Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Haar werkt zich uit vlechtjes los - is daar wat aan te doen?

Mijn dochter van 6 heeft heel fijn, glad, zacht en volkomen stijl haar. Meestal draagt ze het in twee vlechtjes. Dat ziet er netjes (en schattig) uit. Dat nette duurt ongeveer tien minuten, dan hebben de eerste plukjes haar zich al weer losgewerkt en tegen de avond zit er zowat meer haar naast die vlechten dan erin.

Nu heb ik een beetje een achterstand, op haarstylinggebied, want zelf heb ik mijn haar altijd kort gehad en dat geldt ook voor mijn moeder, dus het is al heel wat dat ik er überhaupt vlechtjes in krijg. Maar toch, ik zou het wel aardig vinden als de boel een beetje bleef zitten. Dat lijkt bij andere meisjes veel beter te lukken. Komt dat nu omdat die ander haar hebben (de meeste schoolgenootjes zijn van Turkse of Marokkaanse afkomst en hun haar is steviger en minder stijl), of zijn die moeders gewoon handiger? Kan ik nog iets in dat haar smeren om het bij elkaar te houden? (ja gel, maar dat wordt hard en dof).

Tips zijn welkom.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

21-03-2015 om 22:02

Haarlak doet wonderen

Spuit een beetje haarlak over de vlecht. Zou goed kunnen werken.

Wat schuim (versteviging) kan ook maar ook dat wordt hard als het droogt. Niet zo erg als gel.
En ja, het haar van Turkse/Marokkaanse meisjes is dikker dan het gemiddelde Nederlandse kind. Maar ook anders dan het gemiddelde Indische kind.

Je zou ook wax kunnen proberen. Dat houdt de boel ook bij elkaar maar wordt niet hard.

Juno

Juno

21-03-2015 om 22:50

Twee dingen

De manier van vlechten maakt enorm veel uit. Ik pak drie strengen en doe die hup hup linker over de middelste, rechter over de middelste etc tot ik beneden aan ben. Toen ik een keer een invlechtcursus deed, zag ik dat de kapper de linkerstreng over de middelste deed, de linkerduim op die streng hield en de rechterstreng pakte. Zodra die ligt waar hij liggen moet, rechterduim erop. Je krijgt een veel strakkere en nettere vlecht op die manier.
Je moet het haar iets vochtig maken met bijvoorbeeld een natte kam en de strengen pakken zoals het natuurlijk valt. Als je een plukje haar hebt, zie je een soort van natuurlijke scheiding. Zo'n pluk gebruik je, als je lukraak een bosje haar pakt valt het er gewoon weer uit de vlecht. Je zou eventueel een beachspray kunnen gebruiken om het haar iets stroever te krijger.

Hanne.

Hanne.

22-03-2015 om 13:03

nat vlechten

Stijl haar en mooie vlechten zijn twee woorden die erg slecht samen gaan is mijn ervaring. Wij zijn allen gezegend met eeg stijl haar en vlechten levert inderdaad meestal vlechten met pieken op.

Bij mijzelf en oudste heb ik het inmiddels opgegeven. Bij jongste wil het nog net lukken mits ik met nat haar vlecht en er absoluut geen spoortje van cremespoeling in het haar zit. En dan heel strak vlechten! Vindt ze niet altijd fijn want dat kan pijnlijk zijn.

Evt kan je er wat mousse door doen of inderdaad haarlak er over. Maar dat doe ik alleen voor feesten en partijen. Voor een gewone schooldag vind ik dat voor een 5/6 jarige overdreven.

Juno

Juno

22-03-2015 om 13:09

Wat ook nog kan

Is de streng een keer draaien voordat je hem op de middelste legt.

Katniss

Katniss

22-03-2015 om 13:16

Volumepoeder

Ik ben ook gezegend met fijn en dun 'babyhaar'. Met volumepoeder (Kruidvat) wordt het iets stroever waardoor vlechtjes waarschijnlijk ook wel blijven zitten. De bedoeling van het poeder is om volume te creëren. Dat lukt bij mij ook wel even, maar als ik dan mijn hoofd beweeg valt het gewoon weer plat naar beneden, maar dan voelt het nog wel stug aan

+ Brunette +

+ Brunette +

22-03-2015 om 20:19

Geen stijl

Haar is steil, niet stijl.
Waar je het nog vaker fout ziet, is bij brei/brij, ik zie dat zelfs fout in kranten en tijdschriften met hoge oplagen. Brei is een werkwoordsvorm (ik brei een trui) en bedoel je iets papperigs, dan schrijf je brij.

Juno

Juno

22-03-2015 om 20:22

Maar je stijl

Kan wel steil zijn .

amk

amk

22-03-2015 om 21:31

Hanne

glitterlak is voor dagelijks gebruik, zeker bij 5-6 jarigen.

