Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gratis kerstideeën


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

14-12-2011 om 07:28

Ze hangen hoor

Ik vind het heel leuk staan. Vooral die hartjes die voor een lampje hangen, dat geeft een heel leuk effect.

Op naar het volgende project

(het nadeel is dat ik veel te veel leuke dingen zie staan op internet)

Jessica

Vic

Vic

15-12-2011 om 10:33

Ikeaboom (o.t.)

Ik las net op een ander forum een stukje van iemand die zo'n 1 euroboom bij Ikea had gekocht. Toen ze hem versierd had kwam ze erachter dat de boom vol zat met beestjes ;-(

Tigerfeet

Tigerfeet

15-12-2011 om 14:42

Mooie lampjes vouwen

Ik heb een hele mooie manier van lichtjes vouwen, zal even de foto's opzoeken en in photobucket zetten. Je gebruikt papier dat je eerst schildert, dan insmeert met zonnebloemolie of olijfolie. Den vouw je de lichtjes, daarin zet je glaasjes met waxinelichtjes erin en klaar is Clara
Tigerfeet

Snoepjes versiering

die snoepjes versiering voor in de boom (bijvoorbeeld). Dat wil ik ook graag met de kinderen doen, maar ik heb geen kleine muffinvormpjes of andere vormpjes.
Zijn er nog andere manieren? Suggesties?
Alvast bedankt,
Jons

Jessica O

Jessica O

16-12-2011 om 07:31

Jons

Je zou iets moeten hebben wat in de oven kan. Kleine ovenschaaltjes zou dus ook kunnen. Je moet rekenen dat de bodem van het schaaltje je vorm word, en je moet geen papier hebben....
Misschien dat je van iemand even een muffin vorm kunt lenen?

Jessica

mix

mix

16-12-2011 om 11:22

Het hoeft niet in de oven

je kunt ook gewoon suiker met een pietsje water en evt drupje kleurstof in een pannetje schenken en smelten. Wel voorzichtig, het is echt kokend heet (sprak zij kijkend naar de blaar op haar linkerduim). Ik heb een stalen hartjesvorm, kleine (8 cm?)lange cakeblikjes, rijstvormpje (zo'n mini tulbandvormpje), uitsteekvormpjes voor koekjes gebruikt. Je zet het te stollen op de ovenplaat op het gasfornuis en op de ovenplaat doe je bakpapier. Hier vloeide het er niet onder uit. Met een lucifer de gaatjes gemaakt. Zorg dat je een halve cm aan vloeistof er in hebt, anders stolt het zo snel dat je geen gaatje meer kunt prikken. Het blijft lang warm, dus of het helemaal voor kinderen geschikt is weet ik niet. Voor de zekerheid heb ik alles, behalve het bakpapier, even ingevet met olie. De pan kreeg ik schoon door er kokend water in te gieten.

Geen zuurtje te vinden

wonen jullie soms allemaal bij mij in de buurt? Bij de C1000 hadden ze alleen Napoleons en daar zit poeder in en bij AH kon ik ook geen gewone zuurtjes vinden.

Vanavond toch maar naar de action (en die boom gaan kopen natuurlijk, anders kan ik ze nergens in hangen).

mix

mix

16-12-2011 om 13:52

Savon, o en jons

gewoon suiker nemen, evt drupje kleurstof erdoor, beetje water tot de suiker net aan nat is en dan smelten in oven of in de pan.

Jons: op lepels kun je het natuurlijk ook doen, krijg je allemaal halve eitjes in diverse maten

Goede ideeen

leuk, zo kan ik toch nog wel wat. Waarom kan ik daar zelf nou niet op komen?

Annet

Annet

16-12-2011 om 22:07

Het kan ook in de magnetron (dat zuurtje)

Wij hadden precies nog één zuurtje in huis. Die heb ik in een siliconen bonbonvorm gelegd. Het smelten ging prima, geen oven bij nodig dus. Dat scheelt weer veel energie.
Het is een mooi hartje geworden. Nu nog op zoek naar meer zuurtjes.

Ik vond het leuk

maar wel tobben hoor. Gisteravond toch nog zuurtjes gescoord en natuurlijk moest ik dat 's avonds om 21.00 uur gaan uittesten. Ik had wel al vrij snel in de gaten hoe lang ze in de oven moesten maar dat gaatje prikken kostte me een stuk meer tijd. Of ze trokken nog draden of ik had weer te lang gewacht en dan waren ze keihard en konden ze weer de oven in. Vanochtend dan eindelijk een boom gekocht dus vanavond hang ik ze allemaal in de boom. Vanmiddag ga ik er nog een paar proberen, vooral 2 kleuren naast elkaar vind ik er echt heel leuk uitzien.

Suiker smelten?

Gisteren bij de AH ook zuurtjes gaan halen maar inderdaad alleen napoleon en dat werd niet echt mooi, de bruine koffiesmaak werd nog wel aardig en met een wit lintje paste het wel goed in onze wit met naatuurlijk dingen boom.
Maar het liefst wilde ik doorzichtig dus zelf aan de slaggegaan met suiker maar dat werd ook al snel bruin, met een beetje water erdaar smolt het helemaal niet........ Iemand een idee hoe het wel moet?

Lisetje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maar vandaag

tsja, toen zaten ze weer allemaal aan elkaar geplakt. Ik had ze gisteren laten afkoelen, in een schaaltje gedaan en in de gang gezet (waar de kerstballen ook nog steeds stonden). Vanochtend wilde ik ze in de boom hangen en toen waren ze heel erg plakkerig. Toch te warm in de gang blijkbaar, geen verwarming en echt wel koel vind ik. Ze liggen nu weer los van elkaar om te kijken of ze toch nog de boom in kunnen.

Savon

Ik denk dat ze vochtig zijn geworden in de gang en daarom aan elkaar geplakt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Cicade

Cicade

18-12-2011 om 20:44

Recept voor lisetje

Als je iets verder terug had gelezen had je gezien dat ik een recept aanbood om zelf caramel te maken.
Dus hier komt het recept (eigenlijk voor lolly's).
Kook 175 g suiker samen met 50 ml appelsap tot de suikersiroop aan de rand begint te kleuren. Voeg dan 1 eetlepel citroensap toe en neem de pan van het vuur.Laat nog 1 minuut afkoelen en dan kan je met de caramel gaan werken, bijv. door op ingevet bakpapier figuren uit te smeren met een lepel.
En leuke kleuren maak je door wat kleurstof (toko) aan de hete caramel toe te voegen.

Triple

Ik denk dat je gelijk hebt. Jongens kwamen allebei zaterdagavond kleddernat van scouting terug, dus jassen en schoenen hingen in de gang te drogen. Niet over nagedacht dat ik daar de zuurtjes beter niet kon leggen.

Ik maakte gisteren ook nog de fout zo'n ding op te eten, knauw, knauw, stuk vulling eraf.

En toch, ga ik het morgen weer proberen, de boom staat dus ik kan ze er gelijk inhangen.

Merel

Merel

19-12-2011 om 12:04

Onlangs gelezen

Onlangs kwam ik dit tegen op internet, hoe je zelf zuurtjes moet maken, wel zijn ze niet transparant bij de site waar ik op heb gelezen maar ze geeft wel een uitleg over de kleur. (je moet op de temperatuur letten anders worden ze snel te bruin, dus misschien lukt transparant wel als je hier op let)
ik wil het in ieder geval een keer proberen maar moet eerst even een leuke mal vinden.

hier de link:
http://www.chicaandjo.com/2010/04/26/make-hard-candy-jewels/

en nog een link:
http://www.marthastewart.com/315383/candy-gems

rodebeuk

rodebeuk

25-12-2011 om 12:34 Topicstarter

Mooi artikel (lang)

Ik kon de woorden niet zo goed vinden toen ik dit draadje vond, maar nu heb ik een artikel gevonden dat mooi correspondeert met de meer praktische kanten van een crisisproof Kerst. Hier gaat het over de binnenkant. Voor wie er zin in heeft (het komt van zinweb):

Leegte – een kerstgeschenk
Hein Stufkens 20 december, 2011

Leeghoofd was vroeger bij ons thuis een scheldwoord. Het werd door mijn vader denigrerend gebruikt om mensen te typeren met wie we maar beter niet om konden gaan. Hoewel ik het niet altijd eens was met zijn jurering van de medemens, zeker waar het vrienden of vriendinnen van mij betrof, begreep ik wel wat hij bedoelde.

Hij wilde mij uit de buurt houden van mensen die oppervlakkig leefden en voor wie de buitenkant van de dingen belangrijker was dan de binnenkant, de materie belangrijker dan de ziel, het hebben belangrijker dan het zijn. Het was in mijn leven een lange weg om te leren het woord leeghoofd niet meer als een scheldwoord te zien, maar om leegte juist te gaan waarderen als een onmisbare kwaliteit van niet oppervlakkig leven. Wegwijzers daartoe vond ik in de gnosis en de mystiek van alle tijden en alle culturen. Zeer dierbaar werd mij bij voorbeeld het Chinese wijsheidsboek Tao Teh Tsjing, waarin de leegte wordt beschreven als de basis en de bron van alles.

Neem nu deze beroemde regels uit hoofdstuk XI van dat geschrift:

De dertig spaken verenigen zich in de naaf.
Van de leegte hangt het gebruik van het wiel af.
Men kneedt leem tot vaten.
Van de leegte hangt het gebruik van het vat af.
Men hakt deuren en vensters uit om een huis te maken.
Van de leegte hangt het gebruik van het huis af.

Beter dan in filosofische werken of in moraliserende toespraken worden zulke dingen vaak duidelijk in een verhaal, zoals dat over die man die op een dag door zijn leraar werd uitgenodigd om zijn drukke leventje in de stad achter zich te laten en bij hem in zijn kluis in het bos te komen wonen. De man ging op weg, maar nam een enorme hoeveelheid bagage mee: zijn hobo en allerlei spullen andere spullen die hij dacht nodig te hebben. Hij sjouwde ook een grote plunjezak vol oude pijn mee en koffers vol ideeën, oordelen en vooroordelen waar hij aan gehecht was. Tijdens zijn reis naar de kluis van zijn leraar overnachtte hij ’s nachts in de bossen. En telkens verscheen er dan een dief met een witte baard die iets van zijn bagage meenam. Uiteindelijk kwam hij bij zijn leraar aan met enkel nog de kleren die hij droeg.

Het eerste wat hij daar deed was de leraar op de hoogte stellen van het feit dat er in de bossen een dief rondwaarde die steeds ’s nachts toesloeg. De meester draaide zich om en gaf iemand de opdracht daar iets aan te gaan doen. Maar toen zag de leerling een witte baard uit de broekzak van de meester hangen, en er stak ook een stukje riet uit van de hobo die hem ontstolen was! De boodschap is duidelijk: als je niet ‘leeg’ bent kun je niet verder komen op de innerlijke weg. En een goede leraar helpt je – desnoods met onconventionele methoden – om je gehechtheid aan je bezittingen en aan je oordelen, meningen en overtuigingen over jezelf, de anderen en de wereld los te laten. Dit verhaal doet me ook denken aan dat overbekende zen-verhaal over een professor die van een zen-meester wil horen wat zen nu eigenlijk is. De zen-meester schenkt hem thee in, en gaat daarmee door tot het kopje overloopt. De professor wijst hem daar op. Dan zegt de meester: ‘Dit kopje is net zo vol als uw hoofd. Daarom kan ik u niets leren. Er kan niets meer bij….’ Dus wil je iets van de innerlijke weg kunnen vatten dan moet je eerst een leeghoofd worden!

De christelijk traditie kent een feest waarin de eenvoud en de leegte ten volle in het licht worden gezet, namelijk het kerstfeest. Het is het feest van de geboorte van het goddelijke in deze wereld. Niet de rijken en de machtigen en de geleerden zijn de hoofdpersonen in het kerstverhaal maar berooide verschoppelingen, een timmerman en zijn vrouw, voor wie geen plaats is in de herberg en die in een grot of een stal een kind krijgen. En de eersten die dat kind komen verwelkomen zijn eenvoudige herders.

Het is boeiend om te zien hoe dat kerstfeest in de loop der eeuwen in zijn tegendeel is veranderd. Het is een feest geworden waarin niet de leegte maar de volheid centraal staat: volle winkels, volle magen, dure cadeaus. De meeste mensen in de westerse wereld bereiden zich op het kerstfeest voor door te sparen. Voor een geslaagd kerstfeest moet de beurs goed gevuld zijn, de koelkast volgestouwd, en de voorraad geschenken gigantisch. Maar in plaats van met kostbare cadeaus als goud, wierook en myrrhe, zouden wij misschien beter bij de kribbe staan zoals de herders: met lege handen, een leeg hoofd en een leeg hart. Want lege handen kunnen ontvangen, een hoofd zonder eigen-wijsheid kan buigen voor het mysterie en een hart zonder begeerte heeft ruimte om lief te hebben. Wie zich leeg maakt schept ruimte voor het goddelijk kind dat in ieder van ons aan het licht wil komen. Het grootste geschenk dat je aan het kind in de kribbe kan geven is je leegte. Dat hoef je niet te kunnen, dat mag je leren – een leven lang. Christus is een meester die je, als je bereid bent leerling te zijn en de weg te gaan, gaandeweg zal ontdoen van alles, zodat het je uiteindelijk aan niets zal ontbreken. Dat is in de zestiende eeuw prachtig als volgt verwoord door een van de grootste leeghoofden uit de christelijke mystiek, Johannes van het Kruis:

Wilt ge ertoe komen alles te weten,
wens dan in niets iets te weten.
Wilt ge ertoe komen alles te genieten,
wens dan in niets enig genot te vinden.
Wilt ge ertoe komen alles te bezitten,
wens dan in niets iets te bezitten.
Wilt ge ertoe komen alles te zijn,
wens dan in niets iets te zijn.
Sinds ik mij in het niets heb gesteld,
vind ik dat mij niets meer ontbreekt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.