Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tommie

Tommie

24-07-2015 om 17:58

handdoekenstank na drogen

Ik heb sinds ongeveer een jaar nieuwe badhanddoeken. Regelmatig gebruikt en gewassen.
Ik gebruik na een douchebeurt 1 om mijn haar en 1 om mijn lichaam te drogen.
De handdoek die ik voor mijn haar gebruik, gebruik ik de keer er op voor mijn lichaam en dan gaat deze in de was.

Ik droog de handdoeken over de badrand, over de cv (staat uit), de badkamerdeur staat altijd open en het ventilatiesysteem altijd aan. Een raam heb ik daar niet, een droger bezit ik niet.

Af en toe heb ik een handdoek die ruikt of je gymspullen uit een tas haalt. Niet elke keer dus, dat is het gekke.
Dit nádat de handdoek droog is geworden.
1. waar komt die lucht vandaan, het is een in principe schone handdoek, drogen gaat hier in huis redelijk snel.
2. hoe voorkom ik dit? Ik kan de handdoek nu namelijk niet nog een keer gebruiken. Niet dat dat een vreselijk probleem is natuurlijk, ik ben alleen benieuwd.

Pirata

Pirata

24-07-2015 om 18:10

volgens mij

Volgens mij zitten er nog bacterieen aan van de vorige keer. Die worden weer acief door het gebruiken van de handdoek. Net zoals een "schoon" t-shirt soms een zweetlucht verspreidt als je hem een uurtje hebt gedragen. De ene handdoek heeft dat misschien wel en de andere niet.
Ik heb nooit meer problemen met zulke dingen sinds ik de helft van mijn wasmiddel heb vervangen door azijn.

Tommie

Tommie

24-07-2015 om 19:51

maar

Ik droog er een in principe schoongewassen hoofd mee, niet mijn lichaam.
Daarna droog ik hem uitgehangen en voordat ik de handdoek kan gebruiken stinkt deze. Dus niet tijdens het gebruik de tweede keer en ook niet elke keer. Met de washandjes geen probleem.

Gestikt?

Is het een beetje een lucht alsof hij gestikt is? Zo'n akelige muffe lucht?

Denk ik toch dat hij niet goed gedroogd is/te langzaam droogt. Dat de binnenkant van de stof wat verstikt op de badrand zeg maar. En dat je dat blijft ruiken als hij droog is.

Tommie

Tommie

24-07-2015 om 20:44

Zo'n zweetsokkenlucht, echt heel smerig

Ik ga het eens proberen ze sneller te drogen, over een droogrek ipv de badkamerrand en dan kijken of het helpt.

op een droogrek

en dat niet dubbel, maar aan knijpers.

Of liever nog lekker buiten, lijntje spannen op je balkon of in je tuin, of een droogrekje aan de openstaande deur hangen.
Over de badkamerrand is veel te dicht, daar komt geen lucht bij.

Oh ja en wassen op 60 graden met niet teveel wasmiddel.

Tommie

Tommie

24-07-2015 om 21:13

super

Dank jullie wel voor de tips,
- azijn is dat gewone schoonmaakazijn? En dan een scheutje?
- enkel uithangen aan knijpers, niet in de badkamer en niet dubbel
- weinig wasmiddel en heet wassen.

Genoeg om weer uit te proberen, ik ben benieuwd.

Pirata

Pirata

24-07-2015 om 21:13

vocht plus oude bacterieen = stank

het gaat er niet om wat je met die handdoek afdroogt, het gaat erom dat de overlevende bacterieen van vóór de vorige wasbeurt weer gezellig gaan vermenigvuldigen. Gooi gewoon een scheut azijn bij de was, kost je bijna niks ( en spaart wasmiddel uit). Door die azijn leggen die bacterieen het loodje.
Uithangen op een rekje is altijd beter dan over een badrand, dan waait er meer frisse lucht doorheen.

Pirata

Pirata

24-07-2015 om 21:14

azijn

schoonmaakazijn of gwwone witte azijn is prima.

Tommie

Tommie

24-07-2015 om 23:53

Pirata

Joh dat wist ik eigenlijk niet. Heb even op google zitten snuffelen en bleek dat kleding uit de wasmand slechts 14% minder bacterieen bevat als gewassen kleding door de moderne wastechnieken en kouder wassen.
Getverpielekes toch die kookwasjes maar eens draaien dan misschien en de azijn toevoegen.

Pirata

Pirata

25-07-2015 om 09:02

oei

Zo wetenschappelijk had ik het nog niet onderzocht, maar dat is best schokkend!
Handdoeken gaan hier wel op 60 graden, en dan in de droger. De rest gaat op 30 graden. Bij alles gaat wel die azijn. Die droger is best wel killing voor veel bacterieen.

Amare

Amare

25-07-2015 om 09:08

Azijn?

En doe je dat dan alleen bij de witte was of ook bij de gekleurde?

Tommie

Tommie

25-07-2015 om 09:15

Ik denk

Als dat al voor kleding geldt, dan moet ik niet denken aan ondergoed en theedoeken/vaatdoekjes en hoe meer je er over leest hoe viezer het wordt. En dat voor iemand die echt niet bang is voor de dagelijkse bacterieen hoor, het stinkt alleen zo.
Maar laat ik niet overdrijven, ik gooi er af en toe een hete was tegenaan.

Pirata

Pirata

25-07-2015 om 11:39

ook bij gekleurde

Ook bij gekleurde was, het schijnt zelfs dat azijn uitlopende kleuren kan fixeren.
Ja vies idee he. Die zweetsokkenlucht komt in elk geval van bacterieen... :-p

Jessica O

Jessica O

25-07-2015 om 21:25

als

Ik dat zo lees ben ik blij met mijn fles van de edeka (duitse supermarkt). Hygiëne spoelmiddel, dood bacteriën. Sinds ik dat gebruik ook geen vetluil meer...

Jessica

Ah, goeie tip, ik kom binnenkort in een Duitse super. Hoe heet dat spul en hoe gebruik je het? Gewoon in het wasmiddelbakje?
En wat is vetluil?

Jessica O

Jessica O

25-07-2015 om 22:07

sssssssss


Het heet hygiëne spüler, staat bij de wasmiddelen. Je doet het in het bakje vd wasverzachter.
Werkt echt super.

aha

Thnx

Tommie

Tommie

26-07-2015 om 21:46

gedaan

Gedaan zoals door jullie allemaal geadviseerd, alle tips meegenomen.
Eerst even de huidige stinkdoeken gewassen met scheut azijn en waspoeder op 60 graden. Gedroogd zoals hieronder beschreven.
Daarna gebruikt en aan 1 kant opgehangen aan het droogrek met knijpers en een raam open. Ze zijn droog en ruiken: prima!
Dank jullie wel voor de tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.