Temet

Temet

22-03-2015 om 21:32 Topicstarter

Brunette

Dat bedacht ik me later ook. Met stijgers en steigers ga ik ook nog wel eens de mist in. Pijl en peil dan weer niet, gek genoeg.

Nat vlechten dus maar proberen, als ik het zo lees. Helpt dat onvoldoende, dan kan altijd nog tot chemische oorlogvoering worden overgegaan

Groeten,

Temet

10 vlechtjes?

Mijn dochter heeft ander haar, blijft beter zitten. Maar, dat gezegd hebbend, als ik in plaats van 2 haar 10 vlechtjes gaf, bleef het een stuk beter zitten. Met de juiste techniek ook natuurlijk.. Wat ik ook deed was aan het begin van de vlecht een klein elastiekje doen. Dan vlechten en nog wat aan het einde van de vlecht. Bleef vaak wel een week zitten.

Temet

Temet

23-03-2015 om 13:55 Topicstarter

AnneJ

Ik kan maar een ding concluderen: ofwel jij stond vroeger op, of je dochter liep minder te teuten. Ik ben al blij als ik tijd heb voor twee redelijke vlechtjes. Als dochter erg heeft lopen traineren moet ze een paardenstaart in anders komen we te laat.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

23-03-2015 om 14:52

amk

Mijn dochter zal dagelijks glitterlak ongetwijfeld waarderen. Maar voor mij valt dat in de categorie: haarkrijt, nagellak en (glitter) schoenen met hakjes .

Leuk voor een feestje, maar voor een klein kind zeker niet voor elke dag geschikt.

(haar feestjurk mag dan wel weer gewoon naar school aan)

amk

amk

23-03-2015 om 15:49

hanne (ot)

en bij een feestjurk hoort toch echt glitterlak. (heb vandaag mijn 9 jarige ook weer ingespoten met glitterlak)

Wij maken van elke dag een feestje. Te veel negatieve dingen meegemaakt waarbij heel duidelijk is dat het leven zomaar afgelopen kan zijn.

Lucerna

Lucerna

24-03-2015 om 10:58

of gewoon staarten

Vlechten loslaten en staarten maken? (ik ben erg pragmatisch uitgevallen op dat gebied en had als kind ook altijd kort haar; mijn dochter heeft mijn steile haar geërfd, maar wil het graag lang)

Temet

Temet

24-03-2015 om 14:21 Topicstarter

Lucerna

Staarten maken is minder werk dan vlechten, maar er werkt zich nog meer haar los, en er vormen zich sneller klitten waardoor het doorkammen weer meer tijd en ergernis kost. Maar als er geen tijd is voor vlechtjes draagt dochter het in een staart. Voordeel is wel dat ze die staart zelf opnieuw kan maken.

En staart, enkelvoud. Vroeger had ze nog wel eens twee staarten maar dat wil ze niet meer.

Vanochtend was een vlecht dikker dan de andere. Opnieuw geprobeerd, weer ongelijk. Zucht. Kwam de mode van het echt korte meisjeshaar maar weer terug ...

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

24-03-2015 om 14:25

ook werk

Geduld, over een paar jaar doet ze het zelf. Dan mag je je nieteens meer met de haardracht bemoeien.

(en iedere 6 weken naar de kapper om die korte coupe goed te houden kost ook zeeen van tijd, laat staan geld)

Hoe lang is heur haar?

Als het haar maar net tot over de schouders is (of iets in laagjes geknipt), dan zullen er eerder plukjes uitpiepen dan wanneer het flink lang is. Als het haar voornamelijk aan de onderkant van de vlechtjes los gaat, kan je proberen de vlecht tot 2/3e te vlechten en dan wat langere 'kwastjes' te maken. Staat net zo lief. Dunne elastiekjes werken bij vlechten beter dan de wat dikkere, die dunne kan je er vaker en strakker omheen wikkelen.

skik

Temet

Temet

25-03-2015 om 12:16 Topicstarter

dank

Ja Hanne, de kosten van kort haar zijn inderdaad hoger. Die tijdsbesteding zou het punt niet zo zijn, want dat kappersbezoek kan worden ingepland op een moment dat we ook werkelijk tijd hebben, dit itt tot het vlechten dat dus moet gebeuren vlak voor het naar school gaan ('zit nou eens stihil, we zijn al laat!'). De totale tijdsbesteding is vermoedelijk vergelijkbaar, de hoeveelheid ergernis per saldo stukken minder. Maar duurder, ja dat inderdaad.

Dat zelf doen - dat zou mooi zijn. Ze is wel redelijk van het 'zelluf doen', dat scheelt dan weer.

Skik, haar haar is een end over de schouders. Inderdaad gaat het nu al stukken beter dan toen haar haar nog korter was. Dunne elastiekjes leiden tot gemiep bij het eruit peuteren, dus vandaar die dikkere.

Vanochtend waren beide vlechten even dik, maar was de ene veel beter gelukt dan de andere . Ik ben ook gewoon een stoethaspel, zeker voor tien uur.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.