Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gouden klassieke armband

Ik heb enkele jaren terug een gouden klassieke armband gekregen van mijn lief. Je weet wel met van die ronde dikke schakels die in elkaar grijpen en een cirkelvormige sluiting met een springveer. Dit model heeft een speciale naam, weet iemand die?

Ik vraag dit omdat het slot een optater heeft gehad en vervangen dient te worden, maar van die prijs schrok ik nogal. Een 11 mm doorsnede cirkelvormig slot met springveer kost maar liefst 150 euro! Ik kan me niet herinneren dat er meer dan dat bedrag is uitgegeven door mijn man voor die armband. Nu zegt de juwelier dat de goudprijs de laatste jaren enorm is gestegen en dat deze armband op dit moment voor 900 euro in de winkels ligt!

Mijn vraag aan dit alwetende fantastische forum; klopt dit, of wordt er gewoon geld uit mijn zak geklopt???
En als iemand de naam van dit type schakel heeft, dan zoek ik even op internet wat zo'n armband kost.

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dorry1

Dorry1

19-04-2011 om 19:00 Topicstarter

Ishtar

Ja, die tweede dat is 'm! Het is een Jasseron armband, zo heten die krengen. Ahum heb je de prijs al gezien bij dat ding? 3000 euri's. ik denk dat ik even wacht tot de goudprijs dramatisch gezakt is.....

Bedankt!

Dorry

Dorry

...heb je de laatste jaren geen economie-nieuws gelezen? Er zijn jaren geweest dat de goudprijs in 1 jaar van 500 euro naar 1000 euro klom. 2007 uit mijn hoofd. Komt door de crisis. En nog steeds zijn er mensen die zeggen dat zowel de banken als de aandelen niet te vertrouwen zijn en at je al je geld in edelmetalen moet beleggen. Er wordt ook heel veel goud van particulieren opgekocht momenteel omdat het door de hoge prijs zo aantrekkelijk is geweest om zelfs kleine sieraden van de hand te doen.

Je man heeft een goede keuze gemaakt indertijd!

Nou ja, eigenlijk reageer ik vooral vanwege je laatste posting: de tijd dat de goudprijs echt gaat dalen kon nog weleens flink ver weg zijn.

11 jaar

in 11 jaar tijd van 230 dollar per troy ounce naar 1500 dollar per troy ounce. Dat komt neer op een factor 7 (ruim)...
Dus ja, het kan, maar dan nog is 150 voor een slot wel erg veel geld!

Als ik 11 jaar geleden rijk was geweest

Dan had ik toen goud gekocht. Rond Dirks geboorte lag de goudprijs iets boven de 200 dollar per ounce.
Nu stevent het af op de 1500 dollar per ounce, en het kan nog hoger.

Als ik 11 jaar geleden geld had gehad, dan was ik nu rijk geweest...

Dus ja, het kan best dat je slot duur is. Maar ik zou ook eens bij een andere juwelier gaan vragen, want 150 euro is wel een beetje veel, al hangt het ook af van hoe dik het slot moet zijn.
En laat je niet naaien...als het slot VERVANGEN wordt, dan moet de juwelier je wel de goudprijs van het vervangen goud in mindering brengen (dat 'vergeten' ze wel eens...).

Dorry1

Dorry1

20-04-2011 om 16:45 Topicstarter

Geen econoom helaas

Joh Rodebeuk, ik ben niet zo'n econoom. Zit ook in een branche die volledig asymmetrisch beweegt t.o.v. de economie. Maar dat het zo enorm gestegen is had ik niet verwacht! Ik heb de armband in 2005 of zo gekregen. Dus het kan wel kloppen! Ik geloof dat we er 150 euro voor betaald hebben. Dus het heeft wel zin om die gekke stukjes armband die ze eraf halen bij het kleiner maken in te leveren?? Heb ook nog een kapot armbandje wat zo dun is dat ik het nooit heel kan houden. Hmm schoonmama heeft nog bergen lelijk goud, ooit gekregen en ze doet het nooit aan zo grof en uit de tijd is het. Hahaha, krijg snode plannen!
Ik ga wel verder shoppen voor mijn sluiting, heb nog een goedkoop adresje denk ik. En mijn man, tja die is destijds door mij ingefluisterd dus ik geen me zelf een klopje op de schouder...

Dorry

Inleveren loont de moeite

Ik heb wat oude (kapotte stukjes) ketting van goud ingeleverd, zo'n ketting die je vroeger allemaal had, van die ieniemienie vierkante schakeltjes, rond mijn pubertijd gekregen van een of ander vriendje op mijn verjaardag.
Opbrengst was (kapot en ál dus!) rond een tientje.
Daarbij een oude gouden tand van mijn opa (zat nog in juwelen doosje van mijn moeder, ik vermoed dat hij van mijn opa was die al 20 jaar dood is, mijn moeder had namelijk geen gouden tanden). Ook tand bracht 15 euro op.
Verder nog wat zilver (ook kapotte kettinkjes+armbandjes vooral van de kinderen van die dunne goedkope en wat hangertjes (kinderachtig) en wat ringetjes die niemand meer passen (lieveheersbeestje o.a.) Ook nog wat kinder-gouden oorbelletjes. (allemaal prut dus)
Daar kreeg ik ook al rond een tientje voor.
Daarvoor voor jongste een ketting uitgezocht die nog goed was (zilver ook uit juwelendoosje van mijn moeder) die laten opknappen (o.a. nieuw slotje) en mooie (hippe)hanger erbij gekocht.
Ik hield zelfs nog over!
Ketting+hanger was nu waard (volgens juwelier) rond de 70 euro!!!!!!!! En dat is dus nog maar zilver!
Wel dikke ketting hoor....geen schakels (staat zo aso) maar dikke draad (kan het niet uitleggen), dus wel zwaar.
Ik heb ook nog een ketting+bijpassende armband van man gekregen , witgoud en geelgoud gecombineerd.
Kostte toen (euh 15 jaar geleden ong.?) 1000 gulden!!!1 Dat was écht héél veel toen!
Nu durf ik 'm niet eens te laten wegen/taxeren want dan durf ik 'm vast niet om te doen.
groeten albana

kaatje1972

kaatje1972

21-04-2011 om 15:07

Dorry

Misschien een kleine tip: probeer eens een hindoestaanse juwelier die zijn vaak stukken goedkoper! Of probeer bij een pandhuis oid een tweedehands slotje te kopen? Scheelt echt een berg geld geloof me

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.