Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marieke

Marieke

01-12-2010 om 20:42

Giga luizen-uitbraak

Ik ontdek net een enorme kolonie luizen op het hoofd van mijn zoon, precies de jongen met die prachtige dikke lange lokken ;-(((
Geluk bij een ongeluk is de vrieskou buiten. Hoelang in hoeveel graden vors is voldoende om de ellendelingen en hun nageslacht om het leven te brengen?
Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 20:46

Marieke (beetje ot)

Wil je je zoon zo lang buiten neerzetten dan???

Tango

Tango

01-12-2010 om 21:51

Ha ha, nasha

Ik dacht dus precies hetzelfde, dat arme kind.
Maar verder zijn er volgens mij genoeg tips te vinden op het forum over het verdrijven van luizen en inderdaad knuffels e.d. kun je nu wel lekker buiten neerzetten. Een week lang is volgens mij genoeg, in een afgesloten zak.

Marieke

Marieke

01-12-2010 om 23:43

Vrieskou

Ik heb mijn zoon inmiddels binnengehaald, maak je geen zorgen
In alle informatie heb ik nog niet kunnen vinden hoe koud de vrieskou moet zijn en voor hoe lang. De dekbedden, extra dekens, kussens, winterjassen/mutsen/sjaals liggen inmiddels allemaal buiten, maar ik vroeg mij af of 1 nacht in circa min 8 of 9 voldoende is om verdere besmetting te voorkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 00:34

Hándig!

Zo'n grote vriezer daarbuiten!
Ik heb begrepen dat je luizen echt een week tot 2 weken in een zak moet stoppen zodat ze verhongeren en dus dood gaan. Gebrek aan zuurstof zal ze ook niet helpen. Ik weet niet of een nachtje vorst ze definitief de das om doet. Ik zou geloof ik voor de zekerheid de boel toch nog een paar dagen in een zak laten staan.

Ow marieke....

haal je nou niet zoveel werk op de hals. Ik had 2 maanden terug voor het eerst luizen in huis, en ik behoor (net als Margje en nog een paar ander OOLers) tot de 'slechts kammen' school heb ik ontdekt. En die werkt als een tierelier, en is een stuk ontspannener dan al dat gestress met knuffels in de vriezer, gedesinfecteerde dekbedden en gif. Als je in deze rubriek op 'luizen' zoekt (met 100 dagen historie, dat moet genoeg zijn) dan vind je 'mijn' draadje, met genoeg leesvoer om je over te halen denk ik....

Ingrid

Marieke

Marieke

02-12-2010 om 09:07

Nou ingrid, ik wou dat het waar was

Drie eerdere uitbraken (over ruim 10 jaar verspreid) heb ik inderdaad met de relaxte methode weten te bezweren. Helaas nu is het anders.
De luizen zijn op het hoofd van de jongste ontdekt in de herfstvakantie en overgenomen door zijn broer. Na 2 weken gif + kammen, beddengoed en kussens (knuffels hebben we niet meer) in zakken leek een uitbraak bezworen. Totdat ik dus gister op het hoofd van mijn tweede zoon een onvoorstelbare hoeveelheid neten vond en een luis of 15, twee andere kinderen en ikzelf hebben ze ook Man en oudste kind zijn nog niet gecontroleerd.
Ik vrees dat we de eerste keer toch niet grondig genoeg zijn geweest.

Geen twee weken

Écht niet, maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Twee weken is echt niet nodig, twee dagen buiten in de vrieskou is genoeg. Kammen, kammen, kammen, kammen... En bij een jongen zou ik heel makkelijk zijn in dit geval: tondeuze erover op standje 5.

Marieke....

Even vooropgesteld dat ik met je te doen heb...

Ik denk dat je conclusie niet fout is. Je hebt geen grover geschut nodig, maar meer focus. De gif-en-dan-kammen-en knuffels-in-de-vriezer aanpak werkt niet. Tenminste niet zoals jij het gedaan hebt. Dus je moet nu iets anders doen. Nog een keer hetzelfde gaat zeker niet werken.

