Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Goede mop voor nat reinigen van laminaat?

Dag allemaal
Nu we een hond hebben voldoet 1 keer in de week zuigen niet meer. Hond loopt continu van de tuin naar binnen en eigenlijk moeten we beneden om de dag uitgebreid zuigen en moeten we ook vaker dweilen.
Ik heb nu een ouderwetse mop (zo'n katoenen haarbal) maar ik vind het niet goed schoonmaken. Gezien het feit dat alle susteme vrij duur zijn in aanschaf vraag ik me af of iemand hier de goueden tip heeft: wat is dus de beste mop? Vloeroppervlakte is 40m2 en het is dus laminaat.
Sini

ik heb 2 verschillende

van die goedkope roze en blauwe rechthoekige vloerdoeken die je om een onderstel hangt. Tjee, ik schrijf t erg raar maar je klikt de steel met onderstel in de doek zeg maar. Gewoon bij de Action gehaald nadat ik eerst een hele dure had van Leifheit.
Ik heb ook een steelstoomreiniger van de kruitvat, werkt prima met een driehoekige doek eronder die je kunt wassen. ik zag bij de Action weer van die losse doeken die eronder passen dus ik kan weer vooruit.
Hier nml een hond die t liefste graaft en we wonen aan de dijk dus zand volop.....

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2017 om 13:50

Geen mop

Op laminaat kun je niet 'moppen'. Dus je zit min of meer vast aan een doek die je uitspoelt, uitwringt en om zo'n vloerding doet als waar Lillian het over heeft. Of een stoomreiniger inderdaad. Die hebben wij ook en dat is best prettig.

Woef

Woef

05-08-2017 om 14:10

Allebei

Ik heb een swifferdweil ( stok met doek er aan à la swiffer)

https://hwimages2.beslist.net/beslist-images/35000/F300/000/018/930/18930661.jpg

En ik heb m'n een stoomreiniger via Wehkamp met het reservoir aan de steel zodat je geen apparaat achter je aan hoeft te trekken. Mijn model is er uit maar ik doe er al 10 jaar mee. Let op een lang snoer te kiezen

40er

40er

05-08-2017 om 14:29

Over dweilen en een hond..

Hier ook een hond, een zwarte en een huis met lichte vloeren. Oftewel je ziet alles! Ik heb onlangs een steelstofzuiger gekocht, zo'n oplaadbare. Ideaal, want de haren zijn weg, wat me met de swiffer en een dweil niet lukte.
Maar als dweil heb ik ook van die action doeken. Je hebt er verschillende soorten, passen allemaal op dezelfde stok en ze zijn niet te duur.

Honden ongehinderd laten rondrennen tussen buiten en binnen is nooit een goed idee.

Angela67

Angela67

05-08-2017 om 16:00

OT titel

Ik denk de hele tijd dat er een moppen draadje is gestart --, maar helaas....
Gr Angela

@Angela67

U bedoelt?

Angela67

Angela67

05-08-2017 om 16:14

Yvan / OT titel

Ik zie het woord 'mop' staan en mijn enige associatie daarbij is een verhaaltje met een onverwachte clou waar je meestal om kunt lachen. Maar dan zie ik vlak erna het woord laminaat en dan weet ik weer dat het om iets huishoudelijks gaat (en ik ben op vakantie dus huishouden wil ik niet over nadenken)
Gr Angela

Lynna

Lynna

05-08-2017 om 21:55

Rubber bezem

Ik heb geen advies over dweilen, ik lees graag mee. Maar ik ben wel ontzettend blij met mijn rubber bezem van de blokker (13 euro geloof ik). Alle hondenharen veeg je er zo mee weg, ik haal hem ook over de bank en over de inloopmatten. Is geweldig!

Stofzuigen doe ik dus nog steeds maar eens per week. En dat met 2 honden en twee langharige katten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-08-2017 om 22:44

@angela

Een goede mop over het nat reinigen van laminaat. Nou. Verzin er een ,

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-08-2017 om 09:03

Ook action

Hier ook dat action ding. Werkt prima
En een stoomreiniger met reservoir op steel.

Maar ik denk niet dat ik met een stoomreiniger op laminaat zou gaan. Ik heb het nooit geprobeerd maar het lijkt mij een slecht plan

Triva

Triva

06-08-2017 om 09:57

niet te nat

Wat handig is is een ding die je kunt uitknijpen boven de emmer zodat je nooit te nat dweilt waarna het ook lang duurt voor de vloer weer droog is. Ik zou daar in ieder geval op letten.

