Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 09:11

Goed recept aardappelsalade gezocht

Titel zegt het al eigenlijk, ik wil vanavond aardappelsalade maken en vraag me af of iemand hier een echt lekker recept heeft. Ik zou er erg blij mee zijn.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

02-08-2011 om 10:47

Wat we hier doen

En dat heb ik dan weer van mijn moeder overgenomen, is het volgende:
Aardappels schillen en niet te lang koken, zodat ze niet te kruimig worden. Af laten koelen en dan een beetje in stukjes hakken met een lepel of mes. Meestal gooi ik er dan wat yoghurt door en slasaus en natuurlijk wat zout en andere kruiden. Bieslook is ook lekker erdoorheen.
Verder gaat er bij ons van alles doorheen: spercieboontjes, stukjes komkommer, tomaat, blokjes kaas, stukjes knakworst, stukjes appel. Je kunt van alles bedenken, wat de kinderen dan ook lekker vinden
Mmm, goed idee hoor, aardappelsalade. Wij hebben het nog niet gemaakt dit jaar. Maar dat zal wel door het matige weer komen. Ik vind het echt een maaltijd voor echt warm weer. We eten het dan op brood of gewoon los.

Lauw

Truc is volgens mij om de saus door de lauwe aardappels te doen en dan pas echt koud laten worden. Dan trekken de smaken lekker in de aardappel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kartoffelsalat

1. goede kwaliteit aardappelen in de schil net gaar koken.
2. uitje snipperen, kwart liter warme groentebouillon (kokend) klaarzetten.
3. aardappelen heet schillen, schijfjes snijden, mengen met groentebouillon en azijn (3 grote lepels witte azijn). Daarna pas 3 lepels olie erbij. Uitjes zaten al in de kom.
4. af laten koelen en zouten en peperen (tijdens het afkoelen al, nou ja, ervoor eigenlijk, maar het hangt van je bouillonblokje af).

De salade moet minstens drie, en liefst vijf uur van te voren gemaakt worden.
Heerlijk met sla en een worstje oid. Je kan het ook goed laten staan tot 21:29 (weet niet of massiman meedoet?), maar dan wel even in de koelkast zetten. Op warme dagen laat ik het in de gootsteen afkoelen met koud water eromheen tot het handwarm is.

MRI

MRI

02-08-2011 om 14:53

Mijn recept

gekookte aardappeltjes (beetje stevige)
zure appel in kleine stukjes
paar gekookte eieren in stukjes
fijn gesnipperd uitje
puntje kerrie, wat zout, wat citroen
fijngesneden augurkjes
lekkere mayo
beetje zure room

liora

liora

02-08-2011 om 15:02

Jamie

Hoi,

Jamie Oliver heeft een geweldige aardappelsalade met salsa verde. Ik dacht in Happy Days met de naked chef..

Rotebuche (totaal ot)

Ik heb je weken geleden eens gemaild op je gewone adres. Zit ik per ongeluk in je spambox?

Ach frau brem (o.t.)

Ik zal eens kijken in de inbox, ik denk dat ik hem gewoon gemist heb. Zijn net terug en vlak voor de vak was het nogal zoals het dan gaat.

Rotebuche

Ik wacht gespannen af
Frau Kartoffelchen.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 20:54

Nee, massiman doet niet mee, gewoon om half zeven aan tafel vandaag. Wat knap dat jij die tijd paraat hebt. Heb de tips bestudeerd en uiteindelijk het volgende gedaan: goede opperdoezers in de schil gekookt (wel ontpit). Toen ze bijna gaar waren snel schil eraf (au au au), daarna terug in al klaarstaande kokende bouillon en nog een paar minuten koken. Afgegoten, in blokjes gesneden, zeeer fijn gesnipperd sjalotje erbij, bieslook, augurk, Marokkaanse azijn, zeezout, zwarte peper, Griekse lobbige yoghurt en een schep mayonaise. Verrukkelijk.
Groetjes
Massi

Recept van oma

In het familierecept van onze aardappelsalade zitten augurkjes, kappertjes, paprika, tomaat, selderie, radijs, sperciebonen etc.. en wordt net met mayonaise aangemaakt maar met azyn, olie en heel veel knoflook, peper, zout en verse kruiden. Met mayonaise vind ik het ook lekker maar als het echt warm is, is het zo het lekkerste.

Ohja

en uitgebakken spek! hmmmm lekker zout

Knap/bouillon

Valt wel mee kwa knap hoor..dinsdag ging jongste wennen op de nieuwe bso en stond ik even te praten met Chadisja, die wel meedoet. Over dat de daglengte het meest verandert als de daglengte rond het gemiddelde hangt. Is nu nog niet zo, maar we komen wel in dat rechte stuk van de sinusoide grafiek van de de daglengtes. Terwijl de daglengte als de dag het langst of kortst is nauwelijks verandert. Hoorde dat sommigen nu niet naar M gaan omdat het door de zomerhitte daar veel zwaarder is, maar haar ouders zijn wel gegaan.
Nou ja, dan is het een kleine moeite om even te kijken op internet, geloof dat ze nu in een maand tijd een uur (!) eerder mogen eten. Best wel veel, toch?
Jongste huilde trouwens deerlijk bij het afscheid, beetje heftige overgang van 4 weken vrij naar wendag op een nieuwe bso. Zal blij zijn als alles gewend is, bah, twee jongens naar een nieuwe school en bso is een hoop gedoe.

