Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Groene kool

Ik heb hier een pracht van een groene kool liggen. En wat doe ik er nu mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

05-11-2012 om 14:37

Stamppot

Met aardappels, kerrie en kaas. En dan met een saucijs of een gehaktbal. Lekker!

Roerbakken

Ik roerbak de groene kool altijd met knoflook en wat olie. Tot dat hij donkerbruine randjes krijgt. Dan een scheutje soyasaus erdoor en hup op tafel.

Dorry

Vic

Vic

05-11-2012 om 16:30

Groene kool?

Volgens mij heb ik dat nog nooit gegeten. Is dat een enorme spruit?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 16:33

Dit

Rijst koken, de groene kool in reepjes snijden en in olijfolie gaarsmoren. Kruiden met een snufje peper en kerriepoeder, zakje cashewnoten (of minder als je dat teveel vindt) en geraspte kaas erdoor roeren. Ik vind dit zelf erg lekker met zilvervliesrijst, maar witte rijst is natuurlijk ook prima. Vlees is met dit recept eigenlijk niet meer nodig, maar voor de liefhebber kun je er natuurlijk iets kleins bij doen.

Of met paprika

Ik gebruik hiervoor zelf altijd witte kool, maar groene kan ook wel. De kool in dunne reepjes snijden (niet te veel), rode en groene paprika in reepjes snijden. Ui in reepjes snijden.

Ui even op hoog vuur bakken met lepel(tje) sambal, daarna reepjes kool en paprika erbij. Na ca. 10 minuten bakken op redelijk hoog vuur 3 flinke scheuten ketjap erbij. Lekker met surinaamse rijst.

Chris

Oh ja!

Vergeet ik helemaal de reepjes kipfilet. Die bak ik altijd eerst in de olie en haal ik uit de wok als ze mooi bruin zijn. Ik doe ze pas aan het eind weer bij het kool/paprika-mengsel.

Chris

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-11-2012 om 20:26

Ja stamppot

Met veel kerrie en een kaasschnitzel. Is een van de weinige groenten die ze hier lekker vinden. Ook lekker met rijst trouwens.

Anneque

Anneque

05-11-2012 om 20:38 Topicstarter

Oosters

Ik ga op de Oosterse toer denk ik, wegens een overkill aan stamppot deze week. Maar dat doen we dan met het volgende exemplaar. Zou het ook lekker zijn met pindasaus? Vast wel...ik brouw wel wat en laat nog wel horen hoe het was.
Vic, nee, tis geen spruit, die vind ik meer op een witte kool lijken (behalve de kleur dan). Het is echt zo'n kindjeskool vind ik, je ziet het zó voor je: zo'n hummeltje op de bladeren. Maar enfin, het is dus een donkergroen geval, met grove bladeren, en dan wat "losser" dan zo'n witte kool. Ach weet je, ik doe een linkje
http://tinyurl.com/cxqaktc
En bedankt voor de input allen!

Klaartje

Klaartje

05-11-2012 om 20:46

Laagje grof gebakken gehakt, laagje kool (eventueel roerbakken) en laag aardappelpure, daarop kaas en klontje boter en dan onder de grill.

Mmmm lekker! groene kool!

Eten wij regelmatig hoor, heerlijk!

Favoriete recept?? (geen commentaar op zout & vet graag!)

Ovenschaal bekleden met onsje bacon in repen gesneden.

Kool in reepjes & even stoven in wat (room)boter. Wel een beetje water erbij anders wordt het erg droog. Beetje zout (doe ik lekker wel!)

Als het geslonken is maar nog wel wat 'bite heeft///laten uitlekken en in ovenschool op de bacon. Royaal karweijzaad (kummel) erover.

Gehakt rul bakken met peper/zout en uitje. Op de kool.

Rijst koken. Op het gehakt.

Groot bakje crame fraich losroeren met wat (koffie)melk. Veel geraspte kaas erdoor & veel paprikapoeder. Evt nog wat (koffie) melk als het te dik is. het moet niet heel dun zijn, maar wel net een beetje vloeibaar zodat je het met een beetje hulp over de rijst kunt 'uitsmeren'.

In de oven tot het bovenlaagje mooi bruin is (half uurtje?)

Heeeeeerlijk!

Ingrid (ik ga het morgen maken. er ligt nog een spitskool in de koelijg, daar wil het ook mee.)

Vic

Vic

05-11-2012 om 22:02

Nooit eerder gezien

Maar het ziet er best lekker uit. Kun je zoiets ook rauw door de stamppot doen?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2012 om 23:48

Nee

Dat kan wel met andijvie, of spinazie, maar niet met groene kool. Dat moet je echt even koken of roerbakken/smoren. Je kunt een groene kool ook een beetje vergelijken met de smaak van spruitjes. Ik vind het heerlijk, maar 't gezin staat niet te trappelen.

Anneque

Anneque

06-11-2012 om 20:24 Topicstarter

Nou, wat vond ik ervan..

Matigjes. Heb hem roergebakken en gegeten met rijst, pindasaus en een gebakken eitje. Vooral de pindasaus was goed gelukt en dat maakte veel goed. Maar ik vind dit met witte kool véél lekkerder. Volgende keer maak ik stamppot. Met kerrie en kaas. En dat recept van Ingrid ga ik ook nog proberen, dus er is nog hoop voor de groene kool.

JansjeRommy

JansjeRommy

06-11-2012 om 22:41

Sausje erbij?

1 deel ketjap, 1 deel gembersiroop en 1 deel zoete chilisaus.
Ik ben trouwens gek op groene kool en ook op spruiten, jammie. Helaas de rest van het gezin minder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.