Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Johanna

Johanna

10-09-2017 om 20:24

goede food container

Ik neem graag soep mee naar mijn werk. Ik warm dat op in de magnetron, maar ieuwww, die is zo vies! En ik voel er niets voor om eerst dat ding helemaal schoon te maken voordat ik het kan gebruiken, ik heb ook maar een half uur pauze. Trouwens hetzelfde geldt voor de koelkast. In het verleden heb ik dat wel gedaan, maar om zelf iedere week dat ding te poetsen? Het mooiste zou zijn met de collega's om de beurt, maar dat is te veel gevraagd.
Nu had ik bedacht de magnetron en de koelkast te kunnen omzeilen door een goed isolerende food container te kopen, zo een waarin je soep tussen de middag nog heet is. Ik heb gegoogeld, maar als ik alle advertenties moet geloven, is iedere food container geweldig. Ik ga dus liever voor echte ervaringen. Wie heeft er zo een? Is het makkelijk? Blijft je eten goed warm? Echt lekdicht? Zou je het anderen aanraden?

Lente

Lente

10-09-2017 om 20:32

Hoe lang zit de soep in de container?

Als dat ongeveer 3 uur is, dan heb je kans dat de soep al bedorven is voordat je het eet.
Ik snap dat een vieze magnetron niet prettig is. Maar ik zou een goede
afsluitbare magnetron-bak kopen die je iets open kunt zetten in de magnetron. Zo heb je geen last van een vieze magnetron. Dat bakje komt nergens mee in contact.
Jouw handen misschien wel, die kun je wassen.

Vesta

Vesta

10-09-2017 om 20:35

Lente

als je de soep kokend heet in een goede thermospot doet is die echt niet bedorven na 3 uur. Zelfs niet als je het niet in een thermopot doet, maar goed afgesloten op de aanrecht laat staan is het na 3 uur niet bedorven.

Soep is steriel. Tenzij je er in gaat staan te spugen, met je niet gewassen handen na toilet bezoek er ingaat staat te roeren ja, dan doe je aan herbesmetting, maar bederf: nee, met een beetje normaal keukengedrag gaat dat niet zo snel.

Vesta

Vesta

10-09-2017 om 20:41

Johanna

Ik heb heel vaak soep mee naar mijn werk. Ik warm dat thuis op om iets over 7 en dan doe ik het in mijn 'hotpot' en rond lunchtijd om half 1, 1 uur is het nog heet.

Ik heb deze: https://www.amazon.com/Black-Blum-TP001USA-Thermo-Pot/dp/B00816B4LE net als een aantal van mijn collega's.

Na een jaar of 6 merk je dat de isolerende werking iets minder wordt maar nog steeds acceptabel. Alleen die lepel dat is slecht design, die ligt belabberd in de hand en nog belabberder in je mond.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2017 om 01:10

Dit was grappig

Ik las 'goede food container' en ik zag spontaan een kliko langs de weg staan met goed voedsel erin voor mensen die dat nodig hebben.

Ikea

Ik heb er 1 van Ikea. Werkt prima!
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40288354/

Johanna

Johanna

11-09-2017 om 10:25

sluiten ze goed af?

Picasso: 9,95, kijk dat is een leuke prijs, maar is die echt lekdicht? Moet mee op de fiets, vandaar. Idem Vesta: ziet er leuk uit met de deksel, maar sluit het goed af?

Vesta

Vesta

11-09-2017 om 10:38

ja, sluit goed af

ik sleep 'm ook mee in mijn rugzak, op de fiets en bij een dag wandelen en dan leg ik 'm gewoon neer. Soms zuigt ie vacuum, dan moet je behoorlijk kracht zetten om 'm weer open te krijgen. Lekkage heb ik nog nooit gehad.

Thursday Next

Thursday Next

11-09-2017 om 10:56

greenjump

Ik heb deze:
https://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Thermosbakjes/Lekdichte-King-thermos-food-jar-450-ml
Die is goed lekdicht (ik neem hem ook mee op de fiets) en eten blijft urenlang flink heet erin.

Johanna

Ik vind hem goed afsluiten maar moet zeggen dat ik hem altijd rechtop meeneem. Dus of hij absoluut niet lekt als je hem ondersteboven houdt, weet ik niet. Maar ik vond hem qua prijs zelf erg interessant. Dacht nog: als het niks is koop ik wel een duurdere. Nooit gedaan

Soep is helemaal niet steriel!

Zelfs kokende soep hoeft helemaal niet steriel te zijn.
Vegetatieve bacteriën gaan dood bij een graad of 60, maar bacteriën-, schimmel- en gistsporen worden pas met zekerheid gedood na verhitting gedurende minimaal 10 min bij 121°C. In een snelkookpan dus, bij een druk van 1 atm.
Ik heb het dan nog niet over de pollepel die gebruikt wordt om de soep uit te scheppen.
Een thermosfles o.i.d. is een tweesnijdend zwaard: door het gebruik ervan wordt het afkoeltraject vertraagd: de afkoelcurve, als je er een grafiekje zou van maken, wordt minder steil.
Zolang de soep een temperatuur behoudt van + 50° is er geen enkel probleem: de vegetatieve bacteriën zijn dood en het ontkiemen van de resterende, levensvatbare sporen wordt geïnhibeerd door de hoge temperatuur.
Eens de temperatuur zakt richting 40° wordt het problematisch: een thermos vertraagd nu eenmaal het afkoelen en zorgt dus ook voor een "verlengd verblijf" van de soep in het kritieke traject 30° - 45°.
Dat is het traject waarbinnen de ziekteverwekkers gedijen en ontkiemende sporen zich exponentieel zullen gaan vermenigvuldigen. sommige van die ziekteverwekkers zijn èn sporenvormers èn ze komen veelvuldig voor in de grond (waar al die lekker groente in geteeld wordt...).
Ik ben niet onbeslagen in microbiologie en ik heb dus nooit aan de "food container", gevuld met hete soep, gewild.
Wat ik deed was het tegenovergestelde: sterk afgekoelde soep in een thermos (eventueel wat ijsblokjes erbij) en opwarmen op het werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.