Oh en ik zou de Opperdoezen niet in de bouillon koken maar er gewoon mee overgieten, 25cc ofzo, scheelt een stap! Verder klinkt het heerlijk. Goeie keus van aardappels ook

Massi Nissa

Massi Nissa

03-08-2011 om 09:05

Rb (ot)

Wat zielig voor je jongste. Ik zit ook al met een kind in mijn maag: mijn kleuter heeft zo'n saaie vakantie, ik heb echt medelijden met haar. Het weer werkt niet mee, de baby moet overal mee naartoe (bv, he) en mama is ook nog chagrijniger en korter van stof dan anders. Heb nu maar bij mijn jongere broertje gebedeld of hij haar een dagje uit wil nemen.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

03-08-2011 om 20:30

Ja jamie! (en rb ot)

Ik dacht ook aan Jamie's recept met salsa verde, heerlijk.

En oh ja, ramadan! Groot respect - ik val al na drie uur niks eten om... (En, geheel ot, heb je mijn mail nog gekregen?)

Rote Buche - hier ook een huilend kind, de eerste dag BSO (waar hij eigenlijk al gewend was, maar na 2 1/2 week continu pa en ma toch lastig). Hij heeft van acht tot negen gehuild, toen toch nog redelijk blij op de fiets gezet, en op de BSO nog vijf minuutjes gesnifd. De tweede dag ging alweer beter, gelukkig. Wel lastig dat hij altijd de jongste is, maar ik zag bij het halen dat hij erg leuk met de oudere kleuters en groep 3-ers speelt. Maar ik had maandag wel de hele dag een knoop in m'n maag...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

04-08-2011 om 15:00

Mediterraine varianten

Op een één of andere manier wordt aardappelsalade hier vaak als noodoplossing gebruikt als ik onverwachts meer eters heb en bijna niets in huis.
Kip-sperziebonen-pesto-aardappelsalade
Van de keer toen ik nog één kippenpoot in huis en een bakje pesto en een restje gekookte sperziebonen. Van de kippepoot bouillion getrokken en in dat water de aardappels koken. Vervolgens van de gekookte kippenpoot al het vlees snijden en dat samen met blokjes aardappels en in kleine stukjes gesneden sperciebonen husselen en vervolgens de pesto erbij. Lauw of koud opdienen.
Aubergine-courgettes-tonijn-kappertjes-aardapelsalade
Aubergine en courgette in stukjes snijden en gaar bakken. Kappertjes toevoegen. Desgewenst groene en/of zwarte olijven en met de vork losgemaakt blikje tonijn (het liefst op olie, die je natuurlijk wel eerst afgiet)
Courgettes-champignons-bacon-eieren-aardappelsalade
Die hebben we gisteren gegeten, ik kreeg plotseling te horen dat we 's avonds met z'n negenen zouden eten. Als groentes had ik alleen nog 2 kleine courgettes en 4 grote aardappelen in huis. Ijskast liet 7 eieren, twee hamburgers, een klein stukje salami, 50g baconreepjes en rol bladerdeeg en restje gepureerde tomaten zien en voorraadkast bleek een blik champignons, blik olijven en blikjes cappertjes te bevatten. Auto was net weg voor een beurt dus snel boodschappen erbij halen was moeilijk, waardoor het weer een aardappelsalade werd.
Dit keer vaan gekookte aardappelblokjes, gebakkencourgetteblokjes, stukjes gekookte eieren, zwarte olijven in ringen gesneden, cappertjes en champignons met mayonaise apart erbij voor de liefhebber. De twee hampurgers heb ik samen met de salami met de staafmixer fijn gemaakt en vervolgens samen met de gepureerde tomaten, een rood pepertje en een flinke scheut rode wijn opgebakken en vervolgens als vulling gebruikt voor bladerdeegpaketjes.
Groeten Primavera

bibi63

bibi63

06-08-2011 om 14:42

Een heerlijke scandinavische variant met gerookte zalm

Nodig: (hoeveelheden moet je zelf bedenken)
Gekookte vaste aardappels in stukjes
Gerookte zalm in stukjes/reepjes
Yogonaise
Slagroom
Peper/zout
Dille
Bosuitjes

Verder heel eenvoudig: De slagroom 'lobbig' kloppen (dus niet tot slagroom, maar tot het een beetje dikkig wordt). Hierdoor voorzichtig de yogonaise roeren (verhouding ca. 50/50) en daarna de dille, peper, zout, bosuitjes. Hierdoor de stukjes aardappel en zalm scheppen. Lekker!

Gr. Bibi

Massi Nissa

Massi Nissa

07-08-2011 om 08:54

Bedankt!

Primavera, bedankt voor de mooie verhalen en recepten, blijkbaar kan er meer met koude aardappel dan je zou denken .
Bibi, klinkt heerlijk!
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.