Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jeanetkl

jeanetkl

13-09-2011 om 08:35

Gietijzer met of zonder email

Omdat ik alle tefalpannen die maar een paar jaar meegaan zat ben en mijn braadpannen van 30 jaar oud steeds meer gaan aanbranden, wil ik overstappen op gietijzer.
Maar ik zie 2 soorten: gewone gietijzeren pannen en gietijzer die aan de binnenkant geemailleerd zijn. Wat is het beste, wat is het handigst en wat gaat het langste mee?
En waar koop ik wat aangeraden wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
yvonne

yvonne

13-09-2011 om 12:26

Hier

ik heb een jaar of 2-4 geleden een hele fijne gietijzeren braadpan met anti-aanbaklaag gekocht. Het braden ging fantastisch maar op de een of andere manier is de anti-aanbaklaag na een jaar of 2-3 op en werkt die niet meer goed. dus ik volg graag je draadje en hoop dat er goede tips komen

Braadpannen

Ik heb twee braadpannen van gietijzer. Beide zijn geëmailleerd met transparant emaille aan de binnenzijde. Dat voelt een beetje ruw aan en ziet er donkergrijs uit. De ene heb ik een jaar of 15 geleden bij de Hema gekocht en de andere is van Le Creuset.
De Hema pan is kleiner en die gebruik ik zeker 3 x in de week. De Creuset pan is heel groot en komt vooral uit de kast als ik veel eters heb.
De Hema pan gebruik ik als hapjespan. Ik maak er pastasaus in (uitje fruiten, gehakt erbij, groente en tomaat erbij etc), braad er gehaktballen in en gebruik hem ook om stoofvlees in te maken. Na gebruik gaat hij gewoon de vaatwasser in. Mag eigenlijk niet, maar levert geen probleem. Pan moet alleen een beetje schuin. Anders blijft er water op de onderkant liggen en gaat hij roesten.
Ik weet alleen niet of de Hema ze nog verkoopt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

O ja

Als er een keer iets ernstig is aangebrand: klein laagje water erin en een beetje soda. Even koken en voilà! Schoon.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

jeanetkl

jeanetkl

13-09-2011 om 16:34

Roesten en schoon

Wat ik begreep uit een zoekactie op dit forum is dat gietijzeren pannen nogal kunnen roesten als je ze niet goed vet houdt, maar als je dat wel doet ze niet aanbranden.
En gietijzeren pannen met emaille aan de binnenkant heb ik eigenlijk niks over gelezen. Maar slijt dat harder dan alleen gietijzer (wat niet erg schijnt te slijten?), of gaan er makkelijk stukken glas af?
En als er emaille aan de binnenkant zit, kan het gietijzer niet roesten, dus kan het wel in de vaatwasser?
Triple, jij doet dat dus wel met de geemailleerde pannen.
Kunnen die geemailleerde pannen dan wel makkelijker aanbakken dan de gewone ongeemailleerde gietijzeren pannen?
Nou ja, vragen genoeg dus.

margje van dijk

margje van dijk

13-09-2011 om 18:01

Net als triple

Ik heb ook 2 van die braadpannen als Triple beschrijft, à la Creuset, maar het zijn geen Creusets (een groene, die is inderdaad van de Hema en een rode van AH). Ik heb ze al 20 jaar denk ik. Maar wat daar in zit (grijs) is geen emaille volgens mij. Ik heb ook een hele grote van BK, die is beige-glad van binnen (dat is wél emaille denk ik). En dan heb ik nog zo'n oranje pannetje waar mijn moeder vroeger mee op kamers ging dus die is een jaar of 50 oud. Die is ook grijs van binnen, maar dat is inderdaad aan het slijten. Die brandt vaker aan. Maar dat is ook geen emaille wat daar in zit volgens mij. Emaille zit daar wél aan de buitenkant juist, dat oranje, want daarvan zijn ook stukjes af gegaan. (Is dat groen en rood van die Hema/AH pannen dan ook geen emaille?).

Overigens las ik laatst ergens (Wouter Klootwijk in de krant over een grilpan?) dat Amerikanen per definitie 'coated' pannen willen, en dat je dat daarom dus in zo veel pannen ziet, maar dat niet elke coating bestand is tegen (zeer) hoge temperaturen.

Ik heb ook twee koekepannen van Jamie Oliver waar inderdaad een soort coating in zit, waar ook krassen in komen, ondanks dat ze aangeprezen werden als vrijwel onverwoestbaar gecoat.

Conclusies: (a) Oude braadpannen branden in mijn ervaring ook eerder aan, (b) de 'le creuset' pannen of goedkopere variaties daarop doen het prima, (c) coating is echt niet nodig, maar als het er wel op zit moet het wel zeer hittebestendig zijn.

Ik doe die pannen altijd in de vaatwasser, en we gebruiken ze vrijwel elke dag. Er zit wel eens iets op dat je denkt: zou dat nou het begin van een roestvlekje zijn (bij de rand), als je hem uit de kast pakt na een tijdje ongebruikt. Maar als je hem dagelijks gebruikt krijg je geen roestvorming want ook die roest wast er af in de vaatwasser (hoe logisch klinkt dit eigenlijk?

Ik vet nooit pannen in.

Margje

Pluk53

Pluk53

15-09-2011 om 13:49

Olie vraag

welke olie is het meest geschikt om roest tegen te gaan? Ik gebruik al tijden zonnebloemolie, maar als je de pan dan een tijdje niet gebruikt wordt dat vreselijk plakkerig.

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2011 om 16:48

Alle olie plakt

Het is namelijk vet Wat ik doe, bij roest of andere bruinige ellende (ik heb 2 gietijzeren wokken, dus ze hebben wel eens rust en bovendien gooi ik alles in de vaatwasser), is olie er op smeren met een kwastje, poosje laten staan, dan inwrijven met een dot keukenrolpapier, weer een poosje laten staan en dan afwassen met heet water en een drupje afwasmiddel. Is misschien eens per jaar nodig

Tirza

jeanetkl

jeanetkl

15-09-2011 om 17:51

Wat is een coating?

ik lees hier over een coating, maar wat is dat dan? En Triple, jij schrijft over een emaille laag aan de binnenkant die grijs is maar wel roest, kan dat dan? Emaille zou toch niet kunnen roesten?

Bodem roest!

De emaille binnenkant roest niet, maar de bodem aan de buitenzijde. Dus het deel dat rechtstreeks met de vlammen in contact komt. Daar zit ook geen emaille op.
Ik vet de pannen nooit in. Ik gebruik wel wat vet als ik er iets in bak.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.