bah roepen? Dan loop ik meteen naar de concurrent vrees ik, niks zo vervelend als een zuurpruim voor m'n neus.

Ik eis nooit iets, ik vraag het met een stalen gezicht. En als het niet kan hoor ik dat vanzelf, prima.

Onze schilder was ook een kleine zelfstandige. Hij gaf geloof ik geen korting, ik heb er niet over doorgezaagd in elk geval. Hij deed wel voor niks nog even een radiator mee. Omdat het mooier stond bij de pasgeschilderde muur en hij het zo gezellig vond bij ons. Dus ik geloof ik niet dat ik nu een naar mens ben omdat ik om korting vraag.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.