Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Evelien

Evelien

05-06-2015 om 10:09

Groente en fruit wassen

Ik was altijd groente en fruit, maar vraag me af: hoe zinvol is dat nou?

En hoe / hoe goed moet je het wassen om het schoon te krijgen?

Is bijv. een appel, druiven of blauwe bessen even onder de kraan houden voldoende of moet je ze stuk voor stuk onder de kraan (of in bakje met water) goed wrijven?

dubbeltje

dubbeltje

05-06-2015 om 10:51

goeie vraag...

daar twijfel ik ook wel eens aan. Bij appeltjes kun je in elk geval voelen dat de stroeve laag op de schil niet weg is als je hem afsproelt. Pas als je hem daarna oppoetst met de doek. Maar ja, voor druifjes ga ik dar niet aan beginnen. Maar wie weet wat ik allemaal in mijn bakkus zit te stoppen...

guera

guera

05-06-2015 om 12:40

ik ben makkelijk

Pesticiden ed trekken in de groente en fruit dus daar kun je niet tegenop wassen. Dan moet je echt biologisch nemen. Er kunen wel parasieten en bacterien ed op zitten. Buitenste bladeren weghalen van bv sla of witlof of prei is daarom altijd verstandig. Verder hou ik het inderdaad gewoon even onder de kraan....

Tine

Tine

05-06-2015 om 13:13

Wat wil je?

Als je geen bestrijdingsmiddel wilt eten dan helpt wassen niet. Dan zou dat er immers bij de eerste de beste regenbui al afgespoeld zijn. Dan moet je gaan voor zonder middelen gekweekt.
Het gaat mij vooral om de modder en de beestjes er af, en dan vind ik spoelen of in een bak wassen prima genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2015 om 17:34

Ja zand

Als ik groente was, gaat het mij ook om de modder e.d. die erop kan zitten. Afgelopen week had ik 'ongewassen' spinazie. Ik doe de spinazie in de gootsteen voor een wasbeurt en constateerde dat het net zo schoon aanvoelde als gewassen spinazie. Van een extra wasbeurtje wordt het niet slechter, maar of het nódig is, ik weet het niet.

Ely

Ely

05-06-2015 om 23:12

Wat ik laatst las

Geen idee meer waar maar biologische groente wordt net zo goed bespoten maar dan met een beperkter assortiment pesticiden. Dus tenzij je t zelf geteeld hebt...

Poep

Onze groenten en fruit komt vanuit de hele wereld. Niet in elk land hebben ze sanitair in de buurt van het veld voor het personeel, of plaspauzes, de plukkers moeten dan maar even in plassen of poepen waar het uitkomt. En handen wassen zit er ook niet in. Met die info in mijn achterhoofde was ik groente en fruit altijd wel even. Al helpt het maar psychisch.

skik

ja maar skik

ik bedacht me laatst: we wassen onze handen goed met zeep na het poepen, maar t fruit spoelen we alleen af. Dat helpt dan toch niet? Ik ga tenminste niet met zeep over mn fruit, al spoel ik t wel af.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2015 om 10:31

Daar zit wat in

maar... ben je er wel eens ziek van geworden, voor zover je weet? Ik dénk zelf van niet. Dus kop in het zand dus maar en de boel gewoon afspoelen.

Lilian

Daarom schreef ik ook: al helpt het maar psychisch. De groenten gaan gelukkig meestal nog de pan in, na het koken of bakken zijn de bacteriën wel dood.

skik

Evelien

Evelien

07-06-2015 om 20:26

schoon of rauwkost?

Dank voor jullie reacties.
Bevestigt mijn twijfel .

Maar goed: snoeptomaatjes (die kleintjes) en kommer die er gewoon schoon uitzien: hoef je dus eigenlijk niet te wassen (geen zand, modder of beestjes weg te spoelen).

Of aubergine (helemaal glad, schoon): wassen dus eigenlijk onzin?

Druiven, nectarine, appel, die er allemaal schoon uitzien: wassen eigenlijk niet nodig?

Of alleen maar voor het idee

bieb63

bieb63

07-06-2015 om 21:15

Evelien

Er van uitgaande dat heel wat mensen die komkommer in hun handen hebben gehad (idem als de aubergine of tomaten enz), spoel ik die echt wel even af om i.i.g. een deel van de bacterien weg te spoelen...

bieb63

bieb63

07-06-2015 om 21:16

aanvulling

Iemand zal maar net in op de wc hebben gezeten of in z'n handen geniest.... brrr. Nee, uiteraard altijd ffff onder de kraan.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-06-2015 om 22:29

Iedereen zit overal aan.

Afgezien de primitieve sanitaire voorzieningen van oogstpersoneel in een bepaald soort landen, wie zegt dat een veilingmeester er niet met zijn ongewassen handen aan heeft gezeten? Dat de vrachtwagenchauffeur met zijn vieze klauwen een wegrollende appel heeft beetgepakt? Om nog niet te spreken van de mensen in de supermarkt. In Spanje is men verplicht plastic handschoenen aan te doen voor het afwegen maar heel veel mensen doen dat niet en betasten met hun blote handen de groenten en het fruit. Terwijl ze net daarvoor misschien wel in hun neus hebben zitten peuteren. Hoe gebeurt oogsten in Nederland? Is dat niet met de blote handen? In sommige landen moet dat met tuinhandschoenen.

wassen

Volgens mij wordt veel groente en fruit ook door de telers of op de veiling gewassen bij het verpakken.

Max

Max

11-06-2015 om 10:24

Gewassen???

Er wordt een spuit opgezet zodat het fris blijft ogen en niet verlept bij inpakkers/winkels aankomt en vervoerd in koelwagens.
Dat haalt nooit de bacterietjes weg hoor en het is geen wassen, ook niet eens afspoelen en zeker niet per stuk

Ik spoel altijd álles heel goed af

Jaren geleden werkte ik op de groentenafdeling van een supermarkt. Een klant moest flink reiken om het bovenste kropje sla uit de stelling te pakken, en ik zag zó de zweetdruppels uit haar oksel in de kroppen sla vallen.

Het heeft jaren geduurd voordat ik de voorverpakte sla in heb willen ruilen voor een gewoon kropje.

gisteren nog aan dit draadje gedacht

Ik haalde een courgette uit t plastic en dr zat een hele dikke grote streep zwart vast zandachtig iets op.... toch maar even goed gewassen( met zeep )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.