"... een ding die je kunt uitknijpen boven de emmer..."

Een dweil, dus?

Soms begrijp ik het niet meer hoor.
Misschien moet ik maar eens ondernemer worden en een cursus "dweil uitwringen" gaan geven.
Met wat welnesspeak over "geïnspireerd op NLP", een vleugje "Bachbloesemtherapie" een snuif "colloidiaal zilver" en wat pendelen kan dat niet anders dan een gigantische hit worden...

Woef

Woef

06-08-2017 om 10:55

Yvan

Een dweil als in: een stok met een kluwe touwtjes onderaan noem je ook wel mop.
Dweilen ook wel moppen. Maar dat woord gebruikt niet iedereen. Ik zeg gewoon dweilen, een ander moppen.

Een mop is ook een grap, moppen zijn grappen, bv die over Hollanders en Belgen.

Een goede mop voor het nat reinigen van laminaat zou je, als je snel leest of erg letterlijk leest, kunnen lezen als: een goede grap over het nat reinigen van laminaat.
Dan kun je reacties verwachten als: er komt een Belg/Hollander bij de dokter... Ipv: koop een stoomreiniger

Sinilind

Sinilind

06-08-2017 om 10:55 Topicstarter

Yvan

Een ouderwetse dweil moest je met de handen uitwringen, maar tegenwoordig heb je allerlei sponsjes op een knijp-mecanisme. Zoiets?
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2017 om 12:31

Woef

Bij een mop zie ik een zwabber voor me die je in de emmer steekt, licht uitwringt en op de vloer kletst, te nat voor laminaat in mijn beleving. Op vinyl of plavuizen kan dat wel.

doe t allebei

boven op t laminaat. De hoezen knijp ik goed uit en de steelstoomreiniger zet ik op iets minder stoom
Gaat prima

Woef en sinilind

Ik ben geen randdebiel. Ik weet ook wel hoe die spullen van Vileda en consoorten eruitzien, waar ze voor dienen en waarin ze zich onderscheiden van het ouderwetse alternatief.
Uiteraard is het een aanzienlijke verbetering, vergeleken met de klassieke dweil. Vooral voor de aandeelhouders.
Ze hebben hun fans, wellicht vooral onder de laminaat-eigenaren. Ook al rommel die het moet afleggen tegen parket, maar ook daarover hoor je aandeelhouders niet klagen.

Woef

Woef

06-08-2017 om 17:22

Yvan

Ik dacht dat je het oprecht niet begreep en probeer vriendelijk het woord mop te verklaren; wie weet noemen ze het in België wel poets of weet ik wat.
Daarmee ben ik aardig ( zo noemen ze dat ) en maak ik van jou geen randdebiel.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2017 om 17:30

Yvan

Ik dacht ook dat het een België/Nederland taalverschil was, dus ik vond de uitleg over wat een mop is wel sympathiek.

Ook al rommel die het moet afleggen tegen parket, maar ook daarover hoor je aandeelhouders niet klagen.===

Wat dacht je van het prijsverschil van parket en laminaat? En van het onderhoud van parket? Bij mensen met echt parket heerst heel vaak lichte tot grote paniek over krasjes.

Dank

voor de uitleg. Maar wij mopperen hier ook wat af over moppen met een mop. Het gegeven is hier dus niet onbekend.

OT: Laminaat verhoudt zich tot parket zoals uw huisdier zich verhoudt tot "de natuur": er is een vage gelijkenis...
Laminaat is overigens (min of meer) een B "uitvinding", bedoeld om laagwaardig vlasafval te valoriseren. Met laminaat is inderdaad meer te verdienen dan met andere, kwalitatief laagwaardige materialen zoals spaanderplaat, unalit en MDF... Maar het is en blijft rommel van dezelfde orde.

Kaaskopje: "Wat dacht je van het prijsverschil van parket en laminaat?".
Parket is niet duurder... En al helemaal niet voor wie zelf met bovenfrees en radiaalzaag overweg kan.
Laminaat kost ruwweg iets tussen € 20 en € 40/m². De (noodzakelijke) ondervloer iets tussen € 3 en € 12/m².
Laat ons dus uitgaan van het midden: € 36/m².
Ik heb onlangs voor een vriend een 50 m² parket gemaakt, vertrekkend van rubberhout 40mm dik, resulterend in een parket dikte 18 mm. Dat heeft hem € 32,80/m² gekost, alles inbegrepen.
Het werk was gratis: onder vrienden wordt er niet gerekend (vind ik toch).

