Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Liesbeth

Liesbeth

15-02-2018 om 19:08

groenten uit de oven zo kaal

Groenten uit de oven is zo heerlijk makkelijk en ruikt heerlijk, maar is altijd wel een beetje kaal/droog zonder saus oid. Wat doe je dan over de rijst of aardappels? Op internet word ik niet wijzer.

Mijn vraag dus hier: weet iemand een (makkelijk) recept voor een lekkere bijpassende saus bij groenten uit de oven? (courgette, paprika, prei, ui, knoflook enz)

Kip pilaf er bij maken?

Zo gemaakt en erg lekker dr bij?
Kip kruiden en uitje erbij fruiten Kun je ook invriezen en dan wordt t nog makkelijker.

Vogel

Vogel

15-02-2018 om 19:30

Saus?

Als ik groente in de oven rooster met een flinke plens olijfolie, peper, zout en kruiden, eet ik er ciabatta bij. Het vocht uit de groente lekker opdeppen met het brood. Ik eet er geen rijst of aardappels bij.

40er

40er

15-02-2018 om 19:43

Oven

Ik rooster de aardappels ook mee in de oven. Nu ook graag pastinaak erbij, heerlijk. Strooi er alleen grof zeezout over en verder niets. Kind eet het met iets mayonaise, ik zonder iets. Persoonlijk vind ik het jammer van de groenten.

Eet je er vlees/vis bij? Dan zou je daarbij misschien iets saus bij kunnen doen.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-02-2018 om 20:48

met bonen en tomaten

Onze favoriete groentestoof is een mengsel van verschillende soorten groenten (venkel, paprika, ui, aubergine etc), met olie en kruiden. Ca. een kwartier voor het einde van de oventijd gaat daar een blik zwarte bonen bij, en een blik tomatenblokjes. De laatste minuten nog verkruimelde feta erover en even onder de gril. Super makkelijk, lekker en gezond!

melanzane

Kun je me 's nachts voor wakker maken. Ciabatta erbij, schaaltje olijven, glas rode wijn en mij hoor je niet meer.

Kaori

Kaori

16-02-2018 om 10:41

altijd saus?

Eten jullie dan altijd iets van saus bij de maaltijd?

Wij hebben eigenlijk alleen saus als we pasta met saus eten, we eten ook wel pasta naast groenten en iets vleesachtigs, maar dan zonder saus.
Jus alleen bij stamppot.

Ik zou eerder kiezen voor iets meer kruiden bij de groenten en bijgerechten dan voor saus.

Jasmijn

Jasmijn

16-02-2018 om 10:47

ik hou wel van saus

Ik vind sausjes inderdaad ook wel erg heerlijk. Misschien de groenten een keer met kerrie kruiden en dan een kerrie saus erbij maken? Of een stroganoff saus?
Zonder saus is het trouwens ook heerlijk hoor maar heb je een keer zin in saus, dan zou ik een van deze twee kiezen.

bieb63

bieb63

16-02-2018 om 11:30

wmb geen saus nodig

Ik doe op die groente altijd lekker veel knoflook, wat provinciaalse kruiden o.i.d., beetje peper/zout en flink olijfolie erover. Dan is de groenteschotel absoluut smaakvol en heeft verder niets nodig. Daarbij gewoon een stukje vlees met jus. Wmb een prima maaltijd.

Yaron

Yaron

16-02-2018 om 13:42

Hummus

Ik eet graag zelfgemaakte hummus bij de geroosterde groente en dan op een broodje of door couscous. Het wordt ook al smeuïg door de olijfolie die ik bij het bakken gebruik.

Verstegen

Ik hou ook van groenten uit de oven. De ene keer doe ik er ook aardappels bij, een andere keer kipfilet.
Deze kruidenmixen van Verstegen gebruik ik regelmatig.
https://store.verstegen.eu/nl_retail_nl/speciaal-voor/groenten/specerijen-olie-oven-groenten-kip.html
Zijn een paar varianten van.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2018 om 01:30

Puree eronder

Je zou puree kunnen maken van aardappel en pastinaak. Kruiden naar smaak. Tenzij je een koolhydraat-arm dieet volgt, dan is dat minder geschikt, je zou dan ook puree van zoete aardappel kunnen doen. Op de puree drappeer je de geroosterde groente, samen vult het elkaar aan, geen saaie hap. Niet geroosterd, maar gekookt, kun je hetzelfde doen met koopraapjes. Dus een puree in een variant die je lekker vindt, daarop leg je gekookte koolraapjes en daarop leg je gebakken, of meer gesmoorde óf gestoofde vis. Ik doe altijd maar wat met kruiden en specerijen, dus ik raad je aan om per recept gewoon even te googelen voor ideetjes. Dit is een handige site: http://www.infotalia.com/nld/culinair/voeding/koken_kruidenwijzer_groep.asp?groep=Groenten&gerecht=69

Deze tips voor geroosterde groente vond ik op internet:
Serveer en variatietips

Rasp uit de oven wat (Parmezaanse) kaas over je groente
Bedruppel als je wilt de groenten na het roosteren met balsamicoazijn
Maal er peper en een beetje zout over
Bestrooi met gesneden rucola of verse koriander
Bij courgette, paprika, tomaat en aubergine: schep wat zwarte olijven erdoor
Rooster de laatste 5 minuten noten of pijnboompitjes mee

Dit recept lijkt mij ook heerlijk! http://allrecipes.nl/recept/3614/kruidige-geroosterde-wortelgroenten.aspx Wel met koolhydraten, omdat er o.a. aardappel en pastinaak in zit.

Plop

Plop

18-02-2018 om 21:23

Kaaskopje offtopic

In een zoete aardappel zitten meer koolhydraten dan in een gewone aardappel, ook meer calorieën ze zijn wel heerlijk als frietjes vooral met zout paprika, wat olijfolie en sesamzaad.

Knoflookyoghurt

Ik "maak" er altijd knoflookyoghurt bij. Turkse of Griekse yoghurt (die vette in elk geval), flink wat knoflook erdoor persen, beetje peper en zout, klein scheutje olijfolie. Paar uurtjes van te voren maken. Erg lekker bij gegrilde groenten en rijst.
Of natuurlijk tzatziki.

Groente voor ovenbereidingen

blancheer ik eerst kort of ik laat ze even "stomen" in de magnetron.
Ik besprenkel ze zuinig met wat olijfolie.
Kort voor het einde van de bereidingstijd kwak ik er, bij wijze van saus, een klont zelfgemaakte (ingevroren/ontvette)gevogelte- of runderfond bij.
Droog/kaal is het dan niet.

nog even toevoegen:

als de fond erbij gaat dek ik het geheel een beetje los-vast af met een velletje alu-folie

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 13:15

Yvan

Als ik even op alle slakken zout mag leggen... aluminium is niet goed voor het milieu. Ik zeg er meteen bij dat ik het ook in huis heb, dus wat dat betreft mag ik niks zeggen . Maar ik gebruik het met mate als ik geen andere oplossing weet.

U mag

In dit geval is er weinig alternatief, denk ik.
Tot mijn verdediging wil ik aanvoeren dat ik niet zo'n fan ben van groenten uit de oven, in de zin van gebakken in de oven.

Als ik al groenten in de oven pleur, is dat doorgaans in mijn römertopf.
Zalig ding, milieuvriendelijk en gaat nooit verloren: in mijn vorige heb ik enkele gaten geboord en die dient nu als bloempot.
Viooltjes erin en op de vensterbank: de ultieme kneuterigheid .

Liesbeth

Liesbeth

02-03-2018 om 21:30

bedankt

Ik zie het al: met groente uit de oven geen rijst of aardappels dus, maar met een stuk ciabatta. En wel wat meer olijfolie. Bedankt voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.