Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2017 om 21:14

Goed in te vriezen maaltijden

Ik wil mijn ernstig zieke schoonzus en haar gezin graag wat bijstaan. Omdat ze niet in de buurt wonen zou ik graag wat maaltijden voor in de vriezer doneren. Een aantal dingen heb ik al bedacht (verse bolognesesaus, maaltijdsoepen, boboti-van-oudersonline).
Alleen zou ik graag wat meer met pasta doen, want daar houden ze erg van. Blijft pasta lekker als ie ingevroren is geweest? En stamppot? Hartige taart? En wat is nog meer lekker na invriezen?

Half a twin

Half a twin

04-04-2017 om 21:21

Geen pasta invriezen

Pasta invriezen ben ik persoonlijk niet echt fan van. De penne, fusilie en elleboogjes dan. Lasagne kan wel, dat smaakt en voelt nog goed na ontdooien en opwarmen. Maaltijdsoepen gaan ook goed.

Pirata

Pirata

04-04-2017 om 21:22

heeft ze een grote vriezer?

Lief van je dat je ze wat wilt helpen!
Vraag: kan ze al dat eten wel kwijt in de vriezer?

En: grote klompen voedsel ontdooien lastig. Platte kleine verpakkingen gaan beter.
Pasta in de vriezer vind ik zelf geen goed idee. De saus wel. Die pasta kun je net zo makkelijk in zeg maar 10 minuten er vers bij koken. Of ze eten er eiernoedels bij, heet water erover en even laten staan en klaar.
Stoofvlees kan ook erg goed ingevroren worden. In allerlei smaken.

Lasagna ook niet.

Ik vind lasagna niet lekker uit de diepvries.
Stampotten, (maaltijd) soep en suddervlees, dat vind ik wel oké uit de diepvries.

Sterkte voor je schoonzus.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 21:35

Soep, soep en nog eens soep

En stamppot.

Denk bij soep aan snert, linzensoep, echt van die voedzame maaltijdsoepen.

Ik heb ervaren dat ik ingevroren pasta- en aardappelgroentevleesmaaltijden tegen vind vallen (vooral bloemkool) maar soep en stamppotjes zijn altijd geweldig.

Ik heb nog wel eens een kind dat een vorkje wil meeprikken wegens drukte, en dan is een stamppotje of soepje altijd welkom.

Lente

Lente

04-04-2017 om 21:40

Een paar suggesties

Voor pasta maar ook voor een aardappel eenpansgerecht is heel lekker: Stracotta de heer.
Als je googelt, vind je het recept. Een stoofschotel van rundvlees met tomaat, paprika, kruiden en groenten. Lang stoven dus ideaal om kant en klaar in huis te hebben.

Soep is ook handig om in te vriezen, vooral maaltijdsoep. Mijn favorieten zijn tomatensoep met spekjes, pompoensoep en erwtensoep.

Wat ik vaak invries zijn:
- kippendij stukjes in Indiase tomatensaus
- gehaktballetjes in tomatensaus
- viscurry met groenten, daar hoeft alleen nog gekoookte rijst bij

Pasta en meer

Net wat de anderen zeggen, doe er gewoon een zak bij. Maar pasta invriezen kan wel als je de kooktijd iets verkort. Spaghetti zal niet gaan, maar de wat grovere soorten als fusili en farfalle houden zich dan prima. Ik kook lasagne altijd dubbel. Maar die draai ik zelf, dat houdt zich misschien beter in de vriezer.

Als je ze echt wilt verwennen is stracotto van Kees de Heer met een brede lintpasta een tip. De goulash van MyKayotickitchen, die is ook verrukkelijk. Of rotikip of chili met een pak rotiplaten of wraps erbij.

Sterkte voor jou en je familie.

stoof en sudder

Alles wat moet worden gestoofd/gesudderd kan iha worden ingevroren. Draadjesvlees, hachee, zuurvlees, rendang, babi kecap, etc. Rodekool en appelmoes laten zich ook goed invriezen. Andere gekookte groenten vind ik meestal niet zo'n succes.

Groeten,

Temet

Ik vries alles in

Ik vries alles in waar veel van overblijft. In aluminium bakken met plastic folie erover en dan op 100 graden een uurtje in de oven. Aardappels groente vlees kan prima. Pasta doe ik ook. Rijst vaak. De genoemde stoofschotels ook. Maar wat dacht je van hartige taart? Quiche zeg maar. Alvast in punten snijden dan kun je ze punt voor punt ontdooien en evt. opwarmen. Of vraag anders wat ze graag eten? Hier zijn empanadas een groot succes. Eet ze met rauwkost en je hebt een volledige maaltijd. Burrito's in een ovenschaal is ook makkelijk.

