Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annika

Annika

18-03-2014 om 10:20

Groep 7, welke fiets?

Zoon is qua lengte (nu 148 cm) deze zomer wel toe aan een nieuwe fiets. Nu fiets hij minimale stukjes, maar volgend jaar doet hij groep 8 en daarna dus middelbare school waar hij waarschijnlijk 12 kilometer enkele reis moet fietsen.

Tips? Wat is betrouwbaar en wat is een beetje hip (waar kan je als brugpieper een beetje mee aankomen zodat je niet voor
fietst)?

Melle

Melle

18-03-2014 om 10:45

Hip

Mijn zonen rijden op een Batavus Snake (grote kinder-ATB, maar absoluut nog OK in de brugklas.. er zijn er 3 of 4 met dezelfde fiets) en een Batavus Personal Bike (geen aandelen... toeval ;o)). Gemiddeld rijden de meeste kinderen op het VO op een oude opoefiets (ook jongens, want je kan je skateboard heel handig in het frame hangen ;o)). Maar er zijn ook kinderen die gewoon een degelijke hybridefiets hebben. Volgens mij is hip voor fietsen onder jongens niet echt een heel grote issue in de brugklas. Tenminste niet bij mijn kinderen op school.

In elk geval zou ik geen dure nieuwe fiets kopen, tenzij ze op school een goede fietsenstalling hebben. En GEEN voorrekje! Laat je ook niet verleiden tot het kopen van een B- of C-merk fiets, die gaan echt aanzienlijk minder lang mee. Wel ok: Batavus ;o), Sparta, Gazelle en het nieuwe goedkopere Cortina (zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er erg goede dingen over).

bul

bul

18-03-2014 om 10:54

omafiets

Zoon rijdt op een goede tweedehands Batavus oma fiets, zoals de meeste brugklassers hier. Zoals hij het deze week zelf zei: De eerste klassen rijden bijna allemaal op een oudere fiets. Dit gesprek vond plaats na het zoveelste "dingetje" aan zijn fiets door slordigheid. Fietsenstallingen, onderweg met grote groepen fietsen,het draagt niet bij aan de levensduur.
Dochter reed/rijdt op een Cortina, zij was wel zuiniger met haar fiets, geen noemenswaardige dingen mee gehad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-03-2014 om 11:19

Cortina

Hier rijdt iedereen op een Cortina damesfiets, ook de jongens. Een stevige fiets, met een voor- en achterdrager. En niet zo vreselijk duur.

Jesse_1

Jesse_1

18-03-2014 om 11:39

Wel een dure nieuwe fiets.

Onze zoon heeft juist wel een dure nieuwe fiets gekregen voor de brugklas, omdat hij 12 km (enkele reis) moet fietsen en daar heb je echt wel een goede fiets voor nodig.
In jouw geval moet zoon ook nog groep 8 natuurlijk. Ik (persoonlijke mening) zou dan nu de fiets inruilen voor een 2e hands en voor de brugklas inruilen voor een echt goede.
Zoon is niet geïnteresseerd in hip. Hippe fietsen met kratten voorop zijn niet prettig als je een eind moet fietsen.
Hij heeft wel een tassenrek achterop, anders krijgt hij zijn tas er niet goed op.

Vakantieganger

Vakantieganger

18-03-2014 om 15:56

Advies van onze fietsenmaker:

Wacht zo lang mogelijk met het kopen van een andere fiets! Pubers kunnen opeens raar hard groeien, en dan zit je weer voor de keuze. Zeker als hij nu, en in groep 8, nog niet veel fietst, kan je het misschien nog even doen met de huidige.
Als je nu toch een andere wilt, zou ik kiezen voor een 2ehands van een gerenommeerd merk, ipv een nieuwe bij de kwantum bijvoorbeeld.
Succes met de keuze.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:23

precies

Mijn zoon kreeg in groep 7 een andere fiets, 26 inch en ik wist dat hij in de tweede dan weer een 28 nodig had en dat was ook geen probleem omdat we nog een zoon hadden naar wie die 26 kon.

Als je dat niet hebt vind ik het zonde om in groep 7 bij die lengte een nieuwe fiets te kopen. Dat wordt dan een 26 of een 28 laag model en je moet dus altijd in de tweede weer een nieuwe fiets kopen.

Koop een tweedehands als je die kunt vinden en anders zou ik niet een hele dure nieuwe kopen.

Dalarna

Dalarna

19-03-2014 om 10:24

Melle

Noem 500 euro voor een fiets maar 'dat nieuwere goedkopere Cortina'...

fiets

Op wat voor fiets fietst je zoon nu? wielmaat & framemaat?
En wat is de verwachte eindlengte van je zoon? Je kunt een aardige indicatie van de uiteindelijk benodigde framemaat krijgen obv de verwachte lichaamslengte. Maar je zult na de fiets die je nu gaat kopen nogmaals een grotere herenfiets moeten kopen, misschien wel 2 keer.
Als de huidige fiets echt te klein is, koop dan tweedehands een andere van een goed merk. Zorg dat je de fiets niet te groot koopt, zeker met een zware schooltas op de fiets is dat het recept voor ongevallen.

Voor onze dochter hebben we ook meermaals andere fietsen gekocht, het is belangrijk dat je op de juiste maat fiets fietst. Te klein is oncomfortabel als je veel moet fietsen, te groot is gevaarlijk in het verkeer. Dochter heeft de volgende fietsen gehad:
12 inch, 16 inch, 20 inch, 24 inch, 26 inch, 28 inch met kleine framemaat en nu een normale 28 inch damesfiets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.