Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tonny

Tonny

23-06-2016 om 21:27

grr al die airco's

vanochtend was ik aan het winkelen in de stad, met dochter en minimeisje. Het viel je op hoe irritant de diverse airco's op me overkwamen.
De ene winkel heeft 'm te sterk staan waardoor je een nare warme deken over je heen voelt als je weer naar buiten loopt; de andere doet het wat kalmer aan; weer een ander heeft geen airco en dat kan ook best.
We gingen wat drinken, daar ook stevig airco, dat voelde gewoon onplezierig aan, ik had de neiging een sjaal om te doen (die ik vanwege het warme weer natuurlijk niet bij me had) en we zijn maar kort blijven zitten.

Waarom ineens al die airco's? Het menselijk systeem kan toch wel wat verdragen? Nu moet je je constant aanpassen aan wéér een andere temperatuur. Is dat gezond? Misschien maakt het niks uit, maar prettig vind ik het niet.

Dat mensen met een extreem warme werkplek of slaapkamer niet zonder klimaatbeheersing kunnen, dat geloof ik best. Maar zoveel airco's als er tegenwoordig zijn, het voelt wat overdreven.
En is nog slecht voor het milieu en de portemonnee ook.

V@@s

V@@s

23-06-2016 om 21:39

Tja

Zeker in kledingwinkels koop ik helemaal niets als ik het daar warm vind. Ik denk dat airco's de omzet ten goede komen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-06-2016 om 21:43

Conservatisme

Ik zag een tijdje terug een filmpje met interviews gemaakt ergens begin negentiger jaren waarin ze vroegen of mensen behoefte hadden aan een mobiele telefoon.

Nou nee, belachelijk. Altijd bereikbaar zijn? Waarom? Stel je voor dat je gebeld wordt terwijl je op de fiets zit. Dat kan toch niet?

We spreken Tonny wel weer na een jaartje of 5 klimaatopwarming. Ik vind het al weer bijna onvoorstelbaar dat je vroeger op vakantie ging in een auto zonder airco!

Tonny

Tonny

23-06-2016 om 22:00

Dat klopt Ad

Dat filmpje ken ik ook. Hilarisch. Al denk ik dat de schermintensiteit niet zo zal blijven. We zullen zien.

Maar wat de airco's betreft - het voelt heel vervelend om steeds te schakelen naar weer een andere temperatuur. Airco is prima maar laat degene die deze beheert goed opletten hoeveel koelte nodig is ten opzichte van de temperatuur buiten.

Het waren trouwens geen kledingwinkels waar we kwamen. Een juwelier, een speelgoedzaak, een huishoudwinkel en ons aller Hema. Oh ja een stoffenzaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2016 om 09:53

De overgang is inderdaad groot

maar zeker als het zo warm is als gister, ben ik er blij mee. Sommige winkels zouden wel iets kunnen dimmen met hun verkoeling, dan is het er gewoon te koud.

Goudvis

Goudvis

24-06-2016 om 10:00

milieu

Als iedereen een airco neemt en bij het minste geringste aanzet, krijgen we nog meer klimaatverwarming. Kunnen we nog meer airco gaan gebruiken.
Ik ben er niet pertinent tegen, maar het kan wel een beetje minder. Bij ons op het werk wordt geadviseerd de ramen dicht te houden als het warm is, zou slecht zijn voor de klimaatbeheersing. He, als ik lekker wil genieten van het weer buiten, dan doe ik het raam open! Dan liever die airco uit!

Taruh

Taruh

24-06-2016 om 10:21

klant vs werknemer

die werknemer vind het wel prettig op een plek die iets gekoeld is. Die heeft geen last van een te hoge temperatuur op dat moment.

Want de Arbo komt ook nog om de hoek kijken.

Als klant ga je van de ene plek naar de andere en heb je temperatuur verschillen.

kwam ook door het vocht

Ik denk dat het contrast des te groter was omdat het gisteren tropisch vochtig was, niet alleen warm. Dan krijg je dat klamme-dekeneffect extra hard.

In supermarkten en andere levensmiddelenzaken kunnen ze niet zonder airco denk ik, anders bederft de boel te snel. En inderdaad, voor de werknemers is het wel zo prettig. Ik deel trouwens je hekel aan te scherp afgestelde airco's. Meegemaakt in Florida en in Z.O-Azië: buiten temperaturen van rond de 30 graden, en binnen een graad of 18, zodat je eigenlijk standaard een vestje bij je moet hebben. Dat snap ik dan echt niet (behalve misschien voor een supermarkt). Zet die airco op 23 graden zou je denken, aangenaam koel in vergelijking met buiten, en je krijgt niet meteen kippenvel als je binnen even stil zit.

groeten,

Temet

GS

GS

24-06-2016 om 12:30

Temet

Inderdaad Temet, men moet hier in Nederland leren met een airco om te gaan! Trouwens, mannen hebben het minder snel koud dan vrouwen. Mannen dragen (bijv op werk) ook nog eens lange broeken en vinden dan een binnentemp van 20 graden prima. Vrouwen vinden sowieso een temp van 22 of 23 graden prettiger.
Als het buiten 30-35 graden is, is 20 graden een absurde overgang. 20 graden! Dat is de temp binnen ook in de winter, en dan loop je met sokken en dikke trui rond in huis! Een paar graden lager dan de buitentemp is het prettigst. Dus buiten 30, binnen 25 of zo. Je moet toch wel het gevoel houden dat het zomer is, toch?