Maggie

Maggie

05-04-2017 om 00:12

Gevuld stokbrood

Stokbrood bakken en uithollen maar het zachte deel niet wegdoen.
Grote ui, 2 paprika's versnipperen en met de gehakt in een pan rullen.

Naar smaak peper, zout, sambal, knoflook en ketjap erbij.

Zachte brood in kleine stukjes toevoegen.

Omscheppen en stokbroden vullen.

In aluminiumfolie wikkelen en 30 min in oven op 200 graden

Lente

Ik ben benieuwd naar die kippedij in Indiase tomatensaus.....heb je misschien een link? Of anders de belangrijkste specerijen voor de saus? Dan kom ik er wel uit.

On topic: ik vind nasi ook prima in te vriezen.

Pooh Bear

Pooh Bear

05-04-2017 om 07:57

Ik lees even mee

Wij doen namelijk ongeveer hetzelfde voor mijn moeder. Het lukt haar niet meer om zelf te koken dus samen met mijn broer en schoonzus koken we voor haar. Meestal brengen we het de volgende dag dus dan hoeft het niet de vriezer in. Maar dat lukt niet altijd dus ik vries ook regelmatig in.
Ook de pasta maar lees nu pas dat dat dus niet lekker is. Heb geen klachten van haar gehoord maar zal het eens vragen aan haar.
Aardappels/groente/vlees vries ik eigenlijk nooit in behalve bij stamppot. Toen mijn buurvrouw ernstig ziek was hebben we overigens ook voor hun gekookt maar dat was natuurlijk heel makkelijk warm af te geven.

Wat ik overigens ook handig vind is chili con carne invriezen en er dan een losse pot bruinen bonen bij

Tijgeroog

Tijgeroog

05-04-2017 om 09:37

Dank!

Een hoop inspiratie opgedaan, ik ga er mee aan de slag.

Ik heb inderdaad ook wel vaker dit soort dingen gedaan voor mensen in de buurt, en dan gaf ik het ook zo af, meestal nog warm. Maar nu het gaat om een gezin dat me zo na aan het hart ligt, is de afstand veel groter. Erg frustrerend.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-04-2017 om 10:55

pasta invriezen

Wij vriezen geregeld pasta in en dat gaat goed. Je moet wel even goed opletten bij het opwarmen: de pasta moet dan wel 'bedekt' zijn met saus. Dus eerst pasta in een schaal, de saus erboven op en dan in de magnetron. Doe je dat niet, dan droogt de pasta uit. Is tenminste onze ervaring.
Heb je alleen kale pasta om op te warmen, dan werkt het ook goed om het te laten ontdooien en dan in een bodempje water op te warmen in een pan.

Pirata

Pirata

05-04-2017 om 13:08

waarom

Waarom zou je pasta invriezen? Tenzij je een restje hebt dat je niet kwijt kunt? Pasta is versgekookt veel sneller en lekkerder.

Pooh bear

Pooh bear

05-04-2017 om 13:33

Pirata

In ons geval omdat het voor mijn moeder echt heel lastig is om die pasta zelf te koken. Dus vries ik de pasta voor haar mee in kan ze hem tegelijk met de saus opwarmen.
Maar ga het zeker even navragen bij haar wat ze er van vind.

Paddington

Paddington

05-04-2017 om 13:56

Mmmm

Heel veel keuze. Zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Pasta kan ook prima, zeker als je bij het klaarmaken zorgt dat deze net niet gaar is. Verder zou ik ook kijken naar recepten waarvoor jij bijvoorbeeld de basis maakt en met een paar handelingen makkelijk af gemaakt kan worden. Zoals chilischotel uit de oven. Rustig laten ontdooien, verkruimelde tortillachips en geraspte kaas eroverheen en je hebt een heerlijke maaltijd.

Wist je dat geraspte kaas ook erg goed in te vriezen is? Wordt vaak gebruikt bij ovenschotels en de basis daarvan is vaak weer goed in te vriezen. Een hele schotel maken en invriezen is minder lekker dan de basis invriezen en even zelf af te maken.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat met je familie. Wat fijn voor hun dat jullie zo willen helpen.

Tijgeroog

Veel sterkte voor jou en je familie. Ik heb vanochtend wat kort gereageerd alsof het alleen maar een receptendraadje was, sorry!

Tijgeroog

Tijgeroog

05-04-2017 om 21:14

Anneque

Geeft niet, maar lief dat je er nog even op terug komt. Er is verder ook niet zo veel zinnigs over te zeggen...