Parket grenen, 20mm dik vind je al voor een € 8/m². Parket in massief Noors grenen (veel harder), zelfde dikte vanaf een € 15/m².

Kaaskopje: "Bij mensen met echt parket heerst heel vaak lichte tot grote paniek over krasjes.". "Nieuwe rijken-paniek" noem ik dat... Ook wel: "afbetalerskoorts" . Zoals ze hier zeggen: "als er in je kot niet mag geleefd worden, heb je er beter geen!".

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2017 om 14:26

Yvan

Dan nodig ik je, tegen dat ik het geld bij elkaar geschraapt heb, van harte uit om met je frees, bovenzaag en handigheid een voordelig parketvloertje bij ons te leggen. Alleen voor de woonkamer en halletje kom ik met jouw berekeningen op 550 tot 1300 euro. Aan de andere kant... ik heb eigenlijk al besloten dat in een nieuw huis vinyl met houtdessin moet komen. Met de kwaliteit die nu in de winkel ligt, kun je daar ook een heel redelijk resultaat mee op de vloer krijgen. Ongelukjes van mens (morsen) en dier (hoogbejaarde kat in huis...) zijn dan niet zo heel erg.

Sinilind

Sinilind

07-08-2017 om 16:17 Topicstarter

Yvan

En als je klaar bent bij Kaaskopje nodig ik je van harte met je spullen hier naar toe voor het aanleggen van mijn parket. Ook tegen de tijd dat ik het noodzakelijk geld bij elkaar gespaard heb...
Sini

????

"...Ongelukjes van mens (morsen) en dier (hoogbejaarde kat in huis...) zijn dan niet zo heel erg.".

???
Het hangt ervan af hoeveel die mensen morsen en hoe incontinent die kat is...
Deftig parket, behalve wanneer het "blank" gekocht wordt, wordt normaal degelijk voorgevernist middels elektrostatisch spuiten, ook in de groeven. Voor "normaal gebruik" is dat voldoende, maar natuurlijk: als mensen dermate veel morsen en katten dermate incontinent zijn, dat er zich eh... afvalresten ophopen onder en in het parket...
Daar is geen kruid tegen gewassen. Of toch wel, maar dan moet je denken aan [gewelddadige suggesties gewist].

Kunststoffen zoals vinyl. Ik ben er geen voorstander van. Ik grossier niet graag in rampscenario's, maar eh... Ze sluiten de (onder)vloer zo goed als hermetisch af, waardoor het soms tot condensatieproblemen en reukhinder komt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-08-2017 om 22:03

Vinyl

Zon vloer als Kaaskopje schetst hebben we 20 jaar gehad in onze vorige woning. Novilon met houtdessin. De problemen die Yvan schetst hebben we nooit gehad en het materiaal was heel sterk. Huisdieren hadden we niet, wel vier kinderen ( excuus voor de milieuvervuiling Yvan :p )

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2017 om 09:58

Yvan

Ja er zijn vast allerlei bezwaren tegen vinyl, maar na 16 jaar op zich tevreden op laminaat doorgebracht te hebben, lijkt vinyl mij een heel geruststellende keuze. Ik maak me nu toch druk als er eens vocht op de vloer komt. Dan ren ik direct naar absorberende middelen om dat vocht weg te halen. Vorig jaar hadden we een oude kat die incontinent was geworden, dat werd een onhoudbaar probleem. Deze kat is vorig jaar naar de kattenhemel gegaan, maar een net zo oude andere kat begint nu hetzelfde gedrag te vertonen en dat is best vies op laminaat (en parket). Ik voorzie dat deze kat de eindstreep van 2017 niet haalt, maar we kijken het nog even aan. Gewelddadige oplossingen doen we niet aan, dat gaat beschaafd via de dierenarts.

We hebben nu trouwens nog steeds marmoleum op de vloer onder het laminaat. Dat sluit vast ook lekker af, maar het isoleert ook. Ik was dat eigenlijk alweer vergeten. Hopelijk mag het blijven liggen als we gaan verhuizen, oef...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.