Echt. Als je al die knuffels, beddegoed en andere spullen met rust laat en niets anders doet dan kammen, kammen, kammen dan ben je er volgens mij het gemakkelijkst vanaf. Met de minste moeite, en de grootste kans op succes.

Okee, 4 of 5 mensen iedere dag kammen kost meer tijd dan 1 of 2, maar echt, het is de enige waterdichte manier. Al die knuffels invriezen, en beddegoed wassen..als je itsje slordig bent met kammen en je mist 1 luis dan ben je terug bij af.

Als je alleen maar kamt, dan mis je geen enkele luis. Want je hebt de tijd en rust om het goed genoeg te doen. Elke los door het huis springen die vang je danwel op een kind of jezelf (als ze terugspringen) of ze gaan gewoon dood (als ze niet terugspringen, eehm, kruipen. Luizen springen niet eens). Idem dito voor losliggende neten (en ik heb een babyluis gezien. Door de microscoop. Ik geloof er geen moer van dat dat ergens op een knuffel uit zijn ei komt en dan ooit weer een hoofd weet te bereiken voor het dood is neergevallen van de honger. Het is niet voor niks dat luizen hun neten tegen de hoofdhuid aan op een haar plakken)

Echt, ik zou het zo doen. En lees dat draadje nou even!

Sterkte.....

Ingird

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 11:37

Verse luizen

Ik denk dat je het met die eerdere luizenuitbraak prima hebt gedaan. Dit zullen heus wel verse luizen zijn, die je zoon op school oid opgelopen heeft.

Oh vreselijk

hier 1 keer een luizenkind gehad het begon een week voor de bevalling geloof ik, Iig heb ik een dag nog voor de bevalling van de jongste haar haar met alle mogelijke zware middelen behandeld, ik kon het ons zelf niet aandoen dat ik met verse baby en keizersnede naar een luizenhuis terug zou keren. Dus de gebruiksaanwijzing niet gevolgt maar gewoon 3 dagen achter elkaar met alle middelen behandeld en kammen kammen kammen, alles in de was, nog een keer wassen en nog een keer wassen. Daarna was het voorbij en kon ik met een gerust hart de ok in.

Rembrand

Rembrand

02-12-2010 om 23:52

Proest

Ik mag er niet om lachen maar je zou in je berichtje kunnen lezen dat je je zoon een poos in de vrieskou wilt zetten om de luizen en hun nageslacht om het leven te brengen.........
M.

mar

mar

03-12-2010 om 15:51

Nieuw beleid - ad

In het AD van deze week stond dat er vanaf 1 januari een nieuw beleid t.a.v. luizen zou worden gevoerd. Dat wordt dus kammen, kammen, kammen en er werd een shampoo/lotion met een bepaalde stof genoemd waartegen luizen niet resistent konden worden. Alle andere dingen zoals wassen, jas in de vriezer etc voegden volgens de geinterviewde weinig toe.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-12-2010 om 15:51

Ohhhhh! lidwientje!! (ot)

Jij bent errug....

CCbloom

CCbloom

04-12-2010 om 16:00

Op tv gezien

Bij toeval omdat ik niet slapen kon en geeeen idee waar:
http://www.thehairforce.co.uk/index.php en dan bij de filmpjes kijken. Vond het zeer interessant.
groetjes

Marieke

Marieke

06-12-2010 om 09:19

Ingrid t en de luizenjacht

Ik heb je draadje nog steeds niet gelezen, want ik ben veel te druk met kammen
Maar ik heb je raad wel opgevolgd en het klinkt inderdaad ook wel heel logisch. Mijn schoonmoeder had laatst op de radio gehoord dat dit inderdaad de nieuwe richtlijn was voor luizenbestrijding.
Dus avond aan avond kammen. Ik heb al 4 dagen geen luis meer gezien, maar ik blijf nog steeds neten vinden (2 of 3 per beurt), dus ik zal het nog even vol moeten houden.
Bedankt (en de anderen ook natuurlijk) voor de tips.
Wist je dat een dekbed wel heerlijk ruikt na een nachtje in de vrieskou, kan het iedereen aanbevelen

Goed zo marieke!

Speciaalnog even voor jou dan de korte summary van mijn draadje.

