Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Groene thee zetten

Ik heb laatst een zakje gunpowder-thee gekocht voor mezelf, alleen was de thee na het zetten erg bitter. Waarschijnlijk was het theewater nog te heet toen ik het opschonk.

Ik lees overal dat het water ca. 85 graden Celsius moet zijn voor groene thee. Maar hoe weet ik nou of het water voldoende is afgekoeld voordat ik het opschenk? Tips iemand?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marjanne

marjanne

17-09-2012 om 16:28

Een scheutje

Ik doe altijd een laagje koud water in de pot of het glas als ik thee zet (drink alleen groene en kruidenthee)

Dan neem je natuurlijk

een thermometer als je het precies wilt weten! Wel een kookthermometer nemen die dit soort temperaturen aankan.
Alternatief is om water te mengen:

824 ml kokend water + 176 ml water van 15 gr C = 1 liter water van 85 gr C

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Ach, zo nauw komt het niet volgens mij.

Ik doe altijd op de gok een flinke scheut koud water in de waterkoker als het kookt. Gaat altijd goed.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2012 om 21:52

Gunpowder

De meeste gunpowder is niet bepaald subtiele groene thee, de exacte temperatuur is danw at minder belangrijk. Wat je kunt proberen is het eerste zetsel weggooien, en het dan opnieuw opgieten. Tweede zetsel gunpowder kan veel verrassender (zachter, subtieler, meer gevuurd) smaken. Verder is het vooral erg geschikt om te mengen met (verse) munt.

Tweede zetsel

Mijn Chinese huisgenoten goten altijd kokend water op de gunpowder, goten dat af en namen dan uit dezelfde ketel water voor de thee om te drinken. Dan heb je een heerlijke zacht smakende groene thee.
Ze deden er vaak nog een tweede of derde keer water op, omdat je bij elk zetsel weer andere smaken krijgt.

ChrisH

ChrisH

18-09-2012 om 10:00 Topicstarter

Bedankt voor de tips

Bedankt voor de tip van dat tweede zetsel, dat ga ik zeker eens proberen. Moet ik nog wel een groot filter aanschaffen want nu gooi ik de thee gewoon los in de pot dus dan gaat afgieten wat moeilijker. Tot die tijd zal ik het ook eens proberen met een scheut koud water in de theepot.

Yta, mag ik nog even gebruik maken van je expertise? Je noemde gunpowder weinig subtiel , wat vind jij nog meer een aanrader als het om groene thee gaat?

Chris

Yta Chalne

Yta Chalne

18-09-2012 om 16:24

Los in de pot!

Los in de pot is alleen okay als je de pot ineens leegschenkt, anders trekt de thee door en wordt steeds bitterder. Probeer anders eens papieren theefilterzakjes, erg praktisch.
Aanraders in groene thee (zonder 'smaakje') vind ik Pi Lo Chun, prachtige thee met veel smaak zonder bittertje, of Mao feng (lentedauw) als je iets heel zachts zoekt. Maar ook bijvoorbeeld de relatief voordelige Yen Bai uit Vietnam, een prima groene 'doordrinkthee'. Overigens zet ik groene thee ook altijd met een flinke kop koud water in de pot, wel zo snel.

ChrisH

ChrisH

18-09-2012 om 17:20 Topicstarter

Lekker

Vanmiddag heb ik de gunpowder gedronken van het tweede zetsel en de thee was deze keer niet bitter maar gewoon lekker.

Yta, losse thee in de pot is inderdaad niet handig. Ik kon nu dus twee kopjes drinken voordat het te sterk werd. In mijn woonplaats zit helaas geen thee-speciaalzaak. Die Pi Lo Chun en Yen Bai zal ik dus de volgende keer dat ik bij Lévelt ben in Arnhem eens een keer meenemen. Ze klinken erg lekker in de beschrijving, dank voor het advies.

Chris

Puck

Puck

19-09-2012 om 09:41

Yta (beetje o.t.)

Ik vind jou beschrijvingen van thee altijd zo mooi poetisch, vol passie. Leuk! Ik hou helemaal niet van groene thee (wel verslaafd aan zwarte thee) maar door jouw beschrijvingen zou ik het haast lekker gaan vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.