Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2010 om 10:52

Grote hoeveelheid appelcrumble/crunch

Volgend weekend wil ik voor het eerst appelcrumble of appelcrunch maken ivm zoontjes' verjaardag. Mijn appeltaarten zien er namelijk niet nooit zo mooi uit, dus nu wil ik iets maken dat er niet mooi hoeft uit te zien. Ik moet wel voor veel personen maken, voor zo'n 10 tot 12 personen.
Hoe doe ik dit? Iemand ervaring, tips en tricks?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Succes gegarandeerd

met havermout-appelplaatkoek. Te simpel voor woorden, erg smakelijk en zo groot te maken als je zelf wilt.
als je een recept wilt dan hoor ik het wel.

Mag ik het ook vragen silone?

Ik ben erg voor simpele recepten.

Rafelkap

Mijn applecrumble-recept, waarvoor ik al de nodige complimentjes heb mogen ontvangen, is van Merrilees Parker en staat op de site van de BBC (bbc.co.uk/food en dan in de recipe finder apple crumble intikken). Die verhoudingen zijn in zoverre niet goed dat de hoeveelheid kruimels m.i. te groot is voor de hoeveelheid appels. Ik zou voor 10-12 personen de hoeveelheid kruim verdubbelen en de hoeveelheid appel verdrievoudigen. Het kruim maak je het beste in de keukenmachine (alles bijeen en met het sikkelmes even blitzen, dan met je handen nog een beetje roeren om wat grotere stukjes te make et voila).

Neem een grote ovenschaal, vet die goed in met boter (geen margarine, en ook in de kruimels boter gebruiken), dan de appel erin, kruimels erop, en de oven in. Kan niet mislukken. Extra lekker met een schep goed vanilleroomijs ernaast.

Eventuele restjes (als je mazzel hebt) zijn ook de dagen erna nog lekker, eventueel opgepiept in de magnetron.

Eet smakelijk

Temet

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2010 om 18:23

Dank! dank!

Ik zal nog laten weten of het is gelukt (als het draadje er nog is)

Savon, het beloofde recept

Voor een grote bakplaat 60 cm
500 gr zelfrijzend bakmeel
500 gr donkere basterdsuiker
250 gr havermout
400 gr gesmolten harde magarine/boter
8 goudreinetten, grof geraspt

Meng meel, suiker en havermout door elkaar. Voeg gesmolten boter toe en roer met pollepel door elkaar.
Leg 2/3 deel van het deeg op de ingevette bakplaat en druk iets aan. Daarop appelprut met evt. kaneel erdoor. Daarop het resterende deel van het deeg, lichtjes aandrukken, dit is een kruimellaag. 45-60 minuten op 175 graden.

Ziet er lekker uit silone

Ik ga het volgende week een keer proberen, dank je wel!

Rafelkap

Rafelkap

14-11-2010 om 18:29

Gegeten

Ik heb het recept van Temet gebruikt, of eigenlijk heeft mijn man het uiteindelijk gemaakt. Het was erg lekker!!!
Dat van Silone zal ik ook eens maken.
Dank jullie wel!

Silone, wat een toprecept!

Ik heb het vanmiddag gemaakt en het was heel erg lekker! Het is inderdaad een super simpel recept, kan ook niet mislukken volgens mij.

Het komt samen met de koekjes van Cobi en de komkommersoep van IngridT (toch??) in mijn OOL-receptenboek!

Ja hè?

Geïnsprireerd door mezelf (ha!) heb ik hem eergisteren ook weer gemaakt. Smullen! De jongens warmen hun stuk altijd nog even op in de magnetron, vinden ze nog lekkerder.

Silone

Nu moet jij toch eigenlijk ook mijn boerenkool met saté proberen hoor, die is (bijna) net zo lekker als jouw appelcrumble.

Op mijn OOL-lijstje staat ook nog een rode koolrecept, was dat niet van Margje? Die heb ik pas ook geprobeerd, het werd beleefd opgegeten maar dat was het ook. Ik baalde een beetje want het had wel 2 uur staan pruttelen en ik had er nog speciaal rode wijnazijn voor gekocht. Er bleef wat over en dat heb ik de dag erna opgewarmd (ik had toch zelfgemaakte appelmoes en dat kon wel vond ik). Nou, zo iets lekkers als DEZE rode kool hadden ze nog nooit gegeten. Blijkbaar is het dus een dag later lekkerder.

Ben wel benieuwd hoe enthousiast ze dan vanavond zijn over de appelcrumble die nog over is van gisteren, ze waren al zo laaiend enthousiast.

margje van dijk

margje van dijk

21-11-2010 om 11:39

Oh, savon!

Ik lees nu pas dat jij Nigella's rode kool hebt gemaakt en dat het niet zo gewaardeerd werd als je had gehoopt. Wat tragisch! Want het is inderdaad een heel werk.

Gelukkig heb ik die ervaring niet, het is hier altijd een succes. Maar wat jammer voor jou!

Margje

Maar margje

een dag later vonden ze het de lekkerste rode kool die ze ooit gegeten hadden.

Ik maak het dus voortaan gewoon een dag van te voren!

Jet Burg

Jet Burg

21-11-2010 om 15:49

Silone

Appelcrumble was/is heerlijk! Bedankt voor het delen van je succesrecept (ben namelijk niet echt een keukenprinses...haha)

Nog makkelijkere appelkruimel

Vul een vorm met de grootte die je wenst met in stukjes gesneden appel en rozijnen. Bij een dun laagje hoef je verder niets te doen, wil je een dikkere laag dan kook je ze eerst even samen (in een pannetje of in de magnetron). Bij een goede appel (Schone van Boskoop, Bramley) hoeft er voor de smaak niets meer door, bij andere even proeven of je er wat suiker, vanille of citroen door wilt.

Strooi hierover een laagje van een mengsel van evenveel bloem en suiker. Pak dan een pak keiharde boter (koelkast of vriezer) en een kaasscaaf en schaaf over de hele taart dunne plakjes boter.

In de oven op 175 graden tot de bovenlaag er mooi goudbruin en kruimelig uitziet.

Dank!

Dirksmama, die is geweldig en ga ik binnenkort proberen. Even voor de goede orde: dat gelijke hoeveelheden bloem en suiker, is dat in volume (dat neem ik aan eigenlijk) of in gewicht? Ik kan me voorstellen dat het niet heel nauw komt, maar toch.

Jammer dat ik gisteren niet geforumd heb, anders had ik het toetje meteen in de oven geschoven toen de hoofdmaaltijd eruit kwam. Volgende keer beter.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

25-11-2010 om 19:58

De amerikaanse variant

Misschien ook leuk, deze leerde ik van drie Italiaanse tantetjes in Pennsylvania. Ovenschaal invetten met boter, bedekken met appelstukjes. Meng intussen in een kom gesmolten boter met flink wat havermout en bruine basterdsuiker tot je een soort bruine klont krijgt. Bruine klont in stukjes verdelen over de appels. Drie kwartier in de oven op 200 graden, vanille-ijs erbij, klaar. Dit mislukt nooit en iedereen lust het - heb het nog niet anders meegemaakt. En het heet apple crisp (door die heerlijk krokante bovenkant).
Groetjes
Massi

Super

Ik moet ook maar weer 'ns aan het bakken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.