Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuintje

Tuintje

12-05-2017 om 18:51

Grote tuin maaien

In de loop van dit jaar verhuizen wij naar een huis met een gazon van ongeveer 900m2. Tot nu toe was ik gewend aan een postzegeltje gras.
Ik zou heel graag leren hoe en waarmee ik dat grote grasveld het beste kan bijhouden. Robot? Motormaaier? Welke dan?
Er zijn ook enkele schuinere kanten bij de sloot trouwens.
En ik wil het gras houden dus bestraten is geen optie


robot

lijkt me dan wel heel fijn Hier zie ik m een stukje verderop wel eens over t gras gaan,je meot er alleen geen moeite mee hebben dat t gras wat gemaaid is dus blijft liggen

40er

40er

12-05-2017 om 20:21

Vriendin

Heeft ook zo'n robotmaaier en ze is er dol op. Je bent er eerst mee bezig om de boel af te bakenen ofzo, ik geloof met een draad. Maar daarna regelt hij alles zelf. Maait vaak, gras blijft liggen maar dat is dan direct de bemesting. Je ziet het niet liggen hoor.

Tuintje

Tuintje

12-05-2017 om 20:36

Robot

Een robot leek mijzelf inderdaad een fijne optie. Beter dan met een handmaaiertje dag in dag uit baantjes te lopen.
Toevallig ook nog tips over types of merken? Ik heb echt geen benul...

Zitmaaier

Met een zitmaaier? Want die schuine kanten gaat dat wel met een robitmaaier? Wij maaien eens per week met een zitmaaier op benzine. We, nou mijn lief dan. Doet ie n half uurtje over en ons grasveld is net zo groot. Een handmaaier is inderdaad deed optie...
Onze tieners zijn dol op de zitmaaier. Ze crossen er graag mee.

Tuintje

Tuintje

12-05-2017 om 21:38

Dorry

Kan die zitmaaier dan wel de schuine kanten doen of gaat dat met een apart apparaatje?
Een robot lijkt me korter meegaan dan een zitmaaier, is dat correct? En rondrijden in de tuin is natuurlijk leuk

En van een handmaaier worden we na een half jaar allemaal bodybuilders.

Hoe schuin

Hoe schuin zijn de kanten? Vroeger deden ze dat met een zei. N zitmaaier is ook best een investering. Ik heb nooit n robotmaaier gehad. Ik zie ze wel hier in de buurt. Ik zou mn licht opsteken bij een verkooppunt.

Laten doen

Maaimachines kosten klauwen met geld in aanschaf en onderhoud. zie https://www.grasmaaierstore.nl/category/197412/benzine-grasmaaiers.html let op het aantal m2

Het is bovendien een tijdrovende klus, dat maaien en het allerergste is dat dat dan ook nog eens in het weekend moet, want doordeweeks is het al druk.
Robot, ja, maar misschien moet je nog een jaartje wachten. De batterijen worden beter en goedkoper.

Maar je zou ook eens kunnen overwegen om een tuinman/maaier in te huren voor het maaiwerk. Ze bestaan, kleine zelfstandigen die langs komen met hun maniertje op de aanhanger en die in de tijd dat jij op je werk bent, je tuin maaien.

Dan hoeft het niet in het weekend.

Tuintje

Tuintje

13-05-2017 om 07:17

inhuren

Iemand inhuren kan zeker in het begin handig zijn, goed idee. Dan zijn we namelijk nog aan het verbouwen, gras maaien is dan niet handig om verplicht erbij te moeten doen (gelukkig is het dan wel najaar).
Ja, ongetwijfeld worden de robots met het jaar beter. Ik denk dat het voor veel mensen een uitkomst is. Ik ben nogal bang een kat in de zak te kopen. Dat de batterij matig is (net als bij mijn telefoon) en dat ze niet zo duurzaam zijn qua maai-binnenwerk. Mogelijk is dat bij de duurste modellen beter maar na het kopen van dit huis krijgen we al heel veel forse uitgaven ('t is een opknapper).
Ik zat nog te kijken naar zitmaaiers op een veilingsite. Maar ik heb er natuurlijk nogal weinig benul van. Het kan daar wel goedkoop.
Hoe schuin de kanten zijn heb ik eigenlijk niet goed op gelet. Niet van die hele hoge in elk geval. Een beetje een matig aflopend slootkantje.

Freya

Freya

13-05-2017 om 09:42

Grasmaaier werkt prima

Hier ook een grote tuin, en een benzinemaaier. En dat werkt prima. Ik denk altijd: gras maaien is gratis fitness Eén keer per twee weken in de vroege lente en herfst, eén keer per week in mei, juni, juli, augustus en september

Marjoleine64

Marjoleine64

13-05-2017 om 11:10

grote tuin

Wij hadden ooit een tuin van ruim 1600 m2, bijna alleen gras alleen rondom het huis wat borders. We hadden een (behoorlijk grote) benzinemaaier, en man liep in het groeiseizoen wekelijks een uur of 2 met dat ding door de tuin. Flink duwen en doorlopen, gratis fitness idd! Maar we hadden toen nog geen kinderen, en er hoefde verder niets aan het huis of de tuin te gebeuren (huurhuis in buitenland, tijdelijk voor 4 jaar). Het gemaaide gras konden we 'over de muur' kiepen, achter ons huis stond een laag muurtje als afscheiding met een weiland waar wel eens paarden in stonden van de manege verderop.

Nu hebben we een nog grotere tuin, maar (relatief) heel weinig gras en heel veel border. De border vraagt nu dus het meeste werk.

Buren met veel gras hebben vaak een zitmaaier of een robot. Ik heb wel eens gehoord dat een robotmaaier gevoelig is voor diefstal, dus die kan je beter niet in een open voortuin laten lopen zonder toezicht.

Dolma

Dolma

13-05-2017 om 14:28

En op deze manier?

Mijn broer doet dat zo. Hij gebruikt 2 schaapjes omdat hij feiten te lawaaierig vindt. Sinds kort een rammetje erbij.

http://www.duurzamebedrijfsvoeringoverheden.nl/locaties/groenbeheer/schapen.html

Ad Hombre

Ad Hombre

13-05-2017 om 14:40

Dolma

"omdat hij feiten te lawaaierig vindt."

Een liefhebber van nepnieuws zeker?

"Sinds kort een rammetje erbij."

Leuk hoor, maar dan heb je wel het gedoe van het verzorgen van zo'n dier. Zou er geen uitleendienst voor schpen zijn?

Dolma

Dolma

13-05-2017 om 18:43

Ggggeiten

Moeilijk woord, geiten. De geiten mekkeren teveel en zijn dus te lawaaierig vond hij.

Hij heeft de schapen gekocht, maar lenen kan ook. Ik heb alleen zelf een balkon dus me nooit verdiept. Het is er wel, evenals mensen grond huren om dieren te laten grazen. De paarden van mijn broer staan bij een boer met veel meer grond.

Nee, geen nepnieuws, ik ken een dorp waar schapen van een boer de dijken kaal vreten.

Ik ook

Heb ik ook gedaan Dolma.
2 schapen in Nederland.
In Frankrijk heb ik drie Arabieren in dienst (paarden)
Er komen twee kleine-geltjes bij.

Maar 900 m2 is voor schaapjes weer net een beetje te weinig. Bovendien eten die beesten alles op. Ook de struiken, planten en zelfs de bomen. Las but not least: als je buurman een koeienboer is dan passen schaapjes wel. Is je buurman een tuinfanaat met put-hole en jacuzzi, dan krijg je geheid heibel over het geluid dat de schaapjes maken en de vliegen die ze trekken.

Tuintje

Tuintje

13-05-2017 om 20:13

schapen of geiten

Die schapen en geiten lijken me superleuk. Moeten ze wel even les krijgen in wat ze wel of niet moeten eten inderdaad. Ze bemesten alles ook gelijk. Maar in onze streek gebeurt zoiets niet, helaas.
Ik heb nog een moment in mijn hoofd gehad om zelf een paar geiten neer te zetten. Maar het lijkt me net te krap eigenlijk. En ik weet niks van geiten enzo. Alleen van konijnen en daarvan weet ik dat ze de oude, taaie (hoge) sprieten op het grasveld overslaan, tenminste de mijne. Liever de smeuiige jonge sprietjes.
Miriam de buren hebben (nog) geen jacuzzi. Het is voormalig agrarisch gebied met bijbehorende bewoners. Maar dat kan nog veranderen.
Ik begin toch naar die robot te neigen. Maar welke dan? Ik vond overigens allerlei websites over maairobots die volgens klachtensites onbetrouwbaar bleken.

Lente

Lente

14-05-2017 om 08:18

Of kippen

Kippen kunnen je gras ook keurig kort houden.
Als je dan kiest voor kippen die niet kunnen vliegen, dan is een lage omheining voldoende

mirreke

mirreke

14-05-2017 om 12:18

Kippen zijn leuk

maar ze maken ook alles vies. Ik ken drie huishoudens met kippen, gewoon loslopend in de tuin. Veel kippenstront ook en gevoelig voor roofvogels en vossen hebben we gemerkt.
Daarbij komt, kippen scharrelen echt en graven veel los. Om te voorkomen dat ze ook onderstebovenwoelen waar ze niet mogen komen, moet je dat wel allemaal afzetten.

Wel gezellig, die kippen. Maar je krijgt er geen mooi strak gazonnetje van

Grasmaairobots zie ik hier in de omgeving steeds vaker. Ze worden regelmatig gestolen. Maar het gras is echt mooi.

Tuintje

Tuintje

14-05-2017 om 12:35

menagerie

Ik kan beter een kinderboerderij beginnen...
Ja, zo'n robot pak je zo op en mee. Ze hebben er dan niks aan want er zit een pincode op (maar wie weet dat van het incidentele dievengilde...).
Alleen onder toezicht laten maaien dus...

lennest

lennest

14-05-2017 om 13:00

robot maaier

Wij hebben er een en ik ben er heel blij mee. Merk: Husqvarna. Er is een draad gespannen langs de rand en dat gaat prima, ding blijft er keurig tussen. Rijdt ook gewoon over de bestrating. Maait nu iedere dag een uur of twee, je ziet er niets van. Als de batterij leeg is, gaat het ding vanzelf naar de oplader. Geen omkijken naar! Mooi gemaaid gras en geen afval; omdat het ding zelf iedere dag maait, is het zo kort, dat kan gewoon blijven liggen.
Geen idee hoe het gaat met een schuine kant, ligt er denk ik ook wel aan, hoe schuin is het. Maar dat zou een leverancier je wel kunnen uitleggen. Nadeel: het is duur, reken op zo'n 1.000 euro of meer. Soms ook tweedehands te koop, die hebben wij en dat scheelde de helft. We hebben het ding nu zo'n vier jaar, nooit kapot geweest, alleen een keer de messen vervangen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-05-2017 om 13:25

lennest

Mooi! Als ik een keer een echt grasveld krijg koop ik er een!

Tuinvrouw

Tuinvrouw

15-05-2017 om 14:09

Robot

Is een robotmaaier ook geschikt als de tuin oneffen is (deuken en bulten en boomwortels onder het gras) en als de randen niet recht zijn maar deels krom, of als er om struiken heengemaaid moet worden?
En moet je per se een draad langs de randen en struikjes neerzetten voordat hij het goed doet?

Tuinvrouw

Tuinvrouw

15-05-2017 om 14:10

huidige bewoners

Tuintje, waarom vraag je niet aan de huidige bewoners hoe ze hun gras, ook langs het schuine stuk, maaien?

Tuintje

Tuintje

16-05-2017 om 21:29

Huidige bewoners

Die laten het doen. Met een benzinemaaier. Maar wij krijgen al veel kosten, verbouwingen en moeten zelf ook werken. Dus vandaar mijn zoektocht naar een passende oplossing.

lennest

lennest

20-05-2017 om 14:44

robotmaaier vervolg

Onze tuin heeft geen strak glad gazonnetje, veel bomen langs de kant met grote wortels; hobbelt-ie gewoon overheen, kuilen zijn ook geen probleem. Die draad moet, anders doet de maaier het niet. Je geeft de maaier een soort van 'speelruimte' om te maaien, zodra de draad geraakt wordt (of zo, dat weet ik niet precies), stopt de maaier en draait om. Dat gebeurt ook bij het raken van een boom of ander obstakel. Er wordt gemaaid in een volkomen willekeurig patroon, van links naar rechts, schuin, echt er zit geen patroon in. Maar blijkbaar toch weer wel want het gras is overal even kort.
Wat wel een probleem kan zijn, is losse grond. In de tuin staat een grote boom met zo'n kale cirkel eromheen, daar zit dus gewoon grond. Soms lukt het draaien niet als de maaier tegen de boom aan is gekomen en dan loopt-ie vast. Even optillen, code intypen en daar gaat de maaier weer.

Dat is overigens ook fijn: til je de maaier op, dan doet het niet meer. Elke maaier is beveiligd met een pincode. Wordt de maaier gestolen, dan heeft de dief er niets aan. De leverancier heeft de code ook, maar checkt altijd met een telefoontje, tenminste dat zegt onze leverancier.

Tuintje

Tuintje

21-05-2017 om 19:49

robot dus

Ik heb vandaag de tuin nader kunnen bestuderen. Alle borders zijn omheind met houten latjes (euh, die buigzame, hoe heet het nou). Dat zou dus ook al een soort obstakel zijn? Heb je dan geen draad nodig?
De sloten zijn overal dus afgeschermd, eerst door een latje en dan door een border. Volgens mij kunnen we vrij snel een robotje aan het werk zetten.
Lennest, rijdt die robot ook over bestrating heen? Of ziet ie dat als een obstakel?

lennest

lennest

21-05-2017 om 22:05

robot maaier

Die draad moet, anders werkt het apparaat niet. Zie het als een soort van lus te beginnen met laadstation en eindigend bij het laadstation. De maaier heeft die lus nodig.
Maaier gaat probleemloos over de bestrating heen; je stelt de hoogte van het maaiveld in en meestal ligt de bestrating lager dan het gras.
Een obstakel is iets waar dat ding tegenaan botst, zo'n border van houten latjes dus of een boom of iets wat op het gazon ligt.
Die draad is nodig, het leggen ervan was een fluitje van een cent en de aansluiting op het laadstation heeft de leverancier gedaan. Die gaf trouwens een uitgebreide instructie en trouwens: op YouTube vind je ook de nodige filmpjes.
Oh ja, wat ook zo mooi is; of het nu regent of niet, dat ding maait altijd. Maakt ook niet uit overdag of 's nachts. Ook geen strepen van het maaien meer in je gazon, maar gewoon altijd een strak kort gazon. De groenbak blijft een stuk leger want er wordt elke dag een millimeter of zo van je gras gemaaid en dat kan blijven liggen, jet ziet het trouwens niet eens. Even overleggen met de leverancier hoeveel uur dat ding per dag moet maaien, is afhankelijk van de grootte van het apparaat en je gazon. Nu in het groeiseizoen wordt er drie uur per dag gemaaid, zeven dagen per week; de maaier heeft de snelheid van een slak. Je hoort het niet, ziet eigenlijk ook niet dat er gemaaid wordt, maar het gras wordt niet langer, dus er wordt wel gemaaid... Ideaal!
Mijn man heeft wel een soort van hondenhok voor het laadstation van de maaier gemaakt, vond hij leuk en het is en blijft elektriciteit, dat vond hij ook veiliger; elektra liever niet in weer en wind.

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 16:13

Lennest

Heeft je man de maaier ook een naam gegeven? Een zelfuitlatende hond die ook het gras nog bijhoudt, geweldig!
Hoe doen jullie het tijdens vakanties? Gewoon dat maairobotje laten maaien of berg je 'm dan op?

zo'n zitmaaier

lijkt me fantástisch! Lekker scheuren met zo'n ding. Zou je ook patroontjes kunnen maken, zoals drie andreaskruizen? Misschien leuk voor vanavond?

Zitmaaier voor 900m2 overdreven

Toen we in Estland woonde hadden we 2000m2 gras, deden we het maaien met een aangedreven maaier. Wel een klus (3 uurtjes per keer voor mij, mijn man was er sneller mee klaar) maar door het koud weer was 1 keer per 2 weken voldoende in de groeiperiode (van mei tot en met augustus).
Een zitmaaier lijkt me echt overdreven, die ken ik vooral in Frankrijk bij mensen die een groot oppervlakte hebben. 900m2 is groot voor een Nederlandse tuin, maar een zitmaaier?
Robots ken ik niet maar lijkt me wel makkelijk.

Sini

Zitmaaier overdreven??

Ha mijn man vindt het heerlijk. Wij hebben gras. Ik weet niet hoeveel vierkante meter maar wij hebben beide geen trek om met een grasmaaier (elektrisch of motor) te maaien.
En mijn man vindt het ook nog ontspannend. Dus overdreven? Ach, ik denk dat dat wel meevalt.
Overigens leer ik hier ook nog veel over een robotmaaier. Ik wist namelijk helemaal niet dat die voor dieven niet interessant zijn. Was altijd voor ons een reden om niet voor een robotmaaier te kiezen: veel te gemakkelijk mee te nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.