Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eline

Eline

10-03-2017 om 09:54

Gordijn wassen

We hebben al jaaaaren een katoenen gordijn. Ik weet niet of die ooit gewassen is. Nu zitten en allerlei vlekken op (tomaat? chocolade? ik weet het niet) dus wil ik hem wassen.
Ik wil er van dat vlekkenspul op spuiten en hem dan in de machine gooien.
Overigens, de vlekken zitten er al weken op. Beetje laat ontdekt.

Maar op hoeveel graden? 60, 40, 30, koud?
Zou hij krimpen als ik hem op 30 of meer graden doe?

En als ik hem op koud doe en de vlekken zijn er nog niet goed uit, zouden ze er dan uitgaan als ik hem nogmaals was (evt. dan op een warmer programma)?

Specht

Specht

10-03-2017 om 10:05

katoen krimpt

Heb je nog een restje stof?
Dan zou ik eerst dat meten, wassen en weer meten, en dan beslissen hoe ik de gordijnen zou wassen.
Katoen krimpt, en in principe hoe hoger de temperatuur hoe meer.
Als je geen restje meer hebt zou ik het denk ik eerst op 40 graden wassen, en dan nog wat nat strijken,om het krimpen weer wat tegen te gaan.
Afhankelijk van de resultaten dan verder kijken.

hier gordijnen gekrompen

eerste keer op koud gewassen, ging goed, toen op 30 graden...eeehh...10 cm korter... gelukkig een grote zoon die eruit kon en hangen ze achter de meubels

40er

40er

11-03-2017 om 07:45

Krimpen

Katoen kan 10% krimpen. Maar goed, vieze gordijnen is ook niets. Koud proberen zou ik zeggen.

Hang ze vochtig uit, dan zakken de kreukels er vanzelf uit. En als ze nog nat zijn kunnen ze nog korter zijn, dus niet schrikken!

@Emma

@Emma

11-03-2017 om 08:32

Stomerij

Geen ervaring hoor, maar is de stomerij iets?

Lou

Lou

11-03-2017 om 11:31

label

Misschien zit er een waslabel op? Of als je nog weet waar je ze hebt gekocht, kun je via de site van de winkel erachter komen hoe je het het beste kunt doen.
(Onze gordijnen zijn ook smerig, maar dat valt niet heel erg op. Ik heb er eigenlijk gewoon geen zin in om ze te wassen.)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-03-2017 om 13:58

stomerij

dat lijkt me een beter plan, mede gezien de vlekken en hun onduidelijke herkomst. Van wassen worden gordijnen vaak niet mooier, helaas.

Eline

Eline

11-03-2017 om 22:01

Wilgenkatje

Nou, ik weet niet of een stomerij per definitie beter is. Ik kwam daar eens met een jasje met vlekken. Toen moesten ze toch echt weten waardoor die vlekken ontstaan waren, anders konden ze ze niet verwijderen. En dat wist ik toen (en nu dus ook) niet.

Ik twijfel wel. Alleen een stomerij kost ook geld en als het dan ook niet goed is vind ik het helemaal zonde.

Vlekken.

Dat is niet raar, de vraag van de stomerij. Vetvlekken of bloedvlekken vereisen verschillende behandeingen bijvoorbeeld. Waren de vlekken uit het jasje?

Je schrijft dat het katoen is. Donkere of lichte gordijnen? Je weet niet of ze ooit gewassen zijn, dus je hebt ze niet zelf aangeschaft? Is het 100% katoen of vermoed je dat?
Zit er een flinke zoom in de gordijnen?

Lusithania

Lusithania

11-03-2017 om 23:03

Je wast ze op 30 graden in de wasmachine en als ze niet meer toonbaar zijn, heb je voor weinig geld nieuwe. De gordijnen voor dochter waren nog geen 40 euro bij de Hema. Het was gratis maken en de maat was 380 breed en 130 hoog.

Eline

Eline

12-03-2017 om 17:31

twijfel

Ik neig ernaar hem eerst op koud te wassen, om de kans op krimp te verkleinen (moet nog even de zoom checken, vergeet ik steeds).

Maar als de vlekken er dan niet goed uit zijn, zouden ze er dan een tweede keer (evt dan wel op 30 graden) uit gaan?

Iemand met verstand van zaken en/of ervaring?

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2017 om 17:36

Tip

Tenzij het een polige stof is (fluweel/velours) zou je de vlekken eruit kunnen proberen te halen met babylotiondoekjes.

Brianna F

Brianna F

12-03-2017 om 19:38

Krimpen

Katoen krimpt gegarandeerd. Bij mij bijna 20 cm.

Minimaal centrifugeren.

Fijnwasprogramma op 30 gr. Mijn wasmachine centrifugeert dan op 600/700 toeren.
Klein beetje waspoeder en wasverzachter en draaien maar.

De vlekken eruit? Dat ligt eraan wat voor vlekken het zijn en wat je daarop gaat spuiten en wat geluk hebben. Ik zou de vlekken insmeren met ossengalzeep.

Als je koud wast lost de zeeppoeder minder goed op, vooral met donker katoen krijg je dan vaak lelijke witte strepen.
Daarom vroeg ik of het 100%katoen is en de kleur.

Ja, ik heb kennis en ervaring qua textiel. Geen ervaring met jou soort vlekken, omdat we niet weten wat voor vlekken het zijn.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2017 om 19:55

Daar zeg je wat!

Babylotiondoekjes zijn voor vrijwel alle vlekken uit te proberen.

Angela67

Angela67

13-03-2017 om 09:14

vlekken behandelen

kun je niet alleen de vlekken proberen te behandelen, voorzichtig?
dus gordijn mee naar de wastafel en daar de plek nat deppen, ossegal zeep erop en uitspoelen terwijl je zo weinig mogelijk nat maakt? En dan uitknijpen, over de reling hangen en alleen dat stukje strijken.
dan weet je of de vlekken eruit gaan en kun je evt de stap zetten naar (zo koud mogelijk) wassen waarbij je vlekken insmeert met ossegal zeep.
gr Angela

Bobbie

Bobbie

13-03-2017 om 10:47

voorzichig

de gordijnen zijn over de jaren heen op een gelijke manier egaal stoffig en vies geworden buiten de vlekken om.
Als je dat gaat reinigen op alleen de vlek dan krijg je hoogst waarschijnlijk alleen maar grotere blekere vlekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.