Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Glimmend spoor op het kleed

Wij hebben al een tijd een bijzondere bezoeker in huis. Een slak denken we, maar omdat het een verschijnsel is dat zich toch al minstens een jaar voordoet, leven slakken wel zo lang?, beginnen we te twijfelen.

Gek is bovendien dat het zich vooral onder de tafels voordoet. Uit het niets begint het spoor. Het maakt een wilde tekening op het kleed en dan eindigt het weer.
Alsof het beest van de onderkant van de tafel neerdaalt en zich na gedane zaken weer terugtrekt. Een spin misschien?

Wat we ook verzinnen, we kunnen het beest zelf niet vinden.
Iemand ook zoiets meegemaakt?

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 13:05

lol

Kun je geen camera monteren met bewegingsmelder

Fruitella

Fruitella

21-09-2015 om 13:16

huisdieren

En je hebt zelf geen huisdieren?

Spannend Miriam!

Ik ben ook voor een camera met bewegingsmelder! Heb namelijk ook geen idee wat het voor iets zou kunnen zijn. En je hebt neem ik aan de onderkant van de tafel al grondig onderzocht?

M Lavell

M Lavell

21-09-2015 om 13:50 Topicstarter

Niet hier

Nee. De ons bekende huisdieren wonen in Frankrijk.

Jessica O

Jessica O

21-09-2015 om 14:00

toch

Denk ik dat het van slakken komt.
Heb het bij een cliënt gezien(thuiszorg). Op 1 bepaalde plek, niet altijd, maar wel vaak. Kwam echt van slakken, maar hoe ze binnen kwamen is me nog steeds een raadsel?

M Lavell

M Lavell

21-09-2015 om 14:01 Topicstarter

Hoe ziet ie eruit?

Ah, ervaring.
Ik denk het ook, maar welke slak? Waar woont ie? Hoe ziet ie eruit?
We weten niet zo goed waar we hem zoeken moeten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2015 om 14:15

hier ook gehad!

Miriam, dat hebben wij ook gehad. Maanden lang. En we begrepen er niets van. Waar zou die slak zich dan verstoppen? Want het was ons wel duidelijk dat de slak alleen s nachts actie was, want in de ochtend zagen we altijd 'verse' sporen.

Tot ik een keer midden in de nacht in de kamer zat. En toen zag ik hem. En hij was niet alleen... Ik zag ze uit de vloer komen, via de ruimte rond een verwarmingsbuis. Minstens 10 slakken. Van die dikke naaktslakken. Zwart en glimmend. Echt heel smerig en bizar, ik schrok er gewoon van. Ze kwamen blijkbaar uit de kruipruimte.

Ik heb de slakken naar buiten gekieperd. En de ruimte (die echt maar heel beperkt was) rondom die verwarminsgbuis dichtgestopt. Met zout, want daar houden slakken niet van. En we hebben nu alweer een paar jaar geen slakken (of sporen) meer gezien in de huis.

Succes!

M Lavell

M Lavell

21-09-2015 om 14:17 Topicstarter

Zie je wel

Ik wist dat ik op dit forum kon rekenen.

Op alle slakken zout leggen. Dat kan ik best!
Dank!

Amare

Amare

21-09-2015 om 15:11

enne

'Een slak denken we, maar omdat het een verschijnsel is dat zich toch al minstens een jaar voordoet, leven slakken wel zo lang?'

Yep, slakken kunnen drie jaar oud worden.

Noet

Noet

21-09-2015 om 15:25

slakken kunnen ook weer jonge slakjes maken natuurlijk, dus het hoeft ook niet steeds dezelfde te zijn.

Ik ga ook voor de camera met bewegingsmelder of juist 1 die om de minuut of zo een foto maakt, zo snel zijn die beestjes ook niet tenslotte.

M Lavell

M Lavell

21-09-2015 om 15:34 Topicstarter

Schoteltje

Ik denk dat ik het eerst maar eens met een schoteltje bier probeer.
Dat werkt in de tuin ook uitstekend tenslotte.

