Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Haken voor linkshandigen

Vroeger heeft mijn moeder mij geprobeerd mij het breien bij te brengen. Zij als rechts- en ik als linkshandige. Dit heeft geregeld voor verstoringen in onze relatie gezorgd, zij kon het niet goed voordoen, ik werd ongeduldig, zij was ook geen engel dus dat ging niet goed.

Uiteindelijk heeft mijn oma in een vakantie met heel veel geduld mij leren breien (toch rechtshandig). Breien is het enige dat ik rechts doe. Daarna heb ik heel veel gebreid (en geborduurd) en daar was het klaar mee.

Maar nu wil ik graag leren haken. Een koordje kan ik (doe ik links) maar hoe nu verder? Hoe is dat voor linkshandigen? Toch rechtshandig aanleren (want hoe lopen de patronen, is alles dan niet spiegelbeeld?) of het linkshandig houden? Wie heeft er als linkshandige ervaring met haken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mirage

Mirage

03-12-2011 om 21:17

Leuk!

Breien had je heel makkelijk kunnen leren. Door simpelweg tegenover de persoon te gaan zitten en het dan precies na te doen... Maar goed, breien kan je al .

Zelf brei en haak ik gewoon linkshandig. Haaknaald links, draad in de rechterhand. Ik haak nooit volgens een patroon, maar als je dat wil, moet je het inderdaad omdraaien. Je begint tenslotte waar een rechtshandige zijn eerste regel eindigt. Dus het beginnetje zoals de rechtshandige dat ook doet, dan de rij van achter naar voren en dan het einde om naar de volgende rij te gaan. Een beetje ruimtelijk inzicht komt dus wel van pas...
Wat wil je gaan maken?

tocada

tocada

03-12-2011 om 21:24 Topicstarter

Mirage

Ik heb een beetje moeite met je uitleg, zal wel komen omdat ik moe ben... Bedoel je dat ik een rij achterstevoren moet haken? Dus als er bijvoorbeeld staat 5 hele, 5 halve, 3 scheve (ik moet mij er echt in verdiepen, want ik weet niet hoe de steken heten, komt wel heel dom over zo) dan begin ik met die 3 scheve, dan 5 halve en dan 5 hele?

Ik heb een boekje gekregen met beestjes om te haken, zo leuk maar daar zal ik niet mee beginnen. Ik denk aan een paar pannenlappen (gebruik ik zelf niet maar vindt mijn schoonmoeder vast prachtig). Er zijn zoveel leuke dingen: ik heb ook een tas gezien, een kussenhoes met bloemetjes, te veel om op te noemen.

Groet Tocada

Mirage

Mirage

03-12-2011 om 21:44

Andersom

Nou, begin met een pannenlap! En dan gewoon het patroon volgen, dat kan geen kwaad.
Als je linkshandig het patroon volgt komt de voorkant achter, maar bij een pannenlap maakt dat helemaal niks uit. Volgens mij maakt het in de meeste gevallen eigenlijk niet zo veel uit, alleen bij die diertjes en bepaalde patronen misschien wel....
Als je eerste wat kleinere projectjes oppakt, krijg je vanzelf meer ´feeling´ met het haken.

"Dus als er bijvoorbeeld staat 5 hele, 5 halve, 3 scheve (ik moet mij er echt in verdiepen, want ik weet niet hoe de steken heten, komt wel heel dom over zo) dan begin ik met die 3 scheve, dan 5 halve en dan 5 hele?"
Ja, precies!
Als je even een rechte lap voor ogen neemt dat heb je drie delen. De linker kant, de rechterkant en het midden. Een rechtshandige begint rechts onderin (het beginnetje) doet het middelste deel, en eindigt links onderin. Vanaf het punt links onderin zal hij weer een stukje naar boven moeten om aan de volgende rij te beginnen. Omdat het patroon voor een rechtshandige geschreven is, zal het dus rechts onderin beginnen met de omschrijving.
Als linkshandige wil je natuurlijk ook een beginnetje. (stel dat je daar iets van een lusje ofzo nodig hebt) Vervolgens wil je het middenstuk, maar dat is van rechts naar links beschreven, jij wilt het andersom haken. Eenmaal rechts onderin aangekomen wil je ook een dat stukje naar boven voor de volgende rij. Vervolgens weer het middenstuk, het stukje voor naar boven, etc.

Pfff, lastig beschrijven zo. Woon je niet in de buurt? Doe ik het even voor .

Tocada

Een tijdje geleden wilde ik ook leren haken( wel als rechtshandige) en kwam op een You tube kanaal terecht.


http://www.youtube.com/show/crochetgeek?s=4

Deze dame heeft bijna 800 filmpjes gemaakt. Ze maakt zowel voor rechts als linkshandige personen filmpjes.
Ze geeft in de titel van een video aan of het voor een linkshandige is.
Misschien heb je er wat aan.
Groetjes, Brenda

Vic

Vic

04-12-2011 om 11:20

Hier ook geworstel

Mijn linkshandige dochter heeft een punniksetje in haar schoen gekregen. Aangezien ik zelf niets kan met links, en ook niet goed 'andersom' kan denken, zijn we vreselijk aan het worstelen ermee. Het lukt haar dus gewoon niet zo goed. Ik ga maar door met oefenen, want het zou toch moeten gaan lukken. Ze 'mag' van mij ook niet met links snijden, en dat gaat nu ook goed met rechts.

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2011 om 11:49

Vic

Maar bij punniken maakt het toch niet uit of je linksom, of rechtsom het rondje maakt? Ik doe het (en zoon sinds kort) met een haaknaaldje, dat wipt wat makkelijker het draadje erover.

mix

mix

04-12-2011 om 14:11

Vic ot

even afgezien dat het haar lukt, waarom "mag" je dochter niet met links snijden als ze links is? Waarom mag een linkshandige (in het algemeen) niet gewoon linkshandig/deels linkshandig zijn?

Vic

Vic

04-12-2011 om 14:29

Mix (o.t.)

Het is prettig als je weet 'hoe het hoort' en dat ook kunt doen voor het geval je eens ergens eet waar dat van belang is.

mix

mix

04-12-2011 om 15:00

Ik begrijp (nog ff ot en niet om discussie aan te wakkeren hoor)

je punt en ben het er (deels) mee eens, het is fijn je te kunnen aanpassen en te leren bewegen in wat kan komen.
Maar linkszijn is een aangeboren iets. De hele etiquette bestaat voor rechtshandigen en dat vind ik persoonlijk een enorm zwak in de regels.
http://blog.seniorennet.be/keukenweetjes/archief.php?catID=3986

Hier zie je dat ik zelfs mijn soeplepel van de verkeerde kant bij de steel moet pakken. Als ik rechts moet "soepen" dan tril ik en duvelt mijn balletje in de soep, de soep op mijn sjieke kleding en sta ik veel meer voor joker dan wanneer ik gewoon links kan eten.
Het zou de etiquette dan ook sieren om linkshandigen LINKS van een rechtshandige te zetten zodat je arm wat meer vrijheid krijgt ipv dat je botst tegen de arm van de rechtshandige die zich links van je bevindt.
Ook zou het handiger zijn als de soeplepel vertikaal ten opzichte van je bord zou liggen zodat links- en rechtshandigen direct de steel kunnen vasthouden, evenals de rest van het bestek voor mijn part. Buiten dat eet ik meestal thuis en zelden in zulke kringen waar mensen er werkelijk prijs op stellen dat ik me naar de schone schijn gedraag.
Een gehaktballetje krijg ik rechts nog wel doormidden door heel hard rechts te drukken. De snijbeweging is voor mij erg lastig.
De etigquette lijken belangrijker dan het comfort van de gast. Ik ben niet tegen regels, maar die zijn overal anders en het voelt voor mij als linkshandige alsof ze me vragen zonder benen een marathon te lopen. Dat vraag je toch niet uit fatsoen?
Het lijkt net of je niet linkshandig/-benig moet zijn omdat het gros rechts is en die dat maar lastig vinden. Ik ben gewoon links, ik kan en wil me voor zoiets natuurlijks en aangeborens niet hoeven aanpassen.
Ik stel voor dat alle rechtshandigen eens een weekje totaal links door het leven gaan. Gaan we daarna samen de etiquette aanpassen

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2011 om 21:10

Lekker links eten

Zelfs op het Alphagala (?) mag dat.
http://gala.alphalandelijk.nl/index.php/etiquette

Vic

Vic

04-12-2011 om 22:52

Tja

Ik heb het gehoord van volwassen linkshandigen, dus ben er van uitgegaan dat die het wel wisten Dochter hoeft haar soep niet met rechts te eten. Sowieso lust ze helemaal geen soep, maar vla eet ze ook met links volgens mij.

Puck

Puck

05-12-2011 om 13:41

Ehh mix?

"Ook zou het handiger zijn als de soeplepel vertikaal ten opzichte van je bord zou liggen zodat links- en rechtshandigen direct de steel kunnen vasthouden, evenals de rest van het bestek voor mijn part. "
Ik weet niet waar jij eet en hoe jij de tafel dekt maar een soeplepel ligt toch altijd al in dezelfde richting als je mes en vork? Je kunt hoogstens problemen hebben met een dessertlepeltje dat boven je bord ligt, maar eerlijk gezegd vind ik dat wat vergezocht, of ik die nu met de steel links of rechts liggend pak, dat gaat allebei net zo handig met mijn linkerhand. En tja, de meerderheid bepaalt dus als linkshandigen zullen wij ons moeten blijven aanpassen, ik kan daar niet zo'n punt van maken eigenlijk.
En ook ik ben rechts uitermate motorisch gestoord, ben vrij extreem linkshandig, maar op één of andere manier houdt ik mijn bestek net zo vast als een rechtshandige.

mix

mix

05-12-2011 om 15:06

Puck

foutje, desertlepel/-vorkje moest dat zijn.
Ik reageerde omdat vic's dochter niet links "mag" snijden.
t Is net of ik even terug in de tijd ging en rechts moest schrijven op school. Links is links en als je links bent eet je (over het algemeen) het beste links. Dan is het apart als je met zoiets aangeborens niet jezelf kunt zijn. Net zoals het rechts aangeven. Ik ben links, waarom moet ik het altijd overpakken? Ik maak er geen punt van dat ik links ben, dat doen anderen juist

Vroeguh

Mijn linkshandige moeder( 1918) moest vroeger rechts leren schrijven, ze heeft altijd een vreselijk handschrift gehad.

Mijn moeder ook shonagh

Maar mijn moeder is 'pas' van 1941. Kreeg gewoon een tik op de vingers als ze met links schreef. Heeft wel een normaal handschrift trouwens. Maar doet verder alles met links. Dat valt mij nooit zo op, ik ben redelijk tweehandig, het viel me alleen op als ze mijn baby verschoonde op de commode. Die lag voor mijn idee dan met het hoofd aan het voeteneinde. Gelukkig mag je tegewoordig gewoon linkshandig schrijven als je links bent en zijn er zelfs winkels met linkshandige pennen en scharen.

skik

Vic

Vic

05-12-2011 om 21:47

Het is allemaal niet zo erg hoor

Even voor de duidelijkheid. Dochter mag gewoon van alles met links doen en wordt ook niet geslagen ofzo. Maar ik heb dus begrepen dat je 'er je hele leven wat aan hebt' als je bestek op de juiste wijze kunt hanteren. Het leuke is dat ze heel netjes eet met haar vork in de linkerhand. Dat is bij andere kinderen nog wel eens heel anders

Mirage

Mirage

05-12-2011 om 22:44

Eten

Het lastigste van het hele eten met mes en vork, blijft volgens mij toch wel de vork in je mond te doen. Niet bibberen, niet knoeien, niet in je neus drukken. Heerlijk dat het gewoon met links 'mag'!

Een soeplepel hou ik ook gewoon met links vast. Zal inderdaad wel met rechts horen. Gelukkig kom ik nooit op enorm chique diners. Tot nu toe is de gastheer of vrouw altijd zo beleefd er niks van te zeggen .

Als linkshandige zal je je aan moeten passen aan de meerderheid. Muizen van computers liggen altijd rechts, de kraan zit meestal rechts, etc etc. Dat is nou eenmaal zo. Je kan je overal wel druk over maken.

mix

mix

06-12-2011 om 09:55

Dat is het punt ik máák me er niet druk om,

het valt me op en ik vind het vreemd, dat is alles. Druk maken moet ik me om ernstiger dingen helaas.
Het leven is ingesteld op hetero's, het leven is ingesteld op gezonde mensen, kleine gezinnen, slanke mensen, dat is nu eenmaal zo. Ik zeg ook niet dat er geen voorzieningen zijn of dat aanpassen nooit nodig is. Natuurlijk, iedereen moet zich wel eens aanpassen; het enige dat ik zeg is dat ik het vreemd vind om als je iets hebt dat aangeboren is: linkshandigheid, dat mensen dan van je verwachten dat je rechts gaat eten omdat de etiquette dat voorschrijft.
En door wie is de etiquette verzonnen?
Nou vast niet door een linkshandige.
En ook ik, (1966) heb rechts moeten leren schrijven in 1973, verplicht. Tot ze zagen dat het niet ging lukken. Maar, dan moet ik wél de rechterkant op gaan schrijven, dus kreeg ik een lijntjesblad. De juf was nooit tevreden, want ik schreef rechtop of naar links.
Met als gevolg: nooit eens een voldoende voor schrijven, niet meer weten hoe je je schrift moet neerleggen)recht, links, schuin. En nu ligt mijn schrift bijna horizontaal), kramp in je handen en tot mijn 12e een beroerd handschrift omdat ik niet met een linkshandige vulpen mocht schrijven. Ik kan sowieso niet met een vulpen schrijven. En waarom? Omdat het zo hoort. Omdat ooit een (vast rechtshandige) flapdrol besloten heeft dat het pas netjes is als je met rechts eet. Ik vind de logica daarvan ver te zoeken.

tocada

tocada

06-12-2011 om 12:17 Topicstarter

Even terug naar het bericht

bedankt voor alle reacties, een vriendin gaat mij komend weekend uitleggen hoe ik kan haken dus ben benieuwd.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2011 om 19:30

Mix

Over vulpennen gesproken, ik had vroeger een pelikano vulpen voor linkshandigen. Later toen ik in een luxe pennenwinkel vroeg naar een vulpen voor linkshandigen keken ze me aan alsof ik gek was (van dit merk waren ze alleen nog in Duitsland te koop, ik zie nu dat ze ze ook hebben in de pelikanowinkel.nl). Maar nog steeds zijn er pennen en vulpennen voor linkshandigen, bv in de linkshandigenwinkel.nl Je kunt je lol op met deze produkten.
Ik heb me nooit geergerd aan de etiquette, ik hield me er gewoon niet aan.
Mijn oudste zoon is overigens ook linkshandig, dus geen problemen om hem eea aan le leren.

Puck

Puck

07-12-2011 om 09:06

Linkshandige (vul)pennen

Tegenwoordig zijn linkshandige pennen, vulpennen en potloden gewoon in iedere boekhandel te krijgen. Stabilo heeft een uitgebreid assortiment voor zowel links als rechtshandig.
Overig vind ik linkshandige produkten maar onhandig. Kennelijk heb ik een heel groot adaptief vermogen en verzin mijn eigen manier om als linkshandige toch met rechtshandig materiaal te kunnen werken. Ik schreef gewoon met een "normale" vulpen, maar om te voorkomen dat ik over mijn eigen handschrift veegde of links hellend ging schrijven heb ik mezelf gewoon aangeleerd dwars te schrijven. Lijntjes liggen dus eigenlijk van boven naar beneden. Ook heb ik eens een linkshandige schaar gekregen. Wat een ramp, ik kon geen lijntje meer goed knippen. Computermuis: op mijn werk ingesteld voor linkshandig, thuis voor rechts omdat we daar allemaal gebruik ervan maken, ook erg handig om RSI-klachten te voorkomen dat afwisselend muizen. En zo heb ik mezelf allerlei foefjes aangeleerd om als linkshandige goed met rechtshandig "gereedschap" te kunnen werken.

mix

mix

07-12-2011 om 13:53

ik dus helemaal niet. Links is links, rechts is rechts. Soms heb je als linkshandige alsnog een voorkeur om een bepaald iets met rechts te doen en dat zal ook wel bij rechtshandigen voorkomen. Maar dat is dan iets dat vanzelf gaat, vanuit de persoon zelf komt.

Laat een jong kind schrijven zoals het uitkomt. Komen er door wat voor oorzaak klachten, probeer die dan te verhelpen door vanuit de linkshandige te denken.

Puck

Puck

08-12-2011 om 12:54

Niets doen

Ik zou niets doen om een kind rechtshandige dingen geforceerd aan te leren. En al helemaal niet omdat de etiquette het voorschrijft. Volgens mij kun je beter als linkshandige met je linkerhand netjes je soeplepel vasthouden dan onhandig knoeiend met je rechterhand. Ik zou het zelfde doen als hoe ik het ondervonden heb: gewoon het kind zelf laten uitproberen wat handig is en wat niet en zelf met oplossingen laten komen. Ik ben ook nooit gestuurd naar verplicht rechtshandige dingen en ik ben toch ook goed terecht gekomen En soms is het gewoon praktischer om dingen rechtshandig te doen (bijv. breien met eeningewikkeld patroon), dat vergt dan extra oefenen, maar rechtshandig eten.... onzin. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik bij een formeel diner erop aangekeken werd dat ik mijn soep met links lepelde. Ik probeer altijd wel plekje te krijgen waar ik links wat vrije ruimte heb, maar als dat niet gaat, ik heb eigenlijk ook nog nooit botsingen gehad met een rechtshandige die naast me zat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.