Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gourmetten voor kinderfeestje

Hallo dames,
Mijn dochters geven voor hun 9e verjaardag een kookfeestje en de bedoeling is dat we met 8 meiden van 8 en 9 jaar (en twee broertjes) gaan gourmetten. Ik wilde dan in de middag wat dingen voorbereiden om aan het eind van de middag samen te gaan opeten / bakken.
op het lijstje komt in ieder geval Rösti, pannekoekenbeslag en gewone stukjes gekruide kip ofzo.
Wie heeft nog wat (niet al te ingewikkelde of dure) ideeen wat ik met dit clubje meisjes kan doen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

22-01-2012 om 16:44

Ideetjes

Wat kip paneren, minihamburgers maken (zelf gehakt kruiden, kleine balletjes en die plat meppen), paar eitjes klutsen, champignons in dunne plakjes met of zonder spekjes, reepjes feta paneren, stukjes witte vis paneren (soort vissticks)?

bovenstaande en misschien ook
- minicordon-bleu's maken: dun vleesje met plakje ham en kaas, dubbelvouwen
- salade: vruchtensalade of een met sla/blokjes kaas/ tomaten/ etc
- verschillende soorten vlees snijden en in de marinade zetten (bv kip of rundvleesreepjes)
- lekkere sausjes maken

en knakworstjes wikkelen in plakjes ontbijtspek

Frikandellen

in 4 stukken: in de lengte doormidden en dan halveren.

Champignons!

Zijn lekker "op de gourmet".

jons

jons

22-01-2012 om 20:19 Topicstarter

Leuk!

leuke tips, meiden! En P, wat betreft de kip, ik had al bedacht om eventueel kip wat voor te koken, zodat gaarheid geen probleem oplevert. Kan ik het dan ook nog steeds kruiden?

Jons (deels ot)

Ik dacht ook meteen: geklutste eieren! Maar die zijn al langsgekomen. Wij hadden vroeger ook altijd gesnipperde ui en paprika erbij staan trouwens.

En nu we het toch over vlees hebben: wat heb je uiteindelijk met die kerstkip gedaan? En was het lekker?

Groeten,

Temet

Toke

Toke

22-01-2012 om 21:24

Kaas

als je een gourmetstel hebt met grillfunctie dan kun je ze een stukje stokbrood met geraspte kaas laten grillen. Kan ook met gebakken champignons, courgette of tomaatjes, krieltjes. Andere tips voor het bakken: stukjes visstick, gewone hamburger in reepjes gesneden, paprika. Je kunt ook zelf wat verschillende marinades maken voor bijvoorbeeld de kip of reepjes vlees (hamlappen bijv). Vinden die meiden waarschijnlijk ook heel leuk om voor te bereiden. Idem de sausjes. Gewoon allerlei mixen maken, dan hoef je de dure kant-klare-sauzen niet te kopen.

Thursday Next

Thursday Next

22-01-2012 om 22:07

Banaan

als toetje, banaan in een stukje spek gewikkeld. Of banaan met een scheutje sinaasappelsap en honing, mmmmmmm.....

jons

jons

22-01-2012 om 23:46 Topicstarter

Temet, ot

die kerstkip? Die was heel lekker geworden. De tutti frutti klein gehakt met ui en knoflook en daarmee de kip gevuld. Kip zelf nog ingesmeerd met kruiden en vervolgens lekker in de oven.
Verder hadden we er dikke frieten bij en sperciebonen. Erg lekker allemaal en vooral heel gezellig zo met de kids die zich prima gedroegen

1 gourmetstel erbij

Wij hebben regelmatig gegourmet met een groepje kinderen voor een verjaardag. En na de eerste keer hebben er alle keren het gourmetstel van de buren bij gehaald.
Kinderen hebben nog niet van die lange armen als wij die hebben. En we merkten dat 2 veel makkelijker gaat.
gr. albana

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

23-01-2012 om 09:23

Pannekoekengourmet

ook erg leuk bij kinderen; pannekoekengourmet

alleen pannekoekenbeslag en dat kunnen ze dan zelf aanvullen met
spek
champignons
appel
krenten
banaan
(google eens op de menu kaart van een pannekoekenrestaurant voor nog meer leuke ideeen)

hier is de pannekoekengourmet een doorslaans succes en wordt op verzoek van de jarige en de kinderen die komen al een paar jaar herhaalt

gr tess

Jons (ot)

O gelukkig, want ik had dat dan wel geroepen, die kip met tutti frutti, maar gemaakt heb ik het nooit. Dus ik was ineens een beetje bang dat die combinatie die ik bedacht had bij nader inzien toch niet zo'n succes zou worden ...

Groeten,

Temet

jons

jons

23-01-2012 om 11:52 Topicstarter

Temet (ot)

ja, het was echt lekker. Het had wel die bite van de ui en knoflook nodig, anders was het te zoetig geworden. Maar het is echt wel een aanrader, hoor!
nog bedankt

jons

jons

23-01-2012 om 11:54 Topicstarter

Albana, tess

Albana, ja, dat had ik inderdaad ook bedacht, als we met 10 kinderen en 2 volwassenen rond de tafel moeten is het sowieso al praktisch onmogelijk, maar 2 setjes lijkt me geen overbodige luxe
Heb net mijn moeder gevraagd of ik haar set erbij kan lenen en dat was geen punt, gelukkig.
Tess, ik wil idd beslag maken en wat groentes en dingen in stukjes op tafel zetten, dus voor de liefhebber kan dat dan in ieder geval. Mijn kinderen willen dat niet, hooguit een kaaspannekoek

groetjes!

Ilva

Ilva

23-01-2012 om 14:43

Uien, tomaat e.d.

Wat hier altijd een succes is: uien, tomaat, champignons samen bakken en dan later een plakje kaas erover heen.Even laten smelten, hmmm. Paprika kan er ook bij. Alles (behalve de champignon) lekker klein snijden. Heerlijk!

Eten

hi Jons,

Als je tien kinderen tegelijkertijd aan het gourmetten bent, is het misschien handig om er niet van uit te gaan dat je zelf tegelijkertijd mee kunt gourmetten. Ik heb het nu twee keer gegourmet met zoveel kinderen, en inderdaad met twee gourmetstellen. ik was zelf continu bezig met de kinderen: meer drinken, helpen omdraaien als het niet lukt, kijken of iets gaar is, schaaltjes bijvullen, weet ik veel maar ik was continu druk bezig.

bij ons waren sommige kinderen redelijk vlot klaar, anderen waren wel meer dan een uur aan het frobelen. ik heb de kinderen die klaar waren eerst gewoon laten spelen, en op een gegeven moment een dvd-tje laten kijken. de rest schoof bij elkaar aan tafel en bleef gezellig verder eten.

Pff

sorry dat was wel een heel slecht geschreven, warrig berichtje.

het ging er om dat je beter niet zelf kunt gaan gourmetten als er tien kinderen aan het gourmetten zijn bij je thuis. simpelweg omdat je veel te druk bent met de kinderen.

jons

jons

23-01-2012 om 23:47 Topicstarter

Gruffalo

viel mee, hoor! Ik begreep je berichtje wel Het is ook niet zozeer dat ik verwacht te kunnen zitten en rustig eten, maar ik ga wel ook wat dingen in een pannetje mikken en af en toe een hap nemen (al lopend/staand/regelend) haha.

De meeste meiden ken ik al een aantal jaar, hebben hier ook tussendoor regelmatig meegegeten en ik ken hun vaardigheden en eigenaardigheden wel zo'n beetje. Een van de meisjes komt voor het eerst en die zal ik wel wat meer in de gaten houden (motorisch niet zo sterk, opvliegend en niet zo heel sociaal handig). Zij zal waarschijnlijk wat meer hulp en begeleiding nodig hebben.

Verder zorgt mijn man voor een leuke dvd en we willen nog wat spelletjes paraat hebben. Als ideeen zijn er: weet wat je eet (geblinddoekt proeven) en wat voedingsmiddelen onder een doek en raden wat het is (voelend). Nog andere gerelateerde ideeen?

Het wordt vast leuk, de meiden en ik hebben er zin in!

"pizza"

Wat het bij ons kroost ook leuk doet, is het idee dat ze zelf een pizza in elkaar frummelen. Pannekoekje bakken en tegelijkertijd wat groenten naar keuze bakken (champignons, prei, paprika enz) en als dat pannekoekje nog nattig is aan de bovenkant, die groente erop doen. Je kunt ook die groente erop "plakken" met wat gezeefde tomaat. Beetje kaas erop laten smelten voor de liefhebbers, eventueel wat pizzakruiden erbij, klaar. Dit is wel echt wat voor de liefhebbers, het is een uitvinding van mijn dochter die bijvoorbeeld ook "micro-gebakken-eitjes-in-een-preiringetje" maakt. Ik moest toen wel denken aan de gevulde doperwtjes die in één van de feuilletons voorbij kwamen
Wat hier indertijd bij een kookfeestje ook een succes was, was zelf kruidenboter maken van tevoren. En ook heel geïnteresseerd waren ze in het ruiken en proeven van verschillende fijngehakte (groene) kruiden en vervolgens uit een paar takjes kiezen welk het originele kruid volgens hen was. En hoe het heette Die kruiden kun je dan later weer aan tafel gebruiken.
Oh, en ook een klapper: Je tafel niet dekken met een tafelkleed, maar met damastpapier oid. Dan je hele voorraad potloden, stiften en stickers op tafel en versieren maar. Je kunt (doorzichtige) plastic bekers in één moeite door ook doen, weet iedereen meteen welke beker ook alweer van hem/haar was en die kan mee naar huis als trofee. En zulke versierde tafelkleden bleven bij ons altijd minimaal 2 weken liggen.
Veel plezier!

Mama_Lynn

Mama_Lynn

25-01-2012 om 13:43

Spelidee

Nou idee..haha, ik moet gelijk denken aan iets wat wij vroeger jaren op onze verjaardag hebben gedaan als spelletje. Misschien vind je het wat, misschien ook niks, maar wij hebben er wel veel lol mee gehad op verjaardagen.

Men neme: een sjaal, een muts en handschoenen. Men neme een vork en een mes. Men neme een dichte plak chocola en een dobbelsteen. Om de beurt gooi je met de dobbelsteen. Degene die 6 gooit, trekt als een gek muts, sjaal en handschoenen aan, pakt vork en mes en begint de plak chocola te openen. Zolang er geen 6 gegooid wordt, mag diegene doorgaan, en als het papier open is, lekker (met mes en vork) smullen van de chocola. De anderen gaan natuurlijk snel door met gooien. Als er weer 6 gegooid wordt, hup snel alles uit en doorgeven en dan mag de volgende proberen chocola binnen te krijgen (nadat alles eerst aangedaan is).

Veel hilariteit altijd, maar het zorgt ook wel voor wat gezellige spanning en adrenaline en chaos, daar moet een kind wel mee om weten te gaan (kan me voorstellen dat het voor sommige kinderen niet zo'n geschikt spel is).
Ik kijk er in elk geval wel met plezier op terug (al vond ik die adrenaline ook niet altijd wat).

Fijne verjaardag

groetjes, Lynn

Marieke

Marieke

26-01-2012 om 23:55

Even praktisch....

We hebben het vorig jaar gedaan, in de keuken, kleed eruit, twee tafels aan elkaar, papieren kleed over de tafel, plastic borden en dito bestek. Twee gourmetstellen en een bakplaat. 10 kinderen. Top: frikadellen, hamburgers, brood, brood en brood en pannenkoekbeslag. Heel veel mayonaise en ketchup, geen pindasaus en vooral geen groeten, stel je voor groenten! De meest vreemde combinaties zijn er gemaakt, wat dacht je van: een broodje met gebakken frikadel, gegarneerd met mayo en ketchup, afgedekt met een pannenkoek met mayo? Was heerlijk zei het vriendje. Als toetje ijs met allerlei versiersels, twee bussen slagroom, de slagroom zat echt niet alleen op het ijs....
Na de gourmet het eerst zo schone (daarna niet meer dus) tafelkleed gewoon dubbel gevouwen, inclusief borden, bestek, plastic glazen, servetten, hup de vuilnisbak in. Daarna de bezem voor alles wat op de grond lag. Ramen open, afzuigkap aan en nog drie dagen de lucht in huis. Maar een leuk feestje! Echt, het was grandioos! We hebben zo gelachen, zelf ook meegedaan aan het knoeiwerk, moppen getapt, sinas met cola gedronken (da's echt vies!), vooraf de favoriete muziek op de iPod gezet, knoerthard aangezet en het was pas om tien uur s avonds afgelopen, een echt avondfeestje!. Het hele spul lopend naar huis gebracht ( weer was goed en iedereen woont redelijk in de buurt). Voor herhaling vatbaar!

jons

jons

27-01-2012 om 21:03 Topicstarter

Genista

dank je, leuk! de benodigdheden voor wat jij noemt zijn aanwezig, dus ik ben benieuwd wat ze ervan gaan brouwen

jons

jons

27-01-2012 om 21:05 Topicstarter

Lynn, marieke

leuk, ga ik zeker doen! Dankje!

Marieke, wat een heerlijk verhaal! Wij kijken er ook erg naar uit, heb er echt zin in

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Jons

jons

jons

04-02-2012 om 19:56 Topicstarter

Hoe het ging...

2 meiden hebben hamburgertjes gemaakt, 1 de frikandellen gesneden en het toetje gemaakt (heldere pudding), 2 tomaten en paprika gesneden, 1 kruidenboter gemaakt, 1 eitjes geklutst en het sausje gemaakt.
Zelf stokbrood gesneden en de boel grotendeels gekruid.

spelletje tussendoor gedaan met de handschoenen en de sjaal (geen muts ivm luizen)en dan met bestek chips eten. Er werd gegild om een 6 en er werd flink gelachen. Leuk dus!
Met het eten is alles schoon opgegaan en inderdaad, brood!!!! je hebt niet snel teveel stokbrood
de eitjes bakken vonden ze erg leuk en de frikandellen gingen er ook mooi doorheen. Het was beregezellig en tijdens het toetje eten kwamen de ouders alweer de kinderen ophalen.

Groot succes! Bedankt voor alle hulp!
Jons

Fijn jons!

Wat leuk om te lezen dat het zo lekker liep. Daar kun je met een goed gevoel op terugkijken. En dames Jons-Junior, met terugwerkende kracht van harte gefeliciteerd natuurlijk.

Wilma

Wilma

06-02-2012 om 15:27

Leuk jons

Klinkt reuzegezellig !

Ik ga het onthouden voor als mijn dochter wat ouder is.

jons

jons

07-02-2012 om 00:56 Topicstarter

Wilma

moet je zeker doen, ik vond het echt een aanrader! Ook mijn zoon gaf al aan dat hij het ook bij zijn verjaardag wil doen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.