Nu ik er nog eens over nadenk

Dat hebben wij ook gehad, op de deurmat. Verse slijmsporen in de ochtend. Wij hebben de boosdoener nooit betrapt, maar het was op een bepaald moment wel over. Ook inderdaad midden op de kokosmat beginnend, heel vreemd. Misschien kunnen ze dat slijmspoor ook *uit* zetten??

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 15:41

Gehad in vakantiehuis

Wij hadden het een paar jaar geleden in een vakantiehuis in Engeland. Elke ochtend slakkensporen op het kleed onder de eettafel. Was ook een heel vochtig huis, dus misschien dat je ze met een gewone vochtvreter al kunt verjagen.

jep herkenning

hier ook gehad. In een vorig -heel oud- huis (benedenwoning). Grote dikke naaktslakken die 's nachts onder de vloer vandaan kwamen. Duurde ook even voor ik doorhad waar die sporen vandaan kwamen.

Toen ik midden in de nacht met mijn blote voeten op zo'n exemplaar ging staan en van schrik mijn verse baby bijna uit mijn klauwen liet vallen was de maat vol. Ik heb elke kier en opening zeer rigoureus dichtgepurd. Toen was het in de woon en slaap kamer over en kwamen ze alleen nog via het kattenluik de keuken in. Ik raak het beeld van een bakje kattenvoer met echt tientallen slakken er in en op ook nooit meer kwijt. Een dikke rand zout langs de hele gevel was hier gelukkig afdoende.

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 15:50

Oh wat vreselijk

Ik ben blij dat ik niet een hele kolonie naaktslakken ben tegengekomen in dat huisje. Op zich vind ik ze niet eng, maar ik pak ze ook niet met blote handen en meer dan 5 bij elkaar lijkt al op een heuse invasie.
Miriam, ik denk dat je gewoon een nachtje op de bank moet slapen en dan je wekker een paar keer zetten. Dan weet je het zeker.

angel3

angel3

21-09-2015 om 15:53

ja jippox

Hier exact hetzelfde. Oud huis kwamen onder de vloer vandaan ofzo of door kieren in de gevel. Ik zag steeds sporen op het boxkleed van baby ieuwwwwww!
Wij hebben ook alles dichtgepurd en gekit en grote gaten met alu folie (ook tegen de muizen) en zout rondgestrooid.

M Lavell

M Lavell

21-09-2015 om 16:00 Topicstarter

Dat wordt lastig

"Miriam, ik denk dat je gewoon een nachtje op de bank"
Ik heb geen bank beneden.
Ik durf onder de huidige omstandigheden ook niet op de grond te slapen

Nee, ik denk dat een schoteltje bier helpt.
Dan vind ik ze morgenochtend in dat schoteltje.

Punt is nog wel dat we niet weten hoe ze binnenkomen.
Het flauwe vermoeden is dat ze door de meterkast binnenkomen.

Thursday Next

Thursday Next

21-09-2015 om 16:04

hier ook

door de meterkast. Ze laten alleen zichtbare sporen na op de deurmat, en niet op de tegels... O ja en op de jas van dochter, brrr. Hier heb ik voor de meterkast een rand zout gestrooid.

buizen

Hier kwamen ze door kieren langs bijv. verwarmingsbuizen etc. Ik zou even een grondig rondje door het huis doen en goed kijken waar ook maar een gaatje of kiertje zit. En inderdaad: kan prima in de meterkast zijn (of een andere kast) en dan onder de deur door. Veel ruimte hebben ze niet nodig.

Mijntje

Mijntje

21-09-2015 om 16:56

alcoholvrij bier

Hier ook naaktslakken en we komen er maar niet vanaf, af en toe strooien ze zout. Ze komen uit de keuken, maar ook uit de convectorput.
Zelfs uit het afvoerputje van de douche (beneden) zie ik soms slakkenbabietjes (met huisje en al) naar boven kruipen. Ik vrees dat we het beste korrels in de kruipruimte kunnen strooien om het minder vochtig daar te maken, maar dat is weer zo'n gedoe dat we dat nog niet echt hebben overwogen.

