Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elisa

elisa

07-04-2012 om 16:06

Grauwe witte was

Nog een vraagje, witte was die in de loop vd tijd grauwig is geworden, kan je die witter krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een beetje

ik was regelmatig de handdoeken en het beddengoed (ooit spierwit) op 95% met in de voorwas een scheut chloor/bleek.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-04-2012 om 17:01

Wat ik doe.

Stralend wit gaat niet lukken maar het helpt wel om voortaan Kalia/Vanish of een dergelijk product toe te voegen. Dus niet een keertje maar (bijna) altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2012 om 17:50

Bleek

Ik heb vaker gehoord dat je een beetje chloor bij de was moet doen, maar ik vind het een beetje griezelig. Komen er dan zeker weten geen uitgebleekte plekken in een was erna?

Sneeuwwitje

Sneeuwwitje

07-04-2012 om 23:09

Chloor eerst mengen

Ik meng chloor (half kopje) met water (een liter ongeveer) en giet dat dan in de wasmachine maar pas als de was door en door nat is geworden!

Lievelings t-shirt

Ik heb wel eens chloorbleekloog geprobeerd bij de wasbeurt van het favoriete t-shirt van mijn zoon dat erg vies was geworden. Het werd helaas niet helder wit, maand eerder een beetje gelig van die chloor. Hadden onze oma's niet iets van 'blauwsel' voor in de was? Wat was dat dan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Blauwsel

Ja, ik kan zelf natuurlijk ook even googlen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Blauwsel

Maar zo te lezen bestaat blauwsel niet meer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Steradent

zou helpen. Twee tabletten op je was in de wasmachine zelf. Ik doe iedere witte was een half tablet erbij. Maar dat alleen omdat ik de tabletten heb 'geerft' en niet hoop dat ik ze zelf ooit nodig heb voor een kunstgebit

Echfa wit

dat werkt behoorlijk goed

Ingrid

Marie

Marie

08-04-2012 om 19:15

Meer info?

Hoi
Je schrijft niet hoe je de witte was nu wast, zoals welk waspoeder en welke temperatuur en wat versta je onder "witte was"? Bedoel je daar de echt witte dingen, zoals overhemden etc. mee of de was die je heet moet/wil wassen, zoals ondergoed en theedoeken?
Want witte dingen zoals overhemden etc. was ik met Robijn voor de witte was met een kreukherstellend programma op 40 graden en allles blijft mooi wit.
De "witte was" zoals witte badstof sokken, ondergoed, theedoeken, washandjes, handdoeken, katoenen witte sokken, vaatdoekjes, was ik in de machine met Ariël op 60 graden en dat blijft allemaal mooi wit.
Dus als je even verteld hoe je jouw witte was wast, kunnen we je misschien beter informeren.
succes

Bij elke witte was een dopje

driehoek soda (bij ons alleen bij AH te koop)
http://pronki.com/product/2352/Driehoek-Kristal-Soda/ deze is het

Biene M.

Biene M.

09-04-2012 om 10:38

Vanish oxy action crystal white

Witte kleding blijft hier mooi wit door bij elke was een schepje voacw.

elisa

elisa

09-04-2012 om 22:35

Aan marie

nee het gaat er meer om hoe je witte was die al een beetje grauw is geworden, dus witte t-shirts en zo weer kan oppimpen.........
maar ik ga wel voortaan in de witte was jullie tips gebruiken. Ik was overigens nooit op 60 graden altijd op 40 en met een speciaal middel voor witte was, geen A merk dat weer niet.

Zakje reckitt

opvolger van het builtje blauwsel. Bel het bedrijf in Hoofddorp, Reckitt Benckiser gewoon even.

Ik heb trouwens oede ervaringen met witlapjes van dylon die. Je meewast.

Marie

Marie

14-04-2012 om 11:16

Grauwsluier?

Hoi,
Was je nooit iets op 60 graden? Dat is dus heel slecht voor je wasmachine. Krijg je last met 'vetluis'en een grauwsluier over al je wasgoed en dan vooral in combinatie met vloeibare wasmiddelen.
Dus doe zo nu en dan een was op 60 en een hele enkele keer op 90 graden. Hanndoeken en theedoeken, vaatdoekjes, katoenen ondergoed, etc. Dat is echt het behoud van je machine.
succes

An.

An.

23-04-2012 om 21:14

En altijd...

... alléén maar witte was in de machine. Nooit andere kleuren erbij (hoe licht van kleur ook) omdat de machine anders niet vol is o.i.d. Mijn vriendin heeft grauwe was en begreep het niet, maar ik wel (toen ik zag wat ze bij elkaar in de machine deed). Jammer, want het lijkt niet fris. Af en toe op de kookwas. Gaat bij mij altijd goed.
En als het kan in de zon te drogen hangen. Deden ze heel vroeger ook

Op de bleek

heette dat bij ons thuis, ik herinner me nog dat op maandag (als ik "tussen de middag" thuis kwam ) de witte was op het gazon lag :o)

Ely

Ely

23-04-2012 om 23:31

Shonagh -op de bleek

Daar is een Jip en Janneke verhaaltje van, in boek 1 ))
Vind t altijd erg komisch die voor te lezdn

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Gek genoeg hebben mijn kinderen nooit om uitleg gevraagd. Maar ik mijmer weg bij dat verhaal. "Op de bleek in de tuin". Dus die tuin is zo groot dat een bleekveld - waarop hele lakens en handdoeken kunnen worden uitgespreid - daar slechts een onderdeel van is...

Groeten,

Temet

Heb me altijd afgevraagd

hoe ze dat nou deden "handdoeken op de bleek leggen". Uitspreiden op het gras? Waarom moest het liggen dan?

amk

amk

24-04-2012 om 17:01

Savon

het bleken gebeurt door de zon. Dan moet er wel zon op de stof komen. Daarom dus uitspreiden en op de bleek leggen.
Wij hebben gelukkig optische witmakers in ons wasmiddel. ☺

Talia

Talia

24-04-2012 om 19:15

Alleen op gras

De zon doet wat, maar het gras ook. Uit ervaring weet ik dat uitspreiden op tegels of mos niet werkt ... Ik heb geen verklaring .

Op gras

dat betekent dus dat iedereen vroeger een flink stuk gras tot zijn beschikking moest hebben. Ik kan me niet voorstellen dat er dan geen vlekken in komen. En grasvlekken zijn, weet ik uit ervaring, nou niet echt fijn.

krin

krin

25-04-2012 om 11:09

Kan het niet vinden

Ik wilde wel weten waarom het gras moet zijn (behalve de logische reden dat de was daarop minder snel vuil wordt dan op stenen of aarde), maar kom er niet achter. Een artikel zegt dat bleken pas werkt vanaf het late voorjaar, dan is de zon krachtig genoeg en komt er meer ozon vrij. En iets over het bladgroen, maar ik snap niet wat dat voor effect kan hebben als het er gewoon bovenop ligt. Of zou het gras ook van onderop zuurstof aanleveren?

Uit een huishoudboek uit 1909 (van Angèle Firquet-Adam):
"De hoogtezonnestralen van het spectrum van de zon, dwz. de stralen welke hooger liggen dan de violetstralen, dooden de microben en ontsmetten dus het linnen. Deze stralen bleeken het ook, daarenboven is het linnen witter naar gelang de zon heviger schijnt.
De zuurstof draagt er toe bij het linnen te ontkleuren en te ontsmetten. Deze zuurstof wordt geleverd door de zuurstof en het ozon (verdichte zuurstof) uit de lucht en door de planten, welke er afscheiden (werking van het bladgroen).
Het bleekveld moet aan zekere voorwaarden voldoen. De grond zou goed effen en aan de zon blootgesteld moeten zijn; het gras, dicht gewassen en niet met andere melksappige planten gemengd. ....'

Overigens kwam er bij bleken wel meer kijken dan uitspreiden alleen, iets met potas en karnemelk en heel veel wringen. Pappen en nathouden, eigenlijk.
http://www.irenemaas.nl/pages/Bleekerij/Bleeken.htm

tonny

tonny

25-04-2012 om 14:37

De was was destijds een enorm karwei

niet te vergelijken met onze vaak dagelijkse wasjes die hoppa van wasautomaat naar droger (veelal ongestreken) naar kast verhuizen. Ga maar eens naar een streekmuseum

Inderdaad

In de jaren 60 startte mijn moeder op zondagavond met een grote ketel op een gasbrander, dat werd aan de kook gebracht en vervolgens stond de was de hele nacht in het hete sop onder oude, dikke "loden" PTT capes te weken. Maandagmorgen ging de was in het lavet met een soort draaischoep, zelfs de wringer heb ik nog meegemaakt. Toen ik een jaar of 6 was kreeg ze een centrifuge en pas in de jaren 70 een wasmachine, zonder centrifuge.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.