Smurf

Smurf

24-06-2016 om 12:37

je bent

wel een beetje een Moppersmurfje. Ik begrijp je mening over fout afgestelde airco's als je bij een warenhuis oid naar binnen gaat. Een vieze warme deken. Maar wat denk je van de werknemers die in een winkel werken zonder airco en flauwvallen door de warmte?
Als ik op mijn werk in de zorg in het gebouw geen airco heb kan ik bijna mijn werk niet meer doen, want na een paar weken warmte wil die warmte het gebouw voorlopig nog niet uit. Pas was de airco kapot. Weet je dat ik zoveel gezweet heb dat ik niet eens meer naar het toilet kon? En weet je hoe viezig dat er uitziet als je de hele dag transpireert en je niet in een shirt met bandjes mag lopen? Of voor de patienten die al ziek zijn en dan ook nog de immense hitte moeten verdragen zonder enige verkoeling?
Dat jij dan 2 seconden last hebt als je naar binnen of buiten gaat, of even een vestje aan moet doen vind ik van minder belang dan al die werknemers die daar rondlopen en actief moeten zijn. Jij vindt het best kunnen, een winkel zonder airco.
Mijn dochter werkt in een grote winkel (2 etages) zonder airco. Weet je hoe lastig het daar luchten is of hoe warm het daar kan worden? En het verschil met een bezoekende klant of 9 uur op je benen staan en hard werken?

Caesar

Caesar

24-06-2016 om 12:51

Klimaatbeheersing

Tonny, zullen we de verwarming in de winter ook maar afschaffen dan?

@Temet, in ZO Azië is het vaak een teken van welvaart om de airco zo af te stellen dat je het koud hebt. Misschien niet heel verstandig, naar dat zit er denk ik dus achter.
Overigens, wat ik daar ook wel eens tegenkom als tegenhanger van 'onze' terras verwarming: de terras airco. Dus dat je lekker buiten kan zitten in relatieve koelte...

Tonny

Tonny

24-06-2016 om 13:21

tuurlijk Caeser

Geen verwarming meer lijkt me een uitstekend plan :p

Het gaat me om de nuance. Airco die te scherp staat afgesteld levert voor de medewerkers vaak ongewenste neveneffecten op. Het is de kunst het leefbaar te hebben voor de medewerkers en voor de in- en uitlopende klanten.

Je schrijft: '@Temet, in ZO Azië is het vaak een teken van welvaart om de airco zo af te stellen dat je het koud hebt. Misschien niet heel verstandig, naar dat zit er denk ik dus achter.'
Niet heel verstandig? Zeer kortzichtig en dom. Het getuigt van geen enkel inzicht, op deze manier om te gaan met klimaat(sverandering).

GS (ot)

"Vrouwen vinden sowieso een temp van 22 of 23 graden prettiger"

Nou dan ben ik denk ik toch geen vrouw. Ik vind dat voor binnen echt smerig warm! (in de winter staat de thermostaat hier op 18,5 overdag en 19 's avonds)

nee, precies

Die 23 graden, dat bedoelde ik als een prettige temperatuur als het buiten 30 graden is. Maar normaal gesproken heb ik het liever wat koeler. En ik ben toch echt een vrouw.

Als vind ik 18,5 graden aan de kille kant, als je stilzit.

Groeten,

Temet

Inaya

Inaya

24-06-2016 om 17:52

ook geen vrouw

Het is hier in huis ook geen 22 graden, behalve hoogzomer. In de winter staat de thermostaat in de woonkamer op 17 tot 19 graden, boven staan de radiatoren dicht.

Taruh

Taruh

25-06-2016 om 07:52

kantooromgeving

voor een kantoor omgeving wordt 20-24 voor de winter aangehouden en 22-26 voor de zomer als aangenaam.

Dit geeft een mooi overzicht:
http://www.arbovakbase.nl/artikel/klimaat-kantoren-23095.html

Uitgangspunt van de arbo wet, dus ook voor winkels is dat de WERKNEMER geen last heeft van grote temperatuursschommelingen, en dus die gelijkmatige temperatuur heeft. Als je lichamelijk actiever bent kan de omgevingstemperatuur omlaag. En dat zie je dus gebeuren bij winkels.

Op dat punt draait het dus niet om de klant, maar om de medewerker.

AnderNicki

AnderNicki

27-06-2016 om 19:29

Max 4 graden verschil met buiten

Toen we op mijn vorige werk eindelijk airco kregen (glazen gebouw, was bloedheet in de zomer), werd er bij levering bij verteld dat airco vooral prettig is doordat de lucht minder vochtig wordt. Verder werd aangeraden de temperatuur nooit meer dan 4 graden onder de buitentemperatuur te zetten. Groter verschil levert ziekmakende temperatuurschokken op, zei de producent.

De winst zit dus in ontvochtigen, niet in extreem koelen.

meas

meas

28-06-2016 om 00:25

airco aan

poeh ja, ik moet er niet aan denken: lange dagen staand, lopend, werkend met mensen, in een hete omgeving
Ik ben erg blij met de airco. Vroeger zonder airco zaten de cliënten bezweet in onze stoel.
Maar de temperaturen die hier genoemd worden lijken me niet kloppend. Als wij de airco op 18 zetten dan bevriest hij, dan komen er echt ijsdruppels uit. Daarbij is 18 uit een airco echt steenkoud, terwijl ik echt geen koukleum ben. Wij zetten hem op 24/23 graden. Uitzonderlijk hete dagen soms even op 22 maar dan is het ook echt wel fris dus dat kan maar even.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.