Ik weet niet of bier werkt binnen, als je het potje niet in kan graven. Voor buiten werkt dat als een tierelier, ook met alcoholvrij bier!

Amare

Amare

21-09-2015 om 18:01

'Nee, ik denk dat een schoteltje bier helpt. Dan vind ik ze morgenochtend in dat schoteltje.'

Of je vindt hele kronkelige sporen

Brrrrrrrr

Ik zie elke ochtend op mijn achterdeur en op mijn container bij de voordeur verse slakkensporen en moet op weg naar mijn fietsenschuur slalommen om de naaktslakken heen. Ik hoop van harte dat ze buiten blijven.
Maar ook hier komt wel wildleven binnen. Ik ben met mijn blote voeten in de huiskamer op een salamandertje gaan staan. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik een salamandertje van dichtbij zag en ik 'plet 'm gelijk.
Dat was ook geen prettig gevoel aan de voet, maar ik denk heel wat prettiger dan een naaktslak!

Camera met bewegingsmelder

Bij een slak? Die gaat nooit af, haha.

skik

Moeder Mop

Als je zo griezelt van naaktslakken kan je ook EscarGo korrels kopen. Niet goedkoop, maar ze helpen wel in het serieus terugdringen van de slakkenpopulatie.

Ik heb ooit een keer een bierval geprobeerd, maar dat hielp niks. Of de bewuste slakken waren geheelonthouder, of ik had er geen Schultenbrau in moeten doen

Groeten,

Temet

Bier

werkte juist prima bij mij. Alleen wat doe je met in bier opgeloste slakken? Dat STINKT, dat wil je niet weten.
En EscarGo gooi ik alleen bij plantjes die nog groot moeten groeien, voor de rest mogen de slakken hun gang gaan, zolang ze maar buiten blijven en ik ze met schoen of fietswiel plet, NIET met mijn blote voeten!

M Lavell

M Lavell

22-09-2015 om 13:38 Topicstarter

Not a party day

Het bier is ongebruikt gebleven.
Kennelijk was het geen slakkenfeest afgelopen nacht.

In mijn tomeloze behoefte om het bestaan te verklaren heb ik daar wel van gedroom. Snuivende slakken, swingend op discomuziek. Enkelen die zich wiel van de tafelpoten laten glijden.
Zie je het voor je?

Wat komen ze anders doen in de huiskamer?

"Alleen wat doe je met in bier opgeloste slakken? "
In de wc spoelen. Poep stinkt ook

Mijntje

Mijntje

22-09-2015 om 15:11

luie beesten

Ik denk dat bier alleen werkt als je het ingraaft (in de tuin dus). Anders moeten ze teveel moeite doen, het zijn luie beesten.
Onder de tafel liggen misschien wat kruimeltjes waar ze op af komen?
Verder zou ik zout strooien als je weet waar ze vandaan komen, dan komen ze niet verder dan het streepje zout.

Ely

Ely

23-09-2015 om 00:57

O my

Ik kon niet slapen dus nog even ool-en. Ontdek ik dit draadje. Gegruweld en gelachen (de swingende naaktslakken, woehaha) en dat in een paar posts. Heerlijk!
Sorry Miriam, is geen leedvermaak hoor, hoop dat ze wegblijven.

Hanny61

Hanny61

23-09-2015 om 17:02

Bier

Ik heb eens een plat bord met bier in de tuin gezet. Tegen de schemering kwamen er van heinde en ver slakken op af. Ze vielen erin en kropen over elkaar, een wriemelende massa slak. Ik dacht nog, zo kom ik er mooi vanaf.
De volgende dag wilde ik het bord leeggooien, dreven er nog twee of drie dood in. Die heb ik inderdaad door de wc gespoeld.
Dus, misschien hadden de slakken bij jou wel degelijk een party en zijn ze daarna moe, dronken en voldaan teruggekeerd naar huis!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.