Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tine

Tine

05-06-2015 om 14:59

Glutenvrije zoutjes

Ik zoek voor komend weekend glutenvrije zoutjes. Ik dacht zelf al aan popcorn, dat kan toch? En ik ben bij de Appie wezen kijken naar dorito's die zijn van mais. Er staat geen glutenvrij tekentje op de zak, zou dat wel moeten of kan ik ze veilig meenemen? Rijstzoutjes blijken tarwe te bevatten volgens het etiket dus die laat ik liggen.

Half a twin

Half a twin

05-06-2015 om 15:14

appie

Veel eigen merk producten van de AH zijn glutenvrij. De magnetron popcorn, de chips naturel en let op het tekentje glutenvrij. Ah heeft ook een uitgebreid rek met dieetprodukten waar zelfs toastjes te vindenizijn. Goed kijken dus op de huismerk verpakkimgen van appie.

Noet

Noet

05-06-2015 om 15:29

mais bevat ook gluten

een type waar Coeliackie patienten meestal minder heftig op reageren, maar dat kun je als leverancier niet garanderen.
Er zijn een aantal typen Dorito's die wel gegarandeerd gluten vrij zijn. Dat staat dan ook op de verpakking. Lays is daar heel consequent in.

chips

chips naturel was ook het eerste waar ik aan dacht. Voldoet geheel aan de criteria van Michael Pollan: maar 3 ingrediënten. Aardappels (geen gluten), olie en zout.

En anders misschien olijven en blokjes kaas? Al zijn dat geen zoutjes natuurlijk.

Groeten,

Temet

Tine

Tine

05-06-2015 om 17:15

Mais

kan toch wel? Ik heb juist gekeken bij de coeliakievereniging.
Aardappelchips in principe natuurlijk ook maar ik dacht dat daar vaak een 'verdacht' laagje omheen zit. Als er geen glutenvrij-tekentje op de verpakking staat maar bij de ingredienten alleen mais, olie en zout of aardappel, olie en zout is het dan toch goed?
Kaas en olijven gaat hem niet worden.

four

four

05-06-2015 om 19:45

hier

Volgens mij is dit de meest uitgebreide lijst:
http://www.livaad.nl/

Maar zelf kies ik tegenwoordig als ik eens een keer een gast heb producten met een duidelijke labeling.
Denk ook aan kruisbesmetting.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-06-2015 om 23:35

Nootjes

Die zijn ook glutenvrij. Zoute pinda's, amandelen, enz.

Noet

Noet

07-06-2015 om 06:57

Mais

zoals gezegd bevat een vorm van gluten. Meestal wordt er maiszetmeel gebruikt en dat kan gluten vrij geleverd worden, maar is dan natuurlijk duurder.

Er is een onderscheid tussen coeliackie en glutenallergie.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gluten

Gluten vrij zegt alleen dat het gluten gehalte onder de 20 ppm is. Het niveau waar de meeste mensen er geen last meer van hebben en wat nog geanalyseerd kan worden. Inmiddels zijn de analyses gevoeliger geworden, maar nog niet betrouwbaar genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.