Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

e.j.

e.j.

07-05-2011 om 16:26

Gras maaien en sproeien

Welke gazon liefhebber weet in welke volgorde je dat doet? Het moet hier nodig gemaaid maar ook nodig gesproeid. Ik wilde vanavond sproeien en dan kan morgen de maaier eroverheen. Of is het beter om eerst te maaien, dan moet het vanavond allebei.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
merene

merene

07-05-2011 om 17:06

Ik zou

eerst maaien en dan sproeien. Ik heb er geen theorie achterzitten.

muizemeis

muizemeis

07-05-2011 om 22:14

Eerst maaien

Want dan is het gras "beschadigd" en verdroogd het sneller. Dus daarna sproeien, oja en liever niet te vaak sproeien dan worden de wortels "lui" en gaan ze ondiep wortelen en verdroogd je grasmat sneller.
Muizemeis

Bruine plekken

hebben we nu in ons gazon, het worden er ook steeds meer. We sproeien om de dag een minuut of 10.

Man gaat morgen maaien. Ik heb nu op 1 kale plek zaadje gestrooid in de hoop dat dat weer dicht gaat groeien. God echt zonde, het was een maand geleden nog een groen veld nu ziet het eruit alsof er een kudde geiten op heeft gestaan, niet om aan te zien.

Manda

je moet je gras een beetje trainen. In deze periode legt het diepere wortels aan, daar heb je profijt van bij de volgende droogte.
Alleen de sterkste sprietjes overleven nu!

Eerst maaien, dan sproeien

mijn echtgenoot, trotse eigenaar van een prachtig gazon, zijn tweede kind zeg maar
Heeft vandaag eerst het gazon gemaaid en vanavond gesproeid. Dat sproeien gebeurd niet te vaak, maar als het gedaan wordt, dan wel lang. En lang is dan b.v. anderhalf uur. Dan wordt de grond goed door en doornat en raken de wortels verzadigd, aldus mijn grasmatkoesteraar.
En je kan het er mee eens zijn of niet....hier een strak groen gazonnetje. De plekken die hij na de winter heeft bijgezaaid, doen keurig mee en zien er ook weer groen als gras uit.

Dus mijn advies: eerst maaien en dan lang sproeien.

groetjes van Purk

Aha!

kijk dan doen we hier dus fout. We sproeien te vaak en te kort.

Ok dan zullen we bij onze nieuwe boom dat ook verkeerd hebben gedaan want ik vind hem maar een miezertje (de kleine lei appel doet het wel heel goed, maar die krijgt net zoveel water denk ik en is dus veel kleiner).

Hm, misschien moet ik eens per week dan een ook 1,5 uur sproeien. Ik ben altijd wat bang voor waterverspilling, ik vind het al snel te veel.

Ik zou trouwens het echt heerlijk vinden als we een hele dag regen hebben, met zo'n flinke stortbui en bliksem, lijkt mij zalig, ook goed voor al dat stof wat hier maar rondwaait, alles is zo viezig en dor.

Oh en meteen een vraag dan

ik heb gisteren 2 laurierstruiken gepland, doorweekt met heel veel water.

De grond is zelfs nog wat aan de bovenkant vochtig na een dag vol in de zon dus ze hebben flink veel gekregen.

Wat is nu het beste, wanneer moet ik nu weer water geven en hoeveel ? Ik heb ze nu vanavond een grote gieter gegeven maar misschien kan ik beter een week wachten en dan weer een flinke lading ?

Ik zal dus morgen nadat het gras gemaaid is de tuinslang een uur open gooien en ook de boom dus proberen meer te geven.

Het water bij die nieuwe boom loopt niet goed in de grond door vind ik, dus dat stroomt dan net zo hard van de boom vandaan, er zit een kleine laag zand op, ik zal morgen dat zand plaatselijk wegschrapen (is maar een dun laagje) en dan aarde erop doen met wat kiezels.

Manda

ik denk dat meneer gazon hier pas sproeit als het twee weken niet geregend heeft, hoor. Dus echt niet elke week zo lang.
En dan kom je uiteindelijk misschien wel ook aan die tien minuutjes die jij meerdere keren doet. Hoef je je ook niet schuldig te voelen

groetjes van Purk

Niet overdag sproeien

hier is het motto, sproeien doe je als de zon niet schijnt. Dus niet overdag sproeien, maar 's avonds. Volgens mijn deskundige huisgenoot echt beter ivm met de kracht van de zon, reflectie water etc.

groetjes van Purk

Aha 2!

kijk, dat overdag sproeien daar moeten we dus ook direct mee stoppen. Ik heb heel stom dus afgelopen weken midden op de dag (met vrolijke kinderen in zwemkleding) op dat gras staan sproeien.

grutjes, ik heb die bruine vlekken natuurlijk gemaakt, arm veld.

e.j.

e.j.

08-05-2011 om 09:05

Haha dan

hebben we het toch verkeerd om gedaan. Gisteravond een paar uur uur gesproeid (maar op meerdere verschillende plekken want de sproeier haalt het niet in 1 x) en vanavond wordt er gemaaid. Wij doen dat niet op dezelfde avond daarvoor vind ik de lap te groot.
Het leek mij zo zielig om het kort te maaien en pas de avond daarna te sproeien, dan staat het met die korte koppies nog een dag in de hete zon droog te wezen, met langere sprieten maken ze nog wat schaduw voor zichzelf. Maar misschien bekijk ik dat te emotioneel.
Waarom zou dat waterverspiling zijn? Dat water trekt in de grond, of daar nou kort of lang gras op staat.

Regen

Vrijdag heeft de boer hier achter zijn gras gemaaid...Die is nu aan het hooien (of omkeren ik hoor het,heb nog niet gekeken) dus was mijn conclusie vrijdag al dat er volgende week dus regen op het program staat. En volgens de weerberichten afgelopen weekend klopt dat. Dinsdag word regen voorspeld....
Scheelt ook in je waterrekening.
groeten albana

e.j.

e.j.

08-05-2011 om 15:09

klopt natuurlijk helemaal dat ze vanavond alsnog de kop eraf moeten. Ik zei al dat ik het te emotioneel bekeek.
Reina, het water komt uit de sloot achter de tuin dus van de waterrekening geen last. Wel van een beetje stroom van de pomp maar ik vind het een fijner idee dat de kringloop zo korter is, het water hoeft niet eerst langs de zuivering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.