Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

May

May

28-08-2017 om 08:14

Groot verdriet: er is iets met de kat..

Onze kat komt sinds gisteren einde van de middag niet meer naar binnen. We hebben haar gisteravond en vanmorgen nog wel zien lopen, maar ze schiet steeds weg en komt ook niet op eten af. Ze lijkt wel heel erg geschrokken van iets. Ze is 9 jaar, en dit hebben we tot nu toe nog niet meegemaakt. Zoon maakt zich hele grote zorgen... Herkent iemand dit kattengedrag en moeten we haar even met rust laten of juist volop gaan zoeken? Ik weet het even niet...

Gewond?

Zie je iets aan haar? Lijkt ze ziek of gewond? Dan zou ik haar toch echt proberen te vangen.
Zo niet, dan kun je weinig volgens mij. Een kat laat zich niet zo makkelijk vangen. Ze loopt nog in de buurt, toch? Sowieso zou ik op rustige momenten ('s avonds laat en 's nachts) door de buurt lopen en haar rustig roepen. Als ze van iets geschrokken is, dan komt ze na verloop van tijd vast wel weer naar je toe.
Zet je eten voor haar in de tuin? Zo kun je haar ook langzaam weer wat lokken. Wel uitkijken natuurlijk dat het niet door andere katten wordt opgegeten.
Veel sterkte, niet leuk zoiets!

Paasei

Paasei

28-08-2017 om 13:19

Terugtrekken

Wat ik -als leek- weet van kattengedrag, is dat ze zich terug trekken wanneer ze zich op de een of andere manier niet goed voelen. En pas weer tevoorschijn komen als het voorbij is. Dat kan gewoon schrik zijn, maar ook ziek of misschien ge- of verwond. Ze likken liefst alleen hun wonden.
Als poes niet gevonden wil worden, vind je haar niet. Ik zou nog even rustig afwachten. Zodra ze zich beter voelt, komt ze weer tevoorschijn. Zoekakties beginnen kan altijd later nog, maar zal waarschijnlijk niet nodig wezen.

Lou

Lou

28-08-2017 om 13:19

Pijn?

Kun je haar wel zien? Heeft ze iets gebroken? Katten kunnen zich verstoppen als ze pijn hebben. Als je ziet dat er iets met haar aan de hand is, dan natuurlijk wel proberen te lokken/pakken om mee naar de dierenarts te gaan. Zie je haar niet of lijkt ze niets te mankeren zo op het oog, dan kun je niet veel meer doen dan eten neerzetten. En water. Vroeg of laat zal ze dat dan toch willen. Heb je het idee dat ze echt niet eet, dan is dat ook een reden om de dierenarts in te lichten. Overigens kun je de dierenarts natuurlijk ook bellen met deze vraag.

May

May

28-08-2017 om 14:34

Ze lijkt oke van afstand

Kat heeft vanmorgen een hele tijd in de struiken gelegen waar we haar konden zien. De dierenarts raadde aan de dierenambulance te bellen. Toen die kwamen, was ze weer weg. Zoon heeft haar wel even kunnen aaien. Ik denk dat we nu maar gewoon even afwachten.. Er staat eten op haar plekje buiten, we zetten er water bij...

Pooh bear

Pooh bear

28-08-2017 om 15:19

Tip

Op fb is er een groep; kga groep kattengedrag en welzijn daar kan je heel veel vragen over je kat kwijt. Ook is daar een kattengedragsdeskundige aangebonden zij heeft op dinsdagmiddag een gratis spreekuur misschien kan ze je helpen. Ik weet dat ze heel veel weet van allerlei kattenproblemen.
Sorry het lukt me niet die link hier te krijgen via mijn telefoon. Maar op die fb pagina tussen de foto's staat ook een foto met dat nummer
Ik denk dat ze daar echt goede tips voor je zullen hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 16:22

Raam openlaten en afwachten

Vandaag zou ik het raam of een deur (stel dat ze niet kan springen door iets pijnlijks) open laten zodat kat naar binnen kan. Blijkbaar kan ze lopen en wel zover dat ze uit beeld kan verdwijnen. Als een kat écht iets ernstigs mankeert kan het zijn dat hij/zij afzondering zoekt om te sterven, maar ik heb niet het gevoel dat dit bij jullie speelt. Ze laat zich zien, in de tuin en kan ergens door van slag zijn. Mocht je haar blijven zien, maar is ze niet te vangen, dan zou je een vangkooi van de dierenambulance te leen kunnen vragen en haar met wat lekkers erin lokken. Ook dan kan het een kwestie van geduld zijn, maar het is dan een poging waard. Wij hebben die kooi ook een keer nodig gehad.

De kat die we nog hebben is in de zomer heel weinig binnen. 's Morgens voor een ontbijt en 's avonds voor het diner. Tussendoor blijkt ze bij een ander voor het huis te zitten. Geen idee waarom, maar aan de eetlust te zien krijgt ze daar geen eten.

May

May

28-08-2017 om 22:59

Dank!

Ik heb me aangemeld bij de facebookgroep. Vanmiddag om 14.00 uur heeft een buurvrouw haar nog door de straat zien lopen, dat geeft een klein beetje hoop. Zit hier met twee hele verdrietige kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 23:27

Heb je al foto's in de buurt verspreide?

En er bij zetten dat ze je kat niet moeten voeren.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2017 om 05:13

May

Als dat de komende jaren je grootste verdriet blijft ben je een heel gelukkig meisje.

May

May

29-08-2017 om 08:03

De kat is er weer!

Gisteravond laat lag ze ineens op haar plekje. En Ad dit was niet ons grootste verdriet, we gaan door een hele moeilijke tijd, dit konden de kinderen er even niet bij hebben!

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2017 om 10:10

May

Fijn!

Pooh bear

Pooh bear

29-08-2017 om 11:02

Fijn

Wat fijn dat ze weer terug is. Hopelijk komt ze snel over de schrik heen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 16:25

Gelukkig

Ik ben inmiddels een beetje gepokt en gemazeld wat kattengedrag betreft, dus ik ben op de eerste dag niet meteen in alle staten, maar natuurlijk maak je je zorgen als het normale patroon opeens doorbroken wordt. Onze ervaring is óók dat weggelopen katten zelfs na een maand weer terug kunnen zijn. Eentje konden we in een andere wijk ophalen, de andere kwam zelf weer thuis.

Fijn!

Een hele opluchting dat ze weer terug is. Nu lekker bijkomen!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.