Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sjalot

sjalot

11-05-2011 om 14:38

Gordijnen wassen

Een paar jaar geleden heb ik tweedehands gordijnen gekregen. Ze zijn iets te lang en ik wil ze nu korter laten maken. Maar zou het handig zijn om ze eerst te wassen?
Ik weet dat gordijnen meestal krimpen in de was, vandaar dat ik dacht: beter eerst een keer wassen en dan pas op de juiste lengte laten maken. En als ik ze dan nog eens wil wassen, krimpen ze niet meer. Of denk ik nu verkeerd?
Ze zijn wit, van de Hema (geloof ik), ze hangen met van die plastic haakjes aan een rail en vermoedelijk is de stof een katoen/polyester mengsel. Hoe zou ik dat het beste kunnen wassen? In de wasmachine of in de badkuip of...?
De vraag is dus: is het slim om de gordijnen te wassen en zo ja, hoe doe ik dat het beste?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

11-05-2011 om 15:38

Stomen

Hoi,
Ik heb mijn gordijnen onlangs laten stomen. Ze zouden sowieso niet de wasmachine passen, maar als dat wel zo was geweest had ik dat toch niet gedaan.
Veel te bang dat ze er niet mooi meer uit zouden komen. Ik heb alle haken ( metaal) eruit gehaald en ze weggebracht. Het kostte wel wat, maar ze waren weer helemaal fris en fruitig.
Ik zou ze inderdaad laten stomen of zelf wassen en dan pas korter maken.
Er zit altijd wat krimp in.
M.

Fiorucci

Fiorucci

11-05-2011 om 16:41

Ja,wassen

Zulke gordijnen heb ik ook, en die zijn best gekrompen in de was, dus dat zou ik eerst doen.

Fijne was?

Nooit gedaan dus ik heb advies gekoppeld met een ervaring maar zou je ze niet op fijne was kunnen wassen ? En ik zou die haken er niet uithalen. Bij een verhuizing een keer gebeurd, wat was dat een ramp (maar die waren zelf gemaakt dus elke keer ophangen, en bijstellen om ze recht te laten hangen). Omaweetraad.nl heeft daar een tip voor: http://omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Gordijnen%20met%20haken%20wassen
Er staan ook andere gordijnentips op.

Koud wassen

Ik heb laatst nog een rondje gordijnen wassen gedaan. Ook HEMA gordijnen. De plastic haakjes schuif je zo naar onderen eraf, en je plaatst ze er van de bovenkant op de gewenste hoogte weer op. Ik was de gordijnen wel koud op 15 graden. Maar ze zijn niet echt vies, alleen stoffig en smoezelig. Ik zou ze zeker eerst wassen, dan pas laten vermaken. Gordijnen van heel stevige stof kun je misschien idd beter laten stomen.

soepstengel

soepstengel

12-05-2011 om 12:27

Hier erg gekrompen

ondanks de koude was, dus ik zou ze eerst wassen! Ik rol de bovenkant op en doe er een sok, washand of kussensloop omheen met een haarelastiek en dan gaan ze niet in de stof.

sjalot

sjalot

13-05-2011 om 16:29

Bedankt

voor de tips! De gordijnen zijn niet heel bijzonder of duur dus ik ga het er toch maar eens op wagen, wassen in de wasmachine op lage temperatuur.
Ik zal ze voor en na opmeten, ik ben wel benieuwd hoeveel ze nou echt gaan krimpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.