Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ivanka10

Ivanka10

10-03-2016 om 19:27

glazen of porseleinen kopjes

Rare vraag mischien maar vroeg mij af of je koffie warmer is in glazen of porseleinen kopjes of maakt het niet uit ?

Heet glas

Glas wordt sneller warm dan aardewerk, dus je koffie lijkt warmer in een glas omdat je die extra warmte met je handen waarneemt.

Misschien loopt er hier op het forum nog wel een natuurkundige rond die weet of de koffie langer warm blijft omdat het glas zo heet wordt, of dat juist veel warmte uit de koffie verdwijnt door de warmte-afgifte aan het glas.

skik

Leuke vraag.

Ik heb t even voor je gecheckt in de Binas..,de warmtegeleidingscoefficient van porselein is hoger dan die vsn glas...dus als de kopjes identiek van design zijn blijft je koffie langer warm in glas. 'Maar het hangt natuurlijk ook af van de dikte van het kopje, en ( nog belangrijker) het model van het kopje. Veel warmte gaat verloren richting lucht aan t oppervlak...dus een hoog smal kopje zal minder snel afkoelen dan een laag, breed model. Dat effect is hoogstwaarschijnlijk groter dan het kleine verschil in materiaaleigenschappen van glas en porselein.

Dubbelwandig glas is nog veel beter. Lucht is een fantastische isolator......

Ingrid.

Doet me denken aan die vraag over koffie, melk en temperatuur...

Als je niet direct je koffie met melk wilt drinken, wat is het moment dat je de melk moet toevoegen als je je koffie zo min mogelijk wil laten afkoelen, direct nadat je je koffie hebt ingeschonken of net voordat je het gaat opdrinken?

Puck

Puck

11-03-2016 om 08:47

Ik vind t belangrijker wat "lekker drinkt"

Over de temperatuur maak ik me nou niet zo druk, ik heb meer voorkeur voor wat "lekker" drinkt. Een klein kopje vind ik sowieso niet fijn, ik heb liever een mok. En als ik dan kan kiezen tussen een geglazuurd aardewerken, glazen of porseleinen mok dan gaat mijn voorkeur heel erg uit naar het dunne porselein. Dat drinkt het fijnst.

Haha puck

En ik vind koffie in glas er raar uitzien. Hoort niet. Thee mag in glas, koffie moet in iets keramisch.

Ingrid

40er

40er

11-03-2016 om 12:34

eens met Ingrid

Koffie in een glas vind ik er ook niet lekker uitzien. Thee met melk in een glas ook niet trouwens

Ely

Ely

11-03-2016 om 12:44

Grappig

Ik drink juist t liefst mijn koffie uit een glas, zo'n Frans glaasje noem ik t altijd.

Ligt eraan welke koffie.

De gewone in porselein en een koffie met melk in glas. En voor moedermop, eerst de melk en dan de koffie en dan het schuim.

schuim

Met natuurlijk heel veel isolerende luchtbelletjes!

Precies!

Als een warm dekentje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.