Thursday Next

Thursday Next

06-04-2017 om 09:15

Tijgeroog

sterkte voor jou en je familie.
Toen ik de titel zag dacht ik meteen aan "mijn" boboti, maar die heb je dus al. Leuk om te zien!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-04-2017 om 09:40

Thursday Next

Ik heb ooit eens een bestand gemaakt met alleen recepten van ouders online. De boboti staat daar ook bij, (straattoneel de heer, die hierboven genoemd werd, trouwens ook) en die maak ik regelmatig, valt erg in de smaak. Ik heb ook een recept voor "echte" boboti, van een zuid-Afrikaanse site, maar die is veel bewerkelijker (ook heel anders), dus die maak ik niet zo vaak.
Ik wist niet meer dat het van jou was, maar alsnog bedankt voor het delen.

De boboti zit inmiddels in de vriezer, de Bolognese-saus-van-karin in de pan en morgen ga ik "campersoep" maken. (Goed gevulde Minestrone-soep die we vaak aten toen we twee maanden met een camper door Italië rondtrokken) Eerst m'n eigen succesrecepten, want ik heb nu niet zo heel veel tijd (zaterdag kom ik daar in de buurt en dan wil ik vast wat dingen afgeven) en dan ga ik daarna op m'n gemak nog wat andere dingen koken. Ik heb nu in ieder geval wat ideeen over wat wel en niet handig is in de vriezer (ik kook graag, maar behalve soep en Bolognese-saus, die ik vaak in dubbele porties maak, gaat er bijna nooit iets de vriezer in. Het is altijd meteen op, en anders eet iemand het de volgende dag bij de lunch)

Angela67

Angela67

06-04-2017 om 09:42

tijgeroog ot

straattoneel de heer, geweldige spellingscorrectie

Tijgeroog

Tijgeroog

06-04-2017 om 09:43

Angela

Moiraine

Moiraine

06-04-2017 om 09:51

Pasta opwarmen in de magnetron

De ultieme tip als het gaat om het opwarmen van pasta in de magnetron, is een beker water erbij te zetten. Dan droogt de pasta niet uit! Werkt echt.

Lente

Lente

06-04-2017 om 11:19

Anneque - indiase kip

Hierbij het recept. Zelf maak ik het in de slowcooker en maak dan direct 16 porties. Driekwart gaat dan in de vriezer.

Tamatar Murghi (Indiase tomaten kip)
Ingrediënten
Porties: 6

• 1 grote ui, in vieren
• 4 teentjes knoflook
• 1 plak gemberwortel
• 1 eetl olijfolie
• 2 theel komijn
• 1 theel kurkuma
• 1 theel zout
• 1 theel vers gemalen zwarte peper
• ½ theel kardamom
• 1 kaneelstokje in stukken
• ¼ theel gemalen kruidnagel
• 2 laurierblaadjes
• ¼ theel nootmuskaat
• 6 kippendijen, zonder vel
• 1 (400g) blik gepelde tomaten, gemalen

Bereidingswijze

1. Plaats de ui, knoflook en gember in een foodprocessor en pureer. Verhit de olie in een grote bakpan over matig vuur, voeg de uienpuree toe en bak onder gedurend roeren ongeveer 10 min.

2. Roer de komijn, kurkuma, zout, peper, kardamom, kaneel, kruidnagel, laurierblad en nootmuskaat erdoor. Sauteer, al roerend 1 tot 2 min. Plaats de kippendijen in de pan en roer ze door het kruidenmengsel tot ze er goed mee bedekt zijn.

3. Sauteer nog 4 min, giet dan de tomaten met vocht erbij en roer goed. Zet het vuur lager en kook zacht 1 tot 2 uur door, of tot de olie van de rest van de saus gescheiden is. Roer af en toe. (Als je onafgedekt kookt dikt de saus in; voeg water toe of kook afgedekt). Neem voor het opdienen het kaneelstokje en de laurierblaadjes uit de pan.

Lente

Dank! Dit ziet eruit als een recept dat hier goed bruikbaar is. Doe je die kruiden nou bij de uienprut, of rooster je ze droog in een aparte pan? Ik neem aan het eerste, maar vraag het voor de zekerheid toch maar even.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

06-04-2017 om 11:35

Effe nadenken, ik volg nooit precies het recept

Ik begin met uien zachtjes bakken in de olie, ondertussen knoflook en gember snijden (grof) en dan meebakken. En als alles zacht is, doe ik de kruiden erbij en bak die ook zachtjes mee.
Roosteren doe ik alleen als ik geen gemalen kruiden gebruik.
Kruidnagel, laurier en kaneelstokje doe ik in een apart netje in de cooker. Die bak ik niet mee..
Ik gebruik passata en geen blik tomaten.

Als alles klaar is, haal ik de kip uit de saus en zet de staafmixer erop. (wel eerst het netje eruit)

Oh Lente

Klinkt goed, dank je wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.