Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

30-01-2015 om 16:14

Gordijnen verven, welke thee?

Voor mijn nieuwe woonkamer wil ik graag een andere kleur gordijnen. Die ik nu heb zijn op de kleur na, helemaal goed. Voordat ik naar de winkel hol om andere te kopen wil ik eerst proberen of ik deze kan verven. Het is nu wit en moet ecru worden. Die verftinnetjes zijn er niet in de goede kleur, vandaar dat ik het met thee wil proberen. Maakt het nog uit welke thee ik neem, groene, witte, zwarte, kamille? Ik kan op internet niet veel zinnigs vinden.

Lusithania

Lusithania

30-01-2015 om 16:17

of uienschillen

Dit geeft ook een mooi kleurtje.

Ik heb verftinnetjes wel eens in twee verschillende kleuren genomen en zo 'gemengd' dat ik de kleur kreeg die ik wilde.
Eeh ik heb gewoon twee kleurtjes genomen en deze in de wasmachine zijn werk laten doen.

Juno

Juno

30-01-2015 om 16:19

Ecru

Lusithania, wordt het met uienschillen ecru? Ik heb nl geen stukje gordijnstof over om het uit te proberen.

Moni

Moni

30-01-2015 om 16:33

Zijn ze van katoen

anders valt er niet zoveel te verven.
Als het stiksel wit is, dan blijft dat meestal zo. Stiksel is meestal van polyester.

Juno

Juno

30-01-2015 om 16:50

Volgens mij is het katoen.

de goedkoopste

Ik verf stofjes vaak in thee (ik gebruik ze daarna in quilts) en gebruik daarvoor thee die ik nog in huis heb. Zwarte thee, normale pickwick dus of t liefste van die vieze uit t kerstpakket. T maakt eigenlijk niet uit, als er maar lekker kleur vanaf komt.

zwarte thee

Zwarte thee, want die wordt bruin. Groene thee heeft een veel lichtere kleur, en kamille (is geen thee) heeft zelfs nauwelijks kleur.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

02-02-2015 om 13:07

Geen rooibos of muntthee

Die worden na een tijdje rood, zou ik niet op gokken.
Misschien eens proberen met een ander wit stukje katoen?

Juno

Juno

02-02-2015 om 13:13

Ben druk bezig geweest

En er gaat een wereld voor me open . Ik heb een oud t shirt van kind gepakt en ben als een volleerde kruidenheks aan de slag gegaan om stukjes stof met allemaal verschillende mengsels te kleuren. Gewone thee, mwah, te bruin. Rooibos te rood, kamille héél licht geel, koffie werd grauw, kurkuma spectaculair geel. Ik heb nu granaatappelschillen in de week staan, die moet ik straks een uur koken en dan kan er textiel in.
De gordijnen zijn twee brede lappen en ik wil het graag in drie delen hebben, dus als het met verven lukt heb ik daarna nog een flinke klus te gaan. Als de granaatappel niet goed uitpakt ga ik alsnog gordijnen kopen, maar ik weet niet waar. Die van de Hema vind ik dit keer niet zo mooi, en ik heb nog nooit ergens anders dan bij de Hema gordijnen gekocht.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 13:23

Leuk

Ik zie het al voor me. Lijkt me trouwens ook een leuke activiteit voor een partijtje, als je een beetje een knutselmoeder bent. Shirtjes verven met spinazie en bietjes (hoe heet dat ook alweer, wat we vroeger op school deden?).

Juno

Juno

02-02-2015 om 13:28

Katniss

Batikken en tye dye of zo. Stuivers in een shirt knopen en in een verbadje mikken. Liefst paars . Ik heb nog maar één kinderfeest te gaan en dat wordt traditiegetrouw een groot feest voor de hele klas. BBQ of een disco.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 13:31

Dat was het!

Batikken. Hier ook geen knutselfeestjes, maar het lijkt me wel een succesnummer als je het leuk vindt om te doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-02-2015 om 14:22

Verder experimenteren

Dat bruin, van de thee, is dat wel de goede kleur, maar te donker? Want dan zou je nog wat kunnen variëren met de sterkte van de thee en/of de tijd dat je de stof in de thee doet. Of misschien een beetje rooibos of kurkuma erbij om een iets andere tint te krijgen.

Leuk!

en die uien?

Juno, die uien al geprobeerd?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.