1. Luizen leven een paar weken
2. Ze gaan dood als ze langen dan 2 dagen niet eten (lees bloed zuigen op een mensenhoofd)
3. Luizen gaan pas neten leggen als ze minimaal een dag of 5 oud zijn
4. Een neet komt na max een dag of 8 uit en moet dan acuut eten.
5. Een neet die niet meer aan een haar zit (kussensloop, jas, noem maar op) heeft zo goed als geen overlevingskans maar anyway, mocht het hem lukke terug te komen bij de hoofdhuid...legt ie alsnog het loodje via onderstaande aanpak:

Op dag 1 en 2 kam je alle volwassen (netenleggende) luizen uit de haren. Luizen die evt los rondhuppelen die pak je (als het ze lukt weer op een hoofd terecht te komen) automatisch mee. In het andere geval (het lukt ze niet om op een hoofd terecht te komen) zijn ze na 2 dagen gewoon dood.

Vanaf dag 2 kam je eigenlijk alleen nog maar om de uitkomende babyluisjes te extermineren voor ze zelf eieren gaan leggen. Omdat ze dat pas na een dag of 5 gaan doen (eieren leggen) heb je dus minimaal 4 kansen om ze te grazen te nemen. Heerlijk idee toch? Mijn eigen ervaring is dat je ze niet eens ziet die babyluizen (we hebben zelfs de microscoop gepakt om ze te zien, want ik wilde niet het idee hebben dat ik voor piet snot kamde.) Maar ze zijn er wel. Als je dus na die eerste 2 dagen zeker weet dat er geen neet meer bijkomt omdat alle grote luizen weg zijn dan moet je gewoon nog braaf 2 weken doorkammen om zeker te weten dat ook alle babyluizen op tijd om zeep geholpen zijn. 8-9 dagen tot alle neten zijn uitgekomen, en dan nog een paar extra dagen voor de zekerheid..want je kunt zo'n luisje van 1 dag best missen bij het kammen, dus nog even die 2e/3e/4e kans pakken)

Klaar!

Gewoon doorgaan!!

Ingrid

mirreke

mirreke

06-12-2010 om 15:21

Bedankt ingridt

voor de samenvatting, zo kan ik het handig even snel aan anderen uitleggen. Bij ons al geruime tijd geen luis meer gezien, maar indien nodig deed ik het precies als jij zegt, en met dezelfde argumentatie.
Grappig genoeg (of eigenlijk niet) heeft men hier een totaal ander beleid. Ik woon in Duitsland en hier zijn luizen zo ongeveer een doodzonde, het wordt gezien als een ansteckende krankheit (een besmettelijke ziekte). Zolang het kind nog luizen heeft mag het niet naar school. Je moet met chemische middelen bestrijden (op doktersrecept) en moet naar de huisarts om een bewijsje te halen dat je kind luisvrij is... Kortom, je moet hiervoor ook nog eens twee keer naar de huisarts.
Rare jongens, die Duitsers...

Danielle1971

Danielle1971

07-12-2010 om 21:13

Neten handmatig verwijderen

Ik behandel het haar eerst met lotion die luizen en neten doodt en ga dan "luizen pluizen" zoals mijn kinderen het noemen. Dat betekent met een kam steeds een plukje haar kammen en de luizen die ik tegenkom pak ik eruit met mijn nagels en als ik een neet aan een haar zie, trek ik de neet van de haar. De luis of neet knak ik dan stuk door hem op een stukje papier te leggen en met mijn nagel te drukken. Vaak hoor je dan een knakje (weet je zeker dat het monster dood is en nooit meer op een hoofd kan kruipen).
Dit doe ik heel zorgvuldig, duurt bij mijn langharige dochters wel een uurtje of 2 maar dan is het wel gedaan. Tussen door elke dag even checken als ze uit school komen. Hebben ze dan nieuwe luizen opgelopen dan kun je ze meteen te grazen nemen. Na een week herhalen met de lotion en verder het hele schoolleven lang wekelijks een luizencheck doen.

Kammen met een luizenkam heb ik wel geprobeerd, maar de "vangst" is nihil, dus ik zit liever 1x 2 uur te pluizen en plukken....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.