Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Graag tips voor moestuin

De houten bakken staan er, volgende week de grond erin.
Een makkelijke moestuin aanleggen, maar dan....
Alle tips zijn welkom, want ik heb nog nooit een moestuin gehad.
Groenten van eigen tuin lijkt me heerlijk, alleen al die beestjes brrr.

Wat plant je juist wel bij elkaar om ongedierte op een afstand te houden?
en wat juist niet naast elkaar omdat het niet gedijd?
enzenzenz...

Tipstipstips graag!

Tine Winkel

Tine Winkel

24-02-2014 om 18:14

wortel en ui

die juist bij elkaar zetten. Of juist allebei niet planten, want bij mij werd het nooit wat, die 2.
Zelf was ik erg gecharmeerd van de (opbrengst bij) sperzieboontjes, snijboontjes, tomaten, courgette, andijvie, mais en bietjes.
En om veel informatie te verkrijgen heb ik wat boeken uit de bieb gehaald, want er zijn zo veel tips te geven...
Veel plezier met je tuin!

Jessica O

Jessica O

24-02-2014 om 18:30

google

Er zijn een paar leuke blogs te vinden over de moestuin. Daar vind je veel tips.

Tegen slakken kun je bv eierschalen gebruiken. Da's scherp en daar gaan slakken niet graag overheen.

Op sites van zaadhandels vind je ook vaak veel tips.

Sukran

Sukran

25-02-2014 om 00:12

Klein beginnen

De beste tip die ik ooit gehad heb van iemand: klein beginnen want het is best veel werk (maar dat is natuurlijk subjectief). In mijn eerste tuin had ik een courgetteplant, tomaten, rucola, in het midden een klein laurierboompje om ongedierte weg te houden, komkommerplant en eromheen kruiden, tegen beestjes en om thee van te maken en te gebruiken bij eten. Tot mijn grote verrassing hebben we maanden van de courgette gegeten, tomaten gingen als een tierelier en de rucola bleef maar terugkomen. Overigens was het maar een heel klein stukje tuin dus ik heb alles omhoog laten groeien en dat werkt heel goed. Courgette en komkommer krijgen nogal makkelijk een soort schimmelinfectie bij vocht en te weinig ventilatie dus door het op te knopen sla je vele vliegen in 1 klap: scheelt in ruimte, je kan overal makkelijk bij, er is ventilatie.
Overigens heb ik in de bakken het zogenaamde 'onkruidvrij tuinieren' gedaan: op de bodem oud papier, daarop stro, daarop mest, daarop weer stro, dan grond,..zoiets, weet de precieze volgorde niet meer, wat ik wel weet, is dat het heel goed werkte. Heel gezonde planten, en geen onkruid! Weet zo snel geen Nederlandse site maar is vast wel te vinden.
Heb ook veel gelezen over wat samen en wat niet en daar uiteindelijk een boek over gekocht want ik vond het wel heel leuk om zo met die 3 vierkante meter bezig te zijn. Overigens is het allerbeste recept tegen bladluis, als je het aandurft, wachten tot de lieveheersbeestjes de plant gevonden hebben. Een gezonde plant zou het moeten redden (of je offert er eentje op) en als je ergens een lieveheersbeestje ziet, kun je het oppakken en bij je planten zetten. Maar ja: spuit met zeepwater kan ook

Jasam

Jasam

25-02-2014 om 00:35 Topicstarter

Super, ga door

zit al te plannen, ui en wortel, eierschalen om de sla en de basilicum, oude kranten en stro, lieveheersbeestjes.. laurier...

en klein, ja, heb twee bakken van 80 x 1.50

broccoli

deed het bij ons ook goed, alleen niet teveel tegelijk planten. Ik had 8 plantjes, maar tenzij we een week alleen broccoli hadden gegeten, kregen we het niet op, en is het grootste deel doorgeschoten. Ik ben benieuwd waar in mijn tuin het allemaal opkomt dit jaar .

Sukran

Sukran

25-02-2014 om 08:51

Aanvulling

Kwam er zo snel niet op, maar als je googled op No dig vegetable garden, dan komt er behoorlijk wat op. Ook op youtube filmpjes. Als je het leest, lijkt het een hoop gedoe, maar het is echt heel simpel. De eerste keer kostte het wat tijd omdat ik het allemaal heel precies wilde doen maar na 4 jaar ben ik erachter, dat het al snel goed is. Voor de echte moes-tuinder is zuurgraad van de grond belangrijk en meer van dat soort informatie maar dat werd me teveel werk. Heb wel gemerkt dat het loont om de grond in goede conditie te houden, je planten blijven gezond en kunnen daardoor tegen een stootje. Als je wilt, kun je bij forumbeheer m'n email adres opvragen, stuur ik een foto van mijn geknutsel.

