Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

29-12-2015 om 16:37

haas bereiden, hoe?

Oké, mijn moeder is ziek. Heel vervelend voor haar. Ze had een haas uit de vriezer gehaald om te bereiden. Die heb ik mee genomen, ga ik voor je doen mam! Maar ja, hoe?
Het is een hele haas, aan 1 stuk. Ik ga liever niet teveel er aan snijden, watje dat ik ben.
Heb de beschikking over oven, fornuis en slowcooker.
Iemand een recept of tips hoe te bereiden? Als ik Google kom ik bijna alleen hazenpeper of bouten tegen qua recept.

Katniss

Katniss

29-12-2015 om 16:50

Ingewanden?

Ik weet eigenlijk alleen iets van konijn Zitten de ingewanden nog in de haas? Die moet je er eerst uithalen en daar kun je evt soep van koken. De rest van het beest zou ik wel in stukken doen en dan stoven. Aanbraden. Dan in de pan een uitje fruiten met knoflook, evt iets van pancetta/spek erbij, ca. 300 ml rode wijn en een beetje balsamico, en dan de haas weer terug in de pan en op laag vuur gaar laten stoven.

40er

40er

29-12-2015 om 17:00

ingewanden

Zijn eruit! Netjes gevild en schoongemaakt

In elk geval marineren

Ik zou Zoef in ieder geval een nachtje laten logeren in een zuur badje. Anders zou het wel eens een taaie hap kunnen worden.Kan karnemelk zijn ( I kid you not) die je nadien weggooit, of in een marinade met rode wijn die je evt als basis voor een saus kunt maken, met de ingredienten die Katniss noemt. En wat jeneverbesjes.
En daarna mag ie in de good old romertopf (wie weet heeft je moeder die nog ergens staan) de oven in. Evt wat lapjes ontbijtspek erover om elke risico dat ie te droog wordt uit te sluiten.

En nadien van het karkas een bouillon trekken, die laten indampen tot een fond en dat in

40er

40er

29-12-2015 om 19:20

oké

Hij staat in de rode wijn. Morgen ga ik hem aanbraden, in de slowcooker doen, plakjes spek of panchetta eroverheen en dan afwachten

Goudvis

Goudvis

29-12-2015 om 20:08

Slowcooker?

Wat is een slowcooker dan voor iets? Als ik iets slow wil cooken gaat het in de gietijzeren pan op 125 urenlang de over in.
In elk geval, hoop dat het lekker is, vergeet niet een stukje aan je moeder te brengen. En beterschap voor haar.

40er

40er

29-12-2015 om 20:33

goudvis

Een slowcooker is een stenen binnenpan, die in een metalen buitenpan zit. Die buitenpan word verwarmd, elektrisch. Verwarmt tot ca 90 graden waardoor de boel langzaam gaart. Ben er dol op, gooi er in de ochtend wat in, zet de boel aan en ga wat anders doen, 's avonds is het gaar! En morgen mag het haasje erin!

Natuurlijk breng ik mijn moeder wat, zorg dat ze niet veel hoeft te doen voor oudjaar.

Goudvis

Goudvis

29-12-2015 om 21:08

Dus

Dus het is een soort moderne römertopf? Kun je er ook s morgens AVG in doen met bouillon in doen en is dat dan niet te gaar in de avond na een dagje werken?
Haas vind ik best lekker, wat ga je erbij eten?

40er

40er

29-12-2015 om 21:41

nou

Echt agv maak ik er niet in. Wel vlees met gepofte aardappels. Rauwkost erbij en dan is het eel een volledige maaltijd.
Je moet er niet teveel vocht bij in doen en juist wat extra kruiden. Ideaal voor stoof gerechten. Chili bv, voor chili cheese frites, of pulled pork ofzo!
Ik ga niks bij de haas eten, houdt niet van wild.... maar ik doe er aardappelkroketjes bij, pastinaak uit de oven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.