Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynn

Lynn

07-12-2015 om 20:43

Goede boeken (persoonlijke ontwikkeling)

Kennen jullie goede boeken op het vlak van persoonlijke ontwikkeling en/of gerelateerd aan werken die jullie erg kunnen aanraden? En die nog steeds te koop zijn?

NB Ik ben adviseur, geen manager, dus bij voorkeur dan geen echte managementboeken, tenzij je vindt dat ze ook reuze interessant en leerzaam zijn als je niet manager bent.

mijk

mijk

07-12-2015 om 20:46

brene Brown

Alles......

Mijk

Lynn

Lynn

09-12-2015 om 08:10

Bedankt

Mijk, dank je wel. Recensies zijn inderdaad positief.

Iemand nog andere suggesties voor een goed boek op dit vlak?

guera

guera

09-12-2015 om 13:29

sja wat precies?

Persoonlijke ontwikkeling is zo breed. Time management? omgaan met moeilijke mensen? leiderschap? vrouwen ?
Ik heb 1 boek van Brene Brown het is echt enorm amerikaans. Ik haakte er volledig op af, maar goed. Dat is ook persoonlijk.

Boeken?

Als ik denk aan werkgeralteerde persoonlijke ontwikkeling is dat maar deels door een boek, zijdelings eigenlijk.
We hebben op het werk een serie gedaan over de regel van Benedictus, je werk met aandacht en zonder oordeel/alles is belangrijk om aandachtig en goed uit te voeren, gedaan. Naar een klooster geweest en besproken. Ik weet niet eens meer welk boek het was.
Nadat ik een cursus regie had gedaan voor het amateurtoneel kreeg ik een beter overzicht en handvaten voor het organiseren van situaties op het werk.
Een training met boek over projectmatig werken gaf veel inzicht in het inschatten en de risico's, je doelstelling, bijsturen, van je werkzaamheden. Samen met een training. Ik heb daar zelf ook nog les in gegeven daardoor prentte het nog beter in en kon ik er wat mee.
Mijn universitaire studie gaf me het inzicht dat waar in de gezondheidszorg veel op het individuele vlak uitgewerkt wordt, ook maatschappelijke factoren een kaderende rol spelen en een voorgeschiedenis en diverse kennisbronnen zodat je niet steeds het wiel hoeft uit te vinden en niet alles bij het individu, jezelf of je patiënt legt.
Een stage in de tropen heeft me, naast het voorbereidingsboekje en andere literatuur, een grotere culturele sensitiviteit bijgebracht.
Ik probeer me nu door het boek 'Empathy' heen te werken, maar bij gebrek aan reflectie, heb ik blijkbaar nodig, schiet het niet erg op en kan ik het nog steeds niet goed onder woorden brengen wat mijn bedoeling is.
http://www.npo.nl/vpro-boeken/02-11-2014/VPWON_1226746

O ja autisme

Trainingen bij Autisme Centraal naast de literatuur als Hulpgids Asperger en andere boeken, de cursus Socrautische methode om persoonlijk effectiever te zijn in de omgang met mijn kinderen en met mensen op het werk (in de IT).
http://www.autismecentraal.com/public/workshops.asp?div=N&lang=NL&pid=127&id=265

dihanne

dihanne

09-12-2015 om 16:41

een levensregel voor beginners en stephen covey

dat boek over de Benedictijnen heet: een levensregel voor beginners (door Wil Derkse)
Ik vond het een mooi, bruikbaar boekje

En ben nog altijd gecharmeerd van het werk van Stephen Covey (zeven eigenschappen (en de achtste eigenschap). Is niet recent, maar spreekt mij nog steeds aan

groetjes
Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.