Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

23-09-2011 om 16:59

Groente in een zakje?

Als jullie in de supermarkt groenten kopen die uit 1 stuk bestaan, zoals bijv. een courgette, paprika of een stengel prei, doe je die dan in een plastic zakje? Ik kreeg vandaag een opmerking over hoe ik het doe, dus ik wil even checken of ik het echt anders doe dan 'iedereen'

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jorianne

Jorianne

23-09-2011 om 17:02

Nee

Nee, als ik één stuk (of tros) groente of fruit koop doe ik dat niet in een zakje. Nu al helemaal niet meer omdat ze bij "mijn" supermarkt het product bij de kassa afwegen en er dus geen sticker op hoeft.
Ik ben benieuwd wat je deed en waar je dus commentaar op kreeg .

Jorianne

Idd alleen de bospeen...

want dat wordt zo'n zootje anders. nu haal ik al mijn groente bij de gropenteboer, en die kiepert alles fijn los in een krat. ook de appels en de bananen en zo. Maar als ik al eens een paprika koop in de supermarkt plak ik de sticker gewoon op de paprika (LOL! ik denk dat het om die sticker gaat, of niet?).

Ingrid

amk

amk

23-09-2011 om 17:11

Nee

helemaal geen zakjes, ook niet om de bospeen. En anders een biologisch afbreekbaar zakje, maar het is dan ook een biologische winkel. Je eigen bakjes en zakjes meenemen is daar heel gewoon.

Vic

Vic

23-09-2011 om 17:15

Fijn, ik doe dus helemaal niets geks Ik was net bij AH en gooide een stengel prei zo in mijn wagentje. De dame die naast me stond vond dat maar vreemd want 'dat is toch niet fris'. Bij de C1000 hebben ze nog prijsstickertjes, maar die plak ik ook gewoon op mijn aubergine.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2011 om 18:04

Nee

Niet fris, wat een onzin, je wast je groente toch! Of zij niet misschien??

wendelien

wendelien

23-09-2011 om 18:06

Nee, dan in italië

Daar werd ik een paar jaar geleden in een supermercato vinnig toegesproken door een dame. Het duurde even (mijn Italiaans houdt niet over) voordat ik begreep dat ik toch echt handschoentjes aan moest voordat ik de appels in het zakje mocht deponeren.

Ja, inderdaad, handschoenen aan in italie

De enige plek in heel Europa waar het deze zomer wel tegen de 30 graden was, en dan van die lekker zweterige plastic handschoenen aanmoeten... Bleh. En waarom in vredesnaam?? Je wast toch alles voor je het eet?
En om on topic terug te komen: ik gebruik zelden zakjes voor stuks groenten. Maar de broccoli is al ingepakt bij Appie, dus daar kan ik niet anders. Verder alleen voor losse dingen als tomaten, appels en dergelijke. Nooit commentaar op gehad. Oh, en als ik ze al gebruik probeer ik ze heel te houden zodat ik ze kan hergebruiken. Zuinigheid met vlijt .
Engeltje

Zus

Zus

23-09-2011 om 18:52

Nooit zakjes

In AH doe ik alles los in mijn mandje, ook de appels en nectarines en zo. De kassadames wegen alles dan gewoon, nooit commentaar op gehad ook. En een losse prei al helemaal, alsof ie sowieso al in de eesrte instantie fris was!

Margriet*

Margriet*

23-09-2011 om 19:16

Nou 10 nectarines

of appels of pruimen los bij de Appie, niet echt handig. Dan pak ik dus wel een zakje of koop appels in een zak. Meer preien bij elkaar kan ook een zakje worden maar ik probeer wel bewust te kijken waar het nite nodig is. Maar het moet wel praktisch blijven...

Och

Een prei, een enkele citroen, een komkommer, die kieper ik zo wel in de kar. Verder pak ik wel een plastic zakje. Zo preciezerig ben ik verder niet, maar ik vind die zakje wel een goed formaat hebben voor de kleine afvalemmertjes in de toiletten. Daar gebruik ik ze weer voor.

Zus

Zus

23-09-2011 om 21:43

Nee, dan is het niet handig en zou ik ook een zakkie doen. Ik koop eigenlijk altijd van alles vier of vijf stuks en dan verschillende soorten. Pruimen komen bij de AH altijd in een doos, die kieper ik niet om in mijn mandje hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2011 om 01:05

Enkele stuks

doe ik los in de kar met een stickertje er op. Als ik meer preien koop bind ik die bij elkaar met een papieren zak en dat plak in vervolgens stevig bij elkaar met de prijssticker.
Ik denk dat mijn dochter klanten met losse nectarines en appels niet gezellig zou vinden. Het idee alleen al.

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 08:52

Mja

Die zakjes, knap dat jullie die kunnen hergebruiken, ik vind ze snel stuk gaan, vaak al tijdens het op de band leggen van je boodschappen.

Handschoentjes in italie aan

ook in Spanje hoor, bij de (kleinere) groenteboeren waar je zelf je groenten en fruit pakt.
Niet zozeer omdat jij je groentes en fruit wast vóór het eten als wel dat je met je blote handen het fruit en groentes betast ter plekke om te kijken wélke jij wil hebben. Bacteriën, die gedijen wel in die temperaturen!

Zus

Zus

24-09-2011 om 14:10

Kaaskopje

'Ik denk dat mijn dochter klanten met losse nectarines en appels niet gezellig zou vinden. Het idee alleen al.'
Heu, moet het gezellig zijn dan? Ik vind een extra berg plastic afval trouwens echt ongezellig.

Puck

Puck

24-09-2011 om 16:15

Linzel

Bij een flink aantal supermarkten wordt je groente/fruit bij de kassa gewogen en vervalt dus het argument van stickeren, extra inkt, etc. De cassiere moet ze dan alleen allemaal per stuk afwegen. Tja, leuk voor een paar appels, maar heb je flink veel fruit dan zal niet alleen de cassiere niet blij zijn, maar ook de andere klanten, want dat wegen duurt veel langer dan even die kg in 1x wegen.
Voor de statistieken van Vic: alle dingen per stuk doe ik ook zonder plastic. Andijvie doe ik vaak wel in een plastic zak omdat dat vaak nog vochtig is en dan zijn de andere boodschappen nat.

amk

amk

24-09-2011 om 17:00

Hoezo

of je ze nu in een zakje of met z'n allen tegelijk op de weegschaal legt dat maakt toch helemaal niet uit? Je moet ze alleen niet 1 voor 1 op de band leggen maar gewoon bij elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2011 om 23:13

Zus

Linzel heeft eigenlijk al antwoord gegeven, maar bij een drukke kassa zit je niet te wachten op een voorganger die allemaal los fruit e.d. op de band heeft gestort, of jij wel? Mensen willen in het algemeen nergens op wachten, dus is het beter om fruit waar je meer van koopt in een zak te doen, dat gaat een stuk vlotter en heb je minder boos kijkende mensen in de kassarij. Bij ons heb je overigens de keus tussen papieren zakken en plastic. Als ik denk dat een papieren zak de vracht aankan kies ik voor papier en verder voor een plastic zakje.
Als je bij een groenteboer je fruit e.d. los wilt kopen vind ik dat weer iets anders. Dan kun je het nadat het afgewogen is meteen in je tas laten storten. In die situatie zou het misschien juist tijdwinst kunnen opleveren.

amk

amk

24-09-2011 om 23:34

Linzel

voor het wegen van producten als prei en courgette moeten ook hekjes omhoog gezet worden om goed te kunnen wegen. Dat doen ze bij losse producten ook.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-09-2011 om 00:13

Vic

Onnodig plastic zakjes gebruiken, da's pas onfris! Ik probeer het dan ook zoveel mogelijk te beperken. Als ik maar één of twee stuks van iets koop, doe ik een losse sticker maar anders doe ik het toch maar in een zakje. Wat ik ook weleens doe is meerdere soorten groente en fruit in één zak en daar dan meerdere stickers op plakken. Wel even de caissière waarschuwen, anders raakt ze misschien in de war.
Als inwoner van Spanje ken ik het fenomeen van de plastic handschoentjes. Ik gebruik ze meestal niet maar probeer dan ook zo weinig mogelijk de artikelen te betasten. Voor groenten en fruit die in de koeling liggen gaat het bacterie-verhaal trouwens niet op. Bij mijn oogstwerk dit voorjaar moest ik trouwens ook handschoenen aan, wat in Nederland voorzover ik weet niet hoeft.

Zus

Zus

25-09-2011 om 12:35

Kaaskopje

Nee, mensen willen nergens op wachten, maar die tien seconden extra vind ik zelf het wachten waard, qua milieu. Overigens heb ik bij het boodschappen doen even opgelet: de kassadames doen mijn vier nactarines net zo snel op hun weegdingetje als een zakje hoor. En heb ik niemand boos zien kijken, maar dat kan ook omdat ik minstens de helft van de andere mensen hetzelfde heb zien doen.
Maar ook zie ik mensen zelfs een enkele paprika in een plastic zakje doen, daar word ik dan iebelig van!

Zus

Zus

25-09-2011 om 12:38

Linzel

Ik schreef eerder dat ik max vier vruchten koop per soort en als het veel meer is, dat ik het dan in een zakje doe. Dus nam ik aan ndat Kaaskopje ook vier vruchten teveel vond.
Oja, bij onze AH weegt de kassiere en gebruiken we geen stickers!

Vic

Vic

25-09-2011 om 12:40

Ik zal het maar bekennen

Soms ben ik heel onzeker. Dus toen ik die opmerking kreeg over mijn preitje heb ik hem in een zakje gedaan Daarna heb ik nog even staan wachten bij de groente-afdeling om te kijken hoe anderen het deden, maar toen hadden de klanten alleen maar sperziebonen en tomaten nodig (en die gaan bij mij ook in een zakje). Wat ik trouwens ook wel eens doe, als je zelf een sticker moet pakken, is al mijn fruit in een zakje en dan 3 stickers erop plakken.

Moontje

Moontje

26-09-2011 om 22:52

Hihi

haha Vic, ik moet lachen om wat je schreef.
Ik doe alle één stuks zaken niet in een zakje.
Gewoon zonde van al dat plastic, ik plak het stickertje op de prei of courgette of paprika.
Bij meerdere stuks van hetzelfde gebruik ik wel een zakje, anders vind ik het weer onhandig.

Tink

Tink

28-09-2011 om 00:32

Papieren zakje

Bij mijn supermarkt hebben ze sinds kort papieren zakjes. Ideaal, gaan veel minder snel stuk dan die plastic ondingen, die ik ook nog eens nooit open krijg.
Ik doe trouwens ook alleen losse dingen in een zakje (grijns Vic, ik zie je al staan met een pond losse sperziebonen in je kar!), een stengel prei of een courgette gaan gewoon los in de kar met de sticker erop. (O.t., je hebt hier trouwens courgettes die in strak plastic zitten en courgettes zonder plastic, ik kies altijd die zonder. Ik krijg die rommel er haast niet af! En het is nog slecht voor het miljeu ook.)
Gister bij de Lidl ketsten mijn appels al over de vloer voordat ik halverwege de winkel was. Oorzaak: erg dunne plastic zakjes waar de steeltjes dan doorheen prikken en pats, daar ligt je fruit weer. Dus daar heb ik dan maar even 2 zakjes omheen gedaan, hoe fout... Ik wou dat ze daar ook overgingen op papieren zakken.

Rieke

Rieke

28-09-2011 om 12:08

Papier versus plastic

wie weet trouwens wat echt beter is voor het milieu?
Ik gebruik altijd plastic zakjes voor meerdere aantallen. Bij de groente boer doen ze alles in papieren zakken of het gaat rechtstreeks de fietstas in. Ik heb eens opgelet maar ik zie bijna niemand die iets niet in een zakje doet.

Van milieucentraal

Bij de productie van karton- en papierverpakking ontstaat lucht- en watervervuiling. Dat komt doordat de productie relatief veel grondstoffen, water en energie nodig heeft. Bovendien is voor de productie van hout (landbouw)grond nodig, een schaars goed. Wel is hout een hernieuwbare grondstof, die steeds vaker uit goed beheerd productiebos komt. De milieubelasting daalt als papier en karton worden hergebruikt.

Vergeleken met verpakkingen van plastic is er voor de productie van papier meer grondstof nodig (gemeten in kilogram). Kartonnen en papieren verpakkingen zijn ook zwaarder dan plastic, waardoor het vervoer meer brandstof kost en meer vervuiling veroorzaakt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.