Ef

Ef

25-02-2014 om 09:19

Cementbakken

Wij hebben moestuintjes in cementbakken van de Gamma, die we op een dakje hebben staan. Gewoon volgegooid met aarde van het tuincentrum. Wat het bij ons goed deed afgelopen zomer waren; bosui, worteltjes, sla (heel veel) en heel veel courgette. Courgetteplanten hebben we ieder in een eigen emmer gezet, omdat die best groot worden. Tomaten lukte matig, kwamen snel bruine plekken in en pompoen was ook niet zo'n succes.

Thursday Next

Thursday Next

25-02-2014 om 09:59

moestuin

Ruccola en veldsla doen het vaak goed en zijn lekker, plant niet te veel in 1x.
Koffieprut over de grond voorkomt "steken" bij wortels, dat zijn kleine wormpjes die er bruine holletjes in maken.
Broccoli hebben wij wel gedaan, maar dat is erg gevoelig voor rupsen. Groene rupsen die je niet goed ziet, we hebben wel eens bij het eten nog rupsen gevonden, brrr...
Tomaten krijgen snel de aardappelziekte (die bruine vlekken). Die ziekte zit in de grond en blijft daar ook jaren zitten.
Courgette doet het meestal prima en inderdaad maandenlang. 1 courgetteplant is ruim voldoende, daarvan heb je 2 a 3 courgettes per week. De courgettes groeien door als je ze niet plukt, leuk als je terugkomt van vakantie.

Dalarna

Dalarna

25-02-2014 om 10:17

Wij hebben 1 bak

Je moet echt niet te veel zaad gebruiken, het is leuker om wat verschillende dingen te zaaien in die kleine bakken. In 1 bak van een vierkante meter doen we meestal lenteui, wortel, radijs en nog iets (weet het niet eens meer) en eigenlijk doet alleen de wortel en de radijs het goed

Jasam

Jasam

25-02-2014 om 10:17 Topicstarter

@Thursday Next

Thx, Voor die rupsen weet ik de oplossing wel, uit een grijs verleden.
Mijn moeder zette de boemkool (brocoli had je toen nog niet) een uur of 5-6 in een emmer met zout water, dan dreven ze allemaal boven.

snijbiet

Snijbiet doet het ook goed en ziet er leuk uit.
Tegen slakken zou ik gewoon Escar-Go gebruiken, dat helpt echt en is niet schadelijk voor andere dieren. Eierschalen en bier waren bij mij nooit een succes op dat punt.

Ik zou doperwten planten, verse erwten zijn echt heel lekker. Alleen moet je er best veel hebben voor het een beetje de moeite is, maar je kan ze natuurlijk ook mengen met een handvol van die zelfgekweekte wortels.

Als je van rucola houdt zou ik dat zeker zaaien, er is bijna niets makkelijker te kweken dan dat. En als je toch met kruiden in de weer gaat: basilicum gaat gewoon echt het beste op de vensterbank, imho. Buiten is het te koud, of te nat, of juist te droog.

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

25-02-2014 om 10:59

Jasam,

goede tip! Misschien toch wat broccoli-zaadjes kopen en dat dit jaar eens proberen.

notje

notje

25-02-2014 om 21:08

sinds vorig jaar een moestuin

En ik heb er weer zoveel zin in!
de bonen deden het zo goed dat we er 16 kilo afgehaald hebben.maar je begint klein dus is het misschien handig om stambonen te zaaien.
Kruiden natuurlijk,dat ruikt al zo heerlijk als je even je handen erdoor haalt.
Broccoli inderdaad,sla alle soorten andijvie radijsjes en knoflook!
Ik heb afgelopen zondag de peultjes gezaaid.
Veel plezier!

Tine Winkel

Tine Winkel

25-02-2014 om 22:01

koolrabi

bedenk ik me plotseling, dat ging bij ons ook altijd erg goed. Net als de al eerder genoemde rucola (1 maal zaaien, jaren plezier van...). Broccoli werd bij ons dan weer niets.
Overigens zetten wij altijd kerstomaatjes. Gewone, grotere tomaten, geven vaak barsten als je ze niet heel regelmatig water geeft (bij droog weer lijkt de buitenkant al wat harder te worden. Krijgt de plant weer water, dan groeit de tomaat plotseling toch nog en dan krijg je barsten). Die barsten hadden we nooit bij kerstomaatjes.

Jasam

Jasam

13-03-2014 om 18:48 Topicstarter

Oke, kom maar op!

De eerste sprietjes zijn zichtbaar! veldsla, ijssla en peultjes....
en de tomaat heb ik binnen in pot gezaaid, die is er al een paar dagen.

Heb in de 2 bakken een laag stro, daarna (oude)mest, (erg handig met een dochter die een boerderij heeft)toen een laagje kranten erop, en daar overheen een flink aantal zakken potgrond en grondverbeteraar.
Houten bordjes erbij met de namen erop en klimrekken eraan met een net erover heen.

Erg leuke hobby tot nu toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.