Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bieb63

bieb63

25-09-2015 om 14:44

groentes grillen

Wie heeft wat tips voor mij? Hier in huis zijn dochter en man nogal kieskeurig wbt groentes. Veel vinden ze niet echt lekker als losse groente en wordt er dus karig van gegeten. Zeker in de vorm 'aardappels, groente, vlees/vis' is het zeer beperkt. Uiteraard maak ik regelmatig ovenschotels of 1 pans-gerechten (bijv. roerbak), en dan gaat er van alles in en dan gaat het wel.
Maar gegrilde groente vinden we wél allemaal lekker. Alleen hoe doe je dat dan? Ik kan natuurlijk een courgette in lange repen snijden en deze met een beetje olie en kruiden in de contactgrill doen (erg lekker), en met andere groentes kan dat vast ook, maar de hoeveelheid die je dan kan grillen is beperkt, en dat vind ik dan weer heel onhandig. Dus wie heeft een handige tip om groentes te grillen (liefst diverse soorten) in een flinke hoeveelheid in 1 keer? In de oven? Maar is dat echt grillen?

Angela67

Angela67

25-09-2015 om 15:09

succes recept

1 courgette, 1 aubergine, paar paprika's, paar uien.
grove stukken snijden
in schaal husselen met olijfolie en kruiden
half uur in voorverwarmde oven (200 gr)
en dan geitenkaas-met-honing erdoor

ik vind het grillen.
in ieder geval: ik vind het lekker!

gr Angela

in de oven ja

Weet niet of dat echt grillen is, maar het is in elk geval wel lekker
Ik snijd verschillende groenten (courgette, ui, pompoen, zoete aardappel, evt wat tomaten erbij om het wat smeuïger te maken), doe er olie en kruiden bij, ff husselen en zet de boel dan een tijdje in de oven. Eerst met alufolie anders wordt het zwart terwijl het nog niet gaar is.

bieb63

bieb63

25-09-2015 om 15:25

Dank!

Dat ga ik iig proberen. Alu folie doe ik inderdaad ook vaak bij ovenschotels de errste helft van de tijd.

Mikke

Mikke

25-09-2015 om 15:34

Inderdaad

Gewoon groente gesneden in 'n schaal mikken, ik leg er dan vaak nog twee zalmfiletjes (of moten) tussen, beetje kruiden erover, wat kaas erover en in de oven. Vooral kerstomaatjes vind ik zo echt heerlijk!

Hele knoflooktenen worden ook erg lekker zo. Gewoon ertussen leggen.

Ik doe het in de braadslede

Van de oven. Nog meer ruimte. Bakpapier op de bodem...is t ook zo weer schoon.....

Ingrid ( pastinaak, pompoen, zoete aardappelen doen het ook erg goed op deze manier)

hier

Wat ik hier vaak doe, niet zozeer omdat het zo enthousiast onthaald wordt door de kinderen maar omdat ik het lekker makkelijk vind:

Oven voorverwarmen op 200. Dan een bakplaat met aardappel erin (aardappels in partjes snijden, omscheppen met olijfolie, kruiderij erbij, uitspreiden - doe het wel op bakpapier anders bakt het aan), en een rooster met daarop een ovenschaal waarin gehalveerde paprika's waarin een eveneens gehalveerde tomaat ligt (met daarop een beetje olie, peper en zout).

Klaar na ongeveer 45 minuten.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

25-09-2015 om 17:47

Hetzelfde

Champignons erdoor vind ik ook altijd heel geslaagd. Verder alles wat hierboven genoemd is. Tomaten snijd ik doormidden en bestrijk dan de snijkant evt. met een mengsel van sojasaus, olie en sambal.
De aardappeltjes doe ik meestal in een aparte schaal, anders wordt het teveel en niet goed gaar. Aardappeltjes voorkoken, paar minuutjes, en dan omscheppen met een mengsel van olie, gehakte knoflook en zout/peper.
Officieel is het geen grillen, maar het is wel veel lekkerder dan gekookt.

bieb63

bieb63

25-09-2015 om 23:35

Mmmmm

Lekkere ideeen. Ik ga aan de slag. Dank!

viola

viola

28-09-2015 om 10:59

klinkt lekker ja

Maar ben zelf echt een non-kok, vandaar wat vraagjes.
Angela, die geitenkaas, laat je die nog meebakken?
En welk programma vd oven gebruiken jullie hiervoor?
En welke kruiden zijn lekker hierbij?

Angela67

Angela67

28-09-2015 om 11:00

geitenkaas

nee die doe ik er vlak voor het opdienen doorheen, hij smelt dan een beetje door de warme groenten.
Stokbrood e.d. erbij. .. heerlijk
gr Angela
ps mediterrane kruiden, knoflook, peper/zout etc

aline

aline

21-10-2015 om 13:11

Paprika

Ik maak meestal paprika en courgette op de grill.
Ik doe er dan een klein beetje peper en zout op of wat Italiaanse kruiden.
kipje erbij en klaar

ik vind zo'n tosti ijzer gill dan het fijnste, heb je meteen 2 kanten en je kunt er ook panini's op maken

Dat komt goed uit!

Ik heb net een nieuwe keuken en een nieuwe combin-oven met grillstand en ook laatst een pita broodje gegrilde groenten op en toen dacht ik: ik moet eens uitvinden hoe je dat doet. Dus met aandacht dit draadje gelezen!

bieb63

bieb63

21-10-2015 om 21:44

Vandaag iets geprobeerd en het was heerlijk!

In een grote licht ingevette braadslee (kan ook met een ovenschaal natuurlijk, wel een grote), (alles grof gesneden) rode ui, paprika (div. kleuren), aubergine, courgette, kastagnechampignons en knoflooktenen gelegd. Besprenkeld met wat zout, peper en olijfolie én balsamico-azijn. Dit in de oven (niet de grillstand) en niet te heet (hete lucht 160 graden, traditioneel zou dit dan ca. 180 graden moeten zijn) laten garen. Eerst een kwartier met alufolie erop, zodat e.e.a. niet verbrandt, maar wel al een beetje gaar wordt. Dan alu folie eraf en er nog flink wat cherrytomaatjes erdoor husselen en wat kruiden ala oregano, tijm en zo en nog een klein beetje olie. En dan laten bakken totdat tomaatjes een beetje rimpelen. Af en toe even doorroeren met pollepel. Echt super lekker! Wij hebben er alleen een tartaartje bij gegeten, was meer dan genoeg, want veel groente.

Inanna

Inanna

21-10-2015 om 22:34

Wat ik nog wel eens doe

Een hele kip in het midden van de braadslee en daar omheen stukjes aardappel, paprika, champignons, rode ui en wat ik verder nog heb liggen, kan vanalles zijn, tomaat, pastinaak, zelfs wel eens een zakje soepgroenten en dat dan in de oven tot de kip klaar is, dan is de rest meestal ook wel goed. Temperatuur 200 graden denk ik. Is mijn standaard geen zin om te koken maaltijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.