Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

heethoofd

heethoofd

13-11-2014 om 15:34

handdoekradiator

de kwestie waar ik graag een antwoord op zou willen weten: voldoet een handdoekradiator (jeweetwel, zo'n laddermodel) bij jullie als badkamerverwarming?
Je ziet ze overal in de showrooms tegenwoordig en het lijkt mij ook handig, maar als ik volgens de normen ga uitrekenen wat er nodig is aan warmte output in onze badkamer dan ga ik een hele grote handdoekradiator nodig hebben! En onze badkamer is echt niet extreem groot, 2,2 bij 3,5.
Hebben jullie er andere verwarming (vloer, gewone radiator) bij? Of lukt het met een normaal formaat handdoekradiator ook om de badkamer op temperatuur te krijgen?

Barvaux

Barvaux

13-11-2014 om 15:41

zwager

Mijn zwager heeft een badkamer van ik schat 4 bij 3 of nog meer en die doet het met een gewone handdoekenradiator en vloerverwarming. Vooral dat laatste doet het hem volgens mij maar het zal geen antwoord op je vraag zijn Wij hebben een badkamer van 210 bij 240 en doen het met een klein radiatortje maar wij hebben geen bad waar je stil in gaat liggen. Radiatortje is overigens nog niet eens aan geweest en meestal staat er een raam open (maar nogmaals we hebben geen bad en ik denk dat dat het verschil uitmaakt).

gaat prima

Ik heb een badkamer van 3,5 m x 4 m groot, wel met schuin dak en een zogenaamde designradiator. Door jou handdoekenradiator genoemd, en dat dekt de lading veel beter. De ruimte is heerlijk warm te stoken met die radiator en het is een model van 15 jaar terug. Geen probleem lijkt me!

Dorry

Hanne.

Hanne.

13-11-2014 om 16:06

hier ook

Hier ook een gewoon maatje badkamer met een handdoek radiator. We hebben wel een flink groot model (bovenrand bad tot plafond). Voldoet prima voor de warmte.

(om je handdoeken aan te drogen vind ik het weer niets, die natte doeken hangen altijd over elkaar heen)

heethoofd

heethoofd

13-11-2014 om 16:42

aha

Er is dus ervaring met een handdoekradiator zónder iets erbij. Ik moet zeggen de (gewone oude lelijke ribbel) radiator die we nu hebben is ook nog niet veel aan en het raam staat ook altijd op een kiertje. Bad is er niet maar het verschil wordt wel dat we nu een douchecabine hebben (dicht dus lekker warm) en dat wordt een inloop douche dus met 1 open stukje. Misschien heb je dan wat meer warmte nodig?
De rekennormen zeggen dat we een radiator moeten kiezen met minstens 1500 Watt output. We denken aan een maat van 50 cm bij 1.80 (60 cm is meer standaardmaat maar dat kunnen we net niet kwijt naast de kast) en dat is niet zomaar samen te vinden vandaar mijn vraag. Maar misschien moeten dan niet teveel waarde hechten aan die rekenarij.
En Hanne wat ik ervan heb gehoord 'mag' je je natte handdoeken er ook niet overheen hangen want dan gaat het roesten, ze zijn volgens de leveranciers bedoeld om je handdoeken voor te verwarmen jaja. Volgens mij overtreedt half Nederland die regel.

Lou

Lou

13-11-2014 om 17:34

Nou....

Wij hebben een grote badkamer (L-vorm, 2x2 plus 2x4) en één zo'n handdoekradiator en ik moet zeggen, echt lekker warm wordt het niet in de winter. Maar dat kan er ook aan liggen dat wij dat ding dus juist wel gebruiken om de handdoeken op te drogen. Het roest trouwens niet. Ook de ramen zijn enkelglas. Ik heb het nooit berekend en we doet het er maar mee, maar als ik het opnieuw zou doen zou ik zo'n berekening juist wel handig vinden.

Vakantiefoto

Vakantiefoto

13-11-2014 om 20:49

Hier een radiator zonder extra's

Badkamer: 2 bij 4 meter. Geen ramen. Een radiator van 1,2m bij 60 cm.
18 jaar oud. Altijd natte handdoeken erop (daar is t-ie toch voor?!). Geen roest te zien.
Verder niks aan bijverwming. Prima te doen hoor.

handdoekenradiator

Bij ons hangen de handdoeken inderdaad over de handdoekenradiator. Maar die is niet 'connected'. Geen behoefte aan.
In vorige badkamers had ik een hangend straalkacheltje die je aandeed zodra je die nodig had en die met een paar seconden heet gloeide en dat was 's winters heerlijk, want het straalt gewoon op jou. Dus als ik ooit behoefte zou krijgen zou ik weer zo'n straalkacheltje regelen.

Pirata

Pirata

13-11-2014 om 21:53

stofnest

Ik vind dat laddermodel een stofnest. Al die dwarsliggers, daar kan niet eens een handdoek tussen maar wel een hoop stof. Dus ik zou er een nemen die je mooi vindt, maar niet een laddertje, en daar dan een rekje voor om de handdoeken aan te hangen.

wij hebben een grote radiator met 4 vakken en

al 15 jaar natte handdoeken over de radiator en hij roest nog niet hoor
Het is idd wel een stofnest, dat wel. Ik ga er altijd met zo'n vochtig schoonmaakdoekje tussen door en dan komt er echt veel af ( of ik doe dat niet vaak genoeg ) Hij verwarmt echt meer dan geneog en we hebben een redleijk grote badkamer. als je er in de winter binnenkomt is het veel warmer als op de overloop/kamers maar daar stook ik weinig
Een klein stukje ligt er vloerverwarming en dat is wel erg fijn hoor in de winter, niet met je pootjes op een koude tegel.

heethoofd

heethoofd

13-11-2014 om 22:39

Okeej

Stofnest, die had ik nog niet bedacht. Lilian, is die vloerverwarming aangesloten op je cv ketel of elektrisch? Er lag in dit huis beneden ooit een tegelvloer met vloerverwarming en ik vond het comfort tegenvallen. Als de zon in de winter de kamer in scheen en de ketel niet aansloeg dan was de vloer steen-koud. En het duurt best even voordat tegels warm zijn, ik denk dat je dan 's morgens al vroeg de kachel moet opstoken (en de thermostaat hangt in de huiskamer die dan onnodig warm wordt) om profijt te hebben van een warme badkamervloer.

Tink

Tink

13-11-2014 om 23:25

en hier

Kleine badkamer, die prima warm wordt met de handdoekenradiator.
Tja, hij verzamelt inderdaad wel wat stof maar dat is een kwestie van af en toe even een doekje erover, 2 minuten werk.
Hier hangen er ook vaak vochtige handdoeken op, bv als dochter er 2 gebruikt waarvan eentje alleen om haren te drogen. Die gaat dus op de radiator en gebruikt ze de keer daarna opnieuw.
En ik hang er 's avonds altijd mijn kleding overheen, lekker warm 's morgens (ben een koukleum )

bibi63

bibi63

14-11-2014 om 13:04

Waar je op moet letten!

Wij hebben in een 'gewone' maat badkamer een handdoekradiator en die voldoet wbt warmte genoeg.
Maar........ deze radiator heeft geen stelknop om hem aan/uit/hoger/lager te zetten. Geen idee of dat tegenwoordig wel standaard altijd zo is, maar die van ons heeft dat dus niet. En dat vind ik wel vervelend. Onze thermostaat zit in de woonkamer en als de CV aan gaat om de woonkamer op temp te krijgen, dan is dat ding in de badkamer ook loeiheet. En zeker als het nog niet vriest, vind ik dat veel te heet. Dus ik zou er zeker op letten dat er een stelknop op zit.
Bibi

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 21:32

Thermostaatkraan

Thermostaatkraan heet dat. Die kan je op iedere radiator plaatsen. En dat is sowieso handig op alle radiatoren (en convectoren) die in een andere ruimte staan dan de cv-thermostaat hangt.

de vloerverwarming is aangesloten op de cv

maar we hebben overal vloerverwarming beneden als hoofdverwarming. Deze slaat wat aan als t kouder wordt maar hij koelt niet echt af. Het systeem aflaten koelen en op laten warmen is duurder dan constant een graad of 19 te laten zijn en dan wat bij warmen. hij gaat dus niet terug op bv 15 graden als we er niet zijn. hoeft ook niet want er is bijna altijd iemand om en om thuis, of wij of pubers wel.)
Als je m als bijverwarming wil zou ik m denk ik aansluiten op stroom om je bezwaren te voorkomen, maar hoe dat werkt weet ik niet. Moet je dan nadenken of je m aanzet van te voren..daar ben ik dus heel slecht in haha.

Jacquel

Jacquel

15-11-2014 om 17:13

Verwarmt hier wel goed, maar ...

... een beetje badlaken past er niet op, de punten waarmee het ding aan de muur zit staan te dicht op elkaar. Let daar dus op als je hem ook voor je handdoeken wilt gebruiken.

Als de radiator aan is, zie ik het bezwaar niet van natte handdoeken die tegen elkaar aankomen. Dat droogt dan toch in no time?

heethoofd

heethoofd

16-11-2014 om 17:01

Thermostaatkraan, vloerverwarming

Een aan/uitknop zit wel,op al die dingen. Een thermostaatkraan kan alleen zorgen dat het niet warmer wordt dan de ingestelde temp maar houdt de ruimte niet op temperatuur. Daarvoor moet de cvketel aanslaan en die slaat aan op de thermostaat in de woonkamer. Of we moeten idd ALLE radiatoren in huis van een thermostaatkraan voorzien en de gewone thermostaat eruitgooien, gaan we niet doen.
Die vloerverwarming voor erbij, daar stoei ik nog mee. Een warme vloer is wel lekker natuurlijk. Echte buizen in de vloer op de cvketel gaat het niet worden, dan is de vloer alleen warm als de kachel draait en die is vaak uit. Ook als we 's avonds de haard lekker aanhebben doet de cv niets.
Mijn zwager heeft van die elektrische matjes onder de tegels gelegd met een vloer-temperatuurvoeler. Dat werkt wel natuurlijk. Ik zie alleen op tegen het verbruik, kost best wat stroom schat ik en dat voor dat halve uurtje dat je er bezig bent, hm. Heeft iemand hier er ervaring mee?

Caesar

Caesar

16-11-2014 om 17:51

Thermostaat

Dat snap ik heethoofd, maar ik reageerde op bibi. Haar radiator werd te warm, omdat er geen regelknop op zou zitten. Dan is een thermostaatkraan wel handig. Een regelknop zit trouwens nooi op de radiator maar gewoon op de aanvoerleiding.
Overigens een thermostaat kraan op alle radiatoren en convectoren behalve die in de ruimte waar de cv-thermostaat is sowieso een goed idee. Er bestaan ook wel systemen waar op alle verwarmingen een electrinische thermostaat kraan zit, gecombineerd met een thermostaat in die ruimte. Elke verwarmde ruimte dus.
Wat betreft elektrische vloerverwarming: ik heb zelf een matje van 500 watt in de badkamer liggen. Die staat ongeveer 10% van de tijd aan. In de warme maanden staat die helemaal uit. Dat matje is echt niet genoeg om de ruimte te verwarmen. Het is vooral extra comfort, geen koude tegels om op te staan. De hoofdverwarming hier in de badkamer is een design radiator. 160x60 ongeveer. Kleiner zou te weinig warmte afgeven, zeker aangezien er altijd twee handdoeken over hangen.

heethoofd

heethoofd

16-11-2014 om 22:06

Caesar

Dank voor je uitleg. Als ik het zo bekijk dan kost je warme vloer 1-1,5 kWh per dag dus 30-45 kWh per maand in de koude maanden dus zo'n 250 kWh per jaar. Is te overkomen, die houden we in de overweging, comfort mag wat kosten tenslotte.

Formaat hangt ook af van plek in huis van de badkamer

Wij hebben een hoekhuis, en een flink raam met enkel glas in de badkamer. Dus 's winters is kan het er flink koud zijn. Daarom hebben wij voor een ander soort radiator gekozen dan zo'n handdoekenrek, namelijk een model met verticale lamellen. Ziet er ongeveer zo uit :
http://nl.hudsonreed.com/product/Hudson_Reed_Rapture_Dubbelpaneel_Design_Radiator_1600mm_x_354mm_1700_Watt_Antraciet/360/1659.html?gclid=CJKzuJizgcICFWzMtAodMwEAkQ
We hebben tussen de lamellen knopjes aangeschaft om de handdoeken aan te hangen. Werkt op zich goed, badkamer is lekker warm. Enige probleem is de periode in voor- en najaar. Door onze tuin op het zuiden slaat de verwarming al redelijk vroeg in het jaar niet meer aan (of in de herfst slaat ie pas laat aan), maar dan is het boven vaak wel koud en drogen de handdoeken dus niet. Die hang ik in die periode dan maar over de douchewand heen, niet zo charmant maar wel praktisch. Overigens heb ik geen behoefte aan vloerverwarming, er ligt tot een badmat???

Plek badkamer

Klopt wat engeltje zegt. Ons badkamertje, ingebouwd tussen 2 slaapkamers, in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis heeft genoeg aan een handdoekradiator. Vloerverwarming zou